Fairlane Fairlane skrev:
Knappast, det ser likadant ut hela tiden.
Jag övningskör lite med dottern på E4/E20 ner mot Södertälje och upp mot Botkyrka och det är rätt hopplöst med dessa dårar i mittfilen. De kör 100 km/h ibland (skyltad hastighet), sen sjunker hastigheter till 70-80, sen upp till 100 igen. Själv skiter jag i knäppgökarna och kör förbi, till höger eller till vänster beroende på situationen. Så kan dock inte dottern göra som tvingas sakta ner till 70 km/h i högerfil för att det är lite för tätt i mittfil och vänsterfil för att byta två filer vänster och sen tillbaks. Det blir lite extra svårt med en övningskörningsskylt för då släpper många inte in henne när hon vill byta fil. Förmodligen vill de väl inte hamna bakom en övningskörning, men ligga bakom en som pendlar mellan 70 km/h och 100 km/h går tydligen utmärkt.
Vi var på handledarkurs i förrgår på trafikskola och jag kommer oxå övningsköra med dottern på samma sträcka. För ett par veckor sen såg jag polisen köra ett antal gånger med oklädda bilar och starta röd/blå-lampor framför folk som låg i mittfilen. De fattade ingenting och låg kvar...
 
  • Wow
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nu är ju inte ”långsamt” ett absolut begrepp. Jag tror absolut föraren i exemplet ovan tyckte att Fairlane körde för långsamt, även fast han låg på dryga hastighetsbegränsningen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F
tveksamt tveksamt skrev:
Nja..
Se exempelvis inlägget ovan. Det är på inget sätt en ovanlig situation. När man sedan kommit om bilen man kör om och lägger sig i högerfil får man långa blickar eller, i sällsyntare fall, ett surt långfinger från RallyKalle.
Men dessa är alltså inte irriterade menar du?
Man ligger inte och fisåker i vänsterfilen bara för att man tycker att man kör om, eller kommer att köra om ”ganska snart”. Man åker in i högerfil när det är fritt, sen byter man till vänster igen när det behövs. Man ligger inte kvar i vänster för att det är bekvämt. Hur svårt är det att förstå? Idag var jag åter igen tvungen att köra om en extremt motorstark Merca på högersidan som låg och jäste i +3-5km/h snabbare än bilen som den säkerligen skulle köra om om en minut. Det är inte ok, oavsett hastighet. Man kan inte försvara körning i västerfilen med att man håller hastighet om det är fritt framför och man uppenbart har bilar bakom sig. Ta in det.

Det blev fö rätt bra fart på Mercan direkt efter att jag körde om den av nån anledning, sög väl röv att bli omkörd av en 2liters diesel på 190hk när man har en 4,5liters V8 under huven. Vilket som så var föraren inkompetent, det framgick med önskvärd tydlighet när begåvningen fick ett monster-släpp i den dammiga bussfilen när han försökte pressa sig förbi. Klart underhållande.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
F fsn skrev:
Man ligger inte och fisåker i vänsterfilen bara för att man tycker att man kör om, eller kommer att köra om ”ganska snart”. Man åker in i högerfil när det är fritt, sen byter man till vänster igen när det behövs.
Så långt är vi väl överens, men i båda fallen jag beskrev då passerade jag bilar som körde klart långsammare än mig och det fanns ingen lämplig lucka att ta mig in i. Det var cirka 3 bilars avstånd mellan bilarna tilll höger. Jag byter inte in där och bromsar kraftigt för att släppa fram rallykalle.
F fsn skrev:
Man ligger inte kvar i vänster för att det är bekvämt. Hur svårt är det att förstå? Idag var jag åter igen tvungen att köra om en extremt motorstark Merca på högersidan som låg och jäste i +3-5km/h snabbare än bilen som den säkerligen skulle köra om om en minut.
Det var inte görbart i detta fall så tätt som de låg till höger.
F fsn skrev:
Det är inte ok, oavsett hastighet.
Jo, är det 60 km/h på sträckan så kan du ju köra om till höger, ja inte direkt i detta fall när trafiken var tät, men annars.
F fsn skrev:
Man kan inte försvara körning i västerfilen med att man håller hastighet om det är fritt framför och man uppenbart har bilar bakom sig. Ta in det.
Inte körning, men omkörning. Kommer jag ifatt en långtradare på motorvägen så är det fullt tillåtet för mig att köra om den i 110 km/h, även om någon annan vill köra 150 km/h. Givetvis får jag inte kasta mig ut i vänsterfil precis framför, men är det fritt bakom när jag byter fil så är det ok. Då får den snabbare bilisten släppa på gasen och vänta.
Jag har själv kört som den snabbare bilisten och då ligger man inte med helljus när omkörning pågår.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Så långt är vi väl överens, men i båda fallen jag beskrev då passerade jag bilar som körde klart långsammare än mig och det fanns ingen lämplig lucka att ta mig in i. Det var cirka 3 bilars avstånd mellan bilarna tilll höger. Jag byter inte in där och bromsar kraftigt för att släppa fram rallykalle.

Det var inte görbart i detta fall så tätt som de låg till höger.

Jo, är det 60 km/h på sträckan så kan du ju köra om till höger, ja inte direkt i detta fall när trafiken var tät, men annars.

Inte körning, men omkörning. Kommer jag ifatt en långtradare på motorvägen så är det fullt tillåtet för mig att köra om den i 110 km/h, även om någon annan vill köra 150 km/h. Givetvis får jag inte kasta mig ut i vänsterfil precis framför, men är det fritt bakom när jag byter fil så är det ok. Då får den snabbare bilisten släppa på gasen och vänta.
Jag har själv kört som den snabbare bilisten och då ligger man inte med helljus när omkörning pågår.
Jag säger att det beror lite på. Är det 3-5 bilar och det inte finns luckor som totalt ändrar din hastighet om du skulle byta fil eller behöver trixa som fan för att få en lucka så är det ok då det borde handla en rätt begränsad tid men att mata på i vänsterfilen. Det jag upplever är minut efter minut i vänsterfilen för det finns nån i högerfilen om 15 sekunder. Man får väl använda sig av sekundregler när man ligger i vänsterfilen.
 
F fsn skrev:
Man ligger inte och fisåker i vänsterfilen bara för att man tycker att man kör om, eller kommer att köra om ”ganska snart”. Man åker in i högerfil när det är fritt, sen byter man till vänster igen när det behövs. Man ligger inte kvar i vänster för att det är bekvämt. Hur svårt är det att förstå?
Det är inte vad varken jag eller Fairlane pratar om. Vi pratar om en situation under aktiv omkörning, dvs. inom en handfull billängder från bilen man kör om.
Att då som RallyKalle ändå lägga sig i häcken på en blinka med helljuset och stressa på är helt oförsvarbart.
Likaså att tycka att någon ska klämma sig in i högerfilen när det finns någon enstaka billängds lucka för att de ska få leka autobahn i vänsterfilen.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
F fsn skrev:
Jag säger att det beror lite på. Är det 3-5 bilar och det inte finns luckor som totalt ändrar din hastighet om du skulle byta fil eller behöver trixa som fan för att få en lucka så är det ok då det borde handla en rätt begränsad tid men att mata på i vänsterfilen. Det jag upplever är minut efter minut i vänsterfilen för det finns nån i högerfilen om 15 sekunder. Man får väl använda sig av sekundregler när man ligger i vänsterfilen.
Ja är det en lucka på 15 sekunder är det givet man tar den. Säg situationen där jag körde 115 km/h på 100-väg. I filen till höger körde folk omkring 90 km/h med ett avstånd på säg 25 meter. Jag klämmer inte in mig i den luckan och bromsar kraftigt för att släppa förbi Rallykalle, inte ens om jag kör om ett koppel på 20 bilar. Undantaget är om Rallykalle har blåljus.

När Rallykalle kommer och lägger sig 5 meter bakom och blinkar med helljuset så går han fint vänta lite längre för då lättar jag på gasen och håller inte längre 115 utan kanske 105.
 
  • Älska
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
då lättar jag på gasen och håller inte längre 115 utan kanske 105.
Du avsåg alltså att köra i 115 men då du känner behov av att uppfostra Rallykalle sänker du farten till 105? Eller missförstår jag?
 
Nej, @Fairlane anpassar givetvis bara sin hastighet utifrån gällande trafiksituation, eftersom Rallykalle håller så kort avstånd behöver Fairlane bromsa mjukare och kan därmed inte hålla samma hastighet.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Du avsåg alltså att köra i 115 men då du känner behov av att uppfostra Rallykalle sänker du farten till 105? Eller missförstår jag?
Eftersom rallykalle inte förmår att hålla ett rimligt avstånd så är det bättre om hastigheten är lägre i händelse av en olycka.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du avsåg alltså att köra i 115 men då du känner behov av att uppfostra Rallykalle sänker du farten till 105? Eller missförstår jag?
Just sådant beteende är väl sådant som man kan koppla till hobbypolis. Även om man inte vill vara en sådan så är det väldigt lockande ibland. Inte så mycket för att Rallykalle vill köra fort, för min del får han göra det, men mer för otrevligt beteende från Rallykalles sida. Att lägga sig i häcken, blinka med helljusen och bete sig allmänt aggressivt får man inga sympatier av.
Jag brukar sällan släppa av i sånt läge. Men lägger sig rallykalle onödigt tätt bakom och håller onödigt litet avstånd så brukar jag passa på att spola bakrutan så att även rallykalle blir lite nerpinkad
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Just sådant beteende är väl sådant som man kan koppla till hobbypolis.
Ja lite känns det så.

S Stuff skrev:
Även om man inte vill vara en sådan så är det väldigt lockande ibland.
Ja jag kan göra precis som @Fairlane det erkänner jag. Jag är dock ärlig nog att medge att jag gör det på grund av irritation och ilska. Inte för att jag egentligen tror att det gynnar trafiksäkerheten om jag sänker från 115 till 105, för det tror jag inte det gör. Jag tror luckan till Rallykalle blir ännu mindre och dennes frustration och närhet till dumma beslut ökar på grund av min sänkta hastighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.