351 260 läst · 5 648 svar
351k läst
5,6k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Du har definitivt drabbats av selektivt minne.P paralun skrev:
Det troliga är att 0% av de flesta elbilsförare ligger bakom en lastbil i 80 knyck. Det räcker att blåsa en försiktig fis riktad mot gaspedalen så kör man ju om. …varför ligga bakom när man kan köra om snabbt och säkert?
Dra nu inte fram att det handlar om luftmotstånd och sparande av el.
Redigerat:
Jo men det gör ju en hel del av någon anledning. Sen långtradartempo på på E4 är nog 85 km/h idag.Traden skrev:Du har definitivt drabbats av selektivt minne.
Det troliga är att 0% av de flesta elbilsförare ligger bakom en lastbil i 80 knyck. Det räcker att blåsa en försiktig fis riktad mot gaspedalen så kör man ju om. …varför ligga bakom när man kan köra om säkert, snabbt och säkert?
Dra nu inte fram att det handlar om luftmotstånd och sparande av el.
Bromsa långtradarna verkar ingen vilja.
Att ha gränsen för körkortsindragning som huvudargument låter inte speciellt vuxet. Kanske andra bedömde väglaget annorlunda än du. Dessutom brukar ibland lokal olycksstatistik ligga till grund för hastighetsbegränsningar.AndersMalmgren skrev:
Jag påstår inte alls att jag alltid håller begränsningar - tvärtom. Men att i ett forum ondgöra sig över att andra INTE kör 130 på 100-väg tycker jag låter obegåvat och omoget.
Tycker du att dom som väljer att pressa sig ut och köra om på 2+1väg i 10km/h UNDER skyltad hastighet visar tecken på att ha omdöme?F frasen_36 skrev:Att ha gränsen för körkortsindragning som huvudargument låter inte speciellt vuxet. Kanske andra bedömde väglaget annorlunda än du. Dessutom brukar ibland lokal olycksstatistik ligga till grund för hastighetsbegränsningar.
Jag påstår inte alls att jag alltid håller begränsningar - tvärtom. Men att i ett forum ondgöra sig över att andra INTE kör 130 på 100-väg tycker jag låter obegåvat och omoget.
Jag kan lugna dig med att allt är tillbaka till det vanliga nu igen. Svängde på norrgående vid Hornbach idag eftermiddag och bilen framför höll 50 på påfarten, svängde ut på motorvägen körandes i 50 och svängde sedan, förstås, direkt ut till mittfilen.E Edlunn skrev:
Du har aldrig funderat på att andra bilister kanske gjorde helt andra bedömningar av väglaget än Anders Malmberg ?FredrikR skrev:
Det beror väl helt på om det är fritt bakåt för omkörning, samt vilket hastighet den har som de kör om. Då behöver de inte "pressa sig ut" utan svänger ut och kör om.FredrikR skrev:
Har DU funderat på om man agerar föredömligt och säkert om man bedömer att man bör köra om någon samtidigt som man själv håller 10km/h UNDER skyltad hastighet under OMRÖRNINGEN, på en 2+1 väg.F frasen_36 skrev:
Eller lever du i nån fantasi att det enbart är dom som kör för fort som orsakar olyckor?
Precis, du förutsätter att dom har koll bakåt på samma sätt som är det är lämpligt att köra om.F frasen_36 skrev:
Kollar du bakåt innan du går ut, på 2+1 väg?
Enligt ursprungsinlägget kan man anta den som körs om håller 30km/h under skyltad hastighet.F frasen_36 skrev:
Läser du inte inläggen du svarar på??
Renoverare
· Stockholm
· 18 578 inlägg
Har ingenstans sagt att de bör köra 130. Men de bör hålla 100 åtminstone vid omkörning på 100 sträcka, om väglaget tillåter det.F frasen_36 skrev:Att ha gränsen för körkortsindragning som huvudargument låter inte speciellt vuxet. Kanske andra bedömde väglaget annorlunda än du. Dessutom brukar ibland lokal olycksstatistik ligga till grund för hastighetsbegränsningar.
Jag påstår inte alls att jag alltid håller begränsningar - tvärtom. Men att i ett forum ondgöra sig över att andra INTE kör 130 på 100-väg tycker jag låter obegåvat och omoget.
Det beror FORTFARANDE på hastigheten hos den som blir omkörd. Samt om det är fritt bakåt. Då behöver den omkörande som sagt inte "pressa" sig förbi. Hur svårt kan de va' att förstå? Dina fantasier får du ha för dig själv.FredrikR skrev: