N Nerre skrev:
Du menar en skylt som säger nåt annat än vad skylten som syns i filmen säger? Så först är det en skylt som säger att högerfilen viker av och precis efter den en skylt som säger att högerfilen fortsätter rakt fram?

Dock finns det ju sträckor där påfarten blir ny högerfil, är skyltar att den fortsätter rakt fram, men faktiskt blir en avfart vid nästa avfart. Det tycker jag är väldigt dumt, högerfil borde bara vara skyltat "rakt fram" om den faktiskt är rakt fram under en längre sträcka. För den som följer reglerna där måste göra filbyte till högerfil först, och sen bara nån kilometer senare tillbaka till "mittenfilen". Och "mittenfilen" är då ofta full med annan trafik som inte visar nån vidare hänsyn.
Ibland är det väldigt tokigt skyltat eller byggt på motorvägar.
Omkring decennieskiftet 2010 byggdes ju E4/E20 bredare mellan Alby och Södertälje, där det tills dess var två påbjudna körfält per körriktning, i syfte att få till 2×3 körfält hela vägen genom Stockholm söderut till Södertälje MEN det är ju INTE 2×3 körfält hela vägen.
De som kört förbi Trafikplats Alby har säkert sett där att det högra påbjudna körfältet norrut blir ett avfartsfält där, medan enbart vänstra och mellersta körfältet fortsätter på motorvägen mot Stockholms centrum, för det korta motorvägsavsnittet norrut förbi Trafikplats Alby har ju inte byggts ut från två till tre körfält, trots att man skulle ha byggt ut till tre körfält där, eller helst av allt borde det vara 2×4 körfält mellan Trafikplats Fittja och Trafikplats Alby.
För att kunna bygga motorvägen bredare förbi Trafikplats Alby så behöver man väl bara riva ned broarna som går över motorvägen, i syfte att ge plats för bredare motorväg med 2×4 körfält, de där viadukterna är väl i vilket fall rivfärdiga, och sen när en ny 2×4 körfält bred motorväg är färdigbyggd så anlägger man bara nya viadukter.

Efter Trafikplats Järva krog norrut är det skyltat att alla fyra påbjudna körfälten leder mot Sundsvall och Oslo och det är fel och tokigt tycker jag. Det borde hellre vara skyltat att enbart de två högra körfälten leder mot Oslo och de två vänstra+det andra körfältet från höger leder mot Sundsvall; vid trafikplats Nyboda norrut är det ju skyltat att vänster körfält leder ned till Södra länken och högra körfältet mot Sundsvall och mittersta körfältet som är ett förgreningsfält kan läsa mot båda färdmålen.
Jag tycker dessutom att det är ganska tokigt att skylta att E4 norrut går till Sundsvall, man borde ha tänkt på att skylta Haparanda som färdmål för E4 norrut eller säg kanske hellre Umeå.
E18 borde kanske hellre ha typ Stavanger som skyltat färdmål istället för Oslo.
E20 som har Göteborg som skyltat färdmål borde kanske hellre skyltas "Dublin", eftersom E20 enligt Europavägskonventionen går med färja från Göteborg till England och vidare till Dublin.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, tydligen.
Eftersom både ”för långsamt” och ”för fort” är relativa begrepp är det ju inte ens lite svårt att hitta två stycken som tycker olika om saken.
Enligt hastighetsbegränsningen körde han för fort, enligt RallyKalle körde han för långsamt. Det är väl inget konstigt med det?
Alltså, är hastighetsbegränsningen på en motorvägssträcka 100 så är det inte tillåtet överhuvudtaget att köra i högre hastighet än 100,00 km/tim, oberoende av vilket körfält man kör i, men bilister kör tydligen ofta ändå fortare än 100 på en 100-väg, 110 på en 110-väg etc. oftast när de kör i "omkörningsfilen".
Jag kör själv nästan exakt 110,0 km/tim när jag är på en 110-sträcka, även när jag kör om andra långsammare fordon, oftast lastbilar då, och jag upplever Ibland att bakomvarande fordonsförare får för sig att "helljustuta" när jag inte styr åt sidan för dem, men enligt lag är det inte tillåtet att "helljustuta" i en sån trafiksituation och det är dessutom inte tillåtet att köra för nära efter mig utan man är tvungen att "rätta sig in i ledet" och köra inom lagom avstånd bakom ett fordon före, om en bilist kör farligt nära efter mig så är han ensam vållande till en eventuell kollision med mig - för en fordonsförare är skyldig att hålla tillräckligt avstånd till fordonet framför, för att kunna undvika kollision med det i händelse att det sänker hastigheten eller stannar, och jag kan ju tvingas sänka hastigheten på en 110-väg om jag skulle passera en 90-skylt som talar om att hastighetsbegränsningen sänks från 110 till 90 km/tim.

Ex-trafikpolisen Tomas "Paragrafhjälpen" Samuelsson säger att det kan bli indraget körkort på att kollidera med ett framförvarande fordon (som oftast orsakas av för litet avstånd), och det räcker att bara köra "farligt nära" bakom ett framförvarande fordon för att kunna stoppas av polisen och få böter för "underlåtelse att hålla tillräckligt avstånd till framförvarande fordon".

Sen är det inte tillåtet att köra om något annat fordon på sida närmast vägkanten, men på Södertäljevägens trefiliga 100-sträcka mellan Alby och Moraberg gör bilister ganska ofta det ändå när andra bilister kör i mittersta filen i enbart cirka 90 km/tim, trots att det inte är tillåtet att köra i mittersta filen utan man är skyldig att köra i högra filen om man inte behöver köra om andra fordon och inte ligga sölande i körfältet till vänster.
Det borde dock vara tillåtet att köra om långsamma fordon i mittfilen på höger sida när man passerar avfartsvisaren som visar avfarten mot Rönninge och Salem, för i en sån trafiksituation har ju högra filen och vänstra filen olika färdmål enligt vägvisare (som visar att högra filen kan läsa mot en avfart), polisen har ju sagt att omkörning på sidan mot vägkanten är tillåten strax före en avfart/korsning eller annars om hastighetsbegränsningen på motorvägen är högst 70 km/tim.
 
  • Gilla
siljemalm
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Ibland är det väldigt tokigt skyltat eller byggt på motorvägar.
Omkring decennieskiftet 2010 byggdes ju E4/E20 bredare mellan Alby och Södertälje, där det tills dess var två påbjudna körfält per körriktning, i syfte att få till 2×3 körfält hela vägen genom Stockholm söderut till Södertälje MEN det är ju INTE 2×3 körfält hela vägen.
De som kört förbi Trafikplats Alby har säkert sett där att det högra påbjudna körfältet norrut blir ett avfartsfält där, medan enbart vänstra och mellersta körfältet fortsätter på motorvägen mot Stockholms centrum, för det korta motorvägsavsnittet norrut förbi Trafikplats Alby har ju inte byggts ut från två till tre körfält, trots att man skulle ha byggt ut till tre körfält där, eller helst av allt borde det vara 2×4 körfält mellan Trafikplats Fittja och Trafikplats Alby.
För att kunna bygga motorvägen bredare förbi Trafikplats Alby så behöver man väl bara riva ned broarna som går över motorvägen, i syfte att ge plats för bredare motorväg med 2×4 körfält, de där viadukterna är väl i vilket fall rivfärdiga, och sen när en ny 2×4 körfält bred motorväg är färdigbyggd så anlägger man bara nya viadukter.

Efter Trafikplats Järva krog norrut är det skyltat att alla fyra påbjudna körfälten leder mot Sundsvall och Oslo och det är fel och tokigt tycker jag. Det borde hellre vara skyltat att enbart de två högra körfälten leder mot Oslo och de två vänstra+det andra körfältet från höger leder mot Sundsvall; vid trafikplats Nyboda norrut är det ju skyltat att vänster körfält leder ned till Södra länken och högra körfältet mot Sundsvall och mittersta körfältet som är ett förgreningsfält kan läsa mot båda färdmålen.
Jag tycker dessutom att det är ganska tokigt att skylta att E4 norrut går till Sundsvall, man borde ha tänkt på att skylta Haparanda som färdmål för E4 norrut eller säg kanske hellre Umeå.
E18 borde kanske hellre ha typ Stavanger som skyltat färdmål istället för Oslo.
E20 som har Göteborg som skyltat färdmål borde kanske hellre skyltas "Dublin", eftersom E20 enligt Europavägskonventionen går med färja från Göteborg till England och vidare till Dublin.
Vadå bara riva broarna??
Broarna fyller väl en funktion idag?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Det är konstigt att personbilar numera kan uppnå en hastighet så hög som 200 km/tim, trots att det varken är tillåtet
Det är det väl på exempelvis delar av Autobahn?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
Efter Trafikplats Järva krog norrut är det skyltat att alla fyra påbjudna körfälten leder mot Sundsvall och Oslo och det är fel och tokigt tycker jag. Det borde hellre vara skyltat att enbart de två högra körfälten leder mot Oslo och de två vänstra+det andra körfältet från höger leder mot Sundsvall;
Jag tycker det är helt rätt skyltat. Den skyltning du efterfrågar kommer ju lite längre fram.
Skyltar man som du vill kommer ännu fler ligga i fel fil.
Ska man vara konsekvent så är din önskan också att man redan vid Hallunda söderut ska skylta att högerfil är mot Södertälje C och mittfil och vänsterfil är mot Göteborg/Helsingborg.
B Björn He Bergman skrev:
vid trafikplats Nyboda norrut är det ju skyltat att vänster körfält leder ned till Södra länken och högra körfältet mot Sundsvall och mittersta körfältet som är ett förgreningsfält kan läsa mot båda färdmålen.
Ja, men det är inte skyltat så vid Kungens Kurva. Dvs skyltar ska inte komma för tidigt.
B Björn He Bergman skrev:
Jag tycker dessutom att det är ganska tokigt att skylta att E4 norrut går till Sundsvall, man borde ha tänkt på att skylta Haparanda som färdmål för E4 norrut eller säg kanske hellre Umeå.
Varför hellre Umeå än Haparanda och varför inte Torneå?

Skyltningen är för att hjälpa folk, inte för att lära folk geografi eller vägsträckning. Blir det inte lite synd att behöva skylta om allt om vägen förlängs också?
B Björn He Bergman skrev:
E18 borde kanske hellre ha typ Stavanger som skyltat färdmål istället för Oslo.
E20 som har Göteborg som skyltat färdmål borde kanske hellre skyltas "Dublin", eftersom E20 enligt Europavägskonventionen går med färja från Göteborg till England och vidare till Dublin.
Blir det enklare för folk då?
Det är väl ändå det som är poängen med skyltningen, att underlätta för trafikanterna?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är det väl på exempelvis delar av Autobahn?
Juridiskt sett är det nog INTE "fri hastighet" på tyska motorvägar men däremot är det på vissa motorvägsavsnitt ingen angiven hastighetsbegränsning, det betyder inte automatiskt att man får köra i hur hög hastighet som helst utan man är ansvarig för att anpassa sin hastighet efter vad trafiksäkerheten erfordrar med hänsyn till omständigheter som rådande väglag, siktförhållanden, väderlek och fordonets skick.
Man har förresten diskuterat om att avskaffa "fri fart" på tyska motorvägar, jag tycker det borde finnas en generell trafikregel för motorvägar att om ingen given hastighetsbegränsning finns så är det generellt förbjudet att framföra ett fordon i högre hastighet än 130 km/tim (eller 80,8 engelska mil/tim); det är redan nu rekommenderat att inte köra högre hastighet än 130.
 
B Björn He Bergman skrev:
Jag kör själv nästan exakt 110,0 km/tim
Imponerande. Hur mäter du?
 
  • Gilla
ptlf och 4 till
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
däremot är det på vissa motorvägsavsnitt ingen angiven hastighetsbegränsning,
Du skrev ordagrant "Det är konstigt att personbilar numera kan uppnå en hastighet så hög som 200 km/tim, trots att det varken är tillåtet". Om det inte är tillåtet på dessa motorvägsavsnitt, vilken är då den högsta tillåtna hastigheten på aktuella motorvägsavsnitt och hur motiverar du den begränsningen?

B Björn He Bergman skrev:
Man har förresten diskuterat om att avskaffa "fri fart" på tyska motorvägar
Irrelevant utifrån dagens regler.

B Björn He Bergman skrev:
jag tycker det borde finnas en generell trafikregel för motorvägar att om ingen given hastighetsbegränsning finns så är det generellt förbjudet att framföra ett fordon i högre hastighet än 130 km/tim
Det får du naturligtvis tycka men det är också irrelevant utifrån dagens regler.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Vadå bara riva broarna??
Broarna fyller väl en funktion idag?
Vid Trafikplats Alby finns dels en cirkulationsplats som går på broar över E4 just vid norra änden av Hågelbyleden, men dels också Hallundavägen som går på bro över. Alltså, från avfarten mot Alby till påfarten därifrån är det enbart två påbjudna körfält på körbanan norrut tydligen eftersom man (hittills) aldrig byggt detta motorvägsavsnitt bredare till tre körfält trots att man borde ha gjort det för cirka 15 år sen; egentligen borde det vara 2×4 körfält hela vägen från Trafikplats Alby till Trafikplats Fittja.

Hallundavägens viadukt över E4 är vad jag kan se en gammal betongbro som säkert är i behov av renovering eller t.o.m. rivning - och det är säkert nödvändigt att riva bron för att ge plats för bygge av en ny 2×3 alternativt 2×4 körfält bred motorväg förbi Albymotet.
Vägtrafik från Norsborg måste i detta fall ledas om via Botkyrkaleden, alternativt svänga till höger mot rondellen för att där göra en U-sväng för att komma ut på E4 norrut.

Sen tycker jag det var väldigt fel att bygga Förbifart Stockholm i tunnel från Kungens kurva genom undervattensberget i Mälaren runt ön Kungshatt; här borde man ha tänkt till bättre och hellre anlagt en motorvägsbro (alternativt motorvägssänktunnel) över Slagsta holme, framförallt med hänsyn till att förbifartsmotorvägen skulle ha haft rakare körväg om den gått över Slagsta holme och då haft en raksträcka mellan Trafikplats Alby/Hallunda och Häggvik, och inte gått i en omväg genom Kungshatt och förbi Kungens kurva.
 
K Kane skrev:
Imponerande. Hur mäter du?
Jag försöker köra med hastighetsmätaren en liten bit över 110-strecket när jag kör på en 110-motorväg, för man måste ha visaren en bit över 110-strecket för att kunna köra exakt 110,0 km/tim eftersom hastighetsmätaren är konstruerad för att visa cirka 3-4 km/tim högre än den hastighet bilen färdas i.

Förresten borde polisen kunna godta en hastighet upp till max 2-3 km/tim över högsta tillåtna åtminstone på en 30-väg, 70-väg och 110-väg - med hänsyn till att en hastighetsbegränsning av 30 km/tim normalt motsvaras av 20 engelska mil/tim i Storbritannien (som tillämpar mph snarare än kmph), och 20 mph är exakt 32,18688 kmph och alltså mer än 2 kmph för fort för att vara 30, och en hastighetsbegränsning av 110 kmph motsvaras i England av 70 mph = exakt 112,65408 kmph och alltså mer än 2 och 1/2 km för fort för att vara 110; jag vet inte om Storbritannien har en motsvarighet till 70 km/tim men den rimligaste motsvarigheten skulle nog vara 45 mph som dock är lite för fort för att vara 70: 45 × 1,609344 = 72,42048 (1 engelsk mil är lika med exakt 1609,344 meter).
 
  • Haha
  • Wow
Pin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du skrev ordagrant "Det är konstigt att personbilar numera kan uppnå en hastighet så hög som 200 km/tim, trots att det varken är tillåtet". Om det inte är tillåtet på dessa motorvägsavsnitt, vilken är då den högsta tillåtna hastigheten på aktuella motorvägsavsnitt och hur motiverar du den begränsningen?


Irrelevant utifrån dagens regler.


Det får du naturligtvis tycka men det är också irrelevant utifrån dagens regler.
Hördu läs lite mer noga! Jag skrev ju att "ingen hastighetsbegränsning" INTE automatiskt betyder att man får köra i hur hög hastighet som helst, läser du inte noga innan du besvarar???
 
Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
Vid Trafikplats Alby finns dels en cirkulationsplats som går på broar över E4 just vid norra änden av Hågelbyleden, men dels också Hallundavägen som går på bro över. Alltså, från avfarten mot Alby till påfarten därifrån är det enbart två påbjudna körfält på körbanan norrut tydligen eftersom man (hittills) aldrig byggt detta motorvägsavsnitt bredare till tre körfält trots att man borde ha gjort det för cirka 15 år sen; egentligen borde det vara 2×4 körfält hela vägen från Trafikplats Alby till Trafikplats Fittja.
Borde för att det är ett stort problem nu eller för att du tycker så?

Är det verkligen värt att ta den stora kostnaden för att bygga fler filer som folk ändå inte använder?

Jag kör på platsen rätt ofta och ser inte detta som ett problem. Det är snarare lite smidigare för trafik som ska på motorvägen vid Hallunda. För de som redan ligger på motorvägen är skillnaden rätt liten. Många har placerat sig i mittfil eller vänsterfil redan vid Södertälje...
B Björn He Bergman skrev:
Hallundavägens viadukt över E4 är vad jag kan se en gammal betongbro som säkert är i behov av renovering eller t.o.m. rivning - och det är säkert nödvändigt att riva bron för att ge plats för bygge av en ny 2×3 alternativt 2×4 körfält bred motorväg förbi Albymotet.
Vad du kan se... Med andra ord så vet du inte?
Man kan kanske riva en annan gammal bro också, Essingeleden?
B Björn He Bergman skrev:
Sen tycker jag det var väldigt fel att bygga Förbifart Stockholm i tunnel från Kungens kurva genom undervattensberget i Mälaren runt ön Kungshatt; här borde man ha tänkt till bättre och hellre anlagt en motorvägsbro (alternativt motorvägssänktunnel) över Slagsta holme, framförallt med hänsyn till att förbifartsmotorvägen skulle ha haft rakare körväg om den gått över Slagsta holme och då haft en raksträcka mellan Trafikplats Alby/Hallunda och Häggvik, och inte gått i en omväg genom Kungshatt och förbi Kungens kurva.
Du är medveten om att en väldigt massa olika alternativ varit uppe för diskussion?

Vad skulle kostnaden för ditt alternativ varit jämför med nuvarande?
Hur hade det påverkat byggtiden?
Hur hade det påverkat omgivningen?
 
B Björn He Bergman skrev:
Jag försöker köra med hastighetsmätaren en liten bit över 110-strecket när jag kör på en 110-motorväg, för man måste ha visaren en bit över 110-strecket för att kunna köra exakt 110,0 km/tim eftersom hastighetsmätaren är konstruerad för att visa cirka 3-4 km/tim högre än den hastighet bilen färdas i.

Förresten borde polisen kunna godta en hastighet upp till max 2-3 km/tim över högsta tillåtna åtminstone på en 30-väg, 70-väg och 110-väg - med hänsyn till att en hastighetsbegränsning av 30 km/tim normalt motsvaras av 20 engelska mil/tim i Storbritannien (som tillämpar mph snarare än kmph), och 20 mph är exakt 32,18688 kmph och alltså mer än 2 kmph för fort för att vara 30, och en hastighetsbegränsning av 110 kmph motsvaras i England av 70 mph = exakt 112,65408 kmph och alltså mer än 2 och 1/2 km för fort för att vara 110; jag vet inte om Storbritannien har en motsvarighet till 70 km/tim men den rimligaste motsvarigheten skulle nog vara 45 mph som dock är lite för fort för att vara 70: 45 × 1,609344 = 72,42048 (1 engelsk mil är lika med exakt 1609,344 meter).
Fast hastighetsmätaren är alldeles för oexakt för att kunna komma med uttalanden om att köra i exakt 110,0 km i timmen. Speciellt om den är konstruerad för att visa "3-4 km/tim högre", dvs fel.

Vad har hastighetsbegränsningar i Storbritannien att göra med vilka hastighetsbegränsningar och toleranser Svensk polis ska ha?
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
Jag försöker köra med hastighetsmätaren en liten bit över 110-strecket när jag kör på en 110-motorväg, för man måste ha visaren en bit över 110-strecket för att kunna köra exakt 110,0 km/tim eftersom hastighetsmätaren är konstruerad för att visa cirka 3-4 km/tim högre än den hastighet bilen färdas i.
3-4 km/h högre stämmer på vissa bilar, inte på andra. Kanske visar din mätare 107 km/h när du kör i 100 km/h.

Hur du lyckas med exakt hastighet på en decimal med en felvisning på "cirka 3-4" km/h är fullkomligt obegripligt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Pin och 4 till
  • Laddar…
Jag har överhuvudtaget inte kommenterat:
B Björn He Bergman skrev:
Jag skrev ju att "ingen hastighetsbegränsning" INTE automatiskt betyder att man får köra i hur hög hastighet som helst
Jag har kommenterat att du skrev:
B Björn He Bergman skrev:
Det är konstigt att personbilar numera kan uppnå en hastighet så hög som 200 km/tim, trots att det varken är tillåtet
Du påstår att det inte existerar vägavsnitt där det är tillåtet att köra i 200 km/tim. Jag påstår att det existerar sådana vägavsnitt där det kan vara fullt tillåtet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.