355 638 läst · 5 727 svar
356k läst
5,7k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 282 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 282 inlägg
Jag tycker att det är oerhört bekvämt med tre körfält.
Då kan man ligga i mittenfilen, med lite vingelmån, speciellt om man har mycket att göra på väg till jobbet på morgonen.
Det är oerhört tidsbesparande att både tillaga och äta frukost "on the road" så att säga.
Sjukt nöjd över min nya 12-volts brödrost, hinner precis ut på europavägen när två gyllenrostade är klara.
Tack för visad hänsyn!
Då kan man ligga i mittenfilen, med lite vingelmån, speciellt om man har mycket att göra på väg till jobbet på morgonen.
Det är oerhört tidsbesparande att både tillaga och äta frukost "on the road" så att säga.
Sjukt nöjd över min nya 12-volts brödrost, hinner precis ut på europavägen när två gyllenrostade är klara.
Tack för visad hänsyn!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såna där ligger ofta framför mig, jag har planerat omkörningen i flera kilometer och har koll på att det är tomt i vänsterfil, men de måste bromsa in (kanske från 110 till 90) och dröjer 4-5 sekunder innan de går ut i vänsterfil och accelererar (till 110 igen). Istället för att bara smidigt gå ut i vänsterfil med bibehållen hastighet.Fairlane skrev:
Ibland saktar de in så länge att jag hinner ikapp dem och kan gå ut i vänsterfil och köra om, och sekunden senare ligger de i häcken på mig och verkar tycka att jag är ivägen innan jag går tillbaka ut i högerfil.
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
På vissa 110-motorvägar, som exempelvis Vätterleden, borde man kanske sänka hastighetsbegränsningen till 100 km/tim, egentligen borde Vätterleden (E4 längs östra Vätterstranden) ha varit 100-väg redan när den var färdigbyggd, men hastighetsskyltar med "jämna tiotal" (40, 60, 80, 100 eller 120) fanns tydligen inte innan sommaren 2008 nån gång eftersom man av konstig orsak beslutat att ange hastighetsbegränsningar enbart i "udda tiotal" (30, 50, 70, 90, 110), och jag undrar varför man inte hade "jämna tiotalsskyltar" innan 2008, hade man inte tänkt på det tidigare?N Nerre skrev:Såna där ligger ofta framför mig, jag har planerat omkörningen i flera kilometer och har koll på att det är tomt i vänsterfil, men de måste bromsa in (kanske från 110 till 90) och dröjer 4-5 sekunder innan de går ut i vänsterfil och accelererar (till 110 igen). Istället för att bara smidigt gå ut i vänsterfil med bibehållen hastighet.
Ibland saktar de in så länge att jag hinner ikapp dem och kan gå ut i vänsterfil och köra om, och sekunden senare ligger de i häcken på mig och verkar tycka att jag är ivägen innan jag går tillbaka ut i högerfil.
Hade det varit 100 km/tim på E4 genom Jönköping, inte 110 km/tim, så kunde det ha varit lättare för 100-bussar att genomföra omkörningar av tunga lastbilar eller släpvagnar utan hinder för personbilar som kör fortare än 100.
Ska man sänka hastigheten för att underlätta för bussar att köra om så de inte stör övriga trafikanter när de kör om?
Du tror inte trafikanterna påverkas mer av att ha 100 på hela sträckan än att någon gång ibland fastna bakom en buss som kör om i hundra?
Du tror inte trafikanterna påverkas mer av att ha 100 på hela sträckan än att någon gång ibland fastna bakom en buss som kör om i hundra?
Nu har jag inte kört e4 genom Jönköping på mer än ett år men det har varit 90 där i många år och aldrig problem med bussar.B Björn He Bergman skrev:På vissa 110-motorvägar, som exempelvis Vätterleden, borde man kanske sänka hastighetsbegränsningen till 100 km/tim, egentligen borde Vätterleden (E4 längs östra Vätterstranden) ha varit 100-väg redan när den var färdigbyggd, men hastighetsskyltar med "jämna tiotal" (40, 60, 80, 100 eller 120) fanns tydligen inte innan sommaren 2008 nån gång eftersom man av konstig orsak beslutat att ange hastighetsbegränsningar enbart i "udda tiotal" (30, 50, 70, 90, 110), och jag undrar varför man inte hade "jämna tiotalsskyltar" innan 2008, hade man inte tänkt på det tidigare?
Hade det varit 100 km/tim på E4 genom Jönköping, inte 110 km/tim, så kunde det ha varit lättare för 100-bussar att genomföra omkörningar av tunga lastbilar eller släpvagnar utan hinder för personbilar som kör fortare än 100.
Däremot är det en 270-graders avfart för att fortsätta på e4 vilket är ett problem och skapar ofta kökrockar.
Vätterleden är 120 sedan flera år, innan var det 110 och det är en ganska problemfri väg om man kör normalt.
Det går inte många bussar på motorvägen där. Enstaka långfärdsbussar, länstrafiken kör andra vägar.
Tänkte på jämna tiotal? 70 är och har varit bashastighet i Sverige sedan hastighetsgränser infördes. Att vi numera har jämna tiotal på många vägar sägs vara en EUanpassning men även ett sätt att trycka ner många sträckor som tidigare var 90 eller 110 till 10 lägre i den allmänna hastighetstalibanismen. Samtidigt öppnade det för 120 på vissa ställen...B Björn He Bergman skrev:På vissa 110-motorvägar, som exempelvis Vätterleden, borde man kanske sänka hastighetsbegränsningen till 100 km/tim, egentligen borde Vätterleden (E4 längs östra Vätterstranden) ha varit 100-väg redan när den var färdigbyggd, men hastighetsskyltar med "jämna tiotal" (40, 60, 80, 100 eller 120) fanns tydligen inte innan sommaren 2008 nån gång eftersom man av konstig orsak beslutat att ange hastighetsbegränsningar enbart i "udda tiotal" (30, 50, 70, 90, 110), och jag undrar varför man inte hade "jämna tiotalsskyltar" innan 2008, hade man inte tänkt på det tidigare?
Hade det varit 100 km/tim på E4 genom Jönköping, inte 110 km/tim, så kunde det ha varit lättare för 100-bussar att genomföra omkörningar av tunga lastbilar eller släpvagnar utan hinder för personbilar som kör fortare än 100.