344 733 läst · 5 374 svar
345k läst
5,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Hur kan tunnel genom undervattensberget i Mälaren och genom Kungshatt vara billigast om det kostat ett mångmiljardtal kronor??? Man borde väl kunna räkna ut att kostnaden sannolikt skulle ha varit mycket mindre om man hellre hade valt alternativet med en motorvägsbro rakt över Slagsta holme, sen borde förbifartsmotorvägen helst av allt ha byggts ovan jord genom Lovön men den ska tydligen byggas helt i tunnel och det medför ju extrema miljardkostnader; man hade väl inte byggt en så lång motorvägstunnel om man hade byggt motorvägen under 1960-talet då Essingeleden byggdes???Fairlane skrev:Först säger du att man inte valt det billigaste alternativet och sen påstår du att din lösning sannolikt är den billigaste.
Med andra ord så har du ingen som helst aning utan gissar bara? Den billigaste lösningen hade varit att inte bygga alls.
Sen är det inte bara prislappen som är av intresse. Om du hade följt diskussionerna som varit genom åren så hade du förstått att det fanns en väldig massa andra parametrar att ta hänsyn till.
Jag får mer och mer känslan av Raymond i filmen "Rainman". "I'm an excellent driver".
Kör du 100 km/h bara för att det står så på skylten även om det är blixthalka?
Den lag som finns är att man ska ligga i körfältet längst till höger om man inte kör om, inget om att man måste hålla en viss minimihastighet.
En bilist med släp på bilen får givetvis gå ut i mittfil och köra om ett långsammare fordon i högerfil. Man ska inte få böter för att man ligger "för långsamt" då när man genomför en helt laglig omkörning.
Ett rimligare förslag hade varit att kamerorna bötfäller folk som ligger omotiverat i mittfil eller vänsterfil, oavsett om de kör 60 km/h eller 160 km/h.
En förbifart genom Ekerö kommun hade varit rimligast att bygga rakt över Slagsta holme, eftersom det hade varit en raksträcka mellan Häggvik och Hallunda, den sträcka som byggs nu, i tunnel genom Kungshatt och undervattensberget i Mälaren, är ju en omväg jämfört med en ev. raksträcka över Slagsta holme.
Angående blixthalka så tvekar jag till om det är tillåtet att köra 100 i såna väderleksförhållanden. Alltså, 100-sträckan mellan Alby och Moraberg har vad jag sett så kallad "variabel hastighetsbegränsning" som normalt är 100 km/tim men kan sänkas om det anses nödvändigt p.g.a. en olyckshändelse eller annars p.g.a. väderleksförhållanden som kräver en lägre hastighet än normalt.
Om det är extremt halt väglag så kan ju de där körfältsskärmarna visa en hastighetsbegränsning av 90, 80 eller 70 km/tim, som då är den hastighetsbegränsning som gäller istället för den skyltade 100.
Enligt generella trafikregler är väl omkörning tillåten när som helst under förutsättning att det kan göras trafiksäkert men det är väl inte fullt möjligt att göra en trafiksäker omkörning om man kör med en tillkopplad släpvagn och är hastighetsbegränsad till högst 80 km/tim.
Tänk om en bilist som har tillkopplad släpvagn ligger bakom en lastbil med släp som kör exakt 80 km/tim? I en sån trafiksituation är det praktiskt sett ICKE tillåtet för bilisten att köra om lastbilen, eftersom bilisten behöver köra i cirka 90-95 km/tim för att kunna passera lastbilen som kör i 80, och då följer ju bilisten inte regler - för en bilist som har tillkopplad släpvagn får ju enligt svenska trafikregler inte köra fortare än 80 (även om bilister kör fortare än 80 med släpvagn ändå); hade en bil med en tillkopplad släpvagn varit begränsad till 100 km/tim enligt Tysklands villkor för "Tempo100" så hade det däremot varit möjligt att köra om en långtradare som inte får köras fortare än 80, men nu har tydligen "Tempo100" (hittills åtminstone) aldrig blivit giltigt i Sverige trots att det borde ha blivit giltigt redan 2006 nån gång.
En lastbil utan släp, alternativt en buss som icke godkänts för att köras max 100, som är hastighetsbegränsad till 90 km/tim kan däremot säkert köra om en långtradare (som inte får köras fortare än 80 km/tim), men när en lastbil eller 90-buss ligger i enbart 90 km/tim i mellersta körfältet på en 100-motorväg så tvingas ju andra bilister bromsa ned till 90 km/tim, alternativt byta körfält mot mittbarriären, och det (i kombination med att flera lastbilar med släp som kör max 80 ofta färdas i högra filen) kan väl vara en bidragande faktor till att bilister ofta kör i enbart cirka 90 km/tim i mittersta körfältet - men en bilist skall som sagt inte söla i under 100 i något av de vänstra körfälten om det inte finns fordon i högra körfältet bilisten måste köra om utan det är påbjudet att framföra ett fordon i körfältet närmast vägkanten till höger i färdriktningen.
Redigerat:
Jag får nog pudlar här. Det ser ut som att det är en temporär lösning för den fil som snart (?) ska vika av höger till förbifart Stockholm.Nyfniken skrev:
För de fasta vet jag inte, men de handhållna har iaf 3. Från Rikspolisstyrelsens författningssamling:R Rejäl skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är det jag har fått till mig med men @useless påstår att det är 6km/tim men jag kan inte hitta det någonstans i skrift?tveksamt skrev:
Alla böter är baserade ifrån 1km/tim och högre..
Nej, jag har också för mig att det är så, men jag hittar det heller inte i skrift. Vet att en bekant som är polis har sagt det vid något tillfälle, men det är ju inte mycket till bevis.R Rejäl skrev:
Ja, så är det ju. Blir du tagen med laser där det är 80 och du kör 84 kommer du ju i praktiken få böter för 81 eftersom lasern drar av 3, dvs 1 km/h för fort.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 232 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 232 inlägg
Det har jag väl aldrig påstått?B Björn He Bergman skrev:
Jag har inte påstått någon om kostnaden, det är det du som gör, fast väldigt svepande.
Varför inte titta på de utredningar som gjort av olika dragningar? Där har man gjort prisuppskattningar så slipper du gissa själv.B Björn He Bergman skrev:Man borde väl kunna räkna ut att kostnaden sannolikt skulle ha varit mycket mindre om man hellre hade valt alternativet med en motorvägsbro rakt över Slagsta holme, sen borde förbifartsmotorvägen helst av allt ha byggts ovan jord genom Lovön men den ska tydligen byggas helt i tunnel och det medför ju extrema miljardkostnader; man hade väl inte byggt en så lång motorvägstunnel om man hade byggt motorvägen under 1960-talet då Essingeleden byggdes???
Det intressanta om du tittar på de utredningarna är att du också får sen andra fördelar och nackdelar med olika alternativ.
Hur är markförhållandena på platsen? Är de lämpliga för att bygga det du vill bygga?B Björn He Bergman skrev:En förbifart genom Ekerö kommun hade varit rimligast att bygga rakt över Slagsta holme, eftersom det hade varit en raksträcka mellan Häggvik och Hallunda, den sträcka som byggs nu, i tunnel genom Kungshatt och undervattensberget i Mälaren, är ju en omväg jämfört med en ev. raksträcka över Slagsta holme.
Hur påverkar det eventuell känslig miljö?
Hur påverkar det eventuella känsliga djurarter?
Eller blir det som uppfinnaren från Sundbyberg? "Tänkte inte på det"
Du tvekar? Har du överhuvudtaget körkort?B Björn He Bergman skrev:
Om ja, vad fick du lära dig då om hastighet vid halka, vid tät trafik, vid dålig sikt?
Du ska inte behöva tveka, du ska veta.
Vid tät trafik har jag sett att man sänkt hastigheten. Har du någon erfarenhet av att de skyltat med sig 30-50 km i timmen på platsen pga halka eller andra väderförhållanden? Jag har aldrig sett det.B Björn He Bergman skrev:
Är det inte bättre att bötfälla folk som ligger i fel fil istället för att börja med nya regler som inte är applicerbart överallt i landet?
Extremt halt? Är det inte bättre med ännu lägre hastighet då, särskilt med tanke på alla som inte kan tänka själva utan följer skyltningen slaviskt?B Björn He Bergman skrev:
Varför skulle det inte vara trafiksäkert?B Björn He Bergman skrev:
Jag kör i högerfilen med min släpkärra i 80 km/h och kommer ikapp ett annat fordon som kör långsammare. Jag kollar att det är klart bakåt, slår på blinkers och byter fil, passerat fordonet och slår på höger blinkers och byter tillbaks?
Varför skulle det vara trafikfarligt?
Öh, ja?B Björn He Bergman skrev:Tänk om en bilist som har tillkopplad släpvagn ligger bakom en lastbil med släp som kör exakt 80 km/tim? I en sån trafiksituation är det praktiskt sett ICKE tillåtet för bilisten att köra om lastbilen, eftersom bilisten behöver köra i cirka 90-95 km/tim för att kunna passera lastbilen som kör i 80, och då följer ju bilisten inte regler - för en bilist som har tillkopplad släpvagn får ju enligt svenska trafikregler inte köra fortare än 80 (även om bilister kör fortare än 80 med släpvagn ändå);
Jag kör relativt ofta släp och håller oftast då 80 km/h om det är max vad jag får köra på platsen.
Gissa hur ofta det händer att jag då kommer ikapp en lastbil som kör exakt 80 km/h?
Är det vanligt när du är ute och kör att du tar in på fordon som kör lika fort som du?
Ja och hade bilar fått köra 200 km/h, med eller utan släp hade de också fått köra om lastbilen...B Björn He Bergman skrev:hade en bil med en tillkopplad släpvagn varit begränsad till 100 km/tim enligt Tysklands villkor för "Tempo100" så hade det däremot varit möjligt att köra om en långtradare som inte får köras fortare än 80, men nu har tydligen "Tempo100" (hittills åtminstone) aldrig blivit giltigt i Sverige trots att det borde ha blivit giltigt redan 2006 nån gång.
Men nu är inte reglerna sådana.
Jag tror att den faktorn kanske bidrar med 0,001% så den är rätt ointressant.B Björn He Bergman skrev:En lastbil utan släp, alternativt en buss som icke godkänts för att köras max 100, som är hastighetsbegränsad till 90 km/tim kan däremot säkert köra om en långtradare (som inte får köras fortare än 80 km/tim), men när en lastbil eller 90-buss ligger i enbart 90 km/tim i mellersta körfältet på en 100-motorväg så tvingas ju andra bilister bromsa ned till 90 km/tim, alternativt byta körfält mot mittbarriären, och det (i kombination med att flera lastbilar med släp som kör max 80 ofta färdas i högra filen) kan väl vara en bidragande faktor till att bilister ofta kör i enbart cirka 90 km/tim i mittersta körfältet
En bilist kan inte alla i 180 km/h i något av de vänstra körfälten heller, om det inte finns något fordon i högerfil som de kör om. Hastigheten är inte det viktiga, utan att de ligger i fel fil.B Björn He Bergman skrev:
Du verkar vilka införa en massa nya regler och förändringar som bara fungerar på vissa ställen.
Varför inte använda det befintliga regelverket istället?
Det är nog så enkelt som att han saknar körkort. En del politiker som uttalar sig tvärsäkert om trafikfrågor gör också det.Fairlane skrev:Det har jag väl aldrig påstått?
Jag har inte påstått någon om kostnaden, det är det du som gör, fast väldigt svepande.
Varför inte titta på de utredningar som gjort av olika dragningar? Där har man gjort prisuppskattningar så slipper du gissa själv.
Det intressanta om du tittar på de utredningarna är att du också får sen andra fördelar och nackdelar med olika alternativ.
Hur är markförhållandena på platsen? Är de lämpliga för att bygga det du vill bygga?
Hur påverkar det eventuell känslig miljö?
Hur påverkar det eventuella känsliga djurarter?
Eller blir det som uppfinnaren från Sundbyberg? "Tänkte inte på det"
Du tvekar? Har du överhuvudtaget körkort?
Om ja, vad fick du lära dig då om hastighet vid halka, vid tät trafik, vid dålig sikt?
Du ska inte behöva tveka, du ska veta.
Vid tät trafik har jag sett att man sänkt hastigheten. Har du någon erfarenhet av att de skyltat med sig 30-50 km i timmen på platsen pga halka eller andra väderförhållanden? Jag har aldrig sett det.
Är det inte bättre att bötfälla folk som ligger i fel fil istället för att börja med nya regler som inte är applicerbart överallt i landet?
Extremt halt? Är det inte bättre med ännu lägre hastighet då, särskilt med tanke på alla som inte kan tänka själva utan följer skyltningen slaviskt?
Varför skulle det inte vara trafiksäkert?
Jag kör i högerfilen med min släpkärra i 80 km/h och kommer ikapp ett annat fordon som kör långsammare. Jag kollar att det är klart bakåt, slår på blinkers och byter fil, passerat fordonet och slår på höger blinkers och byter tillbaks?
Varför skulle det vara trafikfarligt?
Öh, ja?
Jag kör relativt ofta släp och håller oftast då 80 km/h om det är max vad jag får köra på platsen.
Gissa hur ofta det händer att jag då kommer ikapp en lastbil som kör exakt 80 km/h?
Är det vanligt när du är ute och kör att du tar in på fordon som kör lika fort som du?
Ja och hade bilar fått köra 200 km/h, med eller utan släp hade de också fått köra om lastbilen...
Men nu är inte reglerna sådana.
Jag tror att den faktorn kanske bidrar med 0,001% så den är rätt ointressant.
En bilist kan inte alla i 180 km/h i något av de vänstra körfälten heller, om det inte finns något fordon i högerfil som de kör om. Hastigheten är inte det viktiga, utan att de ligger i fel fil.
Du verkar vilka införa en massa nya regler och förändringar som bara fungerar på vissa ställen.
Varför inte använda det befintliga regelverket istället?
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Men om jag kör i exakt 100 km/tim på en 100-motorväg så får andra fordonsförare praktiskt sett inte köra om mig alls (utan man får bara "rätta sig in i ledet" och hålla sig inom tillräckligt avstånd efter en som kör 100 på en 100-väg), eftersom en som vill köra om mig då måste köra minst cirka 110 km/tim för att kunna passera och placera sig själv före mig, och kör man fortare än 100 på en 100-väg (även vid omkörning) så följer man inte trafikregler...Fairlane skrev:En bilist får inte köra i 180 km/h i något av de vänstra körfälten heller, om det inte finns något fordon i högerfil som de kör om. Hastigheten är inte det viktiga, utan att de ligger i fel fil.
Du verkar vilka införa en massa nya regler och förändringar som bara fungerar på vissa ställen.
Varför inte använda det befintliga regelverket istället?
När jag kört på motorväg med 110-gräns så brukar jag då och då ligga kvar i vänstra filen kanske ett flertal kilometer just för att det i högra filen är en relativt lång rad av tunga lastbilar som är hastighetsbegränsade till högst 80 km/tim (eller 90 då utan släp); ibland har jag upplevt att en annan bilist försöker köra om mig på sidan mot vägkanten då jag inte byter körfält under en längre sträcka - detta även om jag kör 110 på 110-vägen - och en bilist som kör om mig då jag kör i 110 på en 110-väg kör ju för fort, och för övrigt är det ett grovt nybörjarmisstag att köra för fort vid omkörning som om man tror det är "fri fart vid omkörning" för enligt trafikskolelärarna är det icke fri fart.
Förresten kan jag teoretiskt sett köra i vänstra filen på en motorväg sålänge jag kör i exakt 110 på en 110-väg, 100 på en 100-väg, etc., oberoende av om det finns fordon i högra filen jag måste köra om som kör långsammare än mig. Juridiskt sett får en annan bilist inte köra om mig på sidan närmast vägkanten, för om en bilist försöker göra det så har ju den bilisten själv brutit mot gällande trafikregler, och dessutom kört för fort. Juridiskt sett får man ju inte köra fortare än 80 km/tim på en 80-väg, 100 km/tim på en 100-väg, o.s.v. ens om man kör i omkörningsfältet - men de flesta fordonsförare gör tydligen det ändå (och gör man det på uppkörningen så är man säkert kuggad)...
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Man kan ju undra varför det är så ovanligt tokigt strukturerat med Nynäsvägen, med 2x3 körfält på avsnittet Handen-Trångsund, men enbart 2x2 körfält i övrigt, det är dock söderut från påfarten från Södra länken 3 påbjudna körfält varav det högra blir avfartsfält vid avfarten mot Tyresövägen men i mötande körriktning är det bara 2 körfält+1 kollektivkörfält.G Greger_08 skrev:
Om det är 2x3 körfält mellan Trångsund och Handen så borde det ju vara 2x3 körfält hela vägen söderut från Södra länken; sträckan genom Enskede, alltså ungefär från Södra länken till Tallkrogsmotet, borde dessutom ha byggts nedgrävd i tunnel, så att Enskedebebyggelsen kan slippa en hårt trafikerad motorled som delar bebyggelsen "på mitten". Och man borde gärna förlänga sträckan med 2x3 körfält från Trafikplats Handen vidare till nästa avfart (söderut) mot Jordbro- och Dalarölänken.
Förr var ju hastighetsbegränsningen 110 på Nynäsvägen söderut från Trångsund, och 90 på avsnittet mellan Larsbodamotet och Trångsundsavfarten, men år 2020 tror jag blev hastighetsbegränsningen sänkt från 90 till 80 km/tim och från 110 till 100 km/tim. Innan sänkningen av 110-gränsen till 100 upplevde jag, när jag körde ned till Handen, att de flesta bilister körde i mittersta filen även om inga fordon fanns i högra filen som man behövde köra om, trots att det inte är tillåtet att köra i mittersta filen utan man skall vid färd på väg köra i körfältet till höger i färdriktningen. Plus att de som körde i mittersta körfältet istället för det högra körde oftast inte ens i 110 eller knappast ens 100, utan enbart i cirka 80-90 km/tim, och det var ganska irriterande.
Jag körde dock aldrig om dem i högra filen, eftersom jag var medveten om att man inte får köra om på sidan närmast vägkanten, och eftersom jag inte ville sänka farten i onödan utan hålla en konstant fart av 110 km/tim så körde jag i körfältet närmast mitträcket, ända tills jag hunnit köra förbi alla söligare bilister som sölade i mittfilen i mycket lägre fart; oftast fick jag köra i vänstra filen nästan hela vägen från Trångsund till Handen just för att andra bilister inte körde i högra filen utan i mittersta och samtidigt körde enbart cirka 85-90 km/tim på en 110-väg.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 045 inlägg
Nej, du får inte göra fel med ursäkten att det ändå inte finns någon som lagligen kan utnyttja om du gör rätt. Det är påbjudet att hålla så långt höger man kan, punkt.B Björn He Bergman skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 232 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 232 inlägg
Du får inte hindra annan trafik. När omkörningen är klar så måste du byta körfält till höger. Du begår ett lagbrott genom att försöka förhindra någon annan att begå ett lagbrott.B Björn He Bergman skrev:Men om jag kör i exakt 100 km/tim på en 100-motorväg så får andra fordonsförare praktiskt sett inte köra om mig alls (utan man får bara "rätta sig in i ledet" och hålla sig inom tillräckligt avstånd efter en som kör 100 på en 100-väg), eftersom en som vill köra om mig då måste köra minst cirka 110 km/tim för att kunna passera och placera sig själv före mig, och kör man fortare än 100 på en 100-väg (även vid omkörning) så följer man inte trafikregler...
När jag kört på motorväg med 110-gräns så brukar jag då och då ligga kvar i vänstra filen kanske ett flertal kilometer just för att det i högra filen är en relativt lång rad av tunga lastbilar som är hastighetsbegränsade till högst 80 km/tim (eller 90 då utan släp); ibland har jag upplevt att en annan bilist försöker köra om mig på sidan mot vägkanten då jag inte byter körfält under en längre sträcka - detta även om jag kör 110 på 110-vägen - och en bilist som kör om mig då jag kör i 110 på en 110-väg kör ju för fort, och för övrigt är det ett grovt nybörjarmisstag att köra för fort vid omkörning som om man tror det är "fri fart vid omkörning" för enligt trafikskolelärarna är det icke fri fart.
Förresten kan jag teoretiskt sett köra i vänstra filen på en motorväg sålänge jag kör i exakt 110 på en 110-väg, 100 på en 100-väg, etc., oberoende av om det finns fordon i högra filen jag måste köra om som kör långsammare än mig. Juridiskt sett får en annan bilist inte köra om mig på sidan närmast vägkanten, för om en bilist försöker göra det så har ju den bilisten själv brutit mot gällande trafikregler, och dessutom kört för fort. Juridiskt sett får man ju inte köra fortare än 80 km/tim på en 80-väg, 100 km/tim på en 100-väg, o.s.v. ens om man kör i omkörningsfältet - men de flesta fordonsförare gör tydligen det ändå (och gör man det på uppkörningen så är man säkert kuggad)...
Du klagar på att andra bryter mot lagen när du gör det själv.
Ja, kör någon för fort på uppkörning så blir de kuggade, men kör man som du förespråkar blir man också kuggad.
Det kan faktiskt vara så att det i bilen du blockerar sitter en polis i privat bil, på utryckning, eller någon på väg akut till sjukhus etc. Är du inte polis så har du inte befogenhet att hindra annan trafik.
Det kan ju vara så märkligt att man har andra saker att ta hänsyn till än bara vad du tycker är logiskt. Kanske är det ändå inte orimligt att ta hänsyn till befintlig bebyggelse, framtida planer, ekonomin och andra saker.B Björn He Bergman skrev:Man kan ju undra varför det är så ovanligt tokigt strukturerat med Nynäsvägen, med 2x3 körfält på avsnittet Handen-Trångsund, men enbart 2x2 körfält i övrigt, det är dock söderut från påfarten från Södra länken 3 påbjudna körfält varav det högra blir avfartsfält vid avfarten mot Tyresövägen men i mötande körriktning är det bara 2 körfält+1 kollektivkörfält.
Om det är 2x3 körfält mellan Trångsund och Handen så borde det ju vara 2x3 körfält hela vägen söderut från Södra länken; sträckan genom Enskede, alltså ungefär från Södra länken till Tallkrogsmotet, borde dessutom ha byggts nedgrävd i tunnel, så att Enskedebebyggelsen kan slippa en hårt trafikerad motorled som delar bebyggelsen "på mitten". Och man borde gärna förlänga sträckan med 2x3 körfält från Trafikplats Handen vidare till nästa avfart (söderut) mot Jordbro- och Dalarölänken.
När jag läser vad du skriver så är jag förvånad att du har körkort överhuvudtaget. Jag ser framför mig Raymond från filmen Rainman. Typiskt när han stannar mitt i gatan för att skylten ändras från "walk" till "don't walk".
- Du följer skyltningen slaviskt vad gäller hastighet, oavsett andra omständigheter
- Du tror att du kör exakt 100.0 km/h samtidigt som du tror din mätare visar 3-4 km/h fel
- Du tror att du har rätt att förhindra andra att passera dig om du kör i exakt rätt hastighet
- Du tycker inte du behöver titta vänster om du kommer från höger för andra har ju skyldighet att lämna företräde
- Du tycker att alla vägar är ologiskt byggd, utan att verka förstå att man också tar hänsyn till ekonomi, trafikintensitet, historiska byggnader, miljö etc
- Du tycker att alla regler i alla länder måste vara identiska
Så kan man resonera.B Björn He Bergman skrev:Men om jag kör i exakt 100 km/tim på en 100-motorväg så får andra fordonsförare praktiskt sett inte köra om mig alls (utan man får bara "rätta sig in i ledet" och hålla sig inom tillräckligt avstånd efter en som kör 100 på en 100-väg), eftersom en som vill köra om mig då måste köra minst cirka 110 km/tim för att kunna passera och placera sig själv före mig, och kör man fortare än 100 på en 100-väg (även vid omkörning) så följer man inte trafikregler...
När jag kört på motorväg med 110-gräns så brukar jag då och då ligga kvar i vänstra filen kanske ett flertal kilometer just för att det i högra filen är en relativt lång rad av tunga lastbilar som är hastighetsbegränsade till högst 80 km/tim (eller 90 då utan släp); ibland har jag upplevt att en annan bilist försöker köra om mig på sidan mot vägkanten då jag inte byter körfält under en längre sträcka - detta även om jag kör 110 på 110-vägen - och en bilist som kör om mig då jag kör i 110 på en 110-väg kör ju för fort, och för övrigt är det ett grovt nybörjarmisstag att köra för fort vid omkörning som om man tror det är "fri fart vid omkörning" för enligt trafikskolelärarna är det icke fri fart.
Förresten kan jag teoretiskt sett köra i vänstra filen på en motorväg sålänge jag kör i exakt 110 på en 110-väg, 100 på en 100-väg, etc., oberoende av om det finns fordon i högra filen jag måste köra om som kör långsammare än mig. Juridiskt sett får en annan bilist inte köra om mig på sidan närmast vägkanten, för om en bilist försöker göra det så har ju den bilisten själv brutit mot gällande trafikregler, och dessutom kört för fort. Juridiskt sett får man ju inte köra fortare än 80 km/tim på en 80-väg, 100 km/tim på en 100-väg, o.s.v. ens om man kör i omkörningsfältet - men de flesta fordonsförare gör tydligen det ändå (och gör man det på uppkörningen så är man säkert kuggad)...
Det är detta som leder till enormn frustration och farliga situationer.
Att bara tänka jag, jag, jag, och strunta i att du hindrar andra eftersom de kör 1 km/h över en hastighetsgräns pga realiteter och inte någon slags illvilja mot andra, leder till dessa absurda frågeställningar.
Avsluta omkörningen, byt till högra filen. Du får inte köra i vänster fil om du inte kör om.B Björn He Bergman skrev:Men om jag kör i exakt 100 km/tim på en 100-motorväg så får andra fordonsförare praktiskt sett inte köra om mig alls (utan man får bara "rätta sig in i ledet" och hålla sig inom tillräckligt avstånd efter en som kör 100 på en 100-väg), eftersom en som vill köra om mig då måste köra minst cirka 110 km/tim för att kunna passera och placera sig själv före mig, och kör man fortare än 100 på en 100-väg (även vid omkörning) så följer man inte trafikregler...
När jag kört på motorväg med 110-gräns så brukar jag då och då ligga kvar i vänstra filen kanske ett flertal kilometer just för att det i högra filen är en relativt lång rad av tunga lastbilar som är hastighetsbegränsade till högst 80 km/tim (eller 90 då utan släp); ibland har jag upplevt att en annan bilist försöker köra om mig på sidan mot vägkanten då jag inte byter körfält under en längre sträcka - detta även om jag kör 110 på 110-vägen - och en bilist som kör om mig då jag kör i 110 på en 110-väg kör ju för fort, och för övrigt är det ett grovt nybörjarmisstag att köra för fort vid omkörning som om man tror det är "fri fart vid omkörning" för enligt trafikskolelärarna är det icke fri fart.
Förresten kan jag teoretiskt sett köra i vänstra filen på en motorväg sålänge jag kör i exakt 110 på en 110-väg, 100 på en 100-väg, etc., oberoende av om det finns fordon i högra filen jag måste köra om som kör långsammare än mig. Juridiskt sett får en annan bilist inte köra om mig på sidan närmast vägkanten, för om en bilist försöker göra det så har ju den bilisten själv brutit mot gällande trafikregler, och dessutom kört för fort. Juridiskt sett får man ju inte köra fortare än 80 km/tim på en 80-väg, 100 km/tim på en 100-väg, o.s.v. ens om man kör i omkörningsfältet - men de flesta fordonsförare gör tydligen det ändå (och gör man det på uppkörningen så är man säkert kuggad)...
Resonerar du på samma sätt om den framför dig kör i 85 km/h och kör om fordon som kör i 80 km/h?
Jaha. Så det är DIG hela tråden handlar om.B Björn He Bergman skrev:Man kan ju undra varför det är så ovanligt tokigt strukturerat med Nynäsvägen, med 2x3 körfält på avsnittet Handen-Trångsund, men enbart 2x2 körfält i övrigt, det är dock söderut från påfarten från Södra länken 3 påbjudna körfält varav det högra blir avfartsfält vid avfarten mot Tyresövägen men i mötande körriktning är det bara 2 körfält+1 kollektivkörfält.
Om det är 2x3 körfält mellan Trångsund och Handen så borde det ju vara 2x3 körfält hela vägen söderut från Södra länken; sträckan genom Enskede, alltså ungefär från Södra länken till Tallkrogsmotet, borde dessutom ha byggts nedgrävd i tunnel, så att Enskedebebyggelsen kan slippa en hårt trafikerad motorled som delar bebyggelsen "på mitten". Och man borde gärna förlänga sträckan med 2x3 körfält från Trafikplats Handen vidare till nästa avfart (söderut) mot Jordbro- och Dalarölänken.
Förr var ju hastighetsbegränsningen 110 på Nynäsvägen söderut från Trångsund, och 90 på avsnittet mellan Larsbodamotet och Trångsundsavfarten, men år 2020 tror jag blev hastighetsbegränsningen sänkt från 90 till 80 km/tim och från 110 till 100 km/tim. Innan sänkningen av 110-gränsen till 100 upplevde jag, när jag körde ned till Handen, att de flesta bilister körde i mittersta filen även om inga fordon fanns i högra filen som man behövde köra om, trots att det inte är tillåtet att köra i mittersta filen utan man skall vid färd på väg köra i körfältet till höger i färdriktningen. Plus att de som körde i mittersta körfältet istället för det högra körde oftast inte ens i 110 eller knappast ens 100, utan enbart i cirka 80-90 km/tim, och det var ganska irriterande.
Jag körde dock aldrig om dem i högra filen, eftersom jag var medveten om att man inte får köra om på sidan närmast vägkanten, och eftersom jag inte ville sänka farten i onödan utan hålla en konstant fart av 110 km/tim så körde jag i körfältet närmast mitträcket, ända tills jag hunnit köra förbi alla söligare bilister som sölade i mittfilen i mycket lägre fart; oftast fick jag köra i vänstra filen nästan hela vägen från Trångsund till Handen just för att andra bilister inte körde i högra filen utan i mittersta och samtidigt körde enbart cirka 85-90 km/tim på en 110-väg.
Hastighetsgränsen är lag ja men den finns en hel del annat matnyttigt att ta hänsyn till.
Redan i Trafikförordningens andra kapiten - Grundbestämmelser. §1 hittar du "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."
Sedan får du fortsätta läsa ner till §17 innan du hittar något om högsta gällande hastighet.
Alla paragrafer gäller dig. Du kan inte bara handplocka de du tycker är viktiga. Det är inte heller ditt jobb att säkerställa att andra följer reglerna.
Så flytta dig ur vägen så fort du har möjlighet!