336 010 läst · 5 264 svar
336k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Medlem
· Stockholms län
· 254 inlägg
Jag vet inte exakt i vilka tillfällen man kan anses som vållande till en olycka där man blivit påkörd bakifrån men jag kan nämna några eventuella exempel:Alfredo skrev:
-Någon som kör om dig (oavsett på vilken sida) byter till ditt körfält direkt efter sin omkörning alldeles framför dig och bara plötsligt tvärbromsar, och du som inte alls hinner stanna för honom kolliderar med honom (i "ryggen").
I ett sånt här scenario skulle jag nog säga att den som blivit påkörd i "ryggen" är ensam vållande, genom att ha kört på ett vårdslöst sätt. Det finns, utöver skyldigheten att hålla tillräckligt avstånd till framförvarande fordon, också andra skyldigheter som exempelvis att man får byta körfält endast om man kan göra det utan risk för fara och onödigt hinder för fordon som färdas i det andra körfältet.
-En fordonsförare som färdas in på en huvudled, och har väjningsplikt mot varje fordon som redan färdas på huvudleden, väjer inte för mig då jag närmar mig vägkorsningen utan han kör vidare in på huvudleden ändå, på ett sånt sätt som utgör hinder för mig, och jag som skulle ha haft företräde hinner inte stanna innan jag krockar in i baksidan av honom.
I detta scenario anser jag inte att påkörningen orsakats av det att inte ha anpassat avstånd till framförvarande fordon utan snarare orsakats av att den påkörde fordonsföraren kört in på en huvudled utan att ha väjt för ett fordon på huvudleden; antingen har fordonsföraren som kört in på huvudleden "missbedömt" trafiksituationen (genom att uppfatta att denne inte haft fordon denne måste väja för trots att denne visst haft fordon denne måste väja för) alternativt medvetet brutit mot sin skyldighet att väja för att ge fordon som redan färdas på huvudleden företräde/fri väg.
Skulle jag däremot bli påkörd bakifrån när jag kör i 110 km/tim på en 110-motorväg, oavsett i vilket körfält, så är det däremot den påkörande fordonsföraren som är att anse som ensam vållande, då denna förare kört för fort och/eller av misstag kommit för nära bakom mig, då har denna förare icke anpassat avstånd till framförvarande fordon för att kunna undvika kollision med det.
Och man har fel som säger att jag bryter mot trafikregler om jag ligger kvar i vänstra filen efter att ha kört om ett fordon som ex. en lastbil som kör mycket saktare än 110 i högra filen, jag bryter icke mot trafikregler, anser jag, eller det beror ju på om jag har fler långsammare fordon som jag måste köra om. Om jag har fler fordon inom synhåll som jag måste köra om så är det inget trafikregelbrott att köra kvar i vänstra filen, utan det är ett regelbrott att försöka köra om mig på sidan närmast vägkanten eller ens att köra om mig överhuvudtaget när jag kör exakt 110 km/tim på 110-motorväg för om man kör om mig då så kör man själv fortare än 110 och då följer man inte trafikregler.
Det spelar ingen roll förresten om jag skulle ha brutit mot trafikregler då jag kör i vänstra filen, även om jag kör exakt 110 på 110-sträcka, 100 på en 100-sträcka etc., för jag är ändå icke vållande till en eventuell olycka där jag blir påkörd bakifrån, för en som närmar sig mig bakifrån är skyldig att hålla tillräckligt avstånd bakom mig för att kunna undvika kollision med mig; har man kolliderat med mig (i "ryggen") så har man icke anpassat avstånd till fordonet före.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 786 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 786 inlägg
Men du anser fel. Lagen är tydlig.B Björn He Bergman skrev:
Måste?B Björn He Bergman skrev:
Jo det är det. Du kan utan problem se 1 km, eller mer. Säg att du ser lastbilen 500m framför sig. Du kör i 110 km/h, lastbilen kör 80 km/h. Då tar det dig en minut innan du är ikapp den. Under den tiden har du färdats 1,8 km. Klar som tusan att du kunnat byta fil flera gånger om för att släppa förbi andra.B Björn He Bergman skrev:
Ja, det är det. Det betyder inte att du kör lagligt för det. Två kan bryta mot lagen.B Björn He Bergman skrev:
Ja, då bryter den förare också mot lagen. Ni båda gör det. Ingen förnekar det.B Björn He Bergman skrev:
Kör jag om dig till höger så bryter jag mot lagen. Kör jag fortare än tillåtet bryter jag mot lagen. Vi bryter båda mot lagen, men jag är åtminstone medveten om att jag gör det.
Glöm det där med att du kör exakt, ingen människa klarar att köra exakt den hastighet som gäller. Du vet ju inte ens hur fel din mätare visar.B Björn He Bergman skrev:
Självklart, men det är inte det som är frågan. Du hindrar annan trafik och är egoistisk.B Björn He Bergman skrev:för jag är ändå icke vållande till en eventuell olycka där jag blir påkörd bakifrån, för en som närmar sig mig bakifrån är skyldig att hålla tillräckligt avstånd bakom mig för att kunna undvika kollision med mig; har man kolliderat med mig (i "ryggen") så har man icke anpassat avstånd till fordonet före.
Vid närmare eftertanke så har jag nog fel ovan när jag skriver att du kan se 1 km eller mer framför din bil. Jag tänkte inte på hur rädd du är att köra in i långsammare fordon som bilar med släp. Du ser kanske inte mer än 20-30 meter framför dig. Det är tyvärr inte bättre.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 786 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 786 inlägg
Det bör det göra. 1 sekund att reagera och såvida man inte har väldigt mycket sämre bilar på den bakre bilen så bör inte bromssträckan vara mycket längre, så man bör ha en rätt bra marginal.K karlmb skrev:
Det är ju inte så troligt att den främre bilen har perfekt grepp vid sin inbromsning, medan den bakre åker på glansis. Har man så dåliga bromsar och/eller däck så ska man nog fixa det innan man ger sig ut i trafiken.
Det är nog snarare så att det är ovanligt att folk håller 3 sekunders avstånd. Många ligger 10-15 meter bakom andra i hastigheter runt 80-90 km/h, dvs runt en halv sekund.
Missbedömer --> Vårdslöshet i trafik. Hinner du inte reagera på 3 sekunder så kanske du bör undvika mobilen eller bildskärmen i bilen eller vad du nu sysslar med när du förväntas köra bil.Alfredo skrev:
Du har så rätt 👍Alfredo skrev:
Ingen i rusningstrafik håller tillräckligt avstånd.
Medlem
· Stockholms län
· 254 inlägg
Det verkar som om bygget av motorvägstunneln i Stockholm känd som Södra länken var ett misslyckat bygge, eftersom motorvägstunneln som verkar vara hårt olycksdrabbad var ett misslyckande. Man har ju sett i TV-serien "Vägens hjältar" att trafikolyckor, framförallt påkörning bakifrån, är mycket vanligt förekommande i Södra länken, mestadels i rusningstrafik då det blir köbildning i tunneln. Men det blir även annan tid än rusningstid lätt köbildning i Södra länken, inte minst vid uppfarten mot Nynäsvägen, där ett stort antal bilister trängs för att komma på Nynäsvägen mot Nynäshamn.D Danne824 skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 254 inlägg
En personbil med släpvagn tillkopplad kan väl också onödigtvis hindra andra bilister om den körs i körfältet närmast mittbarriären på 100-sträckan mellan Moraberg och Alby, för personbilen med släpvagn får ju enligt svenska trafikregler inte köras fortare än 80 km/tim och om den kör i vänstra filen så tvingas ju andra bilister bromsa kraftigt från 100 till 80 utan (laglig) möjlighet att köra om släpvagnen på sidan mot vägkanten; det är ju inget alternativ för släpvagnsföraren att hålla jämnt tempo med andra bilister genom att öka farten från 80 till 100 km/tim, sålänge inte Sverige inför "Tempo100" åtminstone.Fairlane skrev:
Det är ju skyltat mellan Alby och Moraberg att det är "Begränsad bruttovikt max 3,5 t" i körfältet närmast mittbarriären, och det betyder inte automatiskt förbud mot trafik med släpvagn, utan en bil med tillkopplad släpvagn kan ju köras där förutsatt att deras sammanlagda totalvikt/bruttovikt är högst 3500 kg.
Förresten tycker jag det var ett eventuellt misstag att skylta max 3,5 ton i körfältet närmast mittbarriären, eftersom det gör det förbjudet för bussförare att köra om bilister som kör långsammare än 100 i mittersta filen, och att köra om bilister som kör enbart cirka 85-90 km/tim i mellersta körfältet på en trefilig 100-motorväg är en viktig förutsättning för bussar att kunna hålla tidtabellen och bidra till så snabb bussresa som möjligt.
Istället för "max 3,5 t" så borde man väl hellre ha skyltat "Förbud mot trafik med tung lastbil" i det vänstra körfältet; då hade det varit förbjudet enbart för lastbilar men inte för bussar att köra i körfältet närmast mittbarriären. Semitrailer-lastbilar eller lastbilar med tillkopplat lastbilssläp får ju ändå inte enligt lag köras fortare än 80 km/tim, så de är då tvungna att köra i körfältet närmast vägkanten; en "släpfri" lastbil eller en 90-buss får ju köra i mellersta körfältet (men inte det vänstra) för att köra om fordon som kör i högra filen i max 80 km/tim.
Det är inte mig du bör citera. 😉L lbgu skrev:
K karlmb skrev:
Nej, inte mer än anekdotiska. Det hela är en 10-15 år sedan så detaljerna är inte helt hundra. En bekants mamma/farbror/kusin körde på huvudled och en annan bilist vek ut på vägen utan att lämna företräde. Polis på plats tyckte inte släktingen hade kunnat göra något annorlunda och bilisten som vek ut erkände sitt misstag direkt, hen hade solen i ögonen och såg inte/missbedömde avstånd/nåt liknande.Alfredo skrev:
Ja, och? Det enda jag säger är att jag är övertygad om att det finns anledningar till att köra 85 på 110-väg som polisen skulle acceptera. Du å andra sidan hävdar att det inte finns någon, någonsin. Eller?D Danne824 skrev:
Jag hävdar vidare att eftersom det är fullt tillåtet att framföra fordon i 80 på motorväg/110-väg så kommer bedömningen att göras att det är okej att köra 85 på sagda väg, just för att övriga bilister måste förvänta sig att kunna hinna ikapp någon som kör 80, så 85 kommer inte att vara "överdrivet låg hastighet", det är ju snabbare än många andra kör.
Presentera gärna bevis eller argument för motsatsen om du har dem.
Generellt sett är bakomvarande vållande, absolut. Jag vet dock med absolut säkerhet att den bedömningen inte håller i 100% av fallen, se mitt svar till Alfredo ovan, varför jag också säger att bara för att du ligger framför och någon annan bakom räcker det inte till att säga att bakomvarande är vållande. I 99 fall av 100 är jag med dig, men det hundrade fallet...B Björn He Bergman skrev:Den bakomvarande är generellt sett ensam vållande till en olycka som påkörning bakifrån. Om jag blir påkörd i "ryggen" så har fordonsföraren bakom min "rygg" kört för fort och/eller av misstag kommit för nära bakom mig, och således icke anpassat avstånd till framförvarande fordon, trots att man är skyldig att hålla det avstånd som krävs till framförvarande fordon för att kunna undvika kollision med det.
Tänk om jag skulle köra i vänstra filen norrut vid Albymotet där 100-sträckan upphör, då kan väl jag riskera att bli påkörd bakifrån då jag sänker min hastighet från 100 till 80 km/tim, då har jag väldigt svårt för att se varför den som kört på mig inte är att anse som ensam vållande; han är ensam vållande genom att ha kört för nära bakom mig, och sålunda inte anpassat avstånd till framförvarande fordon.
Medlem
· Stockholms län
· 254 inlägg
En fordonsförare är skyldig att hålla det avstånd som behövs till ett fordon före för att kunna undvika kollision med det, i händelse att det sänker hastigheten eller stannar... När man kör på en 100-motorväg och närmar sig en 80-skylt så är man tvungen att sänka farten från 100 till 80 km/tim, iben sån situation kan det inte vara okej att köra på bakifrån, då har man kört för fort och/eller av misstag kommit för nära fordonet före och således icke anpassat avstånd för att kunna undvika kollision.tveksamt skrev:Nej, inte mer än anekdotiska. Det hela är en 10-15 år sedan så detaljerna är inte helt hundra. En bekants mamma/farbror/kusin körde på huvudled och en annan bilist vek ut på vägen utan att lämna företräde. Polis på plats tyckte inte släktingen hade kunnat göra något annorlunda och bilisten som vek ut erkände sitt misstag direkt, hen hade solen i ögonen och såg inte/missbedömde avstånd/nåt liknande.
Ja, och? Det enda jag säger är att jag är övertygad om att det finns anledningar till att köra 85 på 110-väg som polisen skulle acceptera. Du å andra sidan hävdar att det inte finns någon, någonsin. Eller?
Jag hävdar vidare att eftersom det är fullt tillåtet att framföra fordon i 80 på motorväg/110-väg så kommer bedömningen att göras att det är okej att köra 85 på sagda väg, just för att övriga bilister måste förvänta sig att kunna hinna ikapp någon som kör 80, så 85 kommer inte att vara "överdrivet låg hastighet", det är ju snabbare än många andra kör.
Presentera gärna bevis eller argument för motsatsen om du har dem.
Generellt sett är bakomvarande vållande, absolut. Jag vet dock med absolut säkerhet att den bedömningen inte håller i 100% av fallen, se mitt svar till Alfredo ovan, varför jag också säger att bara för att du ligger framför och någon annan bakom räcker det inte till att säga att bakomvarande är vållande. I 99 fall av 100 är jag med dig, men det hundrade fallet...
Jag köper fullt ut att i den typen av påkörningsolyckor kan den påkörande vara helt utan skuld. Absolut. Även om jag inte skrev det så tänkte jag mer på situationer där man kör efter varandra ett tag, typ "normala" kökrockar och liknande.tveksamt skrev:
Nu pratade jag inte om såna situationer.B Björn He Bergman skrev:En fordonsförare är skyldig att hålla det avstånd som behövs till ett fordon före för att kunna undvika kollision med det, i händelse att det sänker hastigheten eller stannar... När man kör på en 100-motorväg och närmar sig en 80-skylt så är man tvungen att sänka farten från 100 till 80 km/tim, iben sån situation kan det inte vara okej att köra på bakifrån, då har man kört för fort och/eller av misstag kommit för nära fordonet före och således icke anpassat avstånd för att kunna undvika kollision.
Jag tror inte att någon argumenterar emot dig på den punkten.B Björn He Bergman skrev:En fordonsförare är skyldig att hålla det avstånd som behövs till ett fordon före för att kunna undvika kollision med det, i händelse att det sänker hastigheten eller stannar... När man kör på en 100-motorväg och närmar sig en 80-skylt så är man tvungen att sänka farten från 100 till 80 km/tim, iben sån situation kan det inte vara okej att köra på bakifrån, då har man kört för fort och/eller av misstag kommit för nära fordonet före och således icke anpassat avstånd för att kunna undvika kollision.
I sådana fall är det nog klart mer ovanligt att framförvarande bedöms vållande. Jag vill dock inte utesluta möjligheten att så kan ske, har dock inte några vidare belägg för det.Alfredo skrev:
Alldeles oavsett tycker jag man ska akta sig för kategoriska uttalanden om att det alltid eller aldrig är si eller så.