AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har ingenstans sagt att de bör köra 130. Men de bör hålla 100 åtminstone vid omkörning på 100 sträcka, om väglaget tillåter det.
Exakt. Och kanske vänta med att gå ut för omkörning om dom precis blivit ifattkörda. Noll hänsyn. ”jag jag jag” även i trafiken.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
F
FredrikR FredrikR skrev:
Precis, du förutsätter att dom har koll bakåt på samma sätt som är det är lämpligt att köra om.

Kollar du bakåt innan du går ut, på 2+1 väg?
Självklart ska man kolla bakåt innan man går ut. Är det någon som anser nåt annat?

K karlmb skrev:
Vad är det för trams? Jag kör vår Fiat elbil som om jag hade stulit den.
Haha. Ja, Teslan är utmärkt landsvägsbil, man kör om som en motorcykel. Utmärkt tex på vägarna upp i fjälltrakterns.

Vanligtvis smälter jag in i flödet men när man ska göra mil så sätter jag ett tempo jag gillar och kör om de jag kommer ifatt. 🤷

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det beror FORTFARANDE på hastigheten hos den som blir omkörd. Samt om det är fritt bakåt. Då behöver den omkörande som sagt inte "pressa" sig förbi. Hur svårt kan de va' att förstå? Dina fantasier får du ha för dig själv.
Många inlägg senare och du har fortfarande, kanske av en slump missat att:
Det är något fel på svenska bilförare. Körde hem från Borlänge (Romme) igår eftermiddag. Helt torrt på vägen, bra grepp. Folk kör 20 under hastighetsbegränsning, i vissa fall 30 under. När de kör om vid tvåfiligt (2+1 hela vägen till Enköping) så gör de det med 10 kmh under hastighetsbegränsning.
🤷🙄

• Gilla
  • Haha
  • Älska
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Jag bor i Jämtland och behövde åka till fjällen några ggr i jobbet kring jul. Givetvis blir jag påmind och den fantastiska turistkörningen.
Det råder vinterväglag vilket verkar göra att turisterna tror att minsta kurva bör tas i max 60 km/h även på 90-väg. Sen när det blir raksträcka ökar man till 110.
Detta göra att trafiken klumpar ihop sig och man måste köra som en idot för att ta sig om.
Eftersom jag vägrar i största möjliga mån att hamna i bilkö så måste jag köra om. Betyder det att jag måste köra 130 på 90-väg så må det vara hänt. Jag vägrar att sjunka till köskaparnas nivå.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
M Mulvaden skrev:
Noll hänsyn. ”jag jag jag” även i trafiken.
Årets inlägg! Det måste vara någon slags rekord i alla fall när ett sånt här inägg skrivs, oironiskt, till förmån för @AndersMalmgrens position.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Har DU funderat på om man agerar föredömligt och säkert om man bedömer att man bör köra om någon samtidigt som man själv håller 10km/h UNDER skyltad hastighet under OMRÖRNINGEN, på en 2+1 väg.

Eller lever du i nån fantasi att det enbart är dom som kör för fort som orsakar olyckor?
Häromdagen så låg jag 30 under skyltad hastighet när jag gjorde omkörning, efter omkörningen låg jag kvar på 30 under skyltad hastighet, den jag körde om låg 50 under skyltad hastighet.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Häromdagen så låg jag 30 under skyltad hastighet när jag gjorde omkörning, efter omkörningen låg jag kvar på 30 under skyltad hastighet, den jag körde om låg 50 under skyltad hastighet.
Lämna genast tillbaks körkortet.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Årets inlägg! Det måste vara någon slags rekord i alla fall när ett sånt här inägg skrivs, oironiskt, till förmån för @AndersMalmgrens position.
Idag får alla vara en-procentare, fest!

Demmpa Demmpa skrev:
Det finns absolut tillfällen när det är giltigt tex vid kraftig snöstorm

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ok, var det på 2+1väg med kö bakom dig som också ville om?

Vänta tills ni hamnar bakom en EPA som ligger i vänsterfil och trycker. Då är det lätt hänt att topplocket smäller och då pratar vi inte om bilens 😂

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Jag bor i Jämtland och behövde åka till fjällen några ggr i jobbet kring jul. Givetvis blir jag påmind och den fantastiska turistkörningen.
Det råder vinterväglag vilket verkar göra att turisterna tror att minsta kurva bör tas i max 60 km/h även på 90-väg. Sen när det blir raksträcka ökar man till 110.
Detta göra att trafiken klumpar ihop sig och man måste köra som en idot för att ta sig om.
Eftersom jag vägrar i största möjliga mån att hamna i bilkö så måste jag köra om. Betyder det att jag måste köra 130 på 90-väg så må det vara hänt. Jag vägrar att sjunka till köskaparnas nivå.
De har väl friktionsdäck med uselt sidogrepp. Och bilarna varnar direkt för missat grepp, eller gjorde det iaf för en timme sen och då "kör vi med marginaler"...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ok, var det på 2+1väg med kö bakom dig som också ville om?
Ja, det var på 2+1 100 km/h väg, ja det var några bilar bakom som också körde om den som låg i 50. Det var en som vid nästa 2-fältssträcka som körde om mig men det gick inte mycket snabbare än vad jag körde, de andra låg på behörigt avstånd efter mig.

K karlmb skrev:
De har väl friktionsdäck med uselt sidogrepp. Och bilarna varnar direkt för missat grepp, eller gjorde det iaf för en timme sen och då "kör vi med marginaler"...
Jag hade friktionsdäck på hyrbilen. Fungerade perfekt då det var torrt väglag. Tycker det fungerar bra på snö med, man för bara ta det lugnt med utslagen på ratten.

Men folk körde som sagt ändå långt under hastighetsbegränsningen.

Undrar om ljuset är en faktor också, det är ju mörkt från 1530ish såhär års. Folk kanske blir lite stressade av det?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.