336 120 läst · 5 265 svar
336k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Medlem
· Stockholms län
· 254 inlägg
Det är onödigt att försöka köra om mig på sidan närmast vägkanten, trots att det inte följer trafikregler; om jag var en bilist som låg direkt efter en annan bilist i 110 km/tim på 110-motorväg, 120 km/tim på 120-motorväg, så skulle jag bara ligga kvar inom lagom avstånd efter bilisten framför, och en bilist som ligger direkt efter mig i omkörningsfilen samtidigt som jag kört om en lastbil men har en till lastbil att köra om borde då tänka och göra likadant... Det kan ju bli värre för den om denne kör in till höger och försöker köra om på sidan närmast vägkanten, inte bara för att det inte följer trafikregler, men för att om denne inte har en chans att styra ut till vänster igen (p.g.a. för liten lucka i högra filen mellan två lastbilar) så riskerar ju denne att få tvärbromsa framför en lastbil denne just kört om eller annars köra på den främre lastbilen i "ryggen" som är en värre trafiksituation än att bara "rätta sig in i ledet" och köra i vänstra filen inom lagom avstånd efter mig; jag liksom nästan alla andra brukar faktiskt byta tillbaka till högra filen efter att ha kört om långsammare fordon om det inte finns något mer långsammare fordon i högra filen inom synhåll, och jag tycker då det är onödigt att försöka köra om mig på högra sidan, så gör kanske vissa bilister som anser sig ha bråttom men att ha bråttom i trafiken kan faktiskt vara trafiksäkerhetsäventyrande...Fairlane skrev:Inom synhåll är 1 km eller har du blicken 25-30 meter framför bilen?
Jo du är faktiskt skyldig att göra det.
Föraren i bilen bakom dig kanske kör fortare än hastighetsbegränsningen tillåter, men han kanske tycker det är onödigt att följa den, så då har han ju inte den skyldigheten, ellerhur?
Ja givetvis, men den frågan har du duckat 10 ggr minst nu. Är luckan tillräckligt stor för att folk kör förbi dig så har du enligt lag skyldighet att byta, oavsett om du tycker det är onödigt eller inte. Så jobbigt är det inte att titta, blinka och svänga.
Kanske, kanske inte. Liksom det finns en risk att du blir bötfällt för att du ligger i fel fil. Jag tror inte polisen släpper dig för att du tycker det är onödigt.
Ja och en gång har gubbjäveln kört på en oskyddad trafikant eller minns jag fel
Angående påståendet att jag kört på en gångtrafikant så är det felaktigt, jag hade faktiskt vid en krock vid högerregeln just hunnit köra in på en 50-väg från en 30-väg då en då 16 år ung tjej på moped närmade sig i cirka 45 km/tim, som tydligen var för fort för att väja för mig från höger som hon måste göra just vid den korsningen eftersom högerregeln gäller just där.
Hon hade sannolikt inte kört på min bil om hon tänkt på att sänka hastigheten i god tid innan korsningen och vara beredd att stanna om nödvändigt för att väja för ett fordon från höger; just då kom faktiskt en förare, jag, körande från höger men hon var inte tillräckligt uppmärksam på det trots att hon borde ha kunnat uppmärksamma det i god tid.
Bara för att man kör på en 50-väg så ska man ju INTE köra i 40-50 km/tim strax före en vägkorsning där man har väjningsplikt mot fordon från höger, utan man måste anpassa sin hastighet och vid en sån korsning sakta ned till cirka 20 km/tim, för att hinna stanna om nödvändigt för att ge ett fordon från höger företräde.
Jag dömdes inte för vållande till kroppsskada med anledning av denna nämnda moppekrasch och jag bör inte ha dömts för sånt brott heller (hur illa hon än eventuellt skadades) med hänsyn till att hon som hade väjningsplikt är vållande.
(Det är f.ö. överdrivet att kalla mig gubbjävel, jag var nästan 20 år vid den där moppekraschen och alltså mindre än 4 år äldre än henne, hon är 25 och 1/2 år nu.)
Men man kan självklart tycka att det är ovanligt konstigt tänkt med den där vägen mopedister körde på och kraschade in i min bil eftersom det är bestämt att en som kör på den vägen skall väja för fordon från anslutande (mindre) villavägar från höger, trots att en sådan högerregel utgör en potentiell trafikfara eftersom inte så många förare följer högerregeln; de som har väjningsplikt mot fordon från en korsande väg till höger verkar ha tendens att felaktigt uppfatta att vägen de kör på är en "huvudled", men vägen är ju inte skyltad som huvudled och då gäller högerregeln vid korsningar. Dock tycker jag att Johan Skyttes väg i södra Stockholm, där mopedisten kraschade med min bil, borde vara skyltad huvudled, för bilister verkar ändå ofta köra som om den vägen vore en "huvudled", och "huvudledsregeln" hade kunnat vara säkrare än en regel som högerregeln.
Nu var det ju ett fall där det var fullt möjligt att klara av det som beskrevs. Varför ändrar du i det folk skriver till dig?B Björn He Bergman skrev:Det går nog inte fortare om man försöker köra om en bilist som stannar i vänstra filen på en tvåfilig motorvägskörbana, tänk om man försöker köra om den bilisten i högra filen samtidigt som det råkar vara för liten lucka i höger körfält mellan två lastbilar, som kör så mycket långsammare än 110-120 km/tim, då riskerar man väl att köra på den främre lastbilen bakifrån om man inte styr ut till vänster igen i tid.
Skulle du försöka att köra om mig på sidan närmast vägkanten samtidigt som en polisbil följer efter och uppmärksammar det, då riskerar du att stoppas av polisen för att få böter medan jag själv eventuellt kan gå helt fri och bara köra vidare...
Jag kan ju naturligtvis inte hindra andra bilister från att köra om mig (på höger sida) trots att man kör över hastighetsgränsen om man kör om mig, men att jag utgjort ett hinder för någon som varit frestad att köra om mig (i för hög hastighet) kan ändå inte frita den föraren från ensamt vållandeansvar för en eventuell olycka där denne kolliderar med min bil "i ryggen"... För påkörning bakifrån är man ensam vållande med anledning av att man kör för fort eller av annan orsak misstagligen kommit för nära fordonet före.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 786 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 786 inlägg
Du kan anse att det är onödigt, men det är fortfarande så att du bryter mot lagen om du blockerar annan trafik från att köra om dig.B Björn He Bergman skrev:Det är onödigt att försöka köra om mig på sidan närmast vägkanten, trots att det inte följer trafikregler; om jag var en bilist som låg direkt efter en annan bilist i 110 km/tim på 110-motorväg, 120 km/tim på 120-motorväg, så skulle jag bara ligga kvar inom lagom avstånd efter bilisten framför, och en bilist som ligger direkt efter mig i omkörningsfilen samtidigt som jag kört om en lastbil men har en till lastbil att köra om borde då tänka och göra likadant...
Det spelar ingen roll om de kör för fort eller inte, det är inte ditt jobb att hantera.
Det låter som att du har blicken 25 meter framför bilen när du kör på motorväg. Det kan förklara varför du är så rädd att behöva tvärbromsa för någon som kör 80 km/h.B Björn He Bergman skrev:Det kan ju bli värre för den om denne kör in till höger och försöker köra om på sidan närmast vägkanten, inte bara för att det inte följer trafikregler, men för att om denne inte har en chans att styra ut till vänster igen (p.g.a. för liten lucka i högra filen mellan två lastbilar) så riskerar ju denne att få tvärbromsa framför en lastbil denne just kört om eller annars köra på den främre lastbilen i "ryggen" som är en värre trafiksituation än att bara "rätta sig in i ledet" och köra i vänstra filen inom lagom avstånd efter mig;
Lyft blicken och titta 100+ meter framför bilen så slipper du överraskningar.
Vi andra som redan idag tittar framåt blir inte överraskade och tvingas tvärbromsa för någon som kör 80 km/h.
Återigen. Inom synhåll, menar du då 25 meter, 250 meter, 500 meter, 1000 meter eller mer?B Björn He Bergman skrev:
Och vi andra tycker att det är onödigt att du blockerar en fil för de som vill köra fortare än dig. Att de isåfall kanske bryter mot lagen är inte ditt uppdrag att förhindra genom att själv bryta mot lagen.B Björn He Bergman skrev:
Jag skrev inte gångtrafikant, jag skrev oskyddad trafikant.B Björn He Bergman skrev:Angående påståendet att jag kört på en gångtrafikant så är det felaktigt, jag hade faktiskt vid en krock vid högerregeln just hunnit köra in på en 50-väg från en 30-väg då en då 16 år ung tjej på moped närmade sig i cirka 45 km/tim, som tydligen var för fort för att väja för mig från höger som hon måste göra just vid den korsningen eftersom högerregeln gäller just där.
Som trafikant så måste du försöka undvika olyckor. Även om den andra är skyldig att lämna företräde så måste du försöka läsa situationen. Att bilister inte kan och inte följer högerregeln vet alla som kör bil. Att tro att cyklister och mopedister kan det är riktigt naivt.
När man läser vad du skriver så är det uppenbart att du tycker regler är viktiga, extremt viktiga. De ska följas till extremt, man ska köra 110,0 exempelvis, man behöver inte titta vänster och se om det är säkert att köra ut om man kommer från höger etc. Reglerna är extremt viktiga, ingen smidighet alls, bortsett från när du tycker något är onödigt.
Var du tillräckligt uppmärksam?B Björn He Bergman skrev:Hon hade sannolikt inte kört på min bil om hon tänkt på att sänka hastigheten i god tid innan korsningen och vara beredd att stanna om nödvändigt för att väja för ett fordon från höger; just då kom faktiskt en förare, jag, körande från höger men hon var inte tillräckligt uppmärksam på det trots att hon borde ha kunnat uppmärksamma det i god tid.
Hon hade sannolikt inte kört på dig om du säkerställt att du skulle hinna ut.
Man måste också hjälpa till att försöka undvika olyckor.B Björn He Bergman skrev:Bara för att man kör på en 50-väg så ska man ju INTE köra i 40-50 km/tim strax före en vägkorsning där man har väjningsplikt mot fordon från höger, utan man måste anpassa sin hastighet och vid en sån korsning sakta ned till cirka 20 km/tim, för att hinna stanna om nödvändigt för att ge ett fordon från höger företräde.
Kanske är det korrekt att du inte ska dömas, men enligt mig gjorde du en dum manöver som riskerade att allvarligt skada en oskyddad trafikant, på någon principsak.B Björn He Bergman skrev:
Givetvis valde jag att kalla dig gubbjävel för att du kallade en annan trafikant kärringjävel.B Björn He Bergman skrev:
Jag trodde du skulle förstå vinken att det är onödigt att kalla andra människor för öknamn, men det gick tydligen inte fram.
Jag tycker det är konstigt att man är medveten om att många inte kan och följer högerregeln och inte ta hänsyn till det.B Björn He Bergman skrev:Men man kan självklart tycka att det är ovanligt konstigt tänkt med den där vägen mopedister körde på och kraschade in i min bil eftersom det är bestämt att en som kör på den vägen skall väja för fordon från anslutande (mindre) villavägar från höger, trots att en sådan högerregel utgör en potentiell trafikfara eftersom inte så många förare följer högerregeln; de som har väjningsplikt mot fordon från en korsande väg till höger verkar ha tendens att felaktigt uppfatta att vägen de kör på är en "huvudled", men vägen är ju inte skyltad som huvudled och då gäller högerregeln vid korsningar. Dock tycker jag att Johan Skyttes väg i södra Stockholm, där mopedisten kraschade med min bil, borde vara skyltad huvudled, för bilister verkar ändå ofta köra som om den vägen vore en "huvudled", och "huvudledsregeln" hade kunnat vara säkrare än en regel som högerregeln.
Det blir än tydligare att Björn inte kan ha körkort, han är kanske inte ens myndig. Min 6-åring börjar komma ur stadiet att räkna ålder i halva år. Björn är fortfarande kvar i det.B Björn He Bergman skrev:
Likaså argument som att "jag kom från höger, hon ska stanna" visar helt tydligt på att man kan läsa en text, men inte förstå innebörden av den.
Vi får sluta mata trollet.tveksamt skrev:Det blir än tydligare att Björn inte kan ha körkort, han är kanske inte ens myndig. Min 6-åring börjar komma ur stadiet att räkna ålder i halva år. Björn är fortfarande kvar i det.
Likaså argument som att "jag kom från höger, hon ska stanna" visar helt tydligt på att man kan läsa en text, men inte förstå innebörden av den.
Fordonet kan ha ett tillfälligt fel, väglaget eller vädret kan vara sämre än normalt, det kan vara mycket trafik och dålig sikt. För de som kör elbil eller husbil så är "bränsleförbrukningen" markant högre vid högre hastighet. Det finns massor med giltiga skäl till att köra långsammare än hastighetsbegränsningen. Det finns i princip noll giltiga skäl till att köra fortare än hastighetsbegränsningen. 110-vägar har alltid minst 2 körfält i vardera riktning, så den som eventuellt ligger i 85 i högerfil är knappast ett hinder för andra trafikanter. Det finns en vänsterfil för dem att köra om i.D Danne824 skrev:
Varför tror du att det vara står mellan dem? Skulle jag hamna i en sån situation skulle jag såklart se till att dokumentera tydligt varför jag inte körde fortare än jag gjorde, kanske leta efter vittnen som kan vittna om väglaget, visa film från min dashcam för att visa att det var dålig sikt etc. Polisen lär ju också ha en kamera på sin bil och vara tvungen att visa filmen från den för att visa att de kunde se att jag hindrade annan trafik.R Rejäl skrev:
Väl naiv är du, polisen behöver ingen kamera..N Nerre skrev:Varför tror du att det vara står mellan dem? Skulle jag hamna i en sån situation skulle jag såklart se till att dokumentera tydligt varför jag inte körde fortare än jag gjorde, kanske leta efter vittnen som kan vittna om väglaget, visa film från min dashcam för att visa att det var dålig sikt etc. Polisen lär ju också ha en kamera på sin bil och vara tvungen att visa filmen från den för att visa att de kunde se att jag hindrade annan trafik.
En polismans ord väger tyngre än dina..
Lycka till men för andras skull håll hastigheten så slipper vi en massa omkörningar i onödan trafiken flyter säkrare och bättre om stoppklossarna håller sig till trafikrytmen😉
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 643 inlägg