339 092 läst · 5 325 svar
339k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Du har sagt att du inte gör något fel när du kör om lastbil efter lastbil, åkandes lagstadgad hastighetsgräns i vänsterfilen även om det är många bakom som vill köra fortare. Du har fel. Du gör fel.B Björn He Bergman skrev:Jag har väl inte sagt att det är absolut okej att köra i körfältet närmast mittbarriären utan bara att man måste köra där när man kör i 100+ på en 100+-motorväg och behöver köra om andra fordon som kör så sakta som <90 km/tim. Många kör ju bara i cirka <90 km/tim, i mellersta körfältet, på 100-sträckan mellan Alby och Moraberg, och även på Nynäsvägen mellan Trångsund och Handen, tydligen för att sådana bilister kanske inte är vana att köra minst 100 km/tim, men då skall de inte ligga och söla i något av körfälten till vänster.
Och, eftersom det är viktigt för dig att du och andra följer alla regler till punkt och pricka så borde du korrigera ditt beteende, då du gör fel.
När du svängde ut rakt framför en stackars mopedist så bryter du tex mot 2kap §1
För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
Du såg förstås att det kom en mopedist och ville hävda din RÄTT att köra med hänvisning till högerregeln. Du har ingen rätt att köra, däremot har motparten en skyldighet att låta dig köra. DU å andra sidan hade en skyldighet att göra vad du kan för att undvika en olycka, och det gjorde du inte, med kroppsskada som följd, på en ung människa. Hade händelseförloppet fångats på video gissar jag att du fått problem, nu finns inga bevis och det blir ord mot ord => högerregeln är enkel att dömma efter. Det betyder dock inte att du gjort rätt.
När du blockerar trafik i vänsterfilen med hänvisning till att du håller hastighetsgränsen så bryter du igen mot samma grundbestämmelse 2kap §1
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
Du följer heller inte Kap 3 §7
Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Du följer inte heller Kap 3 §16 (det är inte din fart som är problemet utan att du hindrar andra).
En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
Kap 3 §37 visar att du ska gå till höger så snart som möjligt, och det gäller givetvis i synnerhet när du inte agerar enligt ovanstående paragrafer, dvs du är i vägen.
När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet.
Kap 3 §38 säger att du inte får försvåra omkörningen (när andra vill köra om dig).
Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Att andra förare kör för fort gör inte att dina SKYLDIGHETER gentemot dessa förare försvinner. De kvarstår, och därför är det du som gör fel. Vad andra gör är inte relevant för dig, du ska ta ansvar för din egen körning.
Tänk om chatgpt kunde ta in iaf en del av detta nu.MathiasS skrev:Du har sagt att du inte gör något fel när du kör om lastbil efter lastbil, åkandes lagstadgad hastighetsgräns i vänsterfilen även om det är många bakom som vill köra fortare. Du har fel. Du gör fel.
Och, eftersom det är viktigt för dig att du och andra följer alla regler till punkt och pricka så borde du korrigera ditt beteende, då du gör fel.
När du svängde ut rakt framför en stackars mopedist så bryter du tex mot 2kap §1
För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
Du såg förstås att det kom en mopedist och ville hävda din RÄTT att köra med hänvisning till högerregeln. Du har ingen rätt att köra, däremot har motparten en skyldighet att låta dig köra. DU å andra sidan hade en skyldighet att göra vad du kan för att undvika en olycka, och det gjorde du inte, med kroppsskada som följd, på en ung människa. Hade händelseförloppet fångats på video gissar jag att du fått problem, nu finns inga bevis och det blir ord mot ord => högerregeln är enkel att dömma efter. Det betyder dock inte att du gjort rätt.
När du blockerar trafik i vänsterfilen med hänvisning till att du håller hastighetsgränsen så bryter du igen mot samma grundbestämmelse 2kap §1
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
Du följer heller inte Kap 3 §7
Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Du följer inte heller Kap 3 §16 (det är inte din fart som är problemet utan att du hindrar andra).
En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
Kap 3 §37 visar att du ska gå till höger så snart som möjligt, och det gäller givetvis i synnerhet när du inte agerar enligt ovanstående paragrafer, dvs du är i vägen.
När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet.
Kap 3 §38 säger att du inte får försvåra omkörningen (när andra vill köra om dig).
Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Att andra förare kör för fort gör inte att dina SKYLDIGHETER gentemot dessa förare försvinner. De kvarstår, och därför är det du som gör fel. Vad andra gör är inte relevant för dig, du ska ta ansvar för din egen körning.
Så du vill lägga många miljarder på att bygga 3+3 vägar där ingen ändå använder högerfilen. Det känns som väl spenderade skattepengar!B Björn He Bergman skrev:Jag har väl inte sagt att det är absolut okej att köra i körfältet närmast mittbarriären utan bara att man måste köra där när man kör i 100+ på en 100+-motorväg och behöver köra om andra fordon som kör så sakta som <90 km/tim. Många kör ju bara i cirka <90 km/tim, i mellersta körfältet, på 100-sträckan mellan Alby och Moraberg, och även på Nynäsvägen mellan Trångsund och Handen, tydligen för att sådana bilister kanske inte är vana att köra minst 100 km/tim, men då skall de inte ligga och söla i något av körfälten till vänster.
För övrigt tycker jag att E4 borde kunna byggas ut till 2×3 körfält genom Östergötland, mellan Mjölby och Norrköping/Åby, främst för att det behövs 3 påbjudna körfält inom storstadsområdet Linköping-Norrköping (som ibland räknas som Sveriges fjärde storstadsregion). Hade det varit tre påbjudna körfält mellan Mjölby och Åby så kunde en bilist som kör i 100 ligga i mellersta filen där utan att behöva byta körfält till höger sålänge det är en rad av tunga lastbilar i högra filen; på en tvåfilig motorvägskörbana får man ju ligga i körfältet närmast mittbarriären sålänge man har långsammare fordon inom synhåll i körfältet närmast vägkanten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Idag hade jag farthållaren inställd på laglig hastighet (100) i högerfilen på E4 mot Stockholm. Hamnade någonstans i Rönninge snett bakom bil med släp som låg i 85 i mittfil (då farthållaren inte ville köra om på insidan). Sen körde vi så till Fittja.
Jag hade ingen brådska och det var gles trafik, men jag kan inte låta bli att undra om en sådan förare inte märker att hen relativt fort blir ikappkörd på insidan (i en i övrigt tom högerfil).
Jag hade ingen brådska och det var gles trafik, men jag kan inte låta bli att undra om en sådan förare inte märker att hen relativt fort blir ikappkörd på insidan (i en i övrigt tom högerfil).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 842 inlägg
En tanke är att backspeglar inte används. Det verkar vanligt. I fredags skjutsade jag hem en kollega. Solen går ju ner tidigt nu så det är rätt mörkt och blåljusen bakom oss syns väldigt tydligt. Jag flyttar mig långt ut till höger och ser i backspegeln att ingen av de 4-5 bilarna närmast mig begriper något. De får en chock när ambulansen ligger precis bakom dem...Nötegårdsgubben skrev:Idag hade jag farthållaren inställd på laglig hastighet (100) i högerfilen på E4 mot Stockholm. Hamnade någonstans i Rönninge snett bakom bil med släp som låg i 85 i mittfil (då farthållaren inte ville köra om på insidan). Sen körde vi så till Fittja.
Jag hade ingen brådska och det var gles trafik, men jag kan inte låta bli att undra om en sådan förare inte märker att hen relativt fort blir ikappkörd på insidan (i en i övrigt tom högerfil).
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 269 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 269 inlägg
Jo, de flesta lastbilar använder ju högra körfältet på en trefilig motorvägskörbana! Lastbilar, som är hastighetsbegränsade till 80 km/tim, är ju tvungna att köra i körfältet närmast vägkanten till höger (i färdriktningen), det är även personbilar med en tillkopplad släpvagn, som också är hastighetsbegränsade till högst 80.S Stuff skrev:
På Södertäljevägens 100-sträcka mellan Alby och Moraberg var det dock lite tokigt att skylta max 3,5 ton i körfältet närmast mittbarriären, man borde hellre ha skyltat "Förbud mot trafik med tung lastbil", på så vis hade ju bussförare som kör i max 100 haft möjlighet att köra om bilister som kör i mellersta filen i bara cirka 85-90 km/tim; bussar får ju inte köra om bilar som färdas i mittersta filen på sidan närmast vägkanten, men bussförare gör ju det ändå för att kunna komma fram i trafiken så fort som möjligt när bilister kör i mittersta filen i lägre hastighet än 100, trots att det är påbjudet för bilisterna att köra i körfältet till höger.
Jag tror det är en trolig förklaring till många underliga situationer i trafiken.Fairlane skrev:En tanke är att backspeglar inte används. Det verkar vanligt. I fredags skjutsade jag hem en kollega. Solen går ju ner tidigt nu så det är rätt mörkt och blåljusen bakom oss syns väldigt tydligt. Jag flyttar mig långt ut till höger och ser i backspegeln att ingen av de 4-5 bilarna närmast mig begriper något. De får en chock när ambulansen ligger precis bakom dem...
Man klarar helt enkelt bara att ha uppmärksamhet på sin egna körning. Och lite grann framåt, de närmste metrarna, ifall man hittat en lagom fart och fått in högsta växeln, valt rätt radiokanal, diskuterat med medpassagerare etc.
En kognitiv störning som inte fångas upp vid uppkörning tyvärr.
Varför svarar du inte på frågan?B Björn He Bergman skrev:Jo, de flesta lastbilar använder ju högra körfältet på en trefilig motorvägskörbana! Lastbilar, som är hastighetsbegränsade till 80 km/tim, är ju tvungna att köra i körfältet närmast vägkanten till höger (i färdriktningen), det är även personbilar med en tillkopplad släpvagn, som också är hastighetsbegränsade till högst 80.
På Södertäljevägens 100-sträcka mellan Alby och Moraberg var det dock lite tokigt att skylta max 3,5 ton i körfältet närmast mittbarriären, man borde hellre ha skyltat "Förbud mot trafik med tung lastbil", på så vis hade ju bussförare som kör i max 100 haft möjlighet att köra om bilister som kör i mellersta filen i bara cirka 85-90 km/tim; bussar får ju inte köra om bilar som färdas i mittersta filen på sidan närmast vägkanten, men bussförare gör ju det ändå för att kunna komma fram i trafiken så fort som möjligt när bilister kör i mittersta filen i lägre hastighet än 100, trots att det är påbjudet för bilisterna att köra i körfältet till höger.
Vem ska du ta de miljarderna ifrån?
Lägga ner några skolor? Sparka vårdpersonalen? Allt för att några busschaufförer inte kan chilla och ligga i 80 vid några specifika begränsade sträckor
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 269 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 269 inlägg
Jag skulle nog inte säga att jag brutit mot skyldigheten att undvika trafikolyckor vid krocken vid högerregeln, utan motparten har brutit mot skyldigheten. Gäller högerregeln så är mopedisten som har väjningsplikt skyldig att väja för mig från höger, svårare än så är det inte. Hon borde ha kunnat väja för mig då jag kom körande från den anslutande gatan till höger, om hon hade tänkt på att sänka hastigheten i god tid innan korsningen; alltså, jag såg väl mopedisten just i samma ögonblick som jag just körde ut från den högra korsande vägen, och jag hoppades då främst för hennes egen skull att hon stannar upp för att lämna företräde för mig, som hon måste göra enligt högerregeln som gäller där, men det visade sig att hon hade kört i för hög hastighet för att hinna stanna, så hon hann inte stanna innan hon kraschade in i mig.MathiasS skrev:Du har sagt att du inte gör något fel när du kör om lastbil efter lastbil, åkandes lagstadgad hastighetsgräns i vänsterfilen även om det är många bakom som vill köra fortare. Du har fel. Du gör fel.
Och, eftersom det är viktigt för dig att du och andra följer alla regler till punkt och pricka så borde du korrigera ditt beteende, då du gör fel.
När du svängde ut rakt framför en stackars mopedist så bryter du tex mot 2kap §1
För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
Du såg förstås att det kom en mopedist och ville hävda din RÄTT att köra med hänvisning till högerregeln. Du har ingen rätt att köra, däremot har motparten en skyldighet att låta dig köra. DU å andra sidan hade en skyldighet att göra vad du kan för att undvika en olycka, och det gjorde du inte, med kroppsskada som följd, på en ung människa. Hade händelseförloppet fångats på video gissar jag att du fått problem, nu finns inga bevis och det blir ord mot ord => högerregeln är enkel att dömma efter. Det betyder dock inte att du gjort rätt.
När du blockerar trafik i vänsterfilen med hänvisning till att du håller hastighetsgränsen så bryter du igen mot samma grundbestämmelse 2kap §1
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
Du följer heller inte Kap 3 §7
Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Du följer inte heller Kap 3 §16 (det är inte din fart som är problemet utan att du hindrar andra).
En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
Kap 3 §37 visar att du ska gå till höger så snart som möjligt, och det gäller givetvis i synnerhet när du inte agerar enligt ovanstående paragrafer, dvs du är i vägen.
När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet.
Kap 3 §38 säger att du inte får försvåra omkörningen (när andra vill köra om dig).
Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Att andra förare kör för fort gör inte att dina SKYLDIGHETER gentemot dessa förare försvinner. De kvarstår, och därför är det du som gör fel. Vad andra gör är inte relevant för dig, du ska ta ansvar för din egen körning.
Men med hänsyn till att jag kom från höger och skulle ha haft företräde före henne så kan jag inte anses som vållande, utan hon varit vållande som missat sin plikt att väja för ett fordon från höger. Har man väjningsplikt enligt högerregeln så är man skyldig att väja för ett fordon från höger innan man färdas vidare, hon mopedisten skulle INTE ha kraschat in i min bil som kom från höger utan hon var skyldig att stanna upp för att ge min bil företräde innan hon fortsatte köra; det spelar faktiskt ingen roll om jag som kom från höger skulle ha kört som en idiot - men i det här fallet hade jag inte heller kört som en idiot.
Man är likaså ensam vållande till en kollision med framförvarande fordon. Jag har dock aldrig blivit påkörd bakifrån på en motorväg av någon som varit frestad att köra om mig, men om jag skulle bli påkörd bakifrån så är jag inte vållande utan den som kört på mig "i ryggen" är ensam vållande, då denne kört för fort och av misstag kommit för nära efter mig. Det spelar då ingen roll om jag skulle anses ha gjort fel som kört i vänstra filen... Förresten tycker jag det är onödigt att byta körfält till höger efter att ha kört om en långsammare lastbil på en 100+-väg, om man har ett till långsammare fordon längre fram inom synhåll man måste köra om; det är inte tillåtet för en bilist som är frestad att köra om mig att själv byta körfält till höger och köra om mig på sidan närmast vägkanten, men bilister har gjort det ändå ibland, och gör en bilist det samtidigt som en trafikpolis uppmärksammar det så är sannolikheten stor att bilisten som kört om mig på fel sida (sidan närmast vägkanten) stoppas och bötfälls - medan jag själv eventuellt kan gå fri - och skulle jag gå fri så styrker ju det att det inte varit otillåtet för mig att köra kvar i vänstra filen efter att ha kört om ett långsammare fordon, men det beror väl på hur stor lucka det är i högra filen mellan ett fordon jag just kört om och nästa fordon längre fram jag måste köra om. Men det bör vara en bedömningsfråga för trafikpolisen och ingenting vi behöver munhuggas om här, men hur som helst så är det inte jag som gör fel om jag blir omkörd på sidan närmast vägkanten, för det är inte tillåtet att köra om närmast vägkanten, och man kan faktiskt bötfällas för att köra om på sidan närmast vägkanten i händelse att man stoppas av polisen, och det är ju ett tecken på att man inte kan komma fortare fram om man är frestad att köra om någon, och försöker köra om i högra filen om den föraren fortsätter köra i vänstra filen.
Lämna tillbaka körkortet pronto.B Björn He Bergman skrev:Jag skulle nog inte säga att jag brutit mot skyldigheten att undvika trafikolyckor vid krocken vid högerregeln, utan motparten har brutit mot skyldigheten. Gäller högerregeln så är mopedisten som har väjningsplikt skyldig att väja för mig från höger, svårare än så är det inte. Hon borde ha kunnat väja för mig då jag kom körande från den anslutande gatan till höger, om hon hade tänkt på att sänka hastigheten i god tid innan korsningen; alltså, jag såg väl mopedisten just i samma ögonblick som jag just körde ut från den högra korsande vägen, och jag hoppades då främst för hennes egen skull att hon stannar upp för att lämna företräde för mig, som hon måste göra enligt högerregeln som gäller där, men det visade sig att hon hade kört i för hög hastighet för att hinna stanna, så hon hann inte stanna innan hon kraschade in i mig.
Men med hänsyn till att jag kom från höger och skulle ha haft företräde före henne så kan jag inte anses som vållande, utan hon varit vållande som missat sin plikt att väja för ett fordon från höger. Har man väjningsplikt enligt högerregeln så är man skyldig att väja för ett fordon från höger innan man färdas vidare, hon mopedisten skulle INTE ha kraschat in i min bil som kom från höger utan hon var skyldig att stanna upp för att ge min bil företräde innan hon fortsatte köra; det spelar faktiskt ingen roll om jag som kom från höger skulle ha kört som en idiot - men i det här fallet hade jag inte heller kört som en idiot.
Man är likaså ensam vållande till en kollision med framförvarande fordon. Jag har dock aldrig blivit påkörd bakifrån på en motorväg av någon som varit frestad att köra om mig, men om jag skulle bli påkörd bakifrån så är jag inte vållande utan den som kört på mig "i ryggen" är ensam vållande, då denne kört för fort och av misstag kommit för nära efter mig. Det spelar då ingen roll om jag skulle anses ha gjort fel som kört i vänstra filen... Förresten tycker jag det är onödigt att byta körfält till höger efter att ha kört om en långsammare lastbil på en 100+-väg, om man har ett till långsammare fordon längre fram inom synhåll man måste köra om; det är inte tillåtet för en bilist som är frestad att köra om mig att själv byta körfält till höger och köra om mig på sidan närmast vägkanten, men bilister har gjort det ändå ibland, och gör en bilist det samtidigt som en trafikpolis uppmärksammar det så är sannolikheten stor att bilisten som kört om mig på fel sida (sidan närmast vägkanten) stoppas och bötfälls - medan jag själv eventuellt kan gå fri - och skulle jag gå fri så styrker ju det att det inte varit otillåtet för mig att köra kvar i vänstra filen efter att ha kört om ett långsammare fordon, men det beror väl på hur stor lucka det är i högra filen mellan ett fordon jag just kört om och nästa fordon längre fram jag måste köra om. Men det bör vara en bedömningsfråga för trafikpolisen och ingenting vi behöver munhuggas om här, men hur som helst så är det inte jag som gör fel om jag blir omkörd på sidan närmast vägkanten, för det är inte tillåtet att köra om närmast vägkanten, och man kan faktiskt bötfällas för att köra om på sidan närmast vägkanten i händelse att man stoppas av polisen, och det är ju ett tecken på att man inte kan komma fortare fram om man är frestad att köra om någon, och försöker köra om i högra filen om den föraren fortsätter köra i vänstra filen.
Bara att du konstant letar fel hos den andra parten istället för att fundera över vad du själv kunde ha gjort för att undvika situationen är ett tydligt tecken på att du helt och hållet har missuppfattat den paragrafen om din skyldighet att undvika olyckor.
Angående högerregeln så HAR du aldrig företräde. Du FÅR företräde först när hon har lämnat företräde till dig. Du måste aktivt söka kontakt och säkerställa att hon saktar ner för att släppa fram dig. Innan du gjort detta har du inte rätt att rulla fram en millimeter. Hoppas att jag aldrig någonsin träffar på dig ute i trafiken.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 269 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 269 inlägg
Var fick Vägverket/Trafikverket pengar till att bygga ut E4, som till år 2010 nån gång hade 2x2 körfält söderut från Alby, från 2x2 till 2x3 körfält på avsnittet Alby-Moraberg??? De borde lika gärna ha satsat på att bygga ut en ny tunnelbana från Botkyrka till Södertälje, för att förbinda Södertälje med Stockholms tunnelbanenät + att tunnelbanelinjen mot Norsborg borde ju ha byggts vidare ända till Södertälje, då skulle man sannolikt inte ha kört några motorvägsbussar som busslinje 748 som går mellan Södertälje och Liljeholmen (eller enbart mellan Södertälje och Fittja under annan tid än rusningstrafik).S Stuff skrev:
Varför svarar du inte på frågan?B Björn He Bergman skrev:Var fick Vägverket/Trafikverket pengar till att bygga ut E4, som till år 2010 nån gång hade 2x2 körfält söderut från Alby, från 2x2 till 2x3 körfält på avsnittet Alby-Moraberg??? De borde lika gärna ha satsat på att bygga ut en ny tunnelbana från Botkyrka till Södertälje, för att förbinda Södertälje med Stockholms tunnelbanenät + att tunnelbanelinjen mot Norsborg borde ju ha byggts vidare ända till Södertälje, då skulle man sannolikt inte ha kört några motorvägsbussar som busslinje 748 som går mellan Södertälje och Liljeholmen (eller enbart mellan Södertälje och Fittja under annan tid än rusningstrafik).
Eller några frågor över huvud taget?
Jag hör bara en skiva som har hakat upp sig. Och ett tangentbordet där tangenterna B, O, R, D och E är helt utslitna
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 269 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 269 inlägg
Jag hoppas för din skull att du följer trafikregler om väjningsplikt om du inte vill riskera att krocka med mig, exempelvis när jag kommer från höger, att tillämpa trafikregler på ett korrekt sätt är väl inte så jävla svårt?! Skulle du missa plikten att väja för mig från höger så skulle du riskera att både skada mig och dig själv allvarligt, om du kör rakt in i en bil som kommer från höger så kanske du mosas fast vid förarsätet om du har riktig otur...S Stuff skrev:Lämna tillbaka körkortet pronto.
Bara att du konstant letar fel hos den andra parten istället för att fundera över vad du själv kunde ha gjort för att undvika situationen är ett tydligt tecken på att du helt och hållet har missuppfattat den paragrafen om din skyldighet att undvika olyckor.
Angående högerregeln så HAR du aldrig företräde. Du FÅR företräde först när hon har lämnat företräde till dig. Du måste aktivt söka kontakt och säkerställa att hon saktar ner för att släppa fram dig. Innan du gjort detta har du inte rätt att rulla fram en millimeter. Hoppas att jag aldrig någonsin träffar på dig ute i trafiken.
Man närmar sig INTE en korsning där högerregeln gäller i så hög fart som 40-50 km/tim, som tonårstjejen på moped uppenbarligen gjorde, hon skulle ha varit tillräckligt uppmärksam på att jag just kom från höger, och sänkt sin hastighet i god tid före korsningen för att hinna väja för mig då jag just kom från höger, svårare så hade det inte varit. Detsamma gäller dig, du måste också sänka hastigheten för att kunna väja i god tid före korsningen, och om nödvändigt stanna före korsningen om det just närmar sig något fordon från den anslutande körbanan till höger.
Det var faktiskt en gång en snubbe som fick indraget körkort, snubben berättade själv att han blev av med sitt körkort en tid, efter en trafikolycka där en bilist som kom från höger körde rakt på honom i högra sidan. Varför han blev av med sitt körkort var väl för att det ansågs allvarligt att han missat högerregeln, och kört in i en korsning i vägen för en bilist som just kom från höger.
I fallet med mopedkraschen så ansågs tjejen på moped ha varit ensam vållande, med anledning av högerregeln, medan jag själv som kom från höger gick helt fri från vållandeansvar. Hon var skyldig att väja för min bil, som kom från höger, och hon borde ha kunnat ge mig från höger företräde innan hon fortsatte köra om hon hade sänkt hastigheten i god tid före korsningen och varit tillräckligt beredd att stanna, som hon uppenbarligen inte var.
Sen tycker jag att det är ganska konstigt tänkt med vägar som Johan Skyttes väg i Stockholm, där mopedisten kraschade in i min bil, eftersom det är bestämt att fordon på Johan Skyttes väg har väjningsplikt mot fordon från anslutande gator till höger. En trafikregel som högerregeln utgör faktiskt en trafiksäkerhetsrisk, med tanke på att inte så många fordonsförare verkar följa trafikregeln, att väja för fordon som närmar sig från höger, utan de som kör på en väg som Johan Skyttes väg verkar ha tendens att uppfatta att den vägen är en "huvudled".