P paralun skrev:
Jo men min erfarenhet är då från främst E4 och där rättar man in sig i långtradartempot.
Sen för att slippa få en stor långtradare i backspegeln så lägger man sig bakom dito.
Inga problem på en 2-1väg.
Du har definitivt drabbats av selektivt minne.
Det troliga är att 0% av de flesta elbilsförare ligger bakom en lastbil i 80 knyck. Det räcker att blåsa en försiktig fis riktad mot gaspedalen så kör man ju om. …varför ligga bakom när man kan köra om snabbt och säkert?
Dra nu inte fram att det handlar om luftmotstånd och sparande av el.
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Traden Traden skrev:
Du har definitivt drabbats av selektivt minne.
Det troliga är att 0% av de flesta elbilsförare ligger bakom en lastbil i 80 knyck. Det räcker att blåsa en försiktig fis riktad mot gaspedalen så kör man ju om. …varför ligga bakom när man kan köra om säkert, snabbt och säkert?
Dra nu inte fram att det handlar om luftmotstånd och sparande av el.
Jo men det gör ju en hel del av någon anledning. Sen långtradartempo på på E4 är nog 85 km/h idag.
Bromsa långtradarna verkar ingen vilja.
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det var helt torrt på vägen. Du kan köra 30 över hastighetsbegränsningen utan att bli av med körkortet. Så är det 100 sätter man 130 på cruise control (om väglaget tillåter det vilet det gjorde igår).
Att ha gränsen för körkortsindragning som huvudargument låter inte speciellt vuxet. Kanske andra bedömde väglaget annorlunda än du. Dessutom brukar ibland lokal olycksstatistik ligga till grund för hastighetsbegränsningar.
Jag påstår inte alls att jag alltid håller begränsningar - tvärtom. Men att i ett forum ondgöra sig över att andra INTE kör 130 på 100-väg tycker jag låter obegåvat och omoget.
 
  • Gilla
Stuff och 10 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Men att i ett forum ondgöra sig över att andra INTE kör 130 på 100-väg tycker jag låter obegåvat och omoget.
Nu handlade väl ondgörandet mest om att man körde om och blockerade omkörningsfilen betydligt under tillåten hastighet.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Att ha gränsen för körkortsindragning som huvudargument låter inte speciellt vuxet. Kanske andra bedömde väglaget annorlunda än du. Dessutom brukar ibland lokal olycksstatistik ligga till grund för hastighetsbegränsningar.
Jag påstår inte alls att jag alltid håller begränsningar - tvärtom. Men att i ett forum ondgöra sig över att andra INTE kör 130 på 100-väg tycker jag låter obegåvat och omoget.
Tycker du att dom som väljer att pressa sig ut och köra om på 2+1väg i 10km/h UNDER skyltad hastighet visar tecken på att ha omdöme?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nog för att jag håller mig till höger, men inte f*n ligger man mellan lastbilarna i deras fart, har faktiskt lite mer självbevarelsedrift än så. Men ni som vill ligga där får inga invändningar från mig

Sönderkrossad silverfärgad bil klämd mellan två lastbilar på motorväg, omgiven av krossat glas och skräp, med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 4 till
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Körde Stockholm Södertälje på eftermiddagen på nyårsafton, generellt lite trafik, såg 5st! bilar som låg på rad i höge körfält. Vad har hänt?
Jag kan lugna dig med att allt är tillbaka till det vanliga nu igen. Svängde på norrgående vid Hornbach idag eftermiddag och bilen framför höll 50 på påfarten, svängde ut på motorvägen körandes i 50 och svängde sedan, förstås, direkt ut till mittfilen.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
Lynghaug och 7 till
  • Laddar…
F
FredrikR FredrikR skrev:
Tycker du vintertid eller väglaget avgör?
Läs det Anders skriver om rådande väglag igen.

Om man sen ska pressa sig ut och köra om 10km/h under skyltad hastighet kanske man gör det klokt att ligga kvar i kön istället.
Du har aldrig funderat på att andra bilister kanske gjorde helt andra bedömningar av väglaget än Anders Malmberg ?
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
F
FredrikR FredrikR skrev:
Tycker du att dom som väljer att pressa sig ut och köra om på 2+1väg i 10km/h UNDER skyltad hastighet visar tecken på att ha omdöme?
Det beror väl helt på om det är fritt bakåt för omkörning, samt vilket hastighet den har som de kör om. Då behöver de inte "pressa sig ut" utan svänger ut och kör om.
 
F frasen_36 skrev:
Du har aldrig funderat på att andra bilister kanske gjorde helt andra bedömningar av väglaget än Anders Malmberg ?
Har DU funderat på om man agerar föredömligt och säkert om man bedömer att man bör köra om någon samtidigt som man själv håller 10km/h UNDER skyltad hastighet under OMRÖRNINGEN, på en 2+1 väg.

Eller lever du i nån fantasi att det enbart är dom som kör för fort som orsakar olyckor?
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det beror väl helt på om det är fritt bakåt för omkörning, samt vilket hastighet den har som de kör om. Då behöver de inte "pressa sig ut" utan svänger ut och kör om.
Precis, du förutsätter att dom har koll bakåt på samma sätt som är det är lämpligt att köra om.

Kollar du bakåt innan du går ut, på 2+1 väg?
 
F frasen_36 skrev:
Det beror väl helt på om det är fritt bakåt för omkörning, samt vilket hastighet den har som de kör om. Då behöver de inte "pressa sig ut" utan svänger ut och kör om.
Enligt ursprungsinlägget kan man anta den som körs om håller 30km/h under skyltad hastighet.

Läser du inte inläggen du svarar på??
 
F frasen_36 skrev:
Att ha gränsen för körkortsindragning som huvudargument låter inte speciellt vuxet. Kanske andra bedömde väglaget annorlunda än du. Dessutom brukar ibland lokal olycksstatistik ligga till grund för hastighetsbegränsningar.
Jag påstår inte alls att jag alltid håller begränsningar - tvärtom. Men att i ett forum ondgöra sig över att andra INTE kör 130 på 100-väg tycker jag låter obegåvat och omoget.
Har ingenstans sagt att de bör köra 130. Men de bör hålla 100 åtminstone vid omkörning på 100 sträcka, om väglaget tillåter det.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
F
FredrikR FredrikR skrev:
Har DU funderat på om man agerar föredömligt och säkert om man bedömer att man bör köra om någon samtidigt som man själv håller 10km/h UNDER skyltad hastighet under OMRÖRNINGEN, på en 2+1 väg.

Eller lever du i nån fantasi att det enbart är dom som kör för fort som orsakar olyckor?
Det beror FORTFARANDE på hastigheten hos den som blir omkörd. Samt om det är fritt bakåt. Då behöver den omkörande som sagt inte "pressa" sig förbi. Hur svårt kan de va' att förstå? Dina fantasier får du ha för dig själv.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har ingenstans sagt att de bör köra 130. Men de bör hålla 100 åtminstone vid omkörning på 100 sträcka, om väglaget tillåter det.
Exakt. Och kanske vänta med att gå ut för omkörning om dom precis blivit ifattkörda. Noll hänsyn. ”jag jag jag” även i trafiken.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.