336 120 läst · 5 265 svar
336k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 786 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 786 inlägg
@gaidin och @Rejäl , försök gräva ner stridsyxan. Sett utifrån så ser det ut som en missförstånd som eskalerat.
Det är lätt hänt, jag har själv varit en liknande dispyt med Rejäl där jag absolut bidrog med minst mina 50%. Det var också ett löjligt missförstånd, där i nog egentligen tyckte lika, som växte. Jag skäms fortfarande lite för det. Jag gillar ju Rejäls inlägg och tycker de oftast är bra (även om vi ibland har olika åsikt i frågan).
Ni skriver båda vettiga och bra inlägg, så försök komma vidare, för er skull och för andra skull.
Så, nu tycker jag vi fattar varandras händer och sjunger "We shall overcome". 😉
Det är lätt hänt, jag har själv varit en liknande dispyt med Rejäl där jag absolut bidrog med minst mina 50%. Det var också ett löjligt missförstånd, där i nog egentligen tyckte lika, som växte. Jag skäms fortfarande lite för det. Jag gillar ju Rejäls inlägg och tycker de oftast är bra (även om vi ibland har olika åsikt i frågan).
Ni skriver båda vettiga och bra inlägg, så försök komma vidare, för er skull och för andra skull.
Så, nu tycker jag vi fattar varandras händer och sjunger "We shall overcome". 😉
Det värmer att du tar ansvar för dina inlägg❤️Fairlane skrev:@gaidin och @Rejäl , försök gräva ner stridsyxan. Sett utifrån så ser det ut som en missförstånd som eskalerat.
Det är lätt hänt, jag har själv varit en liknande dispyt med Rejäl där jag absolut bidrog med minst mina 50%. Det var också ett löjligt missförstånd, där i nog egentligen tyckte lika, som växte. Jag skäms fortfarande lite för det. Jag gillar ju Rejäls inlägg och tycker de oftast är bra (även om vi ibland har olika åsikt i frågan).
Ni skriver båda vettiga och bra inlägg, så försök komma vidare, för er skull och för andra skull.
Så, nu tycker jag vi fattar varandras händer och sjunger "We shall overcome". 😉
Den storyn minns jag. Var det inte den gången du hävdade att det var helt onödigt för dig att ens titta till vänster?B Björn He Bergman skrev:Det är onödigt att försöka köra om mig på sidan närmast vägkanten, trots att det inte följer trafikregler; om jag var en bilist som låg direkt efter en annan bilist i 110 km/tim på 110-motorväg, 120 km/tim på 120-motorväg, så skulle jag bara ligga kvar inom lagom avstånd efter bilisten framför, och en bilist som ligger direkt efter mig i omkörningsfilen samtidigt som jag kört om en lastbil men har en till lastbil att köra om borde då tänka och göra likadant... Det kan ju bli värre för den om denne kör in till höger och försöker köra om på sidan närmast vägkanten, inte bara för att det inte följer trafikregler, men för att om denne inte har en chans att styra ut till vänster igen (p.g.a. för liten lucka i högra filen mellan två lastbilar) så riskerar ju denne att få tvärbromsa framför en lastbil denne just kört om eller annars köra på den främre lastbilen i "ryggen" som är en värre trafiksituation än att bara "rätta sig in i ledet" och köra i vänstra filen inom lagom avstånd efter mig; jag liksom nästan alla andra brukar faktiskt byta tillbaka till högra filen efter att ha kört om långsammare fordon om det inte finns något mer långsammare fordon i högra filen inom synhåll, och jag tycker då det är onödigt att försöka köra om mig på högra sidan, så gör kanske vissa bilister som anser sig ha bråttom men att ha bråttom i trafiken kan faktiskt vara trafiksäkerhetsäventyrande...
Angående påståendet att jag kört på en gångtrafikant så är det felaktigt, jag hade faktiskt vid en krock vid högerregeln just hunnit köra in på en 50-väg från en 30-väg då en då 16 år ung tjej på moped närmade sig i cirka 45 km/tim, som tydligen var för fort för att väja för mig från höger som hon måste göra just vid den korsningen eftersom högerregeln gäller just där.
Hon hade sannolikt inte kört på min bil om hon tänkt på att sänka hastigheten i god tid innan korsningen och vara beredd att stanna om nödvändigt för att väja för ett fordon från höger; just då kom faktiskt en förare, jag, körande från höger men hon var inte tillräckligt uppmärksam på det trots att hon borde ha kunnat uppmärksamma det i god tid.
Bara för att man kör på en 50-väg så ska man ju INTE köra i 40-50 km/tim strax före en vägkorsning där man har väjningsplikt mot fordon från höger, utan man måste anpassa sin hastighet och vid en sån korsning sakta ned till cirka 20 km/tim, för att hinna stanna om nödvändigt för att ge ett fordon från höger företräde.
Jag dömdes inte för vållande till kroppsskada med anledning av denna nämnda moppekrasch och jag bör inte ha dömts för sånt brott heller (hur illa hon än eventuellt skadades) med hänsyn till att hon som hade väjningsplikt är vållande.
(Det är f.ö. överdrivet att kalla mig gubbjävel, jag var nästan 20 år vid den där moppekraschen och alltså mindre än 4 år äldre än henne, hon är 25 och 1/2 år nu.)
Men man kan självklart tycka att det är ovanligt konstigt tänkt med den där vägen mopedister körde på och kraschade in i min bil eftersom det är bestämt att en som kör på den vägen skall väja för fordon från anslutande (mindre) villavägar från höger, trots att en sådan högerregel utgör en potentiell trafikfara eftersom inte så många förare följer högerregeln; de som har väjningsplikt mot fordon från en korsande väg till höger verkar ha tendens att felaktigt uppfatta att vägen de kör på är en "huvudled", men vägen är ju inte skyltad som huvudled och då gäller högerregeln vid korsningar. Dock tycker jag att Johan Skyttes väg i södra Stockholm, där mopedisten kraschade med min bil, borde vara skyltad huvudled, för bilister verkar ändå ofta köra som om den vägen vore en "huvudled", och "huvudledsregeln" hade kunnat vara säkrare än en regel som högerregeln.
Just den där regeln om att obromsade släp i vissa fall bara får framföras i 40 km/h är det många som missar. Det luriga är att den i bland bara gäller om släpet är lastat. Dvs är släpet tomt får du köra 80, men lägger du en spade eller en brädstump på flaket får du bara köra 40.G gaidin skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 643 inlägg
Har trådens konsensus blivit att det finns värre trafikproblem än mittfilsåkare?
Det är ju lite tråkigt på sitt sätt.
Det är ju lite tråkigt på sitt sätt.
Konsensus vet jag inte men det var en reflektion jag också gjorde nånstans längs vägen. Varken mittfilsåkande eller ens de förhatliga 80-kmh-när-det-är-enfiligt-på-2-1-vägen-förarna hör till de farligare problemen. Farliga omkörningar, för kort avstånd och för hög hastighet på fel ställe (utanför skolor tex) är i mina ögon mycket mycket värre.Nötegårdsgubben skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 786 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 786 inlägg
Absolut inte!Nötegårdsgubben skrev:
Mittfilsåkare och vänsterfilsåkare är det värsta tänkbara i trafiken
Sen kommer de som tycker det är "onödigt" att lyfta blicken, att titta vänster etc
På tredjeplats hittar vi de som tvingas tvärbromsa för att de blir överraskade av att det helt plötsligt ligger en bil med släp precis framför bilen (hänger nog rätt mycket ihop med att inte lyfta blicken).
Långt mycket längre ner hittar du de som kör påverkade, kör mot rött, gör omkörningar vid backkrön etc. De är dåliga, men inte så illa som mittfilsåkarna! 😉
Glöm inte cyklisterna, djävulens gåva till bilisterna!Fairlane skrev:Absolut inte!
Mittfilsåkare och vänsterfilsåkare är det värsta tänkbara i trafiken
Sen kommer de som tycker det är "onödigt" att lyfta blicken, att titta vänster etc
På tredjeplats hittar vi de som tvingas tvärbromsa för att de blir överraskade av att det helt plötsligt ligger en bil med släp precis framför bilen (hänger nog rätt mycket ihop med att inte lyfta blicken).
Långt mycket längre ner hittar du de som kör påverkade, kör mot rött, gör omkörningar vid backkrön etc. De är dåliga, men inte så illa som mittfilsåkarna! 😉
Medlem
· Stockholms län
· 254 inlägg
Det finns väl en anledning till att en bil med en obromsad släpvagn är begränsad till 40 km/tim om släpvagnen har en totalvikt, eller om den är olastad en tjänstevikt, högre än hälften av bilens tjänstevikt.useless skrev:
Frågan är, gäller samma hastighetsbestämmelse i Tyskland eller övriga EU? Om inte, varför gäller då 40-gräns i Sverige?