U Ursidae skrev:
men hastigheten *är* exakt 110 i ett visst ögonblick om man accelererar förbi.
Ett ögonblick är för mig något som existerar i noll sekunder. Kan ett föremål ha en hastighet om man mäter dess förflyttning under ett noll sekunder. Och om det verkligen skulle förflyttas under noll sekunder, betyder det inte då att hastigheten är oändlig? 🤔

Krångligt det här. Jag fortsätter nog att köra runt 110, eventuellt plus moms... 😂
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ett ögonblick är för mig något som existerar i noll sekunder. Kan ett föremål ha en hastighet om man mäter dess förflyttning under ett noll sekunder. Och om det verkligen skulle förflyttas under noll sekunder, betyder det inte då att hastigheten är oändlig? 🤔

Krångligt det här. Jag fortsätter nog att köra runt 110, eventuellt plus moms... 😂
Kör valfri hastighet annan än 110 så kan du hålla den, exakt.
 
B Björn He Bergman skrev:
Jag skrev väl ",0" bara för att förtydliga att jag menar exakt 110. Om hastighetsbegränsningen är just 110 på en motorväg så får man väl inte köra ens en tusendels km/tim över 110-gränsen?
Nej. Det finns en tolerans på allt.
Ibland undrar jag om du har körkort.
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
I själva verket är det antagligen omöjligt att säkerställa bilens rörelsemängd samtidigt som dess exakta position. Du kan alltså omöjligt köra i exakt 110 km/tim och veta att du är i Alby.
Det fick vi lära oss redan 1927.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
I själva verket är det antagligen omöjligt att säkerställa bilens rörelsemängd samtidigt som dess exakta position. Du kan alltså omöjligt köra i exakt 110 km/tim och veta att du är i Alby.
Det fick vi lära oss redan 1927.
Schrödingers förare.
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ett ögonblick är för mig något som existerar i noll sekunder. Kan ett föremål ha en hastighet om man mäter dess förflyttning under ett noll sekunder. Och om det verkligen skulle förflyttas under noll sekunder, betyder det inte då att hastigheten är oändlig? 🤔

Krångligt det här. Jag fortsätter nog att köra runt 110, eventuellt plus moms... 😂
Har du hört om lejonet som jagar antilopen? Lejonet är snabbare och tsr in på antilopen. När Lejonet kommer fram till där antlopev ar för några sekunder sen så har den hunnit en bit bort. De fortsätter att springa och när Lejonet återigen kommit dit antilopen var så har den sprungit ytterligare en liten bit bort. Och så fortsätter det gång på gång, kommer Lejonet nånsin ikapp? 😁
 
U Ursidae skrev:
Har du hört om lejonet som jagar antilopen?
Påminn mig inte. Sist jag funderade på dem blev det några veckor sluten vård följt av en längre tid med i varje fall dagliga permissioner. 😱
 
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du vägrar envis att besvara frågan om det verkligen är ett praktiskt problem. Jag får intrycket av att du vill att det ska vara 3-filigt, bara för att det ska vara 3-filigt, oavsett om behovet finns eller inte.

Varför skulle nuvarande bro vara i behov av rivning? Är det pga ålder? Kanske läge att riva Essingebron också då den är gammal?

Hur tänker du att trafiken som passerar bron dagligen ska göra under tiden den rivs, motorvägen breddas och ny bro byggs? Det är rätt mycket trafik vi talar om och de kan nog inte stå i kö och vänta på att det ska bli klart.
Varför revs viadukten över motorvägen vid Trafikplats Lindvreten (genom sprängning) i samband med förbifartsbygget? Delvis för att bron eventuellt stod i vägen men kanske dels också för att den var i sånt skick att den behövde renoveras eller t.o.m. rivas; nu beslutade man att riva den för att kunna bygga en ny bro-rondell liknande ex. Åbyrondellen utanför Årstaberg.

Alltså, skulle man spränga ned Hallundavägens viadukt över E4 så är det bara att leda om vägtrafiken i en U-svängsformad omväg förbi den där rondellen ovanför E4 vid Trafikplats Alby, alternativt kan trafik mellan Fittja och Hallunda hänvisas till Botkyrkaleden, svårare än så är det inte.
När motorvägsavsnittet Alby-Moraberg byggdes bredare från 2×2 till 2×3 körfält för omkring 14 år sen så skulle man ha byggt 2×3 körfält även förbi Albymotet, men nu har man låtit den korta sträckan vara 3+2 körfält, och jag misstänker att det beror på Hallundavägens viadukt som står i vägen. Om inte viaduktpelarna hade stått i vägen så skulle det väl ha funnits utrymme för ett tredje körfält på avsnittet förbi Albymotet där det bara är två för trafiken norrut.

Att högra körfältet norrut som börjar vid Moraberg blir ett avfartsfält vid Alby är väl en bidragande orsak till att relativt många bilister kör där i mittersta körfältet, oftast enbart cirka 90 km/tim trots att hastigheten där är max 100? Om alla tre körfälten hade gått mot Sundsvall/Stockholms centrum, som nu enbart de två vänstra gör vid Trafikplats Alby, så hade säkert inte lika många kört i mellersta filen trots att de inte får köra i något av körfälten till vänster utan det är påbjudet för dem att köra i körfältet beläget närmast vägkanten till höger.
Jag tycker själv det är ganska irriterande att det är tre körfält på körbanan norrut från Södertälje enbart fram till Albymotet där höger körfält blir avfartsfält, som beror på att motorvägssträckan förbi Albymotet inte byggts bredare till 3 påbjudna körfält norrut trots att man här borde ha byggt bredare till 3 körfält.

Egentligen borde det finnas utrymme för 2×4 körfält mellan Trafikplats Alby och Trafikplats Fittja, förutsatt att man inte byggt viadukter med pelare som står i vägen.
 
B Björn He Bergman skrev:
Varför revs viadukten över motorvägen vid Trafikplats Lindvreten (genom sprängning) i samband med förbifartsbygget? Delvis för att bron eventuellt stod i vägen men kanske dels också för att den var i sånt skick att den behövde renoveras eller t.o.m. rivas; nu beslutade man att riva den för att kunna bygga en ny bro-rondell liknande ex. Åbyrondellen utanför Årstaberg.

Alltså, skulle man spränga ned Hallundavägens viadukt över E4 så är det bara att leda om vägtrafiken i en U-svängsformad omväg förbi den där rondellen ovanför E4 vid Trafikplats Alby, alternativt kan trafik mellan Fittja och Hallunda hänvisas till Botkyrkaleden, svårare än så är det inte.
När motorvägsavsnittet Alby-Moraberg byggdes bredare från 2×2 till 2×3 körfält för omkring 14 år sen så skulle man ha byggt 2×3 körfält även förbi Albymotet, men nu har man låtit den korta sträckan vara 3+2 körfält, och jag misstänker att det beror på Hallundavägens viadukt som står i vägen. Om inte viaduktpelarna hade stått i vägen så skulle det väl ha funnits utrymme för ett tredje körfält på avsnittet förbi Albymotet där det bara är två för trafiken norrut.

Att högra körfältet norrut som börjar vid Moraberg blir ett avfartsfält vid Alby är väl en bidragande orsak till att relativt många bilister kör där i mittersta körfältet, oftast enbart cirka 90 km/tim trots att hastigheten där är max 100? Om alla tre körfälten hade gått mot Sundsvall/Stockholms centrum, som nu enbart de två vänstra gör vid Trafikplats Alby, så hade säkert inte lika många kört i mellersta filen trots att de inte får köra i något av körfälten till vänster utan det är påbjudet för dem att köra i körfältet beläget närmast vägkanten till höger.
Jag tycker själv det är ganska irriterande att det är tre körfält på körbanan norrut från Södertälje enbart fram till Albymotet där höger körfält blir avfartsfält, som beror på att motorvägssträckan förbi Albymotet inte byggts bredare till 3 påbjudna körfält norrut trots att man här borde ha byggt bredare till 3 körfält.

Egentligen borde det finnas utrymme för 2×4 körfält mellan Trafikplats Alby och Trafikplats Fittja, förutsatt att man inte byggt viadukter med pelare som står i vägen.
Du har väldigt mycket åsikter om hur man borde ha byggt. Har det slagit dig att där fanns en massa faktorer att ta hänsyn till som du inte har en aning om?
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
Varför revs viadukten över motorvägen vid Trafikplats Lindvreten (genom sprängning) i samband med förbifartsbygget? Delvis för att bron eventuellt stod i vägen men kanske dels också för att den var i sånt skick att den behövde renoveras eller t.o.m. rivas; nu beslutade man att riva den för att kunna bygga en ny bro-rondell liknande ex. Åbyrondellen utanför Årstaberg.
Bron vid Lindvreten hade förmodligen 5% av trafiken av broarna vid Hallunda. Kan det påverka tror du?
B Björn He Bergman skrev:
Alltså, skulle man spränga ned Hallundavägens viadukt över E4 så är det bara att leda om vägtrafiken i en U-svängsformad omväg förbi den där rondellen ovanför E4 vid Trafikplats Alby, alternativt kan trafik mellan Fittja och Hallunda hänvisas till Botkyrkaleden, svårare än så är det inte.
Är det inte?
Baserat du det på din kunskap om trafik intensitet och brons skick eller baserar du det på "det borde ..."?
B Björn He Bergman skrev:
När motorvägsavsnittet Alby-Moraberg byggdes bredare från 2×2 till 2×3 körfält för omkring 14 år sen så skulle man ha byggt 2×3 körfält även förbi Albymotet, men nu har man låtit den korta sträckan vara 3+2 körfält, och jag misstänker att det beror på Hallundavägens viadukt som står i vägen. Om inte viaduktpelarna hade stått i vägen så skulle det väl ha funnits utrymme för ett tredje körfält på avsnittet förbi Albymotet där det bara är två för trafiken norrut.
Det är är säker korrekt. Jag misstänker att du inte kör på platsen särskilt ofta, kan det stämma? Jag kör ofta i området och det är ärligt talat inte något problem att tala om att ett är tvåfiligt norrut en kort sträcka. Folk har placerat sig i fel fil långt innan, redan i Södertälje vilket du hade vetat om du kört på platsen. Absolut inget talar för att det skulle varit bättre om det varit trefligt även där. Faktum är att det kommer på många på påfarten där så det kan troligen vara en fördel att det ser ut som det gör.
B Björn He Bergman skrev:
Att högra körfältet norrut som börjar vid Moraberg blir ett avfartsfält vid Alby är väl en bidragande orsak till att relativt många bilister kör där i mittersta körfältet, oftast enbart cirka 90 km/tim trots att hastigheten där är max 100? Om alla tre körfälten hade gått mot Sundsvall/Stockholms centrum, som nu enbart de två vänstra gör vid Trafikplats Alby, så hade säkert inte lika många kört i mellersta filen trots att de inte får köra i något av körfälten till vänster utan det är påbjudet för dem att köra i körfältet beläget närmast vägkanten till höger.
Jag tror du kör bil väldigt lite. Folk kör i fel fil oavsett.
Hur förklarar du annars de som kör o mittfil från Södertälje för att sen svänga av vid Salem?
Hur förklarar du dessa mängder av bilister som kör på vid Farsta på R73 mot Nynäshamn och direkt byter till mittfil för att sen svänga av vid Handen där högerfoten försvinner i en avfart?
Rent logiskt finns inget som helst skäl att lägga sig i mittfilen där och att högerfil blir avfart där de ändå ska av kan knappast vara orsaken.

B Björn He Bergman skrev:
Jag tycker själv det är ganska irriterande att det är tre körfält på körbanan norrut från Södertälje enbart fram till Albymotet där höger körfält blir avfartsfält, som beror på att motorvägssträckan förbi Albymotet inte byggts bredare till 3 påbjudna körfält norrut trots att man här borde ha byggt bredare till 3 körfält.
Borde, för att det behövs trafikmässigt eller för att det känns fel?

Jag som kör där ofta har irriterar mig på att folk ligger i mittfil i onödan långt tidigare. Själva avfarten stör mig inte ett dugg. Jag tittar i vänster backspegel, slår på blinkers och byter fil.

Att betala X miljoner (X troligen >100) på den platsen ser jag som bortkastade pengar.
B Björn He Bergman skrev:
Egentligen borde det finnas utrymme för 2×4 körfält mellan Trafikplats Alby och Trafikplats Fittja, förutsatt att man inte byggt viadukter med pelare som står i vägen.
Vi kan bygga 10-filiga vägar också om man struntar i pengar. Struntar du i pengar?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Påminn mig inte. Sist jag funderade på dem blev det några veckor sluten vård följt av en längre tid med i varje fall dagliga permissioner. 😱
Lejonet som jagar flocken med antiloper fångar ju den långsammaste antiloper.
I det stora hela får det ju flocken att röra sig lite snabbare då det långsammaste djuret försvinner.

På samma sätt funkar det med alkohol och de långsammaste hjärncellerna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Är det skyltat till olika orter så får man köra om på högersidan
Nja, paragraf 41 säger:
I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
Och där är ett av exemplen:
om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare

Så ska man vara petig så är det alltså inte tillåtet att "köra om" till höger där. Däremot räknas det inte som omkörning om man passerar till höger.
 
  • Gilla
gaidin
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Man får såvitt jag vet köra om närmast vägkanten mellan en avfartsvisare och avfarten, eftersom vänstra och högra körfältet då leder till olika färdmål
Det ska vara skyltat med körfältsvägvisare att de går till olika mål. Körfältsvägvisare är de här skyltarna som sitter ovanför körfälten och visar vart de går. Om flera av körfälten har pil rakt fram måste de anses vara skyltade mot samma färdmål, även om några av dem kanske även har pil som visar att man också kan svänga av där.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
En trafikpolis sa någon gång i en diskussion om körning på motorväg att det är undantagsvis tillåtet att köra om på höger sida när det är skyltat att en avfart kommer.
Det spelar ingen roll vad en hypotetisk polis har sagt, vad som spelar roll är vad som står i trafikförordningen. Alla som har körkort borde regelbundet ta och kolla igenom den för att ha koll på att man verkligen minns reglerna rätt. Väldigt många misstolkar tyvärr reglerna.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det spelar ingen roll vad en hypotetisk polis har sagt, vad som spelar roll är vad som står i trafikförordningen. Alla som har körkort borde regelbundet ta och kolla igenom den för att ha koll på att man verkligen minns reglerna rätt. Väldigt många misstolkar tyvärr reglerna.
När det är skyltat att en avfart kommer så kan ju körfältet närmast avfarten leda mot avfartens färdmål, och i en sån trafiksituation kan det ju inte vara otillåtet att passera fordon som färdas i vänstra filen om man själv färdas i högra filen som kan leda mot avfartens färdmål, eftersom man i en sån situation kör i ett körfält som leder till annat färdmål.
Är det skyltat att två olika körfält leder till olika färdmål så är det ju olika färdmål även om båda körfälten kan leda rakt fram vid en korsning eller avfart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.