355 638 läst · 5 727 svar
356k läst
5,7k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 282 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 282 inlägg
Ödmjukhet och självinsikt saknas någonstans. Om det är hos dig eller hos Vägverket är upp till var och en att avgöra.B Björn He Bergman skrev:
En grupp har jobbat med frågorna under årtionden, har läst massor med artiklar och forskningsmaterial. Den gruppen tar också hänsyn till andra saker, som historik, natur, ekonomi etc
Den andra har kört bil några år, kan och vet allt även om släpkärror fast han aldrig framfört en sådan, har oändligt med pengar att bygga annorlunda med, tycker att vägar ska skyltad i miles/h etc.
Ibland kan man bygga om en väg, för att den ska kunna ta mer trafik. Man har då att välja mellan att behålla nuvarande sträckning och försöka bredda den och att bygga helt nytt. Att bygga helt nytt är med största sannolikhet många ggr dyrare och då kan det alternativet falla bort om man inte bedömer vinsten vara tillräckligt stor. Man behåller nuvarande sträckning, breddar och behåller 110 km/h istället för att bygga helt nytt och sätta 120 km/h (i Sverige använder vi inte miles/hour). De allra flesta förstår det.
Man kan fundera på om Björn köper ny bil om något på nuvarande bil inte fungerar eller om han lagar det som är trasigt på nuvarande bil.
Nej.B Björn He Bergman skrev:Jag antar att Tyskland hade relativt stort antal motorvägsolyckor med släpvagnar inblandade, vilka helt eller delvis orsakades av släpvagnars hastighet av max 80 km/tim (50 mph) som ju var så mycket långsammare än bilister utan släp som körde så fort som 80-90 engelska miles/tim (cirka 130-145 km/tim) - men sådana olyckor minskade drastiskt från sommaren 2005 då man införde 100-gräns för vissa släpvagnar på prov för att försöka öka tempot för bilister som körde med tillkopplad släpvagn.
Om Tyskland har relativt många trafikolyckor, eventuellt mycket fler än Sverige, så är väl "fri fart" på motorvägar utan angiven hastighetsbegränsning en viss bidragande orsak till alla trafikolyckorna. Det är väl skälet till att vissa debatterat om att avskaffa fri fart, det är redan en rekommenderad hastighet max 130 km/tim på motorväg utan angiven hastighetsbegränsning.
Egentligen borde hela EU ha en gemensam motorvägsstandard, att ett fordon får framföras i högst 80 eller 90 engelska miles per timme (eller 130-145 km/tim) inom de motorvägssträckor där det saknas given hastighetsbegränsning, såvida inte fordonet är begränsat till en lägre hastighet (men inga icke-motordrivna fordon får framföras på en motorväg och ej heller motordrivna fordon som inte kan eller får framföras i en hastighet högre än 50 km/tim).
Du kan inte sitta här och göra egna antaganden om Tysklands olycksstatistik och dess orsaker. Kolla upp fakta innan du öppnar käften.
Åsså fortsatt tjat om engelska miles.
Nu trollar du bara!
Jag skulle snarare föreslå basenheten nc. En rimlig begränsning skulle kunna vara 83,4 nc = 83,4 miljarddelar av ljusets hastighet i vakuum ~ 90 km/h.G gaidin skrev:
Det gör man säkert i många länder. Men så kan man kanske ta en titt på deras olycksstatistik och reflektera över samhällets kostnader för olyckor (stopp i trafiken, räddningstjänst, sjukvård, skador på vägar och räcken etc).P Pin skrev:
Men c är väl inte en enhet utan en konstant? Som mäts i m/s?kashieda skrev:
Så 83,4 nc är egentligen 83,4 nm/s?
Om det är så så är det ju lite lustigt att det faktiskt skulle kunna vara rimligt att ange hastighetsgränser i nm/s
Om, om, om......B Björn He Bergman skrev:Apropå argumentet "Bortkastade pengar", är det inte bortkastade pengar att bygga Förbifart Stockholm, med tanke på att den byggs i dyra tunnlar som går genom undervattensberg i Mälaren och genom Kungshatt, och t.o.m. i tunnel genom Lovön i Ekerö kommun, trots att man borde ha haft utrymme att bygga ovan jord? Hade förbifartsmotorvägen byggts samtidigt som Essingeleden byggdes så hade man väl sannolikt byggt motorvägen ovan jord genom Lovön.
Förbifart Stockholm, som jag tycker är viktig som fast förbindelse mellan Norra Botkyrka och Ekerö, skulle ha kunnat byggas billigare om den hade byggts ovan jord. Dessutom borde man inte ha byggt den i undervattenstunnel under Mälaren vid Kungshatt, utan jag tycker motorvägen skulle ha byggts i en raksträcka norrut från Hallunda, där man kunnat bygga en motorvägsbro (alternativt motorvägssänktunnel) rakt över Slagsta holme; den väg som byggs nu, i tunnel genom Kungshatt, är ju en omväg i jämförelse med raksträckan över Slagsta holme. Raksträckan över Slagsta holme hade varit en förutsättning för att få en så rak eller kort motorvägsförbindelse som möjligt mellan Häggvik och Norra Botkyrka.
Om förbifarten hade börjat direkt efter Trafikplats Alby så hade det varit en viktig anledning till att bygga motorvägen bredare till 2×4 körfält vid Albymotet där det för närvarande är 3+2 körfält, eftersom körbanan för trafik norrut aldrig blev byggd bredare till 3 körfält som den borde blivit. Det hade behövts 2×4 körfält på motorvägsavsnittet förbi Trafikplats Alby och det borde finnas utrymme för 4+4 körfält eller annars åtm. 3+3.
Ljushastigheten kan visserligen mätas i m/s, men 299 792 458 är strikt skilt från 1.N Nerre skrev:
Statistik, varför skulle de föra statistik över detta? Inshallah. Men vinner ju flera minuter när bussen kryssar fram i 130-140 km/h.N Nerre skrev:
Facit verkar inte bara vara Tyskland, utan även faktorn att den positiva utvecklingen i Tyskland började redan på 30-talet.S Stuff skrev:
Inte alla som anser att det landet per automatik hade rätt i allt de gjorde på det decenniet.
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Jag har väl inte sagt att det är absolut okej att köra i körfältet närmast mittbarriären utan bara att man måste köra där när man kör i 100+ på en 100+-motorväg och behöver köra om andra fordon som kör så sakta som <90 km/tim. Många kör ju bara i cirka <90 km/tim, i mellersta körfältet, på 100-sträckan mellan Alby och Moraberg, och även på Nynäsvägen mellan Trångsund och Handen, tydligen för att sådana bilister kanske inte är vana att köra minst 100 km/tim, men då skall de inte ligga och söla i något av körfälten till vänster.MathiasS skrev:
För övrigt tycker jag att E4 borde kunna byggas ut till 2×3 körfält genom Östergötland, mellan Mjölby och Norrköping/Åby, främst för att det behövs 3 påbjudna körfält inom storstadsområdet Linköping-Norrköping (som ibland räknas som Sveriges fjärde storstadsregion). Hade det varit tre påbjudna körfält mellan Mjölby och Åby så kunde en bilist som kör i 100 ligga i mellersta filen där utan att behöva byta körfält till höger sålänge det är en rad av tunga lastbilar i högra filen; på en tvåfilig motorvägskörbana får man ju ligga i körfältet närmast mittbarriären sålänge man har långsammare fordon inom synhåll i körfältet närmast vägkanten.
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Meter är per definition den längd ljuset hinner färdas i vakuum under en tid av en 299 miljoner-792 tusen-fyrahundrafemtioåttondels sekund.kashieda skrev:
Omkring sekelskiftet 1800, då längdenheten meter introducerades, så räknades en meter som en tiomiljon-del av sträckan mellan Nordpolen och ekvatorn, men forskare har beräknat att sträckan Nordpolen-Ekvatorn i själva verket inte är exakt tio miljoner "moderna meter" utan de som introducerade metern trodde bara det - men jag tycker ändå att sträckan Nordpolen-ekvatorn ÷ 10 000 000 hade varit en rimligare och enklare definition av metern, då hade en meter antagligen varit något längre än den moderna metern (som räknas som en lä gd ljuset hinner färdas i vakuum under 1 / 299 792 458 sekund).
Men angående enheten engelska mil/tim så är en mile/tim lika med 1,609344 km/tim... Storbritannien borde egentligen tillämpa km/tim men det skulle vara alltför dyrt att skylta om alla hastighetsmärken från miles/tim till km/tim.