Isakare Isakare skrev:
Har man åkt till Göteborg den vägen så vet man.
Om man ska dit och behöver vägledning så är det väl mer relevant än om man ska till ett lokalmål som alla, även Göteborgare, vet ligger i närheten av där man är.
 
K krfsm skrev:
För att det tar en halvtimme längre till Göteborg om man kör E20 än om man kör E4+RV40. Sämre vägar. Fartkameror. Allmän misär jämfört med den sköna körningen söder om Vättern.

Det är okej att ha Örebro, Mariestad, Skara eller för den delen Dublin. Bara det inte är Göteborg, för det hjälper inte den okunnige bilisten på något sätt.
Sedan cirka 7-8 år tillbaka finns det dock strax innan Södertäljebron en vägvisare som talar om att E4 är vägen mot "Göteborg via Jönköping" och E20 vägen mot "Göteborg via Örebro".
Enligt eniro är E4+riksväg 40 cirka 5-10 km kortare väg mellan Stockholm och Göteborg än E20, men E20 skulle ha kunnat vara lika lång eller nästan lika lång som E4/riksväg 40 om E20 hade varit byggd en lite kortare sträcka utan onödig omväg:
Jag tycker att E20 är en omväg som går förbi Eskilstuna, Arboga och Örebro och norr om Hjälmaren. E20 borde hellre ha varit byggd i en raksträcka söder om Hjälmaren mellan Kumla/Hallsberg och Läggesta, vid Läggesta borde alltså E20 gå i en mer sydvästlig riktning för att kunna följa Hjälmarens södra strand och därigenom undvika en onödig omväg norr om Hjälmaren.
Sen genom Skaraborg hade E20 kunnat ha en "rakare" och kortare sträcka om E20 INTE hade gått en krokig omväg förbi Skara som E20 går nu; istället för en krokig omväg förbi Skara så borde E20 vara byggd i en mer rak sträcka förbi Vinninga i närheten av Lidköping. Dessutom är Trafikverket extremt dåliga på att bygga vägar, som byggt E20 till mestadels "mötesfri landsväg" genom Västra Götaland och att bygga mötesfri landsväg är bara urlöjligt! Man borde hellre satsa på att bygga en helt ny motorväg för E20 genom Västra Götaland, eller i varje fall en motortrafikled (alltså motorvägsliknande landsväg som inte behöver vara helt mötesfri men ändå måste ha planskilda vägkorsningar). Skulle E20 få en ny sträcka rakt förbi Vinninga, som jag föreslår här, så skulle åtminstone denna nämnda sträcka kunna byggas som motorväg alternativt motortrafikled/plankorsningsfri landsväg, plus att man borde bygga motorväg/motortrafikled även på riks-44 som går mellan E20 vid Götene och Trollhättan; det är redan motorväg/motortrafikled mellan Trollhättan och Uddevalla, men sträckan Trollhättan-E20 borde också vara byggd som motorväg/motortrafikled.

Nåja, detta borde egentligen diskuteras i någon annan lämpligare tråd, denna tråd handlar egentligen bara om motorvägskörning på trefilig motorvägssträcka.
 
K krfsm skrev:
För att det tar en halvtimme längre till Göteborg om man kör E20 än om man kör E4+RV40. Sämre vägar. Fartkameror. Allmän misär jämfört med den sköna körningen söder om Vättern.

Det är okej att ha Örebro, Mariestad, Skara eller för den delen Dublin. Bara det inte är Göteborg, för det hjälper inte den okunnige bilisten på något sätt.
Ah ok du tänker på den aspekten.
 
B Björn He Bergman skrev:
Jag tycker dessutom att det är ganska tokigt att skylta att E4 norrut går till Sundsvall, man borde ha tänkt på att skylta Haparanda som färdmål för E4 norrut eller säg kanske hellre Umeå.
E18 borde kanske hellre ha typ Stavanger som skyltat färdmål istället för Oslo.
E20 som har Göteborg som skyltat färdmål borde kanske hellre skyltas "Dublin", eftersom E20 enligt Europavägskonventionen går med färja från Göteborg till England och vidare till Dublin.
Det finns såklart ett fastställt regelverk för hur man skyltar. Transportstyrelsen har till exempel föreskrifter för det. Googla på det magiska ordet "fjärrort".
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Ett problem med E4 är som jag påpekat att det inte är 2×3 körfält hela vägen genom Stockholm norrut från Södertälje/Moraberg. Strax före avfarten mot Alby blir ju högra körfältet ett avfartsfält medan motorvägsavsnittet förbi Albymotet har enbart två påbjudna körfält norrut, och alltså är det inte tre påbjudna körfält hela vägen norrut mot stan från Södertälje som det skulle ha varit då motorvägsavsnittet Moraberg-Alby byggdes ut från 2×2 till 2×3 körfält runt decennieskiftet 2010.

Orsaken till att avsnittet förbi Trafikplats Alby fortsatt enbart har två påbjudna körfält norrut är att man hittills aldrig byggt körbanan bredare till tre körfält.
Den största bidragande orsaken till detta problem är väl att Hallundavägens viadukt står delvis i vägen.
Således måste man riva ned viadukten (och under tiden leda om trafiken) för att ge plats för en bredare motorväg med 2×3 körfält (eller hellre 2×4 körfält), och viadukten är säkert ändå rivfärdig; när en bredare motorvägskörbana är färdigbyggd så bygger man bara upp en ny viadukt.
Man har i alla fall planerat att bygga ut E4 genom norra Botkyrka till 2x4 körfält, främst för att anpassa motorvägen till den föreslagna "Tvärförbindelse Södertörn" som planeras få en anslutning till E4 precis vid Masmo.
Om E4 ska ha 2x4 körfält i Norra Botkyrka så krävs det att motorvägsavsnittet förbi Trafikplats Alby, som hittills aldrig byggts ut till tre påbjudna körfält på körbanan norrut, byggs bredare från 3+2 körfält till 3+3 eller hellre 4+4; egentligen skulle man ha byggt 2x3 körfält på hela E4 mellan Hallunda och Moraberg omkring decennieskiftet 2010, då motorvägsavsnittet Moraberg-Alby byggdes bredare just för att få till 2x3 körfält hela vägen genom Stockholm norrut från Moraberg - men det blev ändå inte riktigt 2x3 körfält hela vägen, eftersom avsnittet förbi Trafikplats Alby fortfarande har enbart två påbjudna körfält norrut.
Norrut från Stockholm borde E4 helst av allt ha 2x3 körfält hela vägen till Uppsala, det är för närvarande 2x3 körfält norrut till Upplands Väsby, men man planerar att bygga ut motorvägsavsnittet från Väsby till Arlanda från 2x2 till 2x3 körfält, men det borde lika gärna vara 2x3 körfält ända till Uppsala.
 
B Björn He Bergman skrev:
Jag försöker köra med hastighetsmätaren en liten bit över 110-strecket när jag kör på en 110-motorväg, för man måste ha visaren en bit över 110-strecket för att kunna köra exakt 110,0 km/tim eftersom hastighetsmätaren är konstruerad för att visa cirka 3-4 km/tim högre än den hastighet bilen färdas i.
Det där stämmer inte riktigt. Hastighetsmätaren får absolut inte visa för lite, men exakt hur mycket mer den visar varierar mellan olika bilar och påverkas av t.ex. däckslitage och däcktryck.

Ska du mäta med en upplösning på 0,1 km/h som du påskiner behöver du ha en hastighetsmätare som är nyligen kalibrerad eller t.ex. en mätare som mäter optiskt mot vägen. Tror inte ens GPSens dopplermätning är så noggrann.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
RoTe
Varför inte bara köra GPS-fart? Det är väl inte så svårt?
 
RoTe RoTe skrev:
Varför inte bara köra GPS-fart? Det är väl inte så svårt?
I så fall borde alla motordrivna fordon ha en digital hastighetsmätare som kan visa exakt vilken hastighet fordonet färdas i... Det hade ju varit enklast att se hastigheten om mätaren hade visat hastigheten med siffror hellre än "analogt".
Inte ens "analoga klockor" skulle väl ha existerat om allting hade visats enbart med siffror. En klocka som traditionellt består av en urtavla med en "lång (minut)visare" och en "kort visare" (som visar timmar) borde hellre bestå av sifferrullar som kan visa tiden (i timmar-minuter-sekunder) i sifferform.
Hade bilar haft hastighetsmätare med såna sifferrullar så kunde hastigheten fordonet färdas i ha visats i sifferform hellre än "analogt".
 
RoTe
B Björn He Bergman skrev:
I så fall borde alla motordrivna fordon ha en digital hastighetsmätare som kan visa exakt vilken hastighet fordonet färdas i... Det hade ju varit enklast att se hastigheten om mätaren hade visat hastigheten med siffror hellre än "analogt".
Inte ens "analoga klockor" skulle väl ha existerat om allting hade visats enbart med siffror. En klocka som traditionellt består av en urtavla med en "lång (minut)visare" och en "kort visare" (som visar timmar) borde hellre bestå av sifferrullar som kan visa tiden (i timmar-minuter-sekunder) i sifferform.
Hade bilar haft hastighetsmätare med såna sifferrullar så kunde hastigheten fordonet färdas i ha visats i sifferform hellre än "analogt".
Ja varför har bilar inte GPS-assisterad hastighetsmätare? I de fall tillräckligt tillförlitlig GPS-signal saknas används ABS-sensorerna med inbyggd felmarginal. Jag använder min mobiltelefon som hastighetsmätare, då min bil är lite äldre.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
I så fall borde alla motordrivna fordon ha en digital hastighetsmätare som kan visa exakt vilken hastighet fordonet färdas i... Det hade ju varit enklast att se hastigheten om mätaren hade visat hastigheten med siffror hellre än "analogt".
Inte ens "analoga klockor" skulle väl ha existerat om allting hade visats enbart med siffror. En klocka som traditionellt består av en urtavla med en "lång (minut)visare" och en "kort visare" (som visar timmar) borde hellre bestå av sifferrullar som kan visa tiden (i timmar-minuter-sekunder) i sifferform.
Hade bilar haft hastighetsmätare med såna sifferrullar så kunde hastigheten fordonet färdas i ha visats i sifferform hellre än "analogt".
Vart vill du komma? Det fanns bilar med sifferrullar redan på 70-talet. Citroen hade sånt modernt.
Inte blir det lättare att hålla exakt fart för det.
Och är det säkert att sitta o passa på en siffra hela tiden istf att ägna uppmärksamheten åt omgivande trafik och vägen?
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ja varför har bilar inte GPS-assisterad hastighetsmätare? I de fall tillräckligt tillförlitlig GPS-signal saknas används ABS-sensorerna med inbyggd felmarginal. Jag använder min mobiltelefon som hastighetsmätare, då min bil är lite äldre.
I den hör tråden är väl frågan snarare, varför kör vissa bilister i mittersta körfältet på den trefiliga 100-sträckan mellan Alby och Moraberg, även när de inte har fordon i högra filen de behöver köra om? I en sån trafiksituation får man inte köra i ett körfält till vänster, utan det är påbjudet att köra i körfältet beläget närmast vägkanten till höger i färdriktningen.
De som kör i mittersta filen på denna nämnda 100-sträcka kör oftast inte ens i 100 utan snarare bara i cirka 90 km/tim, och det orsakar en irritation för vissa bilister som kör i 100 och försöker köra om i högra filen; enligt trafikreglerna får man inte köra om på sidan närmast vägkanten, men just här gör bilister det ändå ibland.
På Nynäsvägen mellan Handen och Trångsund, där det är 2×3 körfält kör bilister också ofta i mellersta filen i enbart 80-90 km/tim, när jag körde bil där innan sänkningen av hastighetsbegränsningen där från 110 till 100 så upplevde jag att bilister där oftast inte alls körde i 110 men körde ändå i mellersta filen trots att det är påbjudet att köra i högra filen. Det går knappast att köra i mittersta eller högra filen där om man kör i 100-110 km/tim eftersom de flesta andra där sölar i 80-90 km/tim, och man får enligt trafikregler inte köra om dem i högra filen (även om de flesta bilister säkert gör det ändå men om man gör det på uppkörningen så är man ju kuggad), och i de flesta fall måste jag köra i körfältet närmast mitträcket nästan hela vägen från Trångsund fram till avfarten mot Handen om jag vill kunna köra 100 eller 110 km/tim utan att tvingas sänka hastigheten.
En bidragande orsak till mittfilskörning är väl att högra filen är en kommande avfartsfil och de som inte vill köra av där vill väl därför inte ligga i den filen som för dem är "fel fil".
 
Mata inte rättshaveristen!
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Är det skyltat till olika orter så får man köra om på högersidan

Det är bättre att skylta tidigt så trafiken kan bli mer följsam då man får ligga i sin fil utan problem
 
G gaidin skrev:
Är det skyltat till olika orter så får man köra om på högersidan

Det är bättre att skylta tidigt så trafiken kan bli mer följsam då man får ligga i sin fil utan problem
Man får såvitt jag vet köra om närmast vägkanten mellan en avfartsvisare och avfarten, eftersom vänstra och högra körfältet då leder till olika färdmål - för vänstra körfältet kan leda mot motorvägens färdmål medan högra körfältet kan leda antingen mot motorvögens färdmål eller avfartens färdmål, men efter avfarten är det däremot inte tillåtet att köra om på sidan närmast vägkanten.
Om högra körfältet leder till annat färdmål än vänstra körfältet så borde de olika färdmålen skyltas så tidigt som möjligt anser jag.
 
K karlmb skrev:
Om man ska dit och behöver vägledning så är det väl mer relevant än om man ska till ett lokalmål som alla, även Göteborgare, vet ligger i närheten av där man är.
Om man hade behållit gamla E3, som gick mellan Stockholm och Lissabon tror jag, så kunde ju E3 ha gått mellan Göteborg och Jönköping, och från Jönköping parallellt med E4 mot Stockholm. På så vis kunde man ju ha skyltat att E3 går till Göteborg (via Jönköping) och E20 till Göteborg (via Hallsberg). Riks-40 hade i detta fall gått enbart mellan Jönköping och Västervik.

Det var kanske ett misstag att införa ett helt nytt E-vägnät med helt nya Europavägsnummer, eftersom vissa Europavägar som E3 och E4 mellan Spanien och Sverige försvann helt, när de hellre kunde ha behållits för att fungera som vägvisare för svenskar som vill köra från Sverige till södra/sydvästra Europa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.