339 097 läst · 5 325 svar
339k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 269 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 269 inlägg
Käften!S Stuff skrev:Lämna tillbaka körkortet pronto.
Bara att du konstant letar fel hos den andra parten istället för att fundera över vad du själv kunde ha gjort för att undvika situationen är ett tydligt tecken på att du helt och hållet har missuppfattat den paragrafen om din skyldighet att undvika olyckor.
Angående högerregeln så HAR du aldrig företräde. Du FÅR företräde först när hon har lämnat företräde till dig. Du måste aktivt söka kontakt och säkerställa att hon saktar ner för att släppa fram dig. Innan du gjort detta har du inte rätt att rulla fram en millimeter. Hoppas att jag aldrig någonsin träffar på dig ute i trafiken.
Du har fortfarande inte förstått högerregeln.B Björn He Bergman skrev:Jag hoppas för din skull att du följer trafikregler om väjningsplikt om du inte vill riskera att krocka med mig, exempelvis när jag kommer från höger, att tillämpa trafikregler på ett korrekt sätt är väl inte så jävla svårt?! Skulle du missa plikten att väja för mig från höger så skulle du riskera att både skada mig och dig själv allvarligt, om du kör rakt in i en bil som kommer från höger så kanske du mosas fast vid förarsätet om du har riktig otur...
Man närmar sig INTE en korsning där högerregeln gäller i så hög fart som 40-50 km/tim, som tonårstjejen på moped uppenbarligen gjorde, hon skulle ha varit tillräckligt uppmärksam på att jag just kom från höger, och sänkt sin hastighet i god tid före korsningen för att hinna väja för mig då jag just kom från höger, svårare så hade det inte varit. Detsamma gäller dig, du måste också sänka hastigheten för att kunna väja i god tid före korsningen, och om nödvändigt stanna före korsningen om det just närmar sig något fordon från den anslutande körbanan till höger.
Det var faktiskt en gång en snubbe som fick indraget körkort, snubben berättade själv att han blev av med sitt körkort en tid, efter en trafikolycka där en bilist som kom från höger körde rakt på honom i högra sidan. Varför han blev av med sitt körkort var väl för att det ansågs allvarligt att han missat högerregeln, och kört in i en korsning i vägen för en bilist som just kom från höger.
I fallet med mopedkraschen så ansågs tjejen på moped ha varit ensam vållande, med anledning av högerregeln, medan jag själv som kom från höger gick helt fri från vållandeansvar. Hon var skyldig att väja för min bil, som kom från höger, och hon borde ha kunnat ge mig från höger företräde innan hon fortsatte köra om hon hade sänkt hastigheten i god tid före korsningen och varit tillräckligt beredd att stanna, som hon uppenbarligen inte var.
Sen tycker jag att det är ganska konstigt tänkt med vägar som Johan Skyttes väg i Stockholm, där mopedisten kraschade in i min bil, eftersom det är bestämt att fordon på Johan Skyttes väg har väjningsplikt mot fordon från anslutande gator till höger. En trafikregel som högerregeln utgör faktiskt en trafiksäkerhetsrisk, med tanke på att inte så många fordonsförare verkar följa trafikregeln, att väja för fordon som närmar sig från höger, utan de som kör på en väg som Johan Skyttes väg verkar ha tendens att uppfatta att den vägen är en "huvudled".
Givetvis är det direkt olämpligt att närma sig en sådan korsning i hög fart. Men det är fortfarande också ditt ansvar att försäkra dig om att du kan köra ut på ett sätt som är säkert för alla inblandade.
Vem är du att agera både domare och bödel för den stackars flickan?
Skicka med länkar till sådana fall om du vill använda dem till nån form av argumentation.B Björn He Bergman skrev:Det var faktiskt en gång en snubbe som fick indraget körkort, snubben berättade själv att han blev av med sitt körkort en tid, efter en trafikolycka där en bilist som kom från höger körde rakt på honom i högra sidan. Varför han blev av med sitt körkort var väl för att det ansågs allvarligt att han missat högerregeln, och kört in i en korsning i vägen för en bilist som just kom från höger.
Att inleda med ”Det var en gång..” är annars ett klassiskt sätt att inleda vad? Jo sagor!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Nu visar ju rättsfallet i situationen som @Björn He Bergman var inblandad i att han har förstått högerregeln, då han inte ansågs medvållande. Att det finns en massa hemvävda idéer om att man inte har några rättigheter i trafiken ändrar inte rättsläget att den enes skyldighet gör den andres rättighet.S Stuff skrev:
Jag vill också att förare ska ta hänsyn till varandras misstag och visa varandra hänsyn i trafiken, men inser att det har mindre med skyldigheter att göra än allmänt folkvett. Att allmänt folkvett inte är så allmänt spritt som man skulle vilja har lagstiftningen väldigt liten möjlighet att rå på.
Jag håller inte med om det.Nötegårdsgubben skrev:Nu visar ju rättsfallet i situationen som @Björn He Bergman var inblandad i att han har förstått högerregeln, då han inte ansågs medvållande. Att det finns en massa hemvävda idéer om att man inte har några rättigheter i trafiken ändrar inte rättsläget att den enes skyldighet gör den andres rättighet.
Jag vill också att förare ska ta hänsyn till varandras misstag och visa varandra hänsyn i trafiken, men inser att det har mindre med skyldigheter att göra än allmänt folkvett. Att allmänt folkvett inte är så allmänt spritt som man skulle vilja har lagstiftningen väldigt liten möjlighet att rå på.
Rättsfallet var antagligen så starkt mot flckan så att hon fick ta hela småller (no pun intended) men det är ändå ett rätt svagt bevis på att Björn faktiskt har någon som helst aning om hur man kör bil.
Rättsfallet späder ju också bara på Björns taktik att alltid leta fel hos andra och skjuta ifrån sig sina egna skyldigheter.
Även om han kan måla upp en massa scenarier där han argumenterar för den andres skuld, så är det bara ytterligare bevis på att han aldrig rannsakar sitt eget beteende.
Bara det att han hävdade att han inte ens behöver titta åt vänster när han närmar sig en korsning där han "har företräde" visar ju på att han faktiskt är beredd att döda andra trafikanter för att hävda sina egna rättigheter.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Jag har inte påstått att han kan köra bil, bara att han har rätt om reglerna.
I stand corrected. Vi vet inget om hands förmåga att köra bil. Har har dock fel om reglerna.Nötegårdsgubben skrev:
Hade han vräkt ur sig samma argumentation i rättegången som han gör här på forumet så hade utfallet varit annorlunda.
I Trafiken kör man INTE runt med skygglappar på. Oavsett hur mycket regler, skyltar eller linjer man har på sin sida.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 842 inlägg
Tänker du då på regeln att man ska byta körfält till höger när man avslutat en omkörning, inte ligga kvar för att man har en lastbil inom synhåll som man måste köra om?B Björn He Bergman skrev:
Hur fort kör du ut i korsningar egentligen när du kommer från höger? Tillräckligt hög fart för att träffa en bil i höger framdörr och fara igenom halva bilen och mosa föraren som sitter på vänster sida av bilen (i de allra flesta fall)?B Björn He Bergman skrev:
Jag åkte tidigare i år ens min dotter när hon hade körskola och de övade körning i villaområden. Då var det mycket att anpassa farten, både om man kom från höger och vänster.
När vi närmade oss en korsning från vänster så var det viktigt att sakta ner om det var skymd sikt, för man skulle lämna företräde för de som kom från höger.
När vi närmade oss en korsning från höger så var det viktigt att sakta ner om det var skymd sikt, för man kan inte utgå ifrån att folk lämnar företräde för de ska (tvärtom vet man att många inte gör det), men man ska ändå försöka undvika en olycka.
Man bör också tänka på att barn har sämre koll. En på en moped har gått en snabb utbildning, en på cykel kanske ingen alls. Man måste försöka tänka lite i förväg vad som kan hända och ha lite fantasi så man undviker olyckor. Det är bättre att undvika en olycka än att vara med om den även om motparten anses skyldig.
Det enda han har rätt om är hur högerregeln fungerar. I en domstol räcker det dock att slaviskt följa högerregeln eftersom det är den enda regeln där bevisen finns på fordonen kring vad som faktiskt hände. Ord behöver inte stå mot ord.Nötegårdsgubben skrev:
Alla andra regler han bröt mot i moped-fallet saknar vittnen för att beivras. Det Björn själv beskrivit här, att han bara kört rakt ut från en anslutande gata "eftersom högerregeln gäller" är extremt oroande och bryter mot lagen enligt tidigare inlägg. Total avsaknad av respekt för andras liv och egendom.
Det räcker inte med att kunna EN regel när man kör bil.
Nötegårdsgubben skrev:
Bara för att någon inte bedöms bete sig straffbart brottsligt betyder det inte att denna har gjort rätt eller har rätt. För mig framstår det som fullkomligt uppenbart att @Björn He Bergman inte har den kunskap om eller förståelse för reglerna som krävs för att på ett säkert sätt framföra fordon i trafiken.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Jo, det gör vi nog. Min poäng är att regler inte löser alla problem.S Stuff skrev:
Jag är inte så säker på det. Hade han vetat om den annalkande faran håller jag med, men bara dålig uppsikt åt ett håll man har företräde mot tror jag inte skulle räcka för att man ska anses vårdslös eller vad grunden skuld nu skulle vara.S Stuff skrev:
Jag håller med. Men jag tror trots det att man rättsligt kommer undan med det oftare än de flesta av oss är bekväma med.S Stuff skrev:
Mitt favoritexempel är rondelldomen där någon som jag tror var i ond tro hävdade företräde pga. filval trots att han kört på ett ologiskt och oväntat sätt. Han följde reglerna, men den bokstavstolkning HD gjorde har i mina ögon gjort trafiken osäkrare, då den tydligt visar att gott omdöme hos trafikanterna inte spelade in vid deras dom.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Ja motparten har gjort fel. Kunde du ha gjort något för att undvika olyckan? Ja, du kunde ha sett dig för innan du åkte ut på JSväg, vilket du inte gjorde. Det var en relativt skymd korsning och du körde rakt ut. Det är fel och jag hopppas att du lär dig det innan det är en buss eller lastbil du svänger ut framför. Eller kör du bara när du själv inte gör illa dig? Du har inte gjort det du kunnat för att undvika denna olycka.B Björn He Bergman skrev:
Jag skulle krocka *varje dag* om jag körde som du gjorde vid detta tillfälle, men det gör jag inte, för det går att undvika.
Det spelar ingen roll vad du tycker. Om du har snabbare trafik bakom dig ska du flytta på dig, så enkelt är det. Läs paragraferna i mitt tidigare inlägg.B Björn He Bergman skrev:
Nu pratar du igen om vad andra ska och inte ska göra. Vad ska du göra annorlunda? börja följa trafikreglerna är en bra början tror jag.B Björn He Bergman skrev:Men det bör vara en bedömningsfråga för trafikpolisen och ingenting vi behöver munhuggas om här, men hur som helst så är det inte jag som gör fel om jag blir omkörd på sidan närmast vägkanten, för det är inte tillåtet att köra om närmast vägkanten, och man kan faktiskt bötfällas för att köra om på sidan närmast vägkanten i händelse att man stoppas av polisen, och det är ju ett tecken på att man inte kan komma fortare fram om man är frestad att köra om någon, och försöker köra om i högra filen om den föraren fortsätter köra i vänstra filen.
Allt du beskriver om hur du kör bil visar att du saknar de flesta kvaliteter som krävs för att bli en bra bilförare. Det enda du kan bra är vilka skyldigheter andra har mot dig, men jag gissar att det är en del av din diagnos också.
Kommentera gärna rad för rad paragraferna i mitt tidigare inlägg - hur uppfyller du dessa regler när du kör i situationerna vi diskuterat här?
Om jag minns rätt så byggdes det yttre (dvs närmast mitten) körfältet lite "halvtemporärt" genom att man breddade kanterna och tog hela "mittremsan" och asfalterade den. Det finns brunnar, avrinningar osv i ytterfältet och jag tror helt enkelt det inte har bärighet för tung trafik.B Björn He Bergman skrev:På Södertäljevägens 100-sträcka mellan Alby och Moraberg var det dock lite tokigt att skylta max 3,5 ton i körfältet närmast mittbarriären, man borde hellre ha skyltat "Förbud mot trafik med tung lastbil", på så vis hade ju bussförare som kör i max 100 haft möjlighet att köra om bilister som kör i mellersta filen i bara cirka 85-90 km/tim; bussar får ju inte köra om bilar som färdas i mittersta filen på sidan närmast vägkanten, men bussförare gör ju det ändå för att kunna komma fram i trafiken så fort som möjligt när bilister kör i mittersta filen i lägre hastighet än 100, trots att det är påbjudet för bilisterna att köra i körfältet till höger.