351 260 läst · 5 648 svar
351k läst
5,6k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Medlem
· Halland
· 4 166 inlägg
Just nu varnar Trafikverket för Trettondagen och rekommenderar alla att åka hem i morgon i stället. Undrar vad som händer på måndag? Kanske en massa Tesla med tomt batteri blockera samtliga filer så det blir 0 km/h.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 067 inlägg
Att du inte bryr dig om det eventuella straffet man kan få om man kör uppåt 30 över säger inget om att andra inte bryr sig. De kanske inte ens vill bryta mot lagen ens om det vore straffritt.AndersMalmgren skrev:
Hastighetsgränsen är (i alla fall delvis) satt utifrån säkerhetsaspekter, så din bedömning av vad som är säkert är uppenbarligen redan från början på den mer riskvilliga sidan.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 578 inlägg
Det handlar om kunskap. De som viker sig runt träd har kört för fort för omständigheterna.Nötegårdsgubben skrev:Att du inte bryr dig om det eventuella straffet man kan få om man kör uppåt 30 över säger inget om att andra inte bryr sig. De kanske inte ens vill bryta mot lagen ens om det vore straffritt.
Hastighetsgränsen är (i alla fall delvis) satt utifrån säkerhetsaspekter, så din bedömning av vad som är säkert är uppenbarligen redan från början på den mer riskvilliga sidan.
Men nu pratar vi om folk som kör 10 under när de kör om. Då borde man hålla sig i högerfältet.
De är väldigt snabba på att slänga ut sig i vänsterfilen, tänk om de kunde vara lika snabba på att köra om. Deras utslängande är större risk än hastigheten dessutom.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 243 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 243 inlägg
Då tar vi det igen så du också förstår. De som jag körde om som låg klart under hastighetsbegränsningen var typiska elbilar som:P paralun skrev:
- Volvo XC60 (D4, D5 etc)
- Volkswagen Polo/Golf/Passat (TSI och TDi)
- Mercedes C200
- Toyota RAV4
- BMW 5xx (i och d)
Jo men de brukar lägga sig bakom en långtradare i deras tempo så är det inget problem.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 243 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 243 inlägg
Jag såg någon enstaka långtradare på sträckan, lite drygt 30 mil. Nästan samtliga bilar låg 10-30 km/h under hastighetsbegränsningen. Såg likadant ut till/från julfirande (20 mil enkel väg). Det är inte något som har med elbilar att göra.P paralun skrev:
Jo men min erfarenhet är då från främst E4 och där rättar man in sig i långtradartempot.Fairlane skrev:
Sen för att slippa få en stor långtradare i backspegeln så lägger man sig bakom dito.
Inga problem på en 2-1väg.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 243 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 243 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 578 inlägg
Det var helt perfekt väglag igår. Då var det värre i onsdags när vi åkte upp då det precis hade snöat. Men gick bra hålla tempot iallafall med vår fyrhjulsdrivna hyrsuv.
Var ingen skillnad i antalet långsamma förare mellan torrt väglag och snö. Eller kanske var färre fordon ute i onsdags iof.
Var ingen skillnad i antalet långsamma förare mellan torrt väglag och snö. Eller kanske var färre fordon ute i onsdags iof.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 243 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 243 inlägg
För min del har jag inget problem med att folk kör 80 km/h, bakom långtradare, på en väg där man får köra 100 km/h. Helt ok, jag kör förbi bara.P paralun skrev:
Poängen är att det är svårt att påstå att det beror på elbilar om nästan alla gör det.
Nej inte alls mer än att det vimlar av osäkra bilförare.Fairlane skrev:
Lägger de sig bakom en långtradare i deras tempo så störs inte jag.
För din kännedom så kan du visst bli av med körkortet även om du kör 30 över hastighetsbegränsningen. Skillnaden är att polisen kan omhänderta ditt körkort på plats när du kör 31 och uppåt, för att förenkla för transportstyrelsen så de slipper begära in det senare. Det är de som ”äger” körkorten, inte polisen. Transportstyrelsen kan omhänderta ditt körkort om de tycker att du är en olämplig förare tex vid flera rapporterade hastighetsöverträdelser… oavsett hastighet.AndersMalmgren skrev:
Inte tror du väl på världsliga saker som körkort? Sätt du CC på 150 och blunda då och då.AndersMalmgren skrev: