Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
Om ett utryckningsfordon skulle närma sig mig bakifrån då jag kör i vänstra filen på en motorväg så skulle jag naturligtvis tillfälligt byta till högra körfältet för att släppa förbi utryckningsfordonet, eftersom jag är skyldig att lämna fri väg för ett utryckningsfordon som ger signal med larmanordning
Det finns fler än utryckningsfordon som får köra för fort. De kan inte kräva fri väg, men du har aldrig, aldrig, aldrig rätt att hindra någon annan bara för att du är för slö för att byta fil när det uppenbart finns plats för det.
B Björn He Bergman skrev:
- men det behöver inte innebära att jag är skyldig att släppa förbi en bilist som önskar köra om mig - i en högre hastighet än högsta tillåtna - samtidigt som jag själv har fordon i högra filen jag måste köra om;
Nej men du är skyldig att placera dig i rätt fil och det gör du inte. Du bryter alltså mot lagen och bör kanske inte sitta på så höga hästar.
B Björn He Bergman skrev:
det är onödigt att byta körfält till höger direkt efter att ha passerat ett långsammare fordon om det är ett till långsammare fordon i högra filen längre fram, jag kan ju själv se om ett fordon jag närmar mig bakifrån kör långsammare än mig, och ser jag att det är en lastbil så vet jag att jag kör fortare om jag kör 100+ för en lastbil får ju inte köra så fort.
Hur långt ska det vara till lastbilen för att du ska tycka det är rimligt att byta fil? 1 mil? 1 km? 500 m? 250 m?

Det kryllar av folk som tänker som du. 500 meter längre fram ligger en lastbil i 80 km/h och jag kör 110 km/h så jag ligger kvar i vänsterfil för jag ska ju köra om den också. Det tar dig en minut innan du är ikapp. Du har hur mycket tid som helst på dig att flytta på dig och släppa förbi andra. Är du inte polis ska du inte beivra andras hastigheter eller andra lagbrott.

Är du medveten om att du kan bötfällas för det du gör, att du faktiskt bryter mot lagen?
B Björn He Bergman skrev:
Man kan tycka att jag gör fel om jag ligger kvar i vänstra filen efter att ha kört om en lastbil, även om jag har en till lastbil jag vill köra om, men jag tycker det är fel att köra om mig på sidan närmast vägkanten,
Man inte man kan tycka så, det är .
B Björn He Bergman skrev:
och då spelar det ingen roll om jag har rätt att ligga (kvar) i vänstra filen;
Den rätten har du inte.
B Björn He Bergman skrev:
om man inte vet det här så tycker jag att man är sämre körkortsinnehavare än vad jag är. När man kör in i högra filen (mellan en lastbil jag kört om och en framförvarande lastbil jag är på väg att köra om) så riskerar man att köra på den framförvarande lastbilen bakifrån,
Är luckan så kort så du riskerar att köra på lastbilen bakifrån så behöver du givetvis inte in där, men då kan du omöjligt bli omkörd till höger.
B Björn He Bergman skrev:
skulle jag själv bli påkörd bakifrån så är det den bakomvarande fordonsföraren som är ensam vållande, då denne kört för fort eller annars av misstag kommit för nära bakom mig - och det spelar då ingen roll huruvida jag haft rätt att köra i körfältet till vänster eller inte, om nu påkörningen bakifrån skulle ske i vänstra filen.
Ja, lagar är viktiga för dig, utom de du själv bryter mot. Att undvika olyckor verkar inte ligga högt på din lista.
B Björn He Bergman skrev:
Ex-trafikpolisen Tomas Samuelsson säger att det är ett grovt trafikbrott att kollidera med ett framförvarande fordon, med hänsyn till att man är skyldig att hålla tillräckligt avstånd till framförvarande.
Ja det är rätt. Vad säger han om att ligga kvar i vänsterfil när det finns plats till höger?
 
  • Gilla
Stuff och 4 till
  • Laddar…
D
tveksamt tveksamt skrev:
Vad är det som är dubbelt?
Självklart ska man följa gällande hastighetsbegränsning. En skyltad hastighetsbegränsning är dock en maxhastighet, inget annat. Står det 110 på skylten säger den att man inte får köra fortare än så, den ger inget entydigt svar på hur långsamt man får köra.
Eftersom personbilar med släp får köra på vägen är alltså fordon i 80km/h något man kan förvänta sig. Du får gärna komma med något som påtalar motsatsen, en dom kanske? Ett uttalande från polisen om att 80 km/h på 110-väg är som att be om böter för att man kör för långsamt.


Jaha, men dåså! Du tycker att det är onödigt. Jag glömde bort §643 i trafikförordningen som säger att om du tycker det är onödigt så är det helt okej.
För oss andra dödliga gäller att man byter till höger körfält när en omkörning är klar, men du har ju förstås specialregler.

Du kan inte rättfärdiga dina trafikbrott med att andra också begår trafikbrott, det är inte så lagen fungerar.

Se mitt svar till Danne824 ovan.
Ja, det är ett brott att köra i överdrivet låg hastighet. Kan du ge mig något handfast gällande att den gränsen skulle vara passerad för en som kör 85 på 110-väg?

Vad som är rimlig hastighet på en 100-sträcka för en individuell bilist just för tillfället har du inget mandat att bedöma. Så att säga att man inte kör långsammare än 100 är bara dumheter.
Det finns inget som är absolut trafiksäkert.
Trafikförordningen 16§ kap 3. En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
 
B Björn He Bergman skrev:
jag måste köra om
Det finns inga fordon man måste köra om, det finns fordon man kan önska att köra om.
B Björn He Bergman skrev:
det är onödigt att byta körfält till höger direkt efter att ha passerat ett långsammare fordon om det är ett till långsammare fordon i högra filen längre fram
Du tycker det är onödigt, det är dock din skyldighet enligt trafikförordningen, såtillvida att nästa fordon du ämnar köra om ligger så tätt inpå det första att du inte rimligen kan köra in till det högra körfältet.
B Björn He Bergman skrev:
Man kan tycka att jag gör fel om jag ligger kvar i vänstra filen efter att ha kört om en lastbil
Det är inget tyckande, det är fakta.
B Björn He Bergman skrev:
jag tycker det är fel att köra om mig på sidan närmast vägkanten
Det är heller inget tyckande, det är fel.
B Björn He Bergman skrev:
om jag har rätt att ligga (kvar) i vänstra filen
Det har du inte.
B Björn He Bergman skrev:
Skulle jag själv bli påkörd bakifrån så är det den bakomvarande fordonsföraren som är ensam vållande, då denne kört för fort eller annars av misstag kommit för nära bakom mig
Enbart utifrån det faktum att du blir påkörd bakifrån kan man inte dra slutsatsen att den bakomvarande är den vållande. Det finns fler faktorer att ta hänsyn till än att du ligger framför och den andre bakom.
 
  • Gilla
Stuff och 5 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Trafikförordningen 16§ kap 3. En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
Ja, vad i mitt inlägg är det som motsäger det?
Det kanske finns giltigt skäl att ligga i 80 just då.
Föraren kan tycka att det är väldigt dimmigt. Det kanske är eller riskerar att vara väldigt halkigt. Sikten kanske är skymd. Det kanske blivit fel på bilen, den kanske inte går fortare än 80. Personen kanske riskerar att få batteritorsk om den inte kör sista milen hem i 80. Personen har ett reservdäck på eftersom den fått punktering och däcket inte är gjort för att gå fortare än 80.

Vad räknas som ett "giltigt skäl"?
Vem avgör vad som är giltigt?
Och hur definieras "överdrivet låg hastighet"? 90% av skyltad hastighet? 75%? 50%? 13,42%?
 
  • Gilla
Nerre och 2 till
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Käften!
Du kan ju prova att svara istället, eller tog argumenten slut?
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
D
Demmpa Demmpa skrev:
Jag har några gånger helt lagligt kört i ca 20 km/h på motorväg.
😁
Det har vi nog alla som kör bil och har körkort och några mil bakom ratten.
Omständigheter kan råda då man måste anpassa sin hastighet.
Finns också att läsa om I trafikförordningen.
Men medvetet (som privatperson 😉) hindra andra trafikanter är inte lagligt.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, vad i mitt inlägg är det som motsäger det?
Det kanske finns giltigt skäl att ligga i 80 just då.
Föraren kan tycka att det är väldigt dimmigt. Det kanske är eller riskerar att vara väldigt halkigt. Sikten kanske är skymd. Det kanske blivit fel på bilen, den kanske inte går fortare än 80. Personen kanske riskerar att få batteritorsk om den inte kör sista milen hem i 80. Personen har ett reservdäck på eftersom den fått punktering och däcket inte är gjort för att gå fortare än 80.

Vad räknas som ett "giltigt skäl"?
Vem avgör vad som är giltigt?
Och hur definieras "överdrivet låg hastighet"? 90% av skyltad hastighet? 75%? 50%? 13,42%?
Giltigt skäl avgör inte du det gör Polisen åt dig.
Samma som när du får/skall ha vinter/sommar däck eller om du har dålig sikt genom rutan.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Kvällens körning på E4/E20 i södra Stockholm:

Jag ligger som sig bör i höger körfält i 80 km/h (enligt skyltning) i höjd med Fittja norrut, när jag ser två bilar på påfarten från Fittja. Jag kollar snabbt i backspegeln och ser att det är lugnt att byta till mittfil för att underlätta. Båda bilarna slår på vänsterblinkers och byter, ungefär samtidigt. Föraren av den bakre bilen ångrar sig plötsligt och kör tillbaks ut på påfartsfilen och gasar om till höger och tränger sig in framför den andra, rätt så tajt.
Märkligt aggressiv körning tänker jag för så långsam var inte den främre bilen.

Kollar till den aggressiva förarens bil en gång till och ser en stor reklamskylt, "Tullinge Trafikskola". All reklam är bra reklam?
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 7 till
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Förresten kan jag teoretiskt sett köra i vänstra filen på en motorväg sålänge jag kör i exakt 110 på en 110-väg, 100 på en 100-väg, etc., oberoende av om det finns fordon i högra filen jag måste köra om som kör långsammare än mig.
Nej. Trafikförordningen:

[K3]7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
 
  • Gilla
Stuff och 3 till
  • Laddar…
Nu förstår jag varför Björn aldrig har kört med släpvagn - Han har inget körkort...
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Trafikförordningen 16§ kap 3. En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
Det är flera kriterier som ska vara uppfyllda där.

1. Det ska vara utan giltigt skäl. Det kan finnas många skäl till att man inte håller högsta tillåtna hastighet enligt skyltningen, t.ex. att man kör en fordonskombination som inte får köra så fort. Eller att man anser att väglaget eller trafikförhållandena inte medger att man kör så fort.

2. Det ska vara överdrivet låg hastighet. Att köra 90 på 110-väg är knappast "överdrivet låg" hastighet.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
N Nerre skrev:
Det är flera kriterier som ska vara uppfyllda där.

1. Det ska vara utan giltigt skäl. Det kan finnas många skäl till att man inte håller högsta tillåtna hastighet enligt skyltningen, t.ex. att man kör en fordonskombination som inte får köra så fort. Eller att man anser att väglaget eller trafikförhållandena inte medger att man kör så fort.

2. Det ska vara överdrivet låg hastighet. Att köra 90 på 110-väg är knappast "överdrivet låg" hastighet.
Nähä och vem avgör det?
Du?
Överdriven låg hastighet är om du utgör fara för andra trafikanter.
Hamnar faktiskt under vårdslöshet.

Men det vet du nog redan.

Det enda kriteriet är om Polisen stoppar dig.

När det gäller övriga omständigheter har vi redan klarat av dessa.
Militära kolonner, vägarbete, väderstation osv...

Finns att läsa om I vägtrafikförordningen för den inbitna.

Det är inte okej att köra 85 km/h på en väg med hastighet 110/120 km/h med ett fordon som är anpassad för den hastigheten under normala omständigheter.

Om du anser dig inte kunna framföra ditt fordon i den hastigheten under normala omständigheter ska ditt körkort förverkligas.
 
  • Haha
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Om man kör en tung lastbil (utan tillkopplat släp), eller en buss icke-godkänd för att köras max 100, och vill köra om en annan långtradare så kan man naturligtvis inte köra fortare än 90 km/tim, men det är annorlunda eftersom man då inte tillåts köra i över 100, då måste man ju anpassa sig extra och återgå snarast till högra filen efter en omkörning.
Men varför det? Det finns ju fler lastbilar i fjärran att köra om på 110 eller 120 vägen när jag rattar min lastbil. Så jag stannar kvar i vänsterfilen. Varför ska jag anpassa mig, men inte du?

Nästa exempel blir två A-traktorer på 2+1 väg där den ena kör om den andra…

Ingenting är annorlunda. Finns det utrymme byt till högerfil. Om någon kör om dig till höger är det ett bevis på att du kunnat byta och en indikation på att du proppar upp trafiken.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Enbart utifrån det faktum att du blir påkörd bakifrån kan man inte dra slutsatsen att den bakomvarande är den vållande. Det finns fler faktorer att ta hänsyn till än att du ligger framför och den andre bakom.
Den bakomvarande är generellt sett ensam vållande till en olycka som påkörning bakifrån. Om jag blir påkörd i "ryggen" så har fordonsföraren bakom min "rygg" kört för fort och/eller av misstag kommit för nära bakom mig, och således icke anpassat avstånd till framförvarande fordon, trots att man är skyldig att hålla det avstånd som krävs till framförvarande fordon för att kunna undvika kollision med det.
Tänk om jag skulle köra i vänstra filen norrut vid Albymotet där 100-sträckan upphör, då kan väl jag riskera att bli påkörd bakifrån då jag sänker min hastighet från 100 till 80 km/tim, då har jag väldigt svårt för att se varför den som kört på mig inte är att anse som ensam vållande; han är ensam vållande genom att ha kört för nära bakom mig, och sålunda inte anpassat avstånd till framförvarande fordon.
 
D Danne824 skrev:
Det är inte okej att köra 85 km/h på en väg med hastighet 110/120 km/h med ett fordon som är anpassad för den hastigheten under normala omständigheter.
Det finns ett alltid gilltigt skäl, och det är miljö.
Min bil drar typ 0,5 vid 80 och 1,0 vid 120.

Så av både miljö- och ekonomiska skäl är det inte bara juridiskt rätt utan också moraliskt att hålla låg hastighet för att minimera utsläpp.
😇🤓
 
  • Haha
Danne824
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.