336 061 läst · 5 265 svar
336k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Medlem
· Stockholms län
· 254 inlägg
120-sträckor på motorvägar borde hellre ha skyltats med 130 km/tim (eller 80,78 engelska mil/tim)K karlmb skrev:Tänkte på jämna tiotal? 70 är och har varit bashastighet i Sverige sedan hastighetsgränser infördes. Att vi numera har jämna tiotal på många vägar sägs vara en EUanpassning men även ett sätt att trycka ner många sträckor som tidigare var 90 eller 110 till 10 lägre i den allmänna hastighetstalibanismen. Samtidigt öppnade det för 120 på vissa ställen...
Det är sänkt till 80 nu. 110 genom Jönköping har det nog aldrig varit.G gaidin skrev:Nu har jag inte kört e4 genom Jönköping på mer än ett år men det har varit 90 där i många år och aldrig problem med bussar.
Däremot är det en 270-graders avfart för att fortsätta på e4 vilket är ett problem och skapar ofta kökrockar.
Vätterleden är 120 sedan flera år, innan var det 110 och det är en ganska problemfri väg om man kör normalt.
Det går inte många bussar på motorvägen där. Enstaka långfärdsbussar, länstrafiken kör andra vägar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 786 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 786 inlägg
Ja jag tycker man borde skylta om hela Sverige. Våra skyltar borde vara:B Björn He Bergman skrev:
- 18,64
- 24,85
- 31,07
- etc
För det känns väldigt logiskt.
Nej alla ska köra exakt rätt hastighet. Går inte det så sänk hastigheten så är det lättare att köra om. Skriv inga primtal på skyltarna.Fairlane skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 254 inlägg
När jag var bilägare som 20-åring så körde jag genom Jönköping minst två gånger och då var det ju 90 km/tim på motorvägsavsnittet genom Jönköping men 90-gränsen verkar vara sänkt till 80 nu. Jag vill minnas att inte hela Vätterleden är 120-väg för det är max 110 km/tim på avsnittet mellan Huskvarna och Gränna, som är byggt på en väldigt högglänt kulle över östra vätterstranden, och på en sån högglänt motorvägssträcka borde det hellre vara max 100 km/tim tycker jag. Fördelen med max 100 hellre än max 110+ är som jag sagt att bilister förbjuds att köra i mer än 100 (eller säg kanske hellre 100,9) km/tim, och eventuella långfärdsbussar eller intercitybussar, normalt godkända för att köras max 100, utgör därför mindre riak för att hindra bilister som närmar sig bakifrån då bussföraren kör i 100 och kör om en lastbil eller bil med släpvagn som kör max 80 km/tim.G gaidin skrev:Nu har jag inte kört e4 genom Jönköping på mer än ett år men det har varit 90 där i många år och aldrig problem med bussar.
Däremot är det en 270-graders avfart för att fortsätta på e4 vilket är ett problem och skapar ofta kökrockar.
Vätterleden är 120 sedan flera år, innan var det 110 och det är en ganska problemfri väg om man kör normalt.
Det går inte många bussar på motorvägen där. Enstaka långfärdsbussar, länstrafiken kör andra vägar.
Angående E4 genom Jönköping så är jag väl medveten om att E4 går i en avfart från motorvägen, som rakt fram fortsätter mot Göteborg, men det är för att motorvägen genom Jönköping är illa strukturerad som har en avfartskurva snarare än en raksträcka för E4.
Man har planerat att bygga om Trafikplats Ljungarum, där E4 går av motorvägen (mot Göteborg), men jag tycker ett rimligare alternativ vore att bygga en helt ny motorväg för E4 som leder utanför tätbebyggelsen, på så vis kan ju motorvägstrafiken som nu går genom Jönköpings tätort ledas om utanför tätorten.
E4 borde tycker jag ha byggts i en raksträcka, eventuellt i bergtunnel, från Huskvarna till Barnarp genom Bondberget strax söder om Österängen och Duvekullen strax sydöst om Ryhov; på så vis hade E4 redan från början haft en 2×2 körfält bred raksträcka förbi Jönköping, utan någon kurvig avfart från motorvägen mot Göteborg. Riks-40 borde likaså byggas i tunnel genom Duvekullen och även i en ny motorvägstunnel väster om stan som kan bli en ny väg som ersätter den befintliga vägen över den s.k. Göteborgsbacken; man planerar ändå att bygga en ny stambana mellan Stockholm och Göteborg via Jönköping, som rimligast bör läggas i bergtunnel västerut från Jönköping och en motorvägstunnel för riks-40 borde då likaså byggas, för att kunna bli av med den slingriga vägen över Göteborgsbacken.
Men nyss skrev du E4 110 km/h genom Jkpg. Har GPT börjat hallucinera?B Björn He Bergman skrev:När jag var bilägare som 20-åring så körde jag genom Jönköping minst två gånger och då var det ju 90 km/tim på motorvägsavsnittet genom Jönköping men 90-gränsen verkar vara sänkt till 80 nu. Jag vill minnas att inte hela Vätterleden är 120-väg för det är max 110 km/tim på avsnittet mellan Huskvarna och Gränna, som är byggt på en väldigt högglänt kulle över östra vätterstranden, och på en sån högglänt motorvägssträcka borde det hellre vara max 100 km/tim tycker jag. Fördelen med max 100 hellre än max 110+ är som jag sagt att bilister förbjuds att köra i mer än 100 (eller säg kanske hellre 100,9) km/tim, och eventuella långfärdsbussar eller intercitybussar, normalt godkända för att köras max 100, utgör därför mindre riak för att hindra bilister som närmar sig bakifrån då bussföraren kör i 100 och kör om en lastbil eller bil med släpvagn som kör max 80 km/tim.
Angående E4 genom Jönköping så är jag väl medveten om att E4 går i en avfart från motorvägen, som rakt fram fortsätter mot Göteborg, men det är för att motorvägen genom Jönköping är illa strukturerad som har en avfartskurva snarare än en raksträcka för E4.
Man har planerat att bygga om Trafikplats Ljungarum, där E4 går av motorvägen (mot Göteborg), men jag tycker ett rimligare alternativ vore att bygga en helt ny motorväg för E4 som leder utanför tätbebyggelsen, på så vis kan ju motorvägstrafiken som nu går genom Jönköpings tätort ledas om utanför tätorten.
E4 borde tycker jag ha byggts i en raksträcka, eventuellt i bergtunnel, från Huskvarna till Barnarp genom Bondberget strax söder om Österängen och Duvekullen strax sydöst om Ryhov; på så vis hade E4 redan från början haft en 2×2 körfält bred raksträcka förbi Jönköping, utan någon kurvig avfart från motorvägen mot Göteborg. Riks-40 borde likaså byggas i tunnel genom Duvekullen och även i en ny motorvägstunnel väster om stan som kan bli en ny väg som ersätter den befintliga vägen över den s.k. Göteborgsbacken; man planerar ändå att bygga en ny stambana mellan Stockholm och Göteborg via Jönköping, som rimligast bör läggas i bergtunnel västerut från Jönköping och en motorvägstunnel för riks-40 borde då likaså byggas, för att kunna bli av med den slingriga vägen över Göteborgsbacken.
Medlem
· Stockholms län
· 254 inlägg
På vanliga landsvägar som normalt har 70 eller 60 km/tim borde man kanske hellre ha 65 km/tim som hastighetsbegränsning? Då kan man ju ha jämn hastighetsbegränsning både i km/tim (antingen 10-tal eller 5-tal) och engelska mil/tim (65 km/tim = cirka 40 mph eller nästan 40,39 om man skall vara mer exakt). Man kan dock inte ha 55 mph som hastighetsgräns på 90-väg, med hänsyn till att 90 km/tim = cirka 55,92 engelska mil/tim (avrundat till hundradelar) utan här skulle man behöva göra ett undantag från 10- eller 5-tal och höja 55 till 56. På en 100-väg skulle man behöva ha 62,25 eller säg kanske hellre 62,15 (100 km/tim = nästan 62 och 1/7 mph).P Pin skrev:
80 km/tim är däremot nästan lika med 50 engelska mil/tim.