351 231 läst · 5 648 svar
351k läst
5,6k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Trafikförordningen 3 kap:B Björn He Bergman skrev:Förresten kan jag teoretiskt sett köra i vänstra filen på en motorväg sålänge jag kör i exakt 110 på en 110-väg, 100 på en 100-väg, etc., oberoende av om det finns fordon i högra filen jag måste köra om som kör långsammare än mig. Juridiskt sett får en annan bilist inte köra om mig på sidan närmast vägkanten, för om en bilist försöker göra det så har ju den bilisten själv brutit mot gällande trafikregler, och dessutom kört för fort. Juridiskt sett får man ju inte köra fortare än 80 km/tim på en 80-väg, 100 km/tim på en 100-väg, o.s.v. ens om man kör i omkörningsfältet - men de flesta fordonsförare gör tydligen det ändå (och gör man det på uppkörningen så är man säkert kuggad)...
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Ärligt talat så brukar jag inte köra i vänstra filen om inga långsammare fordon jag måste köra om färdas i höger körfält. Dock är det ibland på E4 en relativt lång rad av tunga lastbilar, så när jag kört om en lastbil som inte får köras fortare än 80 på en 110-/120-sträcka så ligger jag bara kvar i vänstra körfältet tills jag hunnit köra om även nästa lastbil, och beroende på hur många lastbilar som befinner sig i högra filen så kan jag få köra i vänstra filen ev. flera kilometer...E Edlunn skrev:
Det finns såvitt jag vet ingen trafikregel som förbjuder en personbil att framföras i vänstra filen sålänge personbilen behöver köra om andra långsammare fordon (lastbilar/bussar, bilar med en tillkopplad släpvagn...), men personbilen bör väl ändå hålla en hastighet av 110,0 km/tim på en 110-sträcka, 120,0 km/tim på en 120-sträcka o.s.v., och även om jag skulle ha kört i vänstra filen utan att ha något fordon jag måste köra om så är det ändå inte tillåtet att köra om mig närmast vägkanten, som bilister faktiskt har gjort ibland; om en bilist kör om mig på sidan mot vägkanten så har den bilisten själv brutit mot trafikregler.
Dessutom kör man för fort om man försöker köra om mig då jag kör exakt 110 på en 110-motorväg, för en som kör om mig måste säkert köra minst 115-120 km/tim för att komma förbi mig, och bara 115 km/tim är ju för fort på en 110-motorväg.
Skulle någon köra fortare än 110 samtidigt som jag genomför en omkörning av en lastbil i 110 km/tim på en 110-motorväg så riskerar väl jag ev. att bli påkörd bakifrån, och vem bär vållandeansvaret för en kollision med ett framförvarande fordon?
-SVAR: Den efterföljande fordonsföraren.
Varför?: För att den efterföljande föraren kört (ev. i för hög hastighet och) för nära fordonet före. En fordonsförare är skyldig att hålla det avstånd till framförvarande fordon som behövs för att kunna undvika kollision med det, i händelse att det sänker hastigheten eller stannar.
Är det fler lastbilar än en i högra filen på en tvåfilig motorvägskörbana så skall man inte köra in i höger körfält mellan två lastbilar, jag tycker det är onödigt att göra det bara för att släppa förbi någon enstaka bilist som ev. kör över den högsta tillåtna hastigheten, utan man bör bara ligga kvar i vänstra filen tills alla lastbilarna är passerade, även om det kan ta flera kilometer (beroende på hur många lastbilar det är). Om någon bilist efter mig skulle köra på mig så har den bilisten som sagt kör fort och/eller av misstag kommit för nära bakom mig; jag vet inte exakt hur stort avstånd som krävs på en 110-motorväg, men man förväntas väl hålla som minst 100 meters avstånd bakom ett fordon före, eller säg kanske minst tre långtradarlängder.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 243 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 243 inlägg
Och det är i vissa situationer, inte i andra. Är det så trångt mellan lastbilarna så du inte kan byta in så ska du givetvis inte tränga dig in.B Björn He Bergman skrev:Ärligt talat så brukar jag inte köra i vänstra filen om inga långsammare fordon jag måste köra om färdas i höger körfält. Dock är det ibland på E4 en relativt lång rad av tunga lastbilar, så när jag kört om en lastbil som inte får köras fortare än 80 på en 110-/120-sträcka så ligger jag bara kvar i vänstra körfältet tills jag hunnit köra om även nästa lastbil, och beroende på hur många lastbilar som befinner sig i högra filen så kan jag få
köra i vänstra filen ev. flera kilometer...
Däremot ser man ofta folk som gör som du fastän nästa lastbil är 150 meter längre fram. Då kan man och ska man byta fil till höger och släppa fram snabbare trafik, även om de kör fortare än tillåtet.
Ja det är lämpligt, men varför detta ",0"? Varför inte ",0000000"? eller enklare skippa decimaler.B Björn He Bergman skrev:Det finns såvitt jag vet ingen trafikregel som förbjuder en personbil att framföras i vänstra filen sålänge personbilen behöver köra om andra långsammare fordon (lastbilar/bussar, bilar med en tillkopplad släpvagn...), men personbilen bör väl ändå hålla en hastighet av 110,0 km/tim på en 110-sträcka, 120,0 km/tim på en 120-sträckaz o.s.v.,
Det är riktigt, den som har kört om dig till höger har också brutit mot lagen.B Björn He Bergman skrev:
Att folk kan köra om dig på höger sida är en tydlig indikation på att du kunde bytt fil till höger och således ligger i fel fil.
Du verkar vara väldigt noga med att andra bryter mot lagen, men det verkar inte vara så noga när du gör det själv?
Inte nödvändigtvis. Det kan vara så att du tror att du kör 110 km/h medan du inte verkligheten bara kör 109 km/h. Personer som kör 110 km/h kommer då kunna passera dig, även om det tar tid.B Björn He Bergman skrev:
Givetvis, vilket inte ger dig rätt att köra i fel fil.B Björn He Bergman skrev:Skulle någon köra fortare än 110 samtidigt som jag genomför en omkörning av en lastbil i 110 km/tim på en 110-motorväg så riskerar väl jag ev. att bli påkörd bakifrån, och vem bär vållandeansvaret för en kollision med ett framförvarande fordon?
-SVAR: Den efterföljande fordonsföraren.
Varför?: För att den efterföljande föraren kört (ev. i för hög hastighet och) för nära fordonet före. En fordonsförare är skyldig att hålla det avstånd till framförvarande fordon som behövs för att kunna undvika kollision med det, i händelse att det sänker hastigheten eller stannar.
Är du polis eftersom du är så noga med andras hastighet? Isåfall. Stoppa den du anser kör för fort och skriv ut en böteslapp till denne och en böteslapp till dig själv som ligger i fel fil.
Du tycker så, men det är emot lagen.B Björn He Bergman skrev:Är det fler lastbilar än en i högra filen på en tvåfilig motorvägskörbana så skall man inte köra in i höger körfält mellan två lastbilar, jag tycker det är onödigt att göra det bara för att släppa förbi någon enstaka bilist som ev. kör över den högsta tillåtna hastigheten, utan man bör bara ligga kvar i vänstra filen tills alla lastbilarna är passerade, även om det kan ta flera kilometer (beroende på hur många lastbilar det är).
Man brukar säga 3 sekunder och du vet väl hur långt du tar dig på 3 sekunder i 90 km/h? Då kan du lätt räkna ut hur långt du hinner du kör 100 km/h eller 110 km/h.B Björn He Bergman skrev:Om någon bilist efter mig skulle köra på mig så har den bilisten som sagt kör fort och/eller av misstag kommit för nära bakom mig; jag vet inte exakt hur stort avstånd som krävs på en 110-motorväg, men man förväntas väl hålla som minst 100 meters avstånd bakom ett fordon före, eller säg kanske minst tre långtradarlängder.
Tips fundera på det i högerfil istället för att hitta på egna regler om att du ska ligga kvar till vänster.
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Det är väl inte rimligt att köra enbart 85 km/tim på en motorväg med en hastighet upp till 110-120 km/tim???P Pin skrev:
Om man kör en tung lastbil (utan tillkopplat släp), eller en buss icke-godkänd för att köras max 100, och vill köra om en annan långtradare så kan man naturligtvis inte köra fortare än 90 km/tim, men det är annorlunda eftersom man då inte tillåts köra i över 100, då måste man ju anpassa sig extra och återgå snarast till högra filen efter en omkörning.
Vissa har dock framfört åsikten om att "inga tunga lastbilar ska tillåtas köras i vänstra filen på en motorväg".
Sen förekommer det väl dagligen att bilister kör i omkörningsfilen på en 80-motorväg i högre fart än 80 km/tim, men man får som sagt inte köra fortare än 80 km/tim på en 80-väg, 100 km/tim på en 100-väg, o.s.v., och det är som sagt ett stort nybörjarfel att köra exempelvis 90 km/tim för att kunna köra om ett fordon som kör 80 på en 80-väg som om man tror det är "fri fart" vid omkörning, för det står inte i trafikreglerna att det är "fri fart" och då är det inte det. Det är dock tillåtet att köra om en bilist som ligger i 79 km/tim på en 80-motorväg, men man får själv då bara köra högst 80 km/tim, och att köra om någon som kör bara 79 kan ju ta flera kilometer, då får man nog räkna med att under en lång sträcka ligga sida vid sida med den som kör 79 km/tim.
Det hindrar ju bilister som vill köra om en själv att köra om, men en bilist som vill köra om en som kör 80 kör som sagt över hastighetsbegränsningen och juridiskt sett är det inte tillåtet. Man gör sig faktiskt skyldig till trafikbrott om man kör för nära bakom en som ligger i vänstra filen på en 100-motorväg i exakt 100,0 km/tim, för man är skyldig att hålla tillräckligt avstånd för att kunna undvika kollision med ett fordon före, och där spelar det ingen roll om den som legat i vänstra filen kört i vänster körfält lagligt eller ej, och man behöver heller inte köra olagligt i vänsterfilen om man ligger kvar i vänster körfält efter att ha passerat en lastbil som kör så mycket saktare än 110 km/tim på en 110-motorväg; det kan ju finnas fler lastbilar längre fram man måste köra om...
Du kan ju inte vara på riktigt.B Björn He Bergman skrev:Det är väl inte rimligt att köra enbart 85 km/tim på en motorväg med en hastighet upp till 110-120 km/tim???
Om man kör en tung lastbil (utan tillkopplat släp), eller en buss icke-godkänd för att köras max 100, och vill köra om en annan långtradare så kan man naturligtvis inte köra fortare än 90 km/tim, men det är annorlunda eftersom man då inte tillåts köra i över 100, då måste man ju anpassa sig extra och återgå snarast till högra filen efter en omkörning.
Vissa har dock framfört åsikten om att "inga tunga lastbilar ska tillåtas köras i vänstra filen på en motorväg".
Sen förekommer det väl dagligen att bilister kör i omkörningsfilen på en 80-motorväg i högre fart än 80 km/tim, men man får som sagt inte köra fortare än 80 km/tim på en 80-väg, 100 km/tim på en 100-väg, o.s.v., och det är som sagt ett stort nybörjarfel att köra exempelvis 90 km/tim för att kunna köra om ett fordon som kör 80 på en 80-väg som om man tror det är "fri fart" vid omkörning, för det står inte i trafikreglerna att det är "fri fart" och då är det inte det. Det är dock tillåtet att köra om en bilist som ligger i 79 km/tim på en 80-motorväg, men man får själv då bara köra högst 80 km/tim, och att köra om någon som kör bara 79 kan ju ta flera kilometer, då får man nog räkna med att under en lång sträcka ligga sida vid sida med den som kör 79 km/tim.
Det hindrar ju bilister som vill köra om en själv att köra om, men en bilist som vill köra om en som kör 80 kör som sagt över hastighetsbegränsningen och juridiskt sett är det inte tillåtet. Man gör sig faktiskt skyldig till trafikbrott om man kör för nära bakom en som ligger i vänstra filen på en 100-motorväg i exakt 100,0 km/tim, för man är skyldig att hålla tillräckligt avstånd för att kunna undvika kollision med ett fordon före, och där spelar det ingen roll om den som legat i vänstra filen kört i vänster körfält lagligt eller ej, och man behöver heller inte köra olagligt i vänsterfilen om man ligger kvar i vänster körfält efter att ha passerat en lastbil som kör så mycket saktare än 110 km/tim på en 110-motorväg; det kan ju finnas fler lastbilar längre fram man måste köra om...
Du har inget mandat att bedöma vad som är rimligt för andra att köra eller inte. Det är inte förbjudet att köra 85 km/h på 110-väg.
Jo, det är inte tillåtet att ligga kvar i vänsterfil för att "det kan ju finnas fler lastbilar längre fram man måste köra om."
Du har lite dubbla budskap med detta påstående.tveksamt skrev:
Självklart får tunga fordon nyttja en 110/120 väg.
Men om du har en personbil ska du följa trafikförordning för att inte utgöra fara för andra dvs man följer de hastighetsbegränsning som gäller.
Du kan även få böter om du kör alldeles för långsamt.
Det jag saknar bland de svenska bilisterna är att om någon vill byta fil för att göra en omkörning så är det väldigt få som släpper in utan lägger sig direkt bakom och flashar med helljuset.
Det är inte heller tillåtet och de bilisterna borde bli av med sina körkort.
Och det är alltid dens fel som kör in i någon framförvarande.
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Men man kan väl se själv när man kör 110 på en 110-motorväg om man närmar sig något fordon i högra filen som kör långsammare än 110, en lastbil exempelvis. Jag tycker det är onödigt att byta till höger körfält mellan två långsammare fordon bara för att släppa förbi en efterföljande fordonsförare som vill köra om trots att denne då kör över hastighetsgränsen.tveksamt skrev:
Att jag ligger kvar i vänstra filen kan hindra en bakomvarande förare från att köra om mig - i för hög hastighet - men en del bilister har kört om mig ändå, fast på höger sida, trots att man inte får det; hade trafikpolisen i en sån situation noterat att jag körs om av en annan bilist på sidan närmast vägkanten, då hade polisen sannolikt stoppat den bilisten (för att utfärda penningböter för trafikbrott) och ev. låtit mig gå helt fri.
Man kan tycka att det är brott mot Trafikförordningen att ligga kvar i vänster körfält efter att ha kört om en lastbil för att man ser att det är en till lastbil att köra om längre fram, men jag tycker inte att det bör räknas som brott mot Trafikförordningen, och egentligen är det en trafikpolisfråga. Förresten spelar det ingen roll huruvida jag har rätt att köra vidare i vänstra körfältet efter att ha kört om en lastbil men behöver köra om en till lastbil längre fram, för oavsett om jag har rätt att köra så eller ej så får man ändå inte köra om mig på sidan närmast vägkanten, som en del bilister har gjort ibland; om en bilist kör om mig närmast vägkanten så har den bilisten (själv) brutit mot trafikregler.
Och jo, det KAN vara ett trafikbrott att köra enbart 85 km/tim på en motorväg med en hastighet av 100+! Enligt Trafikförordningen får en fordonsförare inte köra i överdrivet låg hastighet eller plötsligt bromsa (om det inte är absolut nödvändigt); ett motordrivet fordon med tillkopplat släp får naturligtvis inte köras fortare än 80 km/tim men kör man en buss godkänd för att köras max 100 så kan det anses överdrivet långsamt att köra enbart 80-85 km/tim på en motorväg med en hastighetsbegränsning av 100+. Man kör INTE långsammare än 100 på en 100-motorväg om det är absolut trafiksäkert att köra i 100, 110 eller 120 km/tim (beroende på vad högsta tillåtna är).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 243 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 243 inlägg
Slutsatsen av inläggen från @Björn He Bergman:
Det är OK för Björn He Bergman att bryta mot lagen för han tycker att det är ok och oviktigt. Han förhindrar därmed andra att bryta mot lagen och det är viktigt.
Det jag inte förstår är hur Björn He Bergman vet att det inte är någon som faktiskt har rätt och behov av att köra fortare.
Det är OK för Björn He Bergman att bryta mot lagen för han tycker att det är ok och oviktigt. Han förhindrar därmed andra att bryta mot lagen och det är viktigt.
Det jag inte förstår är hur Björn He Bergman vet att det inte är någon som faktiskt har rätt och behov av att köra fortare.
Varför svänger du inte in i högerfilen?B Björn He Bergman skrev:Men man kan väl se själv när man kör 110 på en 110-motorväg om man närmar sig något fordon i högra filen som kör långsammare än 110, en lastbil exempelvis. Jag tycker det är onödigt att byta till höger körfält mellan två långsammare fordon bara för att släppa förbi en efterföljande fordonsförare som vill köra om trots att denne då kör över hastighetsgränsen.
Att jag ligger kvar i vänstra filen kan hindra en bakomvarande förare från att köra om mig - i för hög hastighet - men en del bilister har kört om mig ändå, fast på höger sida, trots att man inte får det; hade trafikpolisen i en sån situation noterat att jag körs om av en annan bilist på sidan närmast vägkanten, då hade polisen sannolikt stoppat den bilisten (för att utfärda penningböter för trafikbrott) och ev. låtit mig gå helt fri.
Man kan tycka att det är brott mot Trafikförordningen att ligga kvar i vänster körfält efter att ha kört om en lastbil för att man ser att det är en till lastbil att köra om längre fram, men jag tycker inte att det bör räknas som brott mot Trafikförordningen, och egentligen är det en trafikpolisfråga. Förresten spelar det ingen roll huruvida jag har rätt att köra vidare i vänstra körfältet efter att ha kört om en lastbil men behöver köra om en till lastbil längre fram, för oavsett om jag har rätt att köra så eller ej så får man ändå inte köra om mig på sidan närmast vägkanten, som en del bilister har gjort ibland; om en bilist kör om mig närmast vägkanten så har den bilisten (själv) brutit mot trafikregler.
Och jo, det KAN vara ett trafikbrott att köra enbart 85 km/tim på en motorväg med en hastighet av 100+! Enligt Trafikförordningen får en fordonsförare inte köra i överdrivet låg hastighet eller plötsligt bromsa (om det inte är absolut nödvändigt); ett motordrivet fordon med tillkopplat släp får naturligtvis inte köras fortare än 80 km/tim men kör man en buss godkänd för att köras max 100 så kan det anses överdrivet långsamt att köra enbart 80-85 km/tim på en motorväg med en hastighetsbegränsning av 100+. Man kör INTE långsammare än 100 på en 100-motorväg om det är absolut trafiksäkert att köra i 100, 110 eller 120 km/tim (beroende på vad högsta tillåtna är).
Om någon kör pm dig på insidan så är det ju uppenbart att du ligger och trycker i vänsterfilen när det inte behövs?
Jag anser att förare som du skall hålla sig borta från trafiken.
B Björn He Bergman skrev:Det är väl inte rimligt att köra enbart 85 km/tim på en motorväg med en hastighet upp till 110-120 km/tim???
Om man kör en tung lastbil (utan tillkopplat släp), eller en buss icke-godkänd för att köras max 100, och vill köra om en annan långtradare så kan man naturligtvis inte köra fortare än 90 km/tim, men det är annorlunda eftersom man då inte tillåts köra i över 100, då måste man ju anpassa sig extra och återgå snarast till högra filen efter en omkörning.
Vissa har dock framfört åsikten om att "inga tunga lastbilar ska tillåtas köras i vänstra filen på en motorväg".
Sen förekommer det väl dagligen att bilister kör i omkörningsfilen på en 80-motorväg i högre fart än 80 km/tim, men man får som sagt inte köra fortare än 80 km/tim på en 80-väg, 100 km/tim på en 100-väg, o.s.v., och det är som sagt ett stort nybörjarfel att köra exempelvis 90 km/tim för att kunna köra om ett fordon som kör 80 på en 80-väg som om man tror det är "fri fart" vid omkörning, för det står inte i trafikreglerna att det är "fri fart" och då är det inte det. Det är dock tillåtet att köra om en bilist som ligger i 79 km/tim på en 80-motorväg, men man får själv då bara köra högst 80 km/tim, och att köra om någon som kör bara 79 kan ju ta flera kilometer, då får man nog räkna med att under en lång sträcka ligga sida vid sida med den som kör 79 km/tim.
Det hindrar ju bilister som vill köra om en själv att köra om, men en bilist som vill köra om en som kör 80 kör som sagt över hastighetsbegränsningen och juridiskt sett är det inte tillåtet. Man gör sig faktiskt skyldig till trafikbrott om man kör för nära bakom en som ligger i vänstra filen på en 100-motorväg i exakt 100,0 km/tim, för man är skyldig att hålla tillräckligt avstånd för att kunna undvika kollision med ett fordon före, och där spelar det ingen roll om den som legat i vänstra filen kört i vänster körfält lagligt eller ej, och man behöver heller inte köra olagligt i vänsterfilen om man ligger kvar i vänster körfält efter att ha passerat en lastbil som kör så mycket saktare än 110 km/tim på en 110-motorväg; det kan ju finnas fler lastbilar längre fram man måste köra om...
Vad är det som är dubbelt?D Danne824 skrev:Du har lite dubbla budskap med detta påstående.
Självklart får tunga fordon nyttja en 110/120 väg.
Men om du har en personbil ska du följa trafikförordning för att inte utgöra fara för andra dvs man följer de hastighetsbegränsning som gäller.
Du kan även få böter om du kör alldeles för långsamt.
Det jag saknar bland de svenska bilisterna är att om någon vill byta fil för att göra en omkörning så är det väldigt få som släpper in utan lägger sig direkt bakom och flashar med helljuset.
Det är inte heller tillåtet och de bilisterna borde bli av med sina körkort.
Och det är alltid dens fel som kör in i någon framförvarande.
Självklart ska man följa gällande hastighetsbegränsning. En skyltad hastighetsbegränsning är dock en maxhastighet, inget annat. Står det 110 på skylten säger den att man inte får köra fortare än så, den ger inget entydigt svar på hur långsamt man får köra.
Eftersom personbilar med släp får köra på vägen är alltså fordon i 80km/h något man kan förvänta sig. Du får gärna komma med något som påtalar motsatsen, en dom kanske? Ett uttalande från polisen om att 80 km/h på 110-väg är som att be om böter för att man kör för långsamt.
Jaha, men dåså! Du tycker att det är onödigt. Jag glömde bort §643 i trafikförordningen som säger att om du tycker det är onödigt så är det helt okej.B Björn He Bergman skrev:Men man kan väl se själv när man kör 110 på en 110-motorväg om man närmar sig något fordon i högra filen som kör långsammare än 110, en lastbil exempelvis. Jag tycker det är onödigt att byta till höger körfält mellan två långsammare fordon bara för att släppa förbi en efterföljande fordonsförare som vill köra om trots att denne då kör över hastighetsgränsen.
Att jag ligger kvar i vänstra filen kan hindra en bakomvarande förare från att köra om mig - i för hög hastighet - men en del bilister har kört om mig ändå, fast på höger sida, trots att man inte får det; hade trafikpolisen i en sån situation noterat att jag körs om av en annan bilist på sidan närmast vägkanten, då hade polisen sannolikt stoppat den bilisten (för att utfärda penningböter för trafikbrott) och ev. låtit mig gå helt fri.
Man kan tycka att det är brott mot Trafikförordningen att ligga kvar i vänster körfält efter att ha kört om en lastbil för att man ser att det är en till lastbil att köra om längre fram, men jag tycker inte att det bör räknas som brott mot Trafikförordningen, och egentligen är det en trafikpolisfråga. Förresten spelar det ingen roll huruvida jag har rätt att köra vidare i vänstra körfältet efter att ha kört om en lastbil men behöver köra om en till lastbil längre fram, för oavsett om jag har rätt att köra så eller ej så får man ändå inte köra om mig på sidan närmast vägkanten, som en del bilister har gjort ibland; om en bilist kör om mig närmast vägkanten så har den bilisten (själv) brutit mot trafikregler.
Och jo, det KAN vara ett trafikbrott att köra enbart 85 km/tim på en motorväg med en hastighet av 100+! Enligt Trafikförordningen får en fordonsförare inte köra i överdrivet låg hastighet eller plötsligt bromsa (om det inte är absolut nödvändigt); ett motordrivet fordon med tillkopplat släp får naturligtvis inte köras fortare än 80 km/tim men kör man en buss godkänd för att köras max 100 så kan det anses överdrivet långsamt att köra enbart 80-85 km/tim på en motorväg med en hastighetsbegränsning av 100+. Man kör INTE långsammare än 100 på en 100-motorväg om det är absolut trafiksäkert att köra i 100, 110 eller 120 km/tim (beroende på vad högsta tillåtna är).
För oss andra dödliga gäller att man byter till höger körfält när en omkörning är klar, men du har ju förstås specialregler.
Du kan inte rättfärdiga dina trafikbrott med att andra också begår trafikbrott, det är inte så lagen fungerar.
Se mitt svar till Danne824 ovan.
Ja, det är ett brott att köra i överdrivet låg hastighet. Kan du ge mig något handfast gällande att den gränsen skulle vara passerad för en som kör 85 på 110-väg?
Vad som är rimlig hastighet på en 100-sträcka för en individuell bilist just för tillfället har du inget mandat att bedöma. Så att säga att man inte kör långsammare än 100 är bara dumheter.
Det finns inget som är absolut trafiksäkert.
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Om ett utryckningsfordon skulle närma sig mig bakifrån då jag kör i vänstra filen på en motorväg så skulle jag naturligtvis tillfälligt byta till högra körfältet för att släppa förbi utryckningsfordonet, eftersom jag är skyldig att lämna fri väg för ett utryckningsfordon som ger signal med larmanordning - men det behöver inte innebära att jag är skyldig att släppa förbi en bilist som önskar köra om mig - i en högre hastighet än högsta tillåtna - samtidigt som jag själv har fordon i högra filen jag måste köra om; det är onödigt att byta körfält till höger direkt efter att ha passerat ett långsammare fordon om det är ett till långsammare fordon i högra filen längre fram, jag kan ju själv se om ett fordon jag närmar mig bakifrån kör långsammare än mig, och ser jag att det är en lastbil så vet jag att jag kör fortare om jag kör 100+ för en lastbil får ju inte köra så fort.Fairlane skrev:Slutsatsen av inläggen från @Björn He Bergman:
Det är OK för Björn He Bergman att bryta mot lagen för han tycker att det är ok och oviktigt. Han förhindrar därmed andra att bryta mot lagen och det är viktigt.
Det jag inte förstår är hur Björn He Bergman vet att det inte är någon som faktiskt har rätt och behov av att köra fortare.
Man kan tycka att jag gör fel om jag ligger kvar i vänstra filen efter att ha kört om en lastbil, även om jag har en till lastbil jag vill köra om, men jag tycker det är fel att köra om mig på sidan närmast vägkanten, och då spelar det ingen roll om jag har rätt att ligga (kvar) i vänstra filen; om man inte vet det här så tycker jag att man är sämre körkortsinnehavare än vad jag är. När man kör in i högra filen (mellan en lastbil jag kört om och en framförvarande lastbil jag är på väg att köra om) så riskerar man att köra på den framförvarande lastbilen bakifrån, skulle jag själv bli påkörd bakifrån så är det den bakomvarande fordonsföraren som är ensam vållande, då denne kört för fort eller annars av misstag kommit för nära bakom mig - och det spelar då ingen roll huruvida jag haft rätt att köra i körfältet till vänster eller inte, om nu påkörningen bakifrån skulle ske i vänstra filen.
Ex-trafikpolisen Tomas Samuelsson säger att det är ett grovt trafikbrott att kollidera med ett framförvarande fordon, med hänsyn till att man är skyldig att hålla tillräckligt avstånd till framförvarande.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 243 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 243 inlägg
Det finns fler än utryckningsfordon som får köra för fort. De kan inte kräva fri väg, men du har aldrig, aldrig, aldrig rätt att hindra någon annan bara för att du är för slö för att byta fil när det uppenbart finns plats för det.B Björn He Bergman skrev:Om ett utryckningsfordon skulle närma sig mig bakifrån då jag kör i vänstra filen på en motorväg så skulle jag naturligtvis tillfälligt byta till högra körfältet för att släppa förbi utryckningsfordonet, eftersom jag är skyldig att lämna fri väg för ett utryckningsfordon som ger signal med larmanordning
Nej men du är skyldig att placera dig i rätt fil och det gör du inte. Du bryter alltså mot lagen och bör kanske inte sitta på så höga hästar.B Björn He Bergman skrev:
Hur långt ska det vara till lastbilen för att du ska tycka det är rimligt att byta fil? 1 mil? 1 km? 500 m? 250 m?B Björn He Bergman skrev:det är onödigt att byta körfält till höger direkt efter att ha passerat ett långsammare fordon om det är ett till långsammare fordon i högra filen längre fram, jag kan ju själv se om ett fordon jag närmar mig bakifrån kör långsammare än mig, och ser jag att det är en lastbil så vet jag att jag kör fortare om jag kör 100+ för en lastbil får ju inte köra så fort.
Det kryllar av folk som tänker som du. 500 meter längre fram ligger en lastbil i 80 km/h och jag kör 110 km/h så jag ligger kvar i vänsterfil för jag ska ju köra om den också. Det tar dig en minut innan du är ikapp. Du har hur mycket tid som helst på dig att flytta på dig och släppa förbi andra. Är du inte polis ska du inte beivra andras hastigheter eller andra lagbrott.
Är du medveten om att du kan bötfällas för det du gör, att du faktiskt bryter mot lagen?
Man inte man kan tycka så, det är så.B Björn He Bergman skrev:
Den rätten har du inte.B Björn He Bergman skrev:
Är luckan så kort så du riskerar att köra på lastbilen bakifrån så behöver du givetvis inte in där, men då kan du omöjligt bli omkörd till höger.B Björn He Bergman skrev:
Ja, lagar är viktiga för dig, utom de du själv bryter mot. Att undvika olyckor verkar inte ligga högt på din lista.B Björn He Bergman skrev:skulle jag själv bli påkörd bakifrån så är det den bakomvarande fordonsföraren som är ensam vållande, då denne kört för fort eller annars av misstag kommit för nära bakom mig - och det spelar då ingen roll huruvida jag haft rätt att köra i körfältet till vänster eller inte, om nu påkörningen bakifrån skulle ske i vänstra filen.
Ja det är rätt. Vad säger han om att ligga kvar i vänsterfil när det finns plats till höger?B Björn He Bergman skrev: