Det är trots allt så att skyltad hastighet är högsta tillåtna. Inte lägsta tillåtna. Inte ens rekommenderad såvitt jag vet...? Så visst kan man störa sig på folk som inte håller skyltad hastighet, men det är trots allt ens eget problem, inte den långsamme förarens.
 
  • Gilla
Nerre och 4 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
men det är trots allt ens eget problem, inte den långsamme förarens.
Nu gör du det väl enkelt för dig.

Trafikförordningen säger:
Text i trafikförordningen om att förare inte får köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller hindra andra förares körning utan giltigt skäl.

Sen gäller detta antagligen inte generellt de som kör 55 på 70-väg men hur långsam och hindrande som helst får man faktiskt inte vara.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har rätt svårt för de som exempelvis på krokig 70-väg kör med sin mätare på 60 vilket i praktiken ofta betyder runt 55... De är inte så många men de finns...

På motorvägen får de köra vad de vill i högerfilen. Stör inte alls på samma sätt.
Att tänka på är att "bashastighet" landsväg oskyltat är 70 km/h oberoende av vägbeskaffenhet. Och här nere i Småland finns många vägar skyltat 70 km/h där det är för hög hastighet, gäller både grus och asfaltsväg.
Många av de "kostigar" vi har som breddats till grusväg, sedan fått asfalt och även sidolinjer är inte bredare än att mellan linjer får 1,5 bil plats mellan linjerna. Jag brukar reflektera över det när det på "kostigen" dyker upp en 70-skylt och med "knäppor" så man vill lyfta lite på sig i stolen för att se vad som kommer på andra sidan.
Men jag förstår att du avser vanliga 70-vägar med körbanor som har plats för två bilar med mittlinje.😉
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och här nere i Småland finns många vägar skyltat 70 km/h där det är för hög hastighet, gäller både grus och asfaltsväg.
Såna har vi med, tro mig...

A AndersS skrev:
Men jag förstår att du avser vanliga 70-vägar med körbanor som har plats för två bilar med mittlinje.
Ja precis, vägar där 70 fungerar utmärkt för de allra flesta men som ofta är för krokiga för att medge säkra omkörningar när någon kör klart långsammare än 70.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker det är ganska intressant och lite roligt att man säger:
"någon kör 10 km/h för långsamt"

Mer frågor på det?
Den uppenbara frågan är "hur fan tänker du"? Men det blir kanske så när man fakturerar arbetstid för körning....
 
F fsn skrev:
Den uppenbara frågan är "hur fan tänker du"? Men det blir kanske så när man fakturerar arbetstid för körning....
Eller kör elbil... 😂😱🙃🤓😇🙄
 
  • Haha
fsn och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har rätt svårt för de som exempelvis på krokig 70-väg kör med sin mätare på 60 vilket i praktiken ofta betyder runt 55... De är inte så många men de finns...

På motorvägen får de köra vad de vill i högerfilen. Stör inte alls på samma sätt.
Om de håller sig där, ja.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Det har inte så mycket med hastigheten att göra utan att efter omkörning återgår man till högra filen (om det inte är 70 eller lägre men även då är det lämpligt om man inte ska vänster i nästa korsning)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Tänk upplevelsen om folk i allmänhet vore lika upprörda över att folk körde 10 km/h för fort som de nu är när de kör 10 km/h "för långsamt"..
Nu är ju så att det ena betyder "10 km/h över gällande hastighetsbegränsning".

Vad betyder det andra? 10 km/h långsammare än vad andra tycker man ska göra? 10 km/h långsammare än vad som är säker högsta hastighet? 10 km/h långsammare än de som kör 20 km/h för fort?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nu är ju så att det ena betyder "10 km/h över gällande hastighetsbegränsning".

Vad betyder det andra? 10 km/h långsammare än vad andra tycker man ska göra? 10 km/h långsammare än vad som är säker högsta hastighet? 10 km/h långsammare än de som kör 20 km/h för fort?
För sakta.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
Jepp, därav mina citattecken runt för långsamt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
tveksamt tveksamt skrev:
Tänk upplevelsen om folk i allmänhet vore lika upprörda över att folk körde 10 km/h för fort som de nu är när de kör 10 km/h "för långsamt"..
Det ör ingen, eller på sin höjd ett fåtal som blir irriterade på de som kör för sakta. Det som upprör är de som medvetet skall ”uppfostra” andra genom att vara ivägen eller som omedvetet är ivägen för att dom är dumma i huvudet. Håll dig undan så får du köra hur sakta du vill inom rimliga gränser.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag avskyr verkligen att folk ligger i mittfil när det är tomt till höger eller i vänsterfil när det är tomt till höger, på vägar med 80 km/h eller mer. På vägar med lägre hastighetsbegränsning kan jag ju alltid lagligt passera till höger.
Jag blir de rätt less på usla bilförare som försöker tvinga sig fram hur som helst. Idag låg jag i 65 km/h på 60-väg, i vänster fil och passerade bilar till höger. Trots det lägger sig en dåre tätt bakom och blinkar med helljusen för att jag ska flytta på mig, oklart var han tänker att jag ska ta vägen.
Igår något liknande. Då körde jag cirka 115 km/h på 100 väg och passerade flera bilar. Rallykalle som kommer bakifrån i 150 km/h och blinkar med helljusen fick fint bromsa. För att vara tydlig, jag körde inte ut i vänsterfil framför Rallykalle, han kom på en påfart, bytte direkt vänster och gasade.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det ör ingen, eller på sin höjd ett fåtal som blir irriterade på de som kör för sakta. Det som upprör är de som medvetet skall ”uppfostra” andra genom att vara ivägen eller som omedvetet är ivägen för att dom är dumma i huvudet. Håll dig undan så får du köra hur sakta du vill inom rimliga gränser.
Nja..
Se exempelvis inlägget ovan. Det är på inget sätt en ovanlig situation. När man sedan kommit om bilen man kör om och lägger sig i högerfil får man långa blickar eller, i sällsyntare fall, ett surt långfinger från RallyKalle.
Men dessa är alltså inte irriterade menar du?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
De är ju irriterade på sina mottrafikanter oavsett. Det är inte främst folk som objektivt kör långsamt som drabbas, vilket framgår av exemplet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.