344 733 läst · 5 374 svar
345k läst
5,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Varför byggde man inte motorvägsavsnittet förbi Trafikplats Alby bredare till tre körfält om motorvägssträckan Alby-Moraberg i övrigt byggdes bredare till 2×3 körfält???S Stuff skrev:
De planerar att bygga ut till 2×4 körfält genom Norra Botkyrka i och med Förbifart Stockholm, och då är det ju inte rimligt att ha enbart två körfält som det är på körbanan norrut förbi Albymotet.
Det får du fråga de som byggde.B Björn He Bergman skrev:Varför byggde man inte motorvägsavsnittet förbi Trafikplats Alby bredare till tre körfält om motorvägssträckan Alby-Moraberg i övrigt byggdes bredare till 2×3 körfält???
De planerar att bygga ut till 2×4 körfält genom Norra Botkyrka i och med Förbifart Stockholm, och då är det ju inte rimligt att ha enbart två körfält som det är på körbanan norrut förbi Albymotet.
Jag ser fortfarande att detta skulle vara ett stort problem som påkallar att man måste börja riva broar mm.
Går vi tillbaka till topic så ser jag inte heller att det skulle lösa problemet med mittfilskörare. Vi kan bygga 18 filer till men det kommer fortfarande sitta folk och häcka i mittenfilen
I och med att tandborstning inte är uppräknat här:K Kane skrev:
https://lagen.nu/1998:1276#K4P10eS1
(Trafikförordning (1998:1276) 4'e kap §10)
så bör det väl antas vara lagligt,
Likaså att raka sig, att sminka sig, att läsa tidningen, att anteckna i kalendern (alltså pappersvarianten då), att träna jonglering osv osv.
Bra! Då kan man använda pendlingstiden till nyttiga saker.Mikael_L skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 232 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 232 inlägg
Är det ett praktiskt problem att det bara är två norrgående filer där eller är problemet att det stör din symmetri?B Björn He Bergman skrev:Varför byggde man inte motorvägsavsnittet förbi Trafikplats Alby bredare till tre körfält om motorvägssträckan Alby-Moraberg i övrigt byggdes bredare till 2×3 körfält???
De planerar att bygga ut till 2×4 körfält genom Norra Botkyrka i och med Förbifart Stockholm, och då är det ju inte rimligt att ha enbart två körfält som det är på körbanan norrut förbi Albymotet.
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Man måste sannolikt riva Hallundavägens viadukt som går över motorvägen, men den viadukten är väl ändå i behov av renovering eller t.o.m. rivning.S Stuff skrev:Det får du fråga de som byggde.
Jag ser fortfarande att detta skulle vara ett stort problem som påkallar att man måste börja riva broar mm.
Går vi tillbaka till topic så ser jag inte heller att det skulle lösa problemet med mittfilskörare. Vi kan bygga 18 filer till men det kommer fortfarande sitta folk och häcka i mittenfilen
När man har rivit nuvarande broar och byggt färdigt en bredare körbana för trafik norrut, med tre körfält, så kan man bara bygga upp en ny mer hållbar bro. Egentligen skulle man ha byggt tre körfält där redan runt år 2010 då motorvägsavsnittet Alby-Moraberg, som dittills hade 2×2 körfält, byggdes bredare till 2×3 körfält - för tanken var ju att E4 skulle ha 2×3 körfält genom hela Storstockholm norrut från Moraberg - men nu har det inte blivit 2×3 körfält riktigt hela vägen eftersom det "nya" högra körfältet blir ett avfartsfält strax innan avfarten mot Alby, där körbanan för trafik norrut har enbart två körfält förbi Albymotet; man har av någon orsak varit så slarvig att man inte byggt körbanan här bredare från 2 till 3 körfält trots att det borde ha gjorts. Jag vet inte om detta är p.g.a. bron som står i vägen, men då är det väl bara att riva bron för att ge plats för en bredare trefilig körbana och sedan bygga upp en ny bro.
Nej.B Björn He Bergman skrev:Man måste sannolikt riva Hallundavägens viadukt som går över motorvägen, men den viadukten är väl ändå i behov av renovering eller t.o.m. rivning.
När man har rivit nuvarande broar och byggt färdigt en bredare körbana för trafik norrut, med tre körfält, så kan man bara bygga upp en ny mer hållbar bro. Egentligen skulle man ha byggt tre körfält där redan runt år 2010 då motorvägsavsnittet Alby-Moraberg, som dittills hade 2×2 körfält, byggdes bredare till 2×3 körfält - för tanken var ju att E4 skulle ha 2×3 körfält genom hela Storstockholm norrut från Moraberg - men nu har det inte blivit 2×3 körfält riktigt hela vägen eftersom det "nya" högra körfältet blir ett avfartsfält strax innan avfarten mot Alby, där körbanan för trafik norrut har enbart två körfält förbi Albymotet; man har av någon orsak varit så slarvig att man inte byggt körbanan här bredare från 2 till 3 körfält trots att det borde ha gjorts. Jag vet inte om detta är p.g.a. bron som står i vägen, men då är det väl bara att riva bron för att ge plats för en bredare trefilig körbana och sedan bygga upp en ny bro.
Man måste inte riva nånting.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 232 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 232 inlägg
Du vägrar envis att besvara frågan om det verkligen är ett praktiskt problem. Jag får intrycket av att du vill att det ska vara 3-filigt, bara för att det ska vara 3-filigt, oavsett om behovet finns eller inte.B Björn He Bergman skrev:Man måste sannolikt riva Hallundavägens viadukt som går över motorvägen, men den viadukten är väl ändå i behov av renovering eller t.o.m. rivning.
När man har rivit nuvarande broar och byggt färdigt en bredare körbana för trafik norrut, med tre körfält, så kan man bara bygga upp en ny mer hållbar bro. Egentligen skulle man ha byggt tre körfält där redan runt år 2010 då motorvägsavsnittet Alby-Moraberg, som dittills hade 2×2 körfält, byggdes bredare till 2×3 körfält - för tanken var ju att E4 skulle ha 2×3 körfält genom hela Storstockholm norrut från Moraberg - men nu har det inte blivit 2×3 körfält riktigt hela vägen eftersom det "nya" högra körfältet blir ett avfartsfält strax innan avfarten mot Alby, där körbanan för trafik norrut har enbart två körfält förbi Albymotet; man har av någon orsak varit så slarvig att man inte byggt körbanan här bredare från 2 till 3 körfält trots att det borde ha gjorts. Jag vet inte om detta är p.g.a. bron som står i vägen, men då är det väl bara att riva bron för att ge plats för en bredare trefilig körbana och sedan bygga upp en ny bro.
Varför skulle nuvarande bro vara i behov av rivning? Är det pga ålder? Kanske läge att riva Essingebron också då den är gammal?
Hur tänker du att trafiken som passerar bron dagligen ska göra under tiden den rivs, motorvägen breddas och ny bro byggs? Det är rätt mycket trafik vi talar om och de kan nog inte stå i kö och vänta på att det ska bli klart.