358 201 läst · 5 728 svar
358k läst
5,7k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Om jag minns rätt så byggdes det yttre (dvs närmast mitten) körfältet lite "halvtemporärt" genom att man breddade kanterna och tog hela "mittremsan" och asfalterade den. Det finns brunnar, avrinningar osv i ytterfältet och jag tror helt enkelt det inte har bärighet för tung trafik.B Björn He Bergman skrev:På Södertäljevägens 100-sträcka mellan Alby och Moraberg var det dock lite tokigt att skylta max 3,5 ton i körfältet närmast mittbarriären, man borde hellre ha skyltat "Förbud mot trafik med tung lastbil", på så vis hade ju bussförare som kör i max 100 haft möjlighet att köra om bilister som kör i mellersta filen i bara cirka 85-90 km/tim; bussar får ju inte köra om bilar som färdas i mittersta filen på sidan närmast vägkanten, men bussförare gör ju det ändå för att kunna komma fram i trafiken så fort som möjligt när bilister kör i mittersta filen i lägre hastighet än 100, trots att det är påbjudet för bilisterna att köra i körfältet till höger.
Om det är tomt i filen till höger om en så ska man byta till den filen. Iallafall om det är mycket bilar i alla andra filer, dvs under rusningstrafik. Om man åker helt ensam kl 03.30 en natt kan jag nog säga att även jag inte skulle byta till höger om jag såg nån ytterligare bil 600 meter längre fram...B Björn He Bergman skrev:Jag har väl inte sagt att det är absolut okej att köra i körfältet närmast mittbarriären utan bara att man måste köra där när man kör i 100+ på en 100+-motorväg och behöver köra om andra fordon som kör så sakta som <90 km/tim. Många kör ju bara i cirka <90 km/tim, i mellersta körfältet, på 100-sträckan mellan Alby och Moraberg, och även på Nynäsvägen mellan Trångsund och Handen, tydligen för att sådana bilister kanske inte är vana att köra minst 100 km/tim, men då skall de inte ligga och söla i något av körfälten till vänster.
Jag håller med om att E4 genom Norrköping är lite rörig med avfarter och filer, men fortfarande ska man byta till höger och inte konstant köra i mitten. Problemet är nog det att många som kör här, där det inte är så mycket bilar, inte är lika bra som stockholmare på att följa reglerna kring filbyten. Nu är ju södertäljevägen ett exempel där det inte funkar för stockholmare heller. Det funkar drägligt när det är "pendlingstid" men uselt när det är kvällar och helger, för då verkar de som kör sällan eller fått körkortet i ett cornflakespaket vara ute och åka...B Björn He Bergman skrev:För övrigt tycker jag att E4 borde kunna byggas ut till 2×3 körfält genom Östergötland, mellan Mjölby och Norrköping/Åby, främst för att det behövs 3 påbjudna körfält inom storstadsområdet Linköping-Norrköping (som ibland räknas som Sveriges fjärde storstadsregion). Hade det varit tre påbjudna körfält mellan Mjölby och Åby så kunde en bilist som kör i 100 ligga i mellersta filen där utan att behöva byta körfält till höger sålänge det är en rad av tunga lastbilar i högra filen; på en tvåfilig motorvägskörbana får man ju ligga i körfältet närmast mittbarriären sålänge man har långsammare fordon inom synhåll i körfältet närmast vägkanten.
Sen finns de de som är lite äldre och tycker det är läskigt att köra bil. Då ska man nog undvika att åka dessa vägar när det är mycket annan trafik, regn eller mörker. Mitt på dan i lågtrafik kan det funka att såsa i mitten hela tiden utan att förstöra för alla andra...
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Det är dock inte jag själv som bestämt att högerregeln är tillämplig vid korsningarna på Johan Skyttes väg, utom korsningen med Långbrodalsvägen och den med Lievägen. Jag skulle inte ha haft någon krock vid högerregeln om andra fordonsförare, som tydligen inte alltid verkar följa regler om väjningsplikt, hade följt högerregeln, men de som kör på en väg som Johan Skyttes väg verkar ofta missa att det är väjningsplikt mot fordon från anslutande vägar till höger.MathiasS skrev:Ja motparten har gjort fel. Kunde du ha gjort något för att undvika olyckan? Ja, du kunde ha sett dig för innan du åkte ut på JSväg, vilket du inte gjorde. Det var en relativt skymd korsning och du körde rakt ut. Det är fel och jag hopppas att du lär dig det innan det är en buss eller lastbil du svänger ut framför. Eller kör du bara när du själv inte gör illa dig? Du har inte gjort det du kunnat för att undvika denna olycka.
Jag skulle krocka *varje dag* om jag körde som du gjorde vid detta tillfälle, men det gör jag inte, för det går att undvika.
Jag tycker själv det är ganska konstigt att en väg som Johan Skyttes väg inte är skyltad som huvudled, trots att de flesta fordonsförare verkar ha tendens att uppfatta att den vägen är en "huvudled".
Jag kom in på Johan Skyttes väg från Vältstigen och där är det högerregeln om man kör på Johan Skyttes väg i riktning mot Svartlösavägen som tjejen på moped körde - men högerregeln verkar ju innebära en trafikfara med tanke på att de som har väjningsplikt mot fordon från höger oftast inte följer den trafikregeln; när man kör Johan Skyttes väg i mötande färdriktning så gäller däremot INTE väjningsplikt mot fordon som kommer från höger på Vältstigen, för Vältstigen till höger om Johan Skyttes väg (sett i riktning mot korsningen med Sjättenovembervägen) är anlagd upphöjd till trottoaren vid korsningen med Johan Skyttes väg, och är en körbana som ansluter till en annan upphöjd så den korsar en gång- eller cykelbana så gäller ju den s.k. utfartsregeln, att den förare som kommer från körbanan korsande en gång- eller cykelbana har väjningsplikt mot varje fordon på den körbana föraren kommer in på, precis som om körbanan föraren kör in på vore en huvudled.
En sån huvudledsregel skulle faktiskt ha gällt på Johan Skyttes väg, om korsande mindre villagator som Vältstigen hade varit byggda upphöjda till trottoaren, eller annars åtminstone haft uppsatt väjningsplikts- eller stoppliktsskylt vid korsningen med Johan Skyttes väg.
Du fortsätter att pladdra en massa trams. Frågan var vad du kunde ha gjort för att förhindra olyckan? Svara på frågan.B Björn He Bergman skrev:Det är dock inte jag själv som bestämt att högerregeln är tillämplig vid korsningarna på Johan Skyttes väg, utom korsningen med Långbrodalsvägen och den med Lievägen. Jag skulle inte ha haft någon krock vid högerregeln om andra fordonsförare, som tydligen inte alltid verkar följa regler om väjningsplikt, hade följt högerregeln, men de som kör på en väg som Johan Skyttes väg verkar ofta missa att det är väjningsplikt mot fordon från anslutande vägar till höger.
Jag tycker själv det är ganska konstigt att en väg som Johan Skyttes väg inte är skyltad som huvudled, trots att de flesta fordonsförare verkar ha tendens att uppfatta att den vägen är en "huvudled".
Jag kom in på Johan Skyttes väg från Vältstigen och där är det högerregeln om man kör på Johan Skyttes väg i riktning mot Svartlösavägen som tjejen på moped körde - men högerregeln verkar ju innebära en trafikfara med tanke på att de som har väjningsplikt mot fordon från höger oftast inte följer den trafikregeln; när man kör Johan Skyttes väg i mötande färdriktning så gäller däremot INTE väjningsplikt mot fordon som kommer från höger på Vältstigen, för Vältstigen till höger om Johan Skyttes väg (sett i riktning mot korsningen med Sjättenovembervägen) är anlagd upphöjd till trottoaren vid korsningen med Johan Skyttes väg, och är en körbana som ansluter till en annan upphöjd så den korsar en gång- eller cykelbana så gäller ju den s.k. utfartsregeln, att den förare som kommer från körbanan korsande en gång- eller cykelbana har väjningsplikt mot varje fordon på den körbana föraren kommer in på, precis som om körbanan föraren kör in på vore en huvudled.
En sån huvudledsregel skulle faktiskt ha gällt på Johan Skyttes väg, om korsande mindre villagator som Vältstigen hade varit byggda upphöjda till trottoaren, eller annars åtminstone haft uppsatt väjningsplikts- eller stoppliktsskylt vid korsningen med Johan Skyttes väg.
Jag inser när jag läser ditt jävla dravel om denna händelse att du inte körde ut utan att titta, utan du tittade, såg en moped och bestämde dig för att du har rätt att köra och sedan åkte du ut direkt framför mopeden. Eller hur?
Mopeden ska ju väja och hade hon hållit lägre hastighet så hade hon kunnat stanna.
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Man skulle nog ha behövt bygga en helt ny motorväg, om nu det är svag bärighet på befintliga motorvägen genom Salem...J JohanLun skrev:
E4/E20 borde helst av allt ha byggts i tunnel genom Södertälje, bl.a. för att slippa broöppningar över Södertäljekanalen men främst för att en tunnel skulle göra skillnad då trafiken kan flyta på genom tunneln men inte över en bro om bron skulle skadas så svårt att den måste stängas, det var ju just vad som skedde natten mot midsommarafton 2016 då en lastbil kraschade på bron; i värsta fall hade all motorvägstrafik norrut in till Stockholm och söderut därifrån behövt stoppas och ledas om i händelse att bron blivit totalförstörd.
Skulle E4/E20 byggas under jord genom Södertälje så skulle man sannolikt ha behövt bygga motorvägstunnel på sträckan Södertälje-Trafikplats Salem, för att undvika för kraftiga lutningar, det är ändå bergig terräng just den sträckan, och de backar som finns där kan vara en bidragande orsak till att tyngre fordon än 3,5 ton är förbjudna i körfältet närmast mitträcket.
Man verkar ha tänkt att tunga lastbilar, hastighetsbegränsade till högst 80 km/tim, skall köras i körfältet närmast högra vägkanten och exempelvis bussar som kan köras upp till 100 km/tim skall köra i mellersta körfältet för att köra om långsammare lastbilar - men det går ju inte riktigt som det är tänkt för att flera personbilar kör i mittersta körfältet i cirka 80-90 km/tim, även när det är helt tomt i högra filen.
En lösning på det här problemet är att installera nya fartkameror som kan övervaka fordon och mäta fordonens hastighet; fartkamerorna borde vara konstruerade för att fotografera fordon som färdas i något av de vänstra körfälten i under 95 km/tim, det borde vara ett minimikrav att köra minst 95 km/tim (men inte över 100) i något av de vänstra körfälten, och de bilister som nu kör i mellersta filen i cirka 85-90 km/tim skulle ju med hjälp av sådana fartkameror garanterat bötfällas för att inte ha framfört fordon i körfältet beläget till höger i färdriktningen.
Det finns redan, strax före Albyavfarten norrut, en vägkamera avsedd för att väga fordon som närmar sig i körfältet närmast vägkanten där det är begränsad bruttovikt max 3,5 ton.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 338 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 338 inlägg
Tar du kostnaden?B Björn He Bergman skrev:
Tunnel system måste stängas vid brand, vid tekniska fel etc, vilket sker lite då och då, vilket du säkert känner till.B Björn He Bergman skrev:E4/E20 borde helst av allt ha byggts i tunnel genom Södertälje, bl.a. för att slippa broöppningar över Södertäljekanalen men främst för att en tunnel skulle göra skillnad då trafiken kan flyta på genom tunneln men inte över en bro om bron skulle skadas så svårt att den måste stängas, det var ju just vad som skedde natten mot midsommarafton 2016 då en lastbil kraschade på bron; i värsta fall hade all motorvägstrafik norrut in till Stockholm och söderut därifrån behövt stoppas och ledas om i händelse att bron blivit totalförstörd.
Har du räknat på kostnaden för det?B Björn He Bergman skrev:Skulle E4/E20 byggas under jord genom Södertälje så skulle man sannolikt ha behövt bygga motorvägstunnel på sträckan Södertälje-Trafikplats Salem, för att undvika för kraftiga lutningar, det är ändå bergig terräng just den sträckan, och de backar som finns där kan vara en bidragande orsak till att tyngre fordon än 3,5 ton är förbjudna i körfältet närmast mitträcket.
Hur stor blev kostnaden i sin beräkning?
Så tror jag inte alls att man tänkt sig. Man har nog tänkt att trafikanterna ska följa trafikreglerna.B Björn He Bergman skrev:
Ja och du ville ha bussen i mittkörfältet om det är tomt till höger?B Björn He Bergman skrev:
Ska man inte ta hänsyn till andra faktorer än högsta tillåtna hastighet? Föraren som framför en personbil med släp ska få böter om sen kör en helt laglig omkörning i mittfil?B Björn He Bergman skrev:En lösning på det här problemet är att installera nya fartkameror som kan övervaka fordon och mäta fordonens hastighet; fartkamerorna borde vara konstruerade för att fotografera fordon som färdas i något av de vänstra körfälten i under 95 km/tim, det borde vara ett minimikrav att köra minst 95 km/tim (men inte över 100) i något av de vänstra körfälten, och de bilister som nu kör i mellersta filen i cirka 85-90 km/tim skulle ju med hjälp av sådana fartkameror garanterat bötfällas för att inte ha framfört fordon i körfältet beläget till höger i färdriktningen.
Samtliga bilister ska ha böter för att de inte kör maxhastighet i dimma eller halt väglag?
Lagar och regler gäller för samtliga vägar i hela landet så sådana kameror borde monteras på samtliga flerfiliga vägar med en hastighetsbegränsning på 80 km/h eller högre?
Jaha?B Björn He Bergman skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Jag är väl inte tvungen att byta körfält till höger om en som är freatad att köra om mig lika gärna själv kan byta körfält till höger och köra om mig närmast vägkanten???MathiasS skrev:
Enligt trafikreglerna får en bilist inte köra om mig på sidan närmast vägkanten, och det är t.o.m. bestraffningsbart att köra om närmast vägkanten på en flerfilig körbana med högre hastighetsbegränsning än 70 km/tim.
Dessutom gör en bilist frestad att köra om mig fel då denne kör alldeles bakom mig, det är inte tillåtet att köra så nära bakom mig, och då spelar det ingen roll huruvida jag anses ha gjort fel själv eller ej; en fordonsförare är skyldig att hålla det avstånd som behövs till ett fordon före för att kunna undvika risk för kollision med det i händelse att det sänker sin hastighet eller stannar.
Det är dessutom riskfyllt att försöka köra om mig närmast vägkanten som vissa bilister gjort ibland; tänk om det skulle vara för liten lucka mellan en lastbil jag just kört om och nästa lastbil längre fram i högra körfältet, då riskerar ju en som försöker köra om på fel sida att fastna mellan två lastbilar, och det kan ju orsaka en trafikfarlig situation som att bilisten kraschar in i den främre lastbilen bakifrån, alternativt av misstag sidokraschar med mig om den försöker väja undan för lastbilen framför och samtidigt inte är uppmärksam på att jag befinner mig alldeles bredvid.
Jag tycker bilister som anser att jag gör fel borde tänka sig för lite innan de gör något dumt som kan vara mycket värre, km någon gör något dumt och krockar så är denne sannolikt ensam vållande medan jag själv går helt fri...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 338 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 338 inlägg
Det var inte svar på det jag skrev. Du skrev att lastbilarna ska ligga till höger och bussarna i mittfilen. Givetvis ska även bilar och bussar använda högerfil om den är tom. Bussarna ska inte ligga kvar i mittfil bara för att det har en lastbil inom synhåll, på samma sätt som du inte ska ligga kvar för att du ser en lastbil långt borta i fjärran.B Björn He Bergman skrev:En 100-buss måste ju kunna köra om personbilar som kör så mycket långsammare än bussen, de personbilar som kör i mittersta filen på 100-sträckan mellan Moraberg och Alby eller mellan Trångsund och Handen kör oftast bara cirka 85-90 km/tim, troligen för att de kanske är ovana att köra fort, och de tänker inte på att köra i högra filen när en 100-buss närmar sig i 100 och vill kunna köra om dom som kör så mycket långsammare än bussen; bussen får ju inte köra om bilister i mittfilen på sidan närmast vägkanten men en del bussförare gör det ändå när bilister kör i mittersta filen i bara 85-90 km/tim på en 100-sträcka.
Jag tror inte folk kör 80-90 km/h för att se är ovana att köra fortare. Det är nog ren slöhet att de tycker det är onödigt att byta fil för att de ser en lastbil längre fram i högerfil...
Problemet är inte att vägarna är felbyggda utan att folk gör fel, inklusive du.
Kan du förklara hur du kommer fram till det? Du skriver ju i nästa stycke att det inte är tillåtet att köra om till höger.,B Björn He Bergman skrev:
Du ska byta körfält till höger när du har passerat den du kör om (förutsatt att det finns tillräcklig lucka).
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Men trots att man inte får köra om på sidan närmast vägkanten så gör bilister det ändå ibland...P Pin skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 338 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 338 inlägg
Jo det är du faktiskt. Det har vi försökt förklara för dig säkert 100 ggr nu. Finns det utrymme till höger så ska du byta fil och kan någon köra om på din högra sida så finns det bevisligen gott om utrymme där.B Björn He Bergman skrev:
Du är kanske medveten om att det finns en vägkant på både höger och vänster sida av vägen? Ligger man i vänsterfil så är faktiskt vägkanten på vänstersidan närmast.
Nej, man får köra om närmast vägkanten, dvs till vänster, men där ligger ju du och blockerar vägen...B Björn He Bergman skrev:
Det är riktigt, men det förändrar inte det faktum att du också gör fel.B Björn He Bergman skrev:Dessutom gör en bilist frestad att köra om mig fel då denne kör alldeles bakom mig, det är inte tillåtet att köra så nära bakom mig, och då spelar det ingen roll huruvida jag anses ha gjort fel själv eller ej; en fordonsförare är skyldig att hålla det avstånd som behövs till ett fordon före för att kunna undvika risk för kollision med det i händelse att det sänker sin hastighet eller stannar.
Ska man tänka som du gör, att bara en kan göra fel så gör du fel först, alltså kan inte densamma kommer ifatt dig och ligger för nära eller kör på dig eller kör om till höger göra fle för du gjorde fel först. Ser du hur fel det blir när man tror att bara en kan göra fel?
Det kan vara mycket riskfyllt ja om de kör om närmast vägkansten, dvs på din vänstra sida.B Björn He Bergman skrev:
Det är såklart en risk men vi andra bilister tittar inte precis framför bilen så vi blir inte överraskade på samma sätt som du blir. Vi har också bromsar.B Björn He Bergman skrev:tänk om det skulle vara för liten lucka mellan en lastbil jag just kört om och nästa lastbil längre fram i högra körfältet, då riskerar ju en som försöker köra om på fel sida att fastna mellan två lastbilar, och det kan ju orsaka en trafikfarlig situation som att bilisten kraschar in i den främre lastbilen bakifrån, alternativt av misstag sidokraschar med mig om den försöker väja undan för lastbilen framför och samtidigt inte är uppmärksam på att jag befinner mig alldeles bredvid.
Blir du omkörd till höger så var luckan bevisligen stor nog för dig att gå in där. Ingen talar om att du ska klämma dig in i en 20 meterslucka, med är det 2 km så ska du göra det (2 km är inom synhåll). Är det 1 km så ska du också flytta på. Var gränsen går exakt är svårt att säga, det beror på situationen, men blir dunomkörd på högersida så har du gjort fel.
Trafiken handlar om så mycket mer än vem som bedöms vållande vid en olycka.B Björn He Bergman skrev:
Fick du inte lära dig att trafiken kräver samarbete?
Nu pratar du återigen om vad alla andra ska göra. Frågan är vad du ska göra? Du gör fel. Du kör långsammare än övrig trafik i vänsterfilen och då ska du byta till höger omgående. Att du ska köra om fler bilar om en kilometer spelar ingen roll, då är det bara gå ut till vänster igen, när det är fritt så att du inte hindrar någon upphinnande trafik.B Björn He Bergman skrev:Jag är väl inte tvungen att byta körfält till höger om en som är freatad att köra om mig lika gärna själv kan byta körfält till höger och köra om mig närmast vägkanten???
Enligt trafikreglerna får en bilist inte köra om mig på sidan närmast vägkanten, och det är t.o.m. bestraffningsbart att köra om närmast vägkanten på en flerfilig körbana med högre hastighetsbegränsning än 70 km/tim.
Dessutom gör en bilist frestad att köra om mig fel då denne kör alldeles bakom mig, det är inte tillåtet att köra så nära bakom mig, och då spelar det ingen roll huruvida jag anses ha gjort fel själv eller ej; en fordonsförare är skyldig att hålla det avstånd som behövs till ett fordon före för att kunna undvika risk för kollision med det i händelse att det sänker sin hastighet eller stannar.
Du behöver inte prata om vad andra gör och inte ska göra. Alla kan reglerna, utom du. Du väljer kategoriskt att diskutera vad andra ska göra, men inte vad du ska göra. Du gör tillochmed inlägg på facebook om att folk ligger i fel fil, och sedan gör du samma sak själv.
Du pratar om att andra kör om dig till höger. När det händer kan du vara helt säker på att du kör i fel fil. Flytta på dig till en fil som passar din hastighet. Du bryter mot regeln att du alltid ska ligga så långt till höger som möjligt.
Det måste vara jobbigt att göra så fel hela tiden? Jobbigt att inte följa regelverket.
Du har fortfarande inte svarat på vad du kunde har gjort annorlunda med mopedkrocken, inväntar ditt svar.