F
tveksamt tveksamt skrev:
Det är inte vad varken jag eller Fairlane pratar om. Vi pratar om en situation under aktiv omkörning, dvs. inom en handfull billängder från bilen man kör om.
Att då som RallyKalle ändå lägga sig i häcken på en blinka med helljuset och stressa på är helt oförsvarbart.
Likaså att tycka att någon ska klämma sig in i högerfilen när det finns någon enstaka billängds lucka för att de ska få leka autobahn i vänsterfilen.
Visa hänsyn och låt de som har mandat läxa upp eventuella fortkörare. Lär dig att köra, finns det en lucka i högerfilen använd den och kalla inte det faktum att du ligger och såsar med en hastighet på 2-4km/h fortare än högerfilen för omkörning. Det tar 45 sekunder att täppa till en lucka på 50m om du har en överfart på 4km/h mot högerfilen. Lär dig att köra och sluta leka snut, du bröstar inte det.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Ja är det en lucka på 15 sekunder är det givet man tar den. Säg situationen där jag körde 115 km/h på 100-väg. I filen till höger körde folk omkring 90 km/h med ett avstånd på säg 25 meter. Jag klämmer inte in mig i den luckan och bromsar kraftigt för att släppa förbi Rallykalle, inte ens om jag kör om ett koppel på 20 bilar. Undantaget är om Rallykalle har blåljus.

När Rallykalle kommer och lägger sig 5 meter bakom och blinkar med helljuset så går han fint vänta lite längre för då lättar jag på gasen och håller inte längre 115 utan kanske 105.
Nej, det sista man skall göra är att kasta sig in i en lucka som inte finns och kraftigt ändra fart, det är ett riskbeteende och gör ingen glad. Jag är rätt säker på att du kan köra som folk, däremot rätt tveksam på @tveksamt om man säger så.

F fsn skrev:
Nej, det sista man skall göra är att kasta sig in i en lucka som inte finns och kraftigt ändra fart, det är ett riskbeteende och gör ingen glad. Jag är rätt säker på att du kan köra som folk, däremot rätt tveksam på @tveksamt om man säger så.
Varför då?
Jag berättar om exakt likadana upplevelser som Fairlane, och ditt omdöme är då att han kan köra men inte jag, vad baserar du det på?

Sluta snacka skit och uttala dig inte om saker du inte vet något om så blir det hela mycket bättre ska du se. Att du verkar ha aggressionsproblem i trafiken har framgått med all tydlighet, ditt dåliga trafikvett behöver du inte försöka lära ut till resten av oss.

F
tveksamt tveksamt skrev:
Varför då?
Jag berättar om exakt likadana upplevelser som Fairlane, och ditt omdöme är då att han kan köra men inte jag, vad baserar du det på?

Sluta snacka skit och uttala dig inte om saker du inte vet något om så blir det hela mycket bättre ska du se. Att du verkar ha aggressionsproblem i trafiken har framgått med all tydlighet, ditt dåliga trafikvett behöver du inte försöka lära ut till resten av oss.
Bättre på vilket sätt, är det nån form av hot? Jag tror jag skrev tveksam men blir mer och mer övertygad faktiskt.

Fairlane Fairlane skrev:
Trots det lägger sig en dåre tätt bakom och blinkar med helljusen för att jag ska flytta på mig, oklart var han tänker att jag ska ta vägen.
Det finns ju bara två alternativ:
1. Ligga kvar i bibehållen hastighet tills det går att byta fil
2. Lätta på gasen och glida in precis bakom bilen som ligger till höger

Frågan är vilket alternativ den helljusblinkande blir minst irriterad på.

tveksamt tveksamt skrev:
Nu är ju inte ”långsamt” ett absolut begrepp. Jag tror absolut föraren i exemplet ovan tyckte att Fairlane körde för långsamt, även fast han låg på dryga hastighetsbegränsningen.
Han körde med andra ord både för fort och för långsamt samtidigt?

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
När jag ska köra om så kollar jag om det är fritt till vänster och byter sen körfält och kör om och går därefter tillbaks. Ser jag innan körfältsbyte att det kommer någon snabbt bakifrån så avvaktar jag och låter denne passera.
Nej nej, så ska man inte göra, man bara blinkar och byter till vänsterfil, de som kommer där får vackert bromsa in. Så ser jag i alla fall väldigt många som gör... Vänsterblinket betyder tydligen att man har företräde för omkörningen verkar det som.

Det finns ju också de som ligger i vänsterfil hela tiden och bara flyttar sig tillfälligt till höger för att släppa förbi nån som kommer snabbare i vänsterfil... Självklart utan att använda blinkers alls.

F fsn skrev:
Lär dig att köra,
Jag undrar lite vem som försöker uppfostra vem i den här diskussionen...

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
N Nerre skrev:
En typisk fartdårebromskloss. Den värsta sorten!

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Den var faktiskt bäst idag. Troligen skulle det dessutom funka.
Men sluta det är höger trafik, håll till höger! Tre filer, två OMKÖRNINGS FILER! Svårt? Trafik regler kan det vara ett alternativ? Följ dom!

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Här får vi ändå utdela en eloge till en ny användare som verkar läsa hela tråden. 🫡

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Här får vi ändå utdela en eloge till en ny användare som verkar läsa hela tråden. 🫡
Eller kan trafikreglerna?

F
N Nerre skrev:
Jag undrar lite vem som försöker uppfostra vem i den här diskussionen...
Se där, en till som historiskt i tråden inte förstår hur man kör i en vänstefil och inte kan ta in sin egen totala inkompetens på området.

N Nerre skrev:
Ja, tydligen.
Eftersom både ”för långsamt” och ”för fort” är relativa begrepp är det ju inte ens lite svårt att hitta två stycken som tycker olika om saken.
Enligt hastighetsbegränsningen körde han för fort, enligt RallyKalle körde han för långsamt. Det är väl inget konstigt med det?

D Dick Ekenberg skrev:
Men sluta det är höger trafik, håll till höger! Tre filer, två OMKÖRNINGS FILER! Svårt? Trafik regler kan det vara ett alternativ? Följ dom!
Grattis alla bilskollärare, 100% misslyckade 🇸🇪

• Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.