Kanske de som campar i mittfilen ägnar 100,0% av sin uppmärksamhet åt att hålla exakt hastighet?

• Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Vadå "Nej"?!
Nej, det är inget problem.
Du är väldigt duktig på att se problem överallt

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Nej, det är inget problem.
Du är väldigt duktig på att se problem överallt
Varför byggde man inte motorvägsavsnittet förbi Trafikplats Alby bredare till tre körfält om motorvägssträckan Alby-Moraberg i övrigt byggdes bredare till 2×3 körfält???

De planerar att bygga ut till 2×4 körfält genom Norra Botkyrka i och med Förbifart Stockholm, och då är det ju inte rimligt att ha enbart två körfält som det är på körbanan norrut förbi Albymotet.

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
Varför byggde man inte motorvägsavsnittet förbi Trafikplats Alby bredare till tre körfält om motorvägssträckan Alby-Moraberg i övrigt byggdes bredare till 2×3 körfält???

De planerar att bygga ut till 2×4 körfält genom Norra Botkyrka i och med Förbifart Stockholm, och då är det ju inte rimligt att ha enbart två körfält som det är på körbanan norrut förbi Albymotet.
Det får du fråga de som byggde.

Jag ser fortfarande att detta skulle vara ett stort problem som påkallar att man måste börja riva broar mm.

Går vi tillbaka till topic så ser jag inte heller att det skulle lösa problemet med mittfilskörare. Vi kan bygga 18 filer till men det kommer fortfarande sitta folk och häcka i mittenfilen

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
K Kane skrev:
Såg ett nytt beteende förra veckan på påfarten till E4S från Häggvik. En förare som borstade tänderna!
I och med att tandborstning inte är uppräknat här:
https://lagen.nu/1998:1276#K4P10eS1
(Trafikförordning (1998:1276) 4'e kap §10)

så bör det väl antas vara lagligt,
Likaså att raka sig, att sminka sig, att läsa tidningen, att anteckna i kalendern (alltså pappersvarianten då), att träna jonglering osv osv.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
I och med att tandborstning inte är uppräknat här:
[länk]
(Trafikförordning (1998:1276) 4'e kap §10)

så bör det väl antas vara lagligt,
Likaså att raka sig, att sminka sig, att läsa tidningen, att anteckna i kalendern (alltså pappersvarianten då), att träna jonglering osv osv.
Bra! Då kan man använda pendlingstiden till nyttiga saker.

Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Ingenting kan någonsin färdas med en hastighet på exakt 110 km/h! Ett icke diskret mätvärde kan aldrig vara exakt.
Om jag gasar från 100km/h till 120km/h så kommer jag med absolut säkerhet köra i exakt 110km/h i något tillfälle.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
så kommer jag med absolut säkerhet köra i exakt 110km/h i något tillfälle.
Absolut, men det ögonblicket är så infinitesimalt kort att det inte ens existerar! 😂

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om jag gasar från 100km/h till 120km/h så kommer jag med absolut säkerhet köra i exakt 110km/h i något tillfälle.
Nej. Man kan inte mäta hastighet i en punkt eller ett ögoblick.

useless useless skrev:
Nej. Man kan inte mäta hastighet i en punkt eller ett ögoblick.
Eftersom det petas i detaljer: Nä, man kan kanske inte i praktiken *mäta* hastigheten i ett ögonblick men hastigheten *är* exakt 110 i ett visst ögonblick om man accelererar förbi.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane

Är det ett praktiskt problem att det bara är två norrgående filer där eller är problemet att det stör din symmetri?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Det får du fråga de som byggde.

Jag ser fortfarande att detta skulle vara ett stort problem som påkallar att man måste börja riva broar mm.

Går vi tillbaka till topic så ser jag inte heller att det skulle lösa problemet med mittfilskörare. Vi kan bygga 18 filer till men det kommer fortfarande sitta folk och häcka i mittenfilen
Man måste sannolikt riva Hallundavägens viadukt som går över motorvägen, men den viadukten är väl ändå i behov av renovering eller t.o.m. rivning.
När man har rivit nuvarande broar och byggt färdigt en bredare körbana för trafik norrut, med tre körfält, så kan man bara bygga upp en ny mer hållbar bro. Egentligen skulle man ha byggt tre körfält där redan runt år 2010 då motorvägsavsnittet Alby-Moraberg, som dittills hade 2×2 körfält, byggdes bredare till 2×3 körfält - för tanken var ju att E4 skulle ha 2×3 körfält genom hela Storstockholm norrut från Moraberg - men nu har det inte blivit 2×3 körfält riktigt hela vägen eftersom det "nya" högra körfältet blir ett avfartsfält strax innan avfarten mot Alby, där körbanan för trafik norrut har enbart två körfält förbi Albymotet; man har av någon orsak varit så slarvig att man inte byggt körbanan här bredare från 2 till 3 körfält trots att det borde ha gjorts. Jag vet inte om detta är p.g.a. bron som står i vägen, men då är det väl bara att riva bron för att ge plats för en bredare trefilig körbana och sedan bygga upp en ny bro.

Man måste sannolikt riva Hallundavägens viadukt som går över motorvägen, men den viadukten är väl ändå i behov av renovering eller t.o.m. rivning.
När man har rivit nuvarande broar och byggt färdigt en bredare körbana för trafik norrut, med tre körfält, så kan man bara bygga upp en ny mer hållbar bro. Egentligen skulle man ha byggt tre körfält där redan runt år 2010 då motorvägsavsnittet Alby-Moraberg, som dittills hade 2×2 körfält, byggdes bredare till 2×3 körfält - för tanken var ju att E4 skulle ha 2×3 körfält genom hela Storstockholm norrut från Moraberg - men nu har det inte blivit 2×3 körfält riktigt hela vägen eftersom det "nya" högra körfältet blir ett avfartsfält strax innan avfarten mot Alby, där körbanan för trafik norrut har enbart två körfält förbi Albymotet; man har av någon orsak varit så slarvig att man inte byggt körbanan här bredare från 2 till 3 körfält trots att det borde ha gjorts. Jag vet inte om detta är p.g.a. bron som står i vägen, men då är det väl bara att riva bron för att ge plats för en bredare trefilig körbana och sedan bygga upp en ny bro.
Nej.
Man måste inte riva nånting.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Du vägrar envis att besvara frågan om det verkligen är ett praktiskt problem. Jag får intrycket av att du vill att det ska vara 3-filigt, bara för att det ska vara 3-filigt, oavsett om behovet finns eller inte.

Varför skulle nuvarande bro vara i behov av rivning? Är det pga ålder? Kanske läge att riva Essingebron också då den är gammal?

Hur tänker du att trafiken som passerar bron dagligen ska göra under tiden den rivs, motorvägen breddas och ny bro byggs? Det är rätt mycket trafik vi talar om och de kan nog inte stå i kö och vänta på att det ska bli klart.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.