Just nu varnar Trafikverket för Trettondagen och rekommenderar alla att åka hem i morgon i stället. Undrar vad som händer på måndag? Kanske en massa Tesla med tomt batteri blockera samtliga filer så det blir 0 km/h.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
M MasMats skrev:
Välkommen till elbilssverige.😂
Vad är det för trams? Jag kör vår Fiat elbil som om jag hade stulit den.

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du kan köra 30 över hastighetsbegränsningen utan att bli av med körkortet.
Att du inte bryr dig om det eventuella straffet man kan få om man kör uppåt 30 över säger inget om att andra inte bryr sig. De kanske inte ens vill bryta mot lagen ens om det vore straffritt.
Så är det 100 sätter man 130 på cruise control (om väglaget tillåter det vilet det gjorde igår).
Hastighetsgränsen är (i alla fall delvis) satt utifrån säkerhetsaspekter, så din bedömning av vad som är säkert är uppenbarligen redan från början på den mer riskvilliga sidan.

• Gilla
Stuff och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att du inte bryr dig om det eventuella straffet man kan få om man kör uppåt 30 över säger inget om att andra inte bryr sig. De kanske inte ens vill bryta mot lagen ens om det vore straffritt.

Hastighetsgränsen är (i alla fall delvis) satt utifrån säkerhetsaspekter, så din bedömning av vad som är säkert är uppenbarligen redan från början på den mer riskvilliga sidan.
Det handlar om kunskap. De som viker sig runt träd har kört för fort för omständigheterna.

Men nu pratar vi om folk som kör 10 under när de kör om. Då borde man hålla sig i högerfältet.

De är väldigt snabba på att slänga ut sig i vänsterfilen, tänk om de kunde vara lika snabba på att köra om. Deras utslängande är större risk än hastigheten dessutom.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo men det märkliga är ju att elbilarna följer långtradartempot på E4. Men ingen vill väl ha en stor långtradare i backspegeln så då gasar man på....
Då tar vi det igen så du också förstår. De som jag körde om som låg klart under hastighetsbegränsningen var typiska elbilar som:
  • Volvo XC60 (D4, D5 etc)
  • Volkswagen Polo/Golf/Passat (TSI och TDi)
  • Mercedes C200
  • Toyota RAV4
  • BMW 5xx (i och d)

• Haha
  • Älska
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Då tar vi det igen så du också förstår. De som jag körde om som låg klart under hastighetsbegränsningen var typiska elbilar som:
  • Volvo XC60 (D4, D5 etc)
  • Volkswagen Polo/Golf/Passat (TSI och TDi)
  • Mercedes C200
  • Toyota RAV4
  • BMW 5xx (i och d)
Jo men de brukar lägga sig bakom en långtradare i deras tempo så är det inget problem.

Fairlane
P paralun skrev:
Jo men de brukar lägga sig bakom en långtradare i deras tempo så är det inget problem.
Jag såg någon enstaka långtradare på sträckan, lite drygt 30 mil. Nästan samtliga bilar låg 10-30 km/h under hastighetsbegränsningen. Såg likadant ut till/från julfirande (20 mil enkel väg). Det är inte något som har med elbilar att göra.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Körde Stockholm Södertälje på eftermiddagen på nyårsafton, generellt lite trafik, såg 5st! bilar som låg på rad i höge körfält. Vad har hänt?

• Wow
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag såg någon enstaka långtradare på sträckan, lite drygt 30 mil. Nästan samtliga bilar låg 10-30 km/h under hastighetsbegränsningen. Såg likadant ut till/från julfirande (20 mil enkel väg). Det är inte något som har med elbilar att göra.
Jo men min erfarenhet är då från främst E4 och där rättar man in sig i långtradartempot.
Sen för att slippa få en stor långtradare i backspegeln så lägger man sig bakom dito.
Inga problem på en 2-1väg.

Fairlane
E Edlunn skrev:
Körde Stockholm Södertälje på eftermiddagen på nyårsafton, generellt lite trafik, såg 5st! bilar som låg på rad i höge körfält. Vad har hänt?
Fake news! 😉

Man blir chockad när man ser det.

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det var helt perfekt väglag igår. Då var det värre i onsdags när vi åkte upp då det precis hade snöat. Men gick bra hålla tempot iallafall med vår fyrhjulsdrivna hyrsuv.

Var ingen skillnad i antalet långsamma förare mellan torrt väglag och snö. Eller kanske var färre fordon ute i onsdags iof.

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo men min erfarenhet var då från främst E4 och där rättar man in sig i långtradartempot.
Sen för att slippa få en stor långtradare i backspegeln så lägger man sig bakom dito.
Inga problem på en 2-1väg.
För min del har jag inget problem med att folk kör 80 km/h, bakom långtradare, på en väg där man får köra 100 km/h. Helt ok, jag kör förbi bara.

Poängen är att det är svårt att påstå att det beror på elbilar om nästan alla gör det.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
För min del har jag inget problem med att folk kör 80 km/h, bakom långtradare, på en väg där man får köra 100 km/h. Helt ok, jag kör förbi bara.

Poängen är att det är svårt att påstå att det beror på elbilar om nästan alla gör det.
Nej inte alls mer än att det vimlar av osäkra bilförare.

Lägger de sig bakom en långtradare i deras tempo så störs inte jag.

Tobbe.A
Det var helt torrt på vägen. Du kan köra 30 över hastighetsbegränsningen utan att bli av med körkortet. Så är det 100 sätter man 130 på cruise control (om väglaget tillåter det vilet det gjorde igår).
För din kännedom så kan du visst bli av med körkortet även om du kör 30 över hastighetsbegränsningen. Skillnaden är att polisen kan omhänderta ditt körkort på plats när du kör 31 och uppåt, för att förenkla för transportstyrelsen så de slipper begära in det senare. Det är de som ”äger” körkorten, inte polisen. Transportstyrelsen kan omhänderta ditt körkort om de tycker att du är en olämplig förare tex vid flera rapporterade hastighetsöverträdelser… oavsett hastighet.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Det var helt torrt på vägen. Du kan köra 30 över hastighetsbegränsningen utan att bli av med körkortet. Så är det 100 sätter man 130 på cruise control (om väglaget tillåter det vilet det gjorde igår).
Inte tror du väl på världsliga saker som körkort? Sätt du CC på 150 och blunda då och då.

• Haha
  • Gilla
Raumikke och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.