Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
Om inte, varför gäller då 40-gräns i Sverige?
För att de inte har svenska lagar?
Tro det eller ej, det finns olika lagar i olika länder, även om du tycker det är onödigt.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 4 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Glöm inte cyklisterna, djävulens gåva till bilisterna!
EPA traktorer är betydligt värre. Eller ingen är värre. Mest fel på motortrafikanten som inte klarar av hinder och anpassa sin fart efter rådande omständigheter. Dessa bör på sin höjd vara med passagerare på en buss.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
EPA traktorer är betydligt värre. Eller ingen är värre. Mest fel på motortrafikanten som inte klarar av hinder och anpassa sin fart efter rådande omständigheter. Dessa bör på sin höjd vara med passagerare på en buss.
Varför har vi ens EPA-traktorer, när de inte finns i Tyskland??
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker att det är oerhört bekvämt med tre körfält.
Då kan man ligga i mittenfilen, med lite vingelmån, speciellt om man har mycket att göra på väg till jobbet på morgonen.
Det är oerhört tidsbesparande att både tillaga och äta frukost "on the road" så att säga.
Sjukt nöjd över min nya 12-volts brödrost, hinner precis ut på europavägen när två gyllenrostade är klara.
Tack för visad hänsyn!

Svart och silver 12-volts brödrost med två skivor bröd i sig, en tallrik med en smörgås framför på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
G gaidin skrev:
Jaha utgår från att du citerar fel person.
Är du nykter?
Ärligt talat, det är bara att ignorera, du kommer ingen vart helt enkelt.
 
R Rejäl skrev:
Lilla du tog dom inte emot dig! Det var som jag misstänkte att du tillhör den dära lilla skaran hopplösa fall som inte samhället klarar av!
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ärligt talat, det är bara att ignorera, du kommer ingen vart helt enkelt.
Det förstod jag redan i går. Jag har redan lagt ner. 😉
 
R
G gaidin skrev:
Det förstod jag redan i går. Jag har redan lagt ner. 😉
Ändå så kan du inte låta bli, uppenbart att det saknas något😉
 
R Rejäl skrev:
Ändå så kan du inte låta bli, uppenbart att det saknas något😉
Nej, jag lät dig få sista ordet och lade sedan ner.
Ingen idé att diskutera med pubertetsflickor tänkte jag och beslöt mig för att vara den vuxne i rummet.

Nu börjar du igen, dra inte in mig.
 
R Rejäl skrev:
Väl naiv är du, polisen behöver ingen kamera..
Nej, men de har det.
R Rejäl skrev:
En polismans ord väger tyngre än dina..
Må så vara, men knappast tyngre än min kamera.
 
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 3 till
  • Laddar…
R
G gaidin skrev:
Nej, jag lät dig få sista ordet och lade sedan ner.
Ingen idé att diskutera med pubertetsflickor tänkte jag och beslöt mig för att vara den vuxne i rummet.

Nu börjar du igen, dra inte in mig.
Vadå nej du verkar ha sågspån innanför pannbenet!
 
Fairlane Fairlane skrev:
På tredjeplats hittar vi de som tvingas tvärbromsa för att de blir överraskade av att det helt plötsligt ligger en bil med släp precis framför bilen (hänger nog rätt mycket ihop med att inte lyfta blicken).
Såna där ligger ofta framför mig, jag har planerat omkörningen i flera kilometer och har koll på att det är tomt i vänsterfil, men de måste bromsa in (kanske från 110 till 90) och dröjer 4-5 sekunder innan de går ut i vänsterfil och accelererar (till 110 igen). Istället för att bara smidigt gå ut i vänsterfil med bibehållen hastighet.

Ibland saktar de in så länge att jag hinner ikapp dem och kan gå ut i vänsterfil och köra om, och sekunden senare ligger de i häcken på mig och verkar tycka att jag är ivägen innan jag går tillbaka ut i högerfil.
 
  • Arg
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Såna där ligger ofta framför mig, jag har planerat omkörningen i flera kilometer och har koll på att det är tomt i vänsterfil, men de måste bromsa in (kanske från 110 till 90) och dröjer 4-5 sekunder innan de går ut i vänsterfil och accelererar (till 110 igen). Istället för att bara smidigt gå ut i vänsterfil med bibehållen hastighet.

Ibland saktar de in så länge att jag hinner ikapp dem och kan gå ut i vänsterfil och köra om, och sekunden senare ligger de i häcken på mig och verkar tycka att jag är ivägen innan jag går tillbaka ut i högerfil.
På vissa 110-motorvägar, som exempelvis Vätterleden, borde man kanske sänka hastighetsbegränsningen till 100 km/tim, egentligen borde Vätterleden (E4 längs östra Vätterstranden) ha varit 100-väg redan när den var färdigbyggd, men hastighetsskyltar med "jämna tiotal" (40, 60, 80, 100 eller 120) fanns tydligen inte innan sommaren 2008 nån gång eftersom man av konstig orsak beslutat att ange hastighetsbegränsningar enbart i "udda tiotal" (30, 50, 70, 90, 110), och jag undrar varför man inte hade "jämna tiotalsskyltar" innan 2008, hade man inte tänkt på det tidigare?

Hade det varit 100 km/tim på E4 genom Jönköping, inte 110 km/tim, så kunde det ha varit lättare för 100-bussar att genomföra omkörningar av tunga lastbilar eller släpvagnar utan hinder för personbilar som kör fortare än 100.
 
Ska man sänka hastigheten för att underlätta för bussar att köra om så de inte stör övriga trafikanter när de kör om?
Du tror inte trafikanterna påverkas mer av att ha 100 på hela sträckan än att någon gång ibland fastna bakom en buss som kör om i hundra?
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
På vissa 110-motorvägar, som exempelvis Vätterleden, borde man kanske sänka hastighetsbegränsningen till 100 km/tim, egentligen borde Vätterleden (E4 längs östra Vätterstranden) ha varit 100-väg redan när den var färdigbyggd, men hastighetsskyltar med "jämna tiotal" (40, 60, 80, 100 eller 120) fanns tydligen inte innan sommaren 2008 nån gång eftersom man av konstig orsak beslutat att ange hastighetsbegränsningar enbart i "udda tiotal" (30, 50, 70, 90, 110), och jag undrar varför man inte hade "jämna tiotalsskyltar" innan 2008, hade man inte tänkt på det tidigare?

Hade det varit 100 km/tim på E4 genom Jönköping, inte 110 km/tim, så kunde det ha varit lättare för 100-bussar att genomföra omkörningar av tunga lastbilar eller släpvagnar utan hinder för personbilar som kör fortare än 100.
Nu har jag inte kört e4 genom Jönköping på mer än ett år men det har varit 90 där i många år och aldrig problem med bussar.

Däremot är det en 270-graders avfart för att fortsätta på e4 vilket är ett problem och skapar ofta kökrockar.

Vätterleden är 120 sedan flera år, innan var det 110 och det är en ganska problemfri väg om man kör normalt.

Det går inte många bussar på motorvägen där. Enstaka långfärdsbussar, länstrafiken kör andra vägar.
 
B Björn He Bergman skrev:
På vissa 110-motorvägar, som exempelvis Vätterleden, borde man kanske sänka hastighetsbegränsningen till 100 km/tim, egentligen borde Vätterleden (E4 längs östra Vätterstranden) ha varit 100-väg redan när den var färdigbyggd, men hastighetsskyltar med "jämna tiotal" (40, 60, 80, 100 eller 120) fanns tydligen inte innan sommaren 2008 nån gång eftersom man av konstig orsak beslutat att ange hastighetsbegränsningar enbart i "udda tiotal" (30, 50, 70, 90, 110), och jag undrar varför man inte hade "jämna tiotalsskyltar" innan 2008, hade man inte tänkt på det tidigare?

Hade det varit 100 km/tim på E4 genom Jönköping, inte 110 km/tim, så kunde det ha varit lättare för 100-bussar att genomföra omkörningar av tunga lastbilar eller släpvagnar utan hinder för personbilar som kör fortare än 100.
Tänkte på jämna tiotal? 70 är och har varit bashastighet i Sverige sedan hastighetsgränser infördes. Att vi numera har jämna tiotal på många vägar sägs vara en EUanpassning men även ett sätt att trycka ner många sträckor som tidigare var 90 eller 110 till 10 lägre i den allmänna hastighetstalibanismen. Samtidigt öppnade det för 120 på vissa ställen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.