355 028 läst · 5 721 svar
355k läst
5,7k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 280 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 280 inlägg
Den är byggd för mycket mindre trafik än det är idag. Det tog ändå 6 år att bygga och den öppnades 2004. Då hade man diskuterat, planerat, planterat om, diskuterat igen etc sedan. 60-talet!B Björn He Bergman skrev:Det verkar som om bygget av motorvägstunneln i Stockholm känd som Södra länken var ett misslyckat bygge, eftersom motorvägstunneln som verkar vara hårt olycksdrabbad var ett misslyckande. Man har ju sett i TV-serien "Vägens hjältar" att trafikolyckor, framförallt påkörning bakifrån, är mycket vanligt förekommande i Södra länken, mestadels i rusningstrafik då det blir köbildning i tunneln. Men det blir även annan tid än rusningstid lätt köbildning i Södra länken, inte minst vid uppfarten mot Nynäsvägen, där ett stort antal bilister trängs för att komma på Nynäsvägen mot Nynäshamn.
Dvs det är inte så lätt att 'bara" bygga.
Tanken var dessutom en ring med och den är ännu inte klar.
Vi behöver en ring runt Göteborg också.Fairlane skrev:
Men den stoppade sossarna på 80-talet.
Ah så himla tydlig är den väl inte? Alla lagar är föremål för tolkning, läser man den där paragrafen ordagrant så går den att tolka som att inga fordon får använda något annat än det högraste körfältet. Som vissa verkar vilja tolka den så måste man i alla lägen byta till fil längre högerut så fort det över huvud taget är möjligt. Det är väl ingen som i praktiken kör så? Som så mycket annat i trafiken är det en bedömningsfråga. Absolut, tom väg ska du hålla dig längst till höger. Börjar vägen fyllas upp så måste det förstås finnas utrymme för att välja en fil som bäst matchar den hastighet du tänker hålla, och inte hålla på och sicksacka och tränga sig in både högerut och vänsterut.Fairlane skrev:
Jag har sällan anledning att köra på några trefiliga motorvägar, men på tvåfiliga så är det ett rätt vanligt scenario att det är mer eller mindre fullt med lastbilar och annat långsamt i högerfilen, och jag blir liggande något långsammare än jag hade velat köra i vänsterfilen, på grund av annan trafik där också. Jag lämnar inte vänsterfilen så länge det ligger någon långsammare framför, och de där ljusblinkarna som ibland kommer och trycker i baken gör ju uppenbarligen inte heller det. Det blir ett väldigt konstigt resonemang när de tycker att jag, som vill köra fortare, ska flytta på mig för att de ska kunna göra det. Maken till egoism... Visst, alla kan förstås vara brandmän på utryckning eller gravida på väg till sjukhuset 🙄
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 280 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 280 inlägg
Ja, är det så fullt är det lite annorlunda.E erik_qwerty skrev:
Är det så långt till nästa omkörning så att man blir omkörd till höger så är det inte så trångt.
Björn vill inte byta körfält om det är en lastbil inom synhåll. Den kan vara riktigt långt bort.
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Men jag tycker det är onödigt att byta körfält till höger efter att ha kört om en lastbil som kör i enbart 80 km/tim i högra filen, om man själv som kör 110 km/tim på en 110-väg, 120 km/tim på 120-väg, etc. har ett till långsammare fordon inom synhåll som man måste köra om. Även om det kan vara frestande för en bilist alldeles efter mig att försöka köra om mig, trots att denne kör över hastighetsbegränsningen om denne kör om mig, så är jag inte skyldig att tillfälligt köra in till höger körfält mellan två långsammare fordon bara för att låta den efterföljande bilisten kunna köra om mig - men det beror väl också på hur stor lucka det är mellan en lastbil jag just kört om och nästa lastbil längre fram - och det är heller inte tillåtet enligt trafikreglerna att köra om mig på sidan närmast vägkanten, även om vissa bilister har gjort det ändå, men om en bilist skulle göra det samtidigt som en trafikpolis noterar det så är det stor sannolikhet att polisen stoppar den bilisten för att bötfälla denne och eventuellt låter mig gå helt fri och köra vidare.Fairlane skrev:
En bilist som är frestad att köra om mig begår också eventuellt trafikbrott om denne kör inom relativt litet avstånd bakom "ryggen" på min bil, för det är straffbart att icke hålla det avstånd till fordonet före som krävs för att kunna undvika kollision med det i händelse att det skulle sänka sin hastighet eller stanna. Blir jag påkörd i "ryggen" så är den som kört på mig ensam vållande, då denne kört för fort eller av annan orsak misstagligen kommit för nära bakom mig - och då spelar det ingen roll om jag skulle köra i vänstra filen trots att jag inte anses ha rätt att göra det.
Och genom att köra in i en lucka mellan två fordon som kör så mycket långsammare än 100-120 km/tim så kan man själv tvingas bromsa ned sin egen fart till enbart 80-90 km/tim på en 110-120-väg, trots att det är relativt onödigt att köra så sakta när man kör personbil och får köra upp till 120 (till skillnad från lastbilar som ej får köra så fort).
Jag har dock aldrig blivit påkörd bakifrån (hittills åtminstone) i vänstra filen på en motorväg, men däremot blev jag en gång påkörd bakifrån av en jävla lastbilskärring som körde för nära bakom mig då jag närmade mig en större rondell, och där stannade tillfälligt vid väjningsplikten, den där kärringdjäveln var tydligen inte alls beredd på att eventuellt stanna (i god tid bakom mig) då jag tvingades stanna för att iaktta väjningsplikt.
Detta är enda gången jag blivit påkörd bakifrån.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 280 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 280 inlägg
Inom synhåll är 1 km eller har du blicken 25-30 meter framför bilen?B Björn He Bergman skrev:
Jo du är faktiskt skyldig att göra det.B Björn He Bergman skrev:Även om det kan vara frestande för en bilist alldeles efter mig att försöka köra om mig, trots att denne kör över hastighetsbegränsningen om denne kör om mig, så är jag inte skyldig att tillfälligt köra in till höger körfält mellan två långsammare fordon bara för att låta den efterföljande bilisten kunna köra om mig -
Föraren i bilen bakom dig kanske kör fortare än hastighetsbegränsningen tillåter, men han kanske tycker det är onödigt att följa den, så då har han ju inte den skyldigheten, ellerhur?
Ja givetvis, men den frågan har du duckat 10 ggr minst nu. Är luckan tillräckligt stor för att folk kör förbi dig så har du enligt lag skyldighet att byta, oavsett om du tycker det är onödigt eller inte. Så jobbigt är det inte att titta, blinka och svänga.B Björn He Bergman skrev:
Stopp nu! Om den föraren tycker att det är onödigt att bara köra om till vänster måste det väl vara tillåtet för hen att köra om till höger?B Björn He Bergman skrev:
Kanske, kanske inte. Liksom det finns en risk att du blir bötfällt för att du ligger i fel fil. Jag tror inte polisen släpper dig för att du tycker det är onödigt.B Björn He Bergman skrev:
Nja, det beror väl på om föraren tycker det är onödigt eller inte? Du kan väl inte kräva att lagen ska gälla för förare som tycker den är onödig?B Björn He Bergman skrev:En bilist som är frestad att köra om mig begår också eventuellt trafikbrott om denne kör inom relativt litet avstånd bakom "ryggen" på min bil, för det är straffbart att icke hålla det avstånd till fordonet före som krävs för att kunna undvika kollision med det i händelse att det skulle sänka sin hastighet eller stanna.
Är det enda anledningen till hur man kör bil, att om någon annan gör fel så är man oskyldig?B Björn He Bergman skrev:
Kan man inte väva in försök att undvika olyckor och samarbete också? Kanske även acceptans för att folk (andra alltså) gör fel ibland?
Knappast med de luckorna du talar om, luckor så stora så andra kör om till höger. De kör väl om lika fort i vänsterfilen och kommer passerat dig långt innan nästa lastbil.B Björn He Bergman skrev:
Ja och en gång har gubbjäveln kört på en oskyddad trafikant eller minns jag fel?B Björn He Bergman skrev:Jag har dock aldrig blivit påkörd bakifrån (hittills åtminstone) i vänstra filen på en motorväg, men däremot blev jag en gång påkörd bakifrån av en jävla lastbilskärring som körde för nära bakom mig då jag närmade mig en större rondell, och där stannade tillfälligt vid väjningsplikten, den där kärringdjäveln var tydligen inte alls beredd på att eventuellt stanna (i god tid bakom mig) då jag tvingades stanna för att iaktta väjningsplikt.
Detta är enda gången jag blivit påkörd bakifrån.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 495 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 495 inlägg
Vet inte om jag dagdrömde efter att ha läst en kilometerlång tråd av dravel skriven av @Björn He Bergman men tänkte att jag skrev
Käften på dig!
(helt OK om jag blir avstängd från denna tråd)
Käften på dig!
(helt OK om jag blir avstängd från denna tråd)
Allvarligt björn, du har inte förstått hur trafikregler fungerar.B Björn He Bergman skrev:Men jag tycker det är onödigt att byta körfält till höger efter att ha kört om en lastbil som kör i enbart 80 km/tim i högra filen, om man själv som kör 110 km/tim på en 110-väg, 120 km/tim på 120-väg, etc. har ett till långsammare fordon inom synhåll som man måste köra om. Även om det kan vara frestande för en bilist alldeles efter mig att försöka köra om mig, trots att denne kör över hastighetsbegränsningen om denne kör om mig, så är jag inte skyldig att tillfälligt köra in till höger körfält mellan två långsammare fordon bara för att låta den efterföljande bilisten kunna köra om mig - men det beror väl också på hur stor lucka det är mellan en lastbil jag just kört om och nästa lastbil längre fram - och det är heller inte tillåtet enligt trafikreglerna att köra om mig på sidan närmast vägkanten, även om vissa bilister har gjort det ändå, men om en bilist skulle göra det samtidigt som en trafikpolis noterar det så är det stor sannolikhet att polisen stoppar den bilisten för att bötfälla denne och eventuellt låter mig gå helt fri och köra vidare.
En bilist som är frestad att köra om mig begår också eventuellt trafikbrott om denne kör inom relativt litet avstånd bakom "ryggen" på min bil, för det är straffbart att icke hålla det avstånd till fordonet före som krävs för att kunna undvika kollision med det i händelse att det skulle sänka sin hastighet eller stanna. Blir jag påkörd i "ryggen" så är den som kört på mig ensam vållande, då denne kört för fort eller av annan orsak misstagligen kommit för nära bakom mig - och då spelar det ingen roll om jag skulle köra i vänstra filen trots att jag inte anses ha rätt att göra det.
Och genom att köra in i en lucka mellan två fordon som kör så mycket långsammare än 100-120 km/tim så kan man själv tvingas bromsa ned sin egen fart till enbart 80-90 km/tim på en 110-120-väg, trots att det är relativt onödigt att köra så sakta när man kör personbil och får köra upp till 120 (till skillnad från lastbilar som ej får köra så fort).
Jag har dock aldrig blivit påkörd bakifrån (hittills åtminstone) i vänstra filen på en motorväg, men däremot blev jag en gång påkörd bakifrån av en jävla lastbilskärring som körde för nära bakom mig då jag närmade mig en större rondell, och där stannade tillfälligt vid väjningsplikten, den där kärringdjäveln var tydligen inte alls beredd på att eventuellt stanna (i god tid bakom mig) då jag tvingades stanna för att iaktta väjningsplikt.
Detta är enda gången jag blivit påkörd bakifrån.
Det är ju ganska skrämmande.
Varför har du körkort? Borde du ha det?
Den här tråden är lite rolig 🙂.B Björn He Bergman skrev:Jag vet inte exakt i vilka tillfällen man kan anses som vållande till en olycka där man blivit påkörd bakifrån men jag kan nämna några eventuella exempel:
-Någon som kör om dig (oavsett på vilken sida) byter till ditt körfält direkt efter sin omkörning alldeles framför dig och bara plötsligt tvärbromsar, och du som inte alls hinner stanna för honom kolliderar med honom (i "ryggen").
I ett sånt här scenario skulle jag nog säga att den som blivit påkörd i "ryggen" är ensam vållande, genom att ha kört på ett vårdslöst sätt. Det finns, utöver skyldigheten att hålla tillräckligt avstånd till framförvarande fordon, också andra skyldigheter som exempelvis att man får byta körfält endast om man kan göra det utan risk för fara och onödigt hinder för fordon som färdas i det andra körfältet.
-En fordonsförare som färdas in på en huvudled, och har väjningsplikt mot varje fordon som redan färdas på huvudleden, väjer inte för mig då jag närmar mig vägkorsningen utan han kör vidare in på huvudleden ändå, på ett sånt sätt som utgör hinder för mig, och jag som skulle ha haft företräde hinner inte stanna innan jag krockar in i baksidan av honom.
I detta scenario anser jag inte att påkörningen orsakats av det att inte ha anpassat avstånd till framförvarande fordon utan snarare orsakats av att den påkörde fordonsföraren kört in på en huvudled utan att ha väjt för ett fordon på huvudleden; antingen har fordonsföraren som kört in på huvudleden "missbedömt" trafiksituationen (genom att uppfatta att denne inte haft fordon denne måste väja för trots att denne visst haft fordon denne måste väja för) alternativt medvetet brutit mot sin skyldighet att väja för att ge fordon som redan färdas på huvudleden företräde/fri väg.
Skulle jag däremot bli påkörd bakifrån när jag kör i 110 km/tim på en 110-motorväg, oavsett i vilket körfält, så är det däremot den påkörande fordonsföraren som är att anse som ensam vållande, då denna förare kört för fort och/eller av misstag kommit för nära bakom mig, då har denna förare icke anpassat avstånd till framförvarande fordon för att kunna undvika kollision med det.
Och man har fel som säger att jag bryter mot trafikregler om jag ligger kvar i vänstra filen efter att ha kört om ett fordon som ex. en lastbil som kör mycket saktare än 110 i högra filen, jag bryter icke mot trafikregler, anser jag, eller det beror ju på om jag har fler långsammare fordon som jag måste köra om. Om jag har fler fordon inom synhåll som jag måste köra om så är det inget trafikregelbrott att köra kvar i vänstra filen, utan det är ett regelbrott att försöka köra om mig på sidan närmast vägkanten eller ens att köra om mig överhuvudtaget när jag kör exakt 110 km/tim på 110-motorväg för om man kör om mig då så kör man själv fortare än 110 och då följer man inte trafikregler.
Det spelar ingen roll förresten om jag skulle ha brutit mot trafikregler då jag kör i vänstra filen, även om jag kör exakt 110 på 110-sträcka, 100 på en 100-sträcka etc., för jag är ändå icke vållande till en eventuell olycka där jag blir påkörd bakifrån, för en som närmar sig mig bakifrån är skyldig att hålla tillräckligt avstånd bakom mig för att kunna undvika kollision med mig; har man kolliderat med mig (i "ryggen") så har man icke anpassat avstånd till fordonet före.
Du får gärna förtydliga hur du avgör om du kör exakt 110 km/h, är det enligt din bils hastighetsmätare?
Du skriver också att om du ser ett långsammare fordon längre fram väljer du inte att att gå tillbaka till höger körfält.
Gäller det också om det "hinder" ligger 700-800 meter framför?
Att hindra andra bilister även om du tycker de kör över hastighetsbegränsningen är inte ditt jobb.
Jag brukar kalla dessa individer för lokalpoliser, som har ett kall att försöka med pekfinger visa vem som har rätt.
Tycker nog att vi behöver lite Dansk och Tyskt beteende i trafiken.
Man kör om och går tillbaka till högerfilen, man släpper in en som vill köra om genom att anpassa sin egen hastighet även om man kör fortare.
Och ja jag kör om på fel sida om idioten framför som inte går tillbaka in i högerfilen när det finns möjlighet.
Det värsta jag vet är bilister som abonnerar på vänsterfilen och inte kan köra i högerfilen.
Säger bara E6 med massa dumma norrmän med sina elbilar.
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Det går nog inte fortare om man försöker köra om en bilist som stannar i vänstra filen på en tvåfilig motorvägskörbana, tänk om man försöker köra om den bilisten i högra filen samtidigt som det råkar vara för liten lucka i höger körfält mellan två lastbilar, som kör så mycket långsammare än 110-120 km/tim, då riskerar man väl att köra på den främre lastbilen bakifrån om man inte styr ut till vänster igen i tid.D Danne824 skrev:Den här tråden är lite rolig 🙂.
Du får gärna förtydliga hur du avgör om du kör exakt 110 km/h, är det enligt din bils hastighetsmätare?
Du skriver också att om du ser ett långsammare fordon längre fram väljer du inte att att gå tillbaka till höger körfält.
Gäller det också om det "hinder" ligger 700-800 meter framför?
Att hindra andra bilister även om du tycker de kör över hastighetsbegränsningen är inte ditt jobb.
Jag brukar kalla dessa individer för lokalpoliser, som har ett kall att försöka med pekfinger visa vem som har rätt.
Tycker nog att vi behöver lite Dansk och Tyskt beteende i trafiken.
Man kör om och går tillbaka till högerfilen, man släpper in en som vill köra om genom att anpassa sin egen hastighet även om man kör fortare.
Och ja jag kör om på fel sida om idioten framför som inte går tillbaka in i högerfilen när det finns möjlighet.
Det värsta jag vet är bilister som abonnerar på vänsterfilen och inte kan köra i högerfilen.
Säger bara E6 med massa dumma norrmän med sina elbilar.
Skulle du försöka att köra om mig på sidan närmast vägkanten samtidigt som en polisbil följer efter och uppmärksammar det, då riskerar du att stoppas av polisen för att få böter medan jag själv eventuellt kan gå helt fri och bara köra vidare...
Jag kan ju naturligtvis inte hindra andra bilister från att köra om mig (på höger sida) trots att man kör över hastighetsgränsen om man kör om mig, men att jag utgjort ett hinder för någon som varit frestad att köra om mig (i för hög hastighet) kan ändå inte frita den föraren från ensamt vållandeansvar för en eventuell olycka där denne kolliderar med min bil "i ryggen"... För påkörning bakifrån är man ensam vållande med anledning av att man kör för fort eller av annan orsak misstagligen kommit för nära fordonet före.