358 094 läst · 5 728 svar
358k läst
5,7k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Haha. Ja, Teslan är utmärkt landsvägsbil, man kör om som en motorcykel. Utmärkt tex på vägarna upp i fjälltrakterns.K karlmb skrev:
Vanligtvis smälter jag in i flödet men när man ska göra mil så sätter jag ett tempo jag gillar och kör om de jag kommer ifatt. 🤷
Många inlägg senare och du har fortfarande, kanske av en slump missat att:F frasen_36 skrev:
🤷🙄
Jag bor i Jämtland och behövde åka till fjällen några ggr i jobbet kring jul. Givetvis blir jag påmind och den fantastiska turistkörningen.
Det råder vinterväglag vilket verkar göra att turisterna tror att minsta kurva bör tas i max 60 km/h även på 90-väg. Sen när det blir raksträcka ökar man till 110.
Detta göra att trafiken klumpar ihop sig och man måste köra som en idot för att ta sig om.
Eftersom jag vägrar i största möjliga mån att hamna i bilkö så måste jag köra om. Betyder det att jag måste köra 130 på 90-väg så må det vara hänt. Jag vägrar att sjunka till köskaparnas nivå.
Det råder vinterväglag vilket verkar göra att turisterna tror att minsta kurva bör tas i max 60 km/h även på 90-väg. Sen när det blir raksträcka ökar man till 110.
Detta göra att trafiken klumpar ihop sig och man måste köra som en idot för att ta sig om.
Eftersom jag vägrar i största möjliga mån att hamna i bilkö så måste jag köra om. Betyder det att jag måste köra 130 på 90-väg så må det vara hänt. Jag vägrar att sjunka till köskaparnas nivå.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 199 inlägg
Årets inlägg! Det måste vara någon slags rekord i alla fall när ett sånt här inägg skrivs, oironiskt, till förmån för @AndersMalmgrens position.M Mulvaden skrev:
Häromdagen så låg jag 30 under skyltad hastighet när jag gjorde omkörning, efter omkörningen låg jag kvar på 30 under skyltad hastighet, den jag körde om låg 50 under skyltad hastighet.FredrikR skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 442 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 442 inlägg
De har väl friktionsdäck med uselt sidogrepp. Och bilarna varnar direkt för missat grepp, eller gjorde det iaf för en timme sen och då "kör vi med marginaler"...S Stubai skrev:Jag bor i Jämtland och behövde åka till fjällen några ggr i jobbet kring jul. Givetvis blir jag påmind och den fantastiska turistkörningen.
Ja, det var på 2+1 100 km/h väg, ja det var några bilar bakom som också körde om den som låg i 50. Det var en som vid nästa 2-fältssträcka som körde om mig men det gick inte mycket snabbare än vad jag körde, de andra låg på behörigt avstånd efter mig.FredrikR skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 442 inlägg
Jag hade friktionsdäck på hyrbilen. Fungerade perfekt då det var torrt väglag. Tycker det fungerar bra på snö med, man för bara ta det lugnt med utslagen på ratten.K karlmb skrev:
Men folk körde som sagt ändå långt under hastighetsbegränsningen.
Undrar om ljuset är en faktor också, det är ju mörkt från 1530ish såhär års. Folk kanske blir lite stressade av det?