339 104 läst · 5 325 svar
339k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 842 inlägg
Knappast, det ser likadant ut hela tiden.Alfredo skrev:
Jag övningskör lite med dottern på E4/E20 ner mot Södertälje och upp mot Botkyrka och det är rätt hopplöst med dessa dårar i mittfilen. De kör 100 km/h ibland (skyltad hastighet), sen sjunker hastigheter till 70-80, sen upp till 100 igen. Själv skiter jag i knäppgökarna och kör förbi, till höger eller till vänster beroende på situationen. Så kan dock inte dottern göra som tvingas sakta ner till 70 km/h i högerfil för att det är lite för tätt i mittfil och vänsterfil för att byta två filer vänster och sen tillbaks. Det blir lite extra svårt med en övningskörningsskylt för då släpper många inte in henne när hon vill byta fil. Förmodligen vill de väl inte hamna bakom en övningskörning, men ligga bakom en som pendlar mellan 70 km/h och 100 km/h går tydligen utmärkt.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 645 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 645 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Ja, senast (i söndags) jag var i tät trafik på Södertäljevägen hade de långsammaste valt att gruppera i vänsterfilen, så man kunde glatt köra om dem i mittfil eller högerfil efter behag.Alfredo skrev:
Kändes uppfriskande med lite variation.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 645 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 645 inlägg
Jag har tvåfiligt till jobbet. Fastnade naturligtvis bakom en skinande ny XC40 i 74km/h i vänsterfilen, troligtvis cementerad där för att vederbörande skall hålla vänster upp på Älvsborgsbron 12km senare. Totalt immun mot ljustuta vilket tyvärr resulterade i att tre bilar körde om på rad på insidan med lång ljudtuta på två av dom (ja, jag var en av dessa). De egoistiska jävlarna som tar sig rättigheten att förstöra två filer tar verkligen fram det sämsta beteendet hos kompetenta bilförare.... Hatar det.Nötegårdsgubben skrev:
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 842 inlägg
Jag har en teori om att Volvos XC-modeller är extremt tungatyrda. Har föraren väl lyckats styra över till vänsterfil så har de ingen ork kvar i armarna för att ratta tillbaks bilen till höger igen.F fsn skrev:
Dessa modeller ligger oproportionerligt ofta fast i vänsterfil. Jag kör då och då mellan Tierp och Uppsala, cirka 6 mil. Det är faktiskt rätt vanligt att jag har en Volvo XC-någonting en bit framför mig i vänsterfil, medan jag ligger till höger. Under dessa 6 mil så håller vi samma hastighet.
Jag byter till vänster och kör om någon då och då, men den tungatyrda Volvon ligger fast hela sträckan i vänster fil, trots att bästa bil att köra om ligger 500 meter fram (vilket tar en stund att komma ikapp om man bara kör 5-10 km/h fortare).
Väl i Uppsala har de samlat ihop nog med energi för att vaxa in bilen på avfarten...
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 645 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 645 inlägg
Ligger den nån stans öht så borde det vara nån stans i de trakterna.... Älvs.... Önskar att jag kunde skyll på T9 men det kan jag inte heller göra.mexitegel skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 645 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 645 inlägg
Kanske, i Göteborg är 50% av bilarna en volvo, 25% Polstar 2 och resten av märkena delar mer eller mindre rättvist på övriga 25% så jag trodde att det berodde på statistiska faktorer.Fairlane skrev:Jag har en teori om att Volvos XC-modeller är extremt tungatyrda. Har föraren väl lyckats styra över till vänsterfil så har de ingen ork kvar i armarna för att ratta tillbaks bilen till höger igen.
Dessa modeller ligger oproportionerligt ofta fast i vänsterfil. Jag kör då och då mellan Tierp och Uppsala, cirka 6 mil. Det är faktiskt rätt vanligt att jag har en Volvo XC-någonting en bit framför mig i vänsterfil, medan jag ligger till höger. Under dessa 6 mil så håller vi samma hastighet.
Jag byter till vänster och kör om någon då och då, men den tungatyrda Volvon ligger fast hela sträckan i vänster fil, trots att bästa bil att köra om ligger 500 meter fram (vilket tar en stund att komma ikapp om man bara kör 5-10 km/h fortare).
Väl i Uppsala har de samlat ihop nog med energi för att vaxa in bilen på avfarten...
Igår hände nått som bara inträffar på 3 filiga vägar, på en 2 filig väg.
Med 3 filer kan man ofta peta in farthållaren och hålla samma fart hela sträckan utan uppehåll, tex i höger filen på Södertäljevägen.
Igår kväll efter åkt av båten från Gotland petade jag i farthållaren vid 110 skyltarna efter Nynäshamn på 116 km/h och höll den farten oavbrutet till strax efter Jordbro
Ingen bil av alla de jag körde om gick ut och sinkade min framfart 🙂
Med 3 filer kan man ofta peta in farthållaren och hålla samma fart hela sträckan utan uppehåll, tex i höger filen på Södertäljevägen.
Igår kväll efter åkt av båten från Gotland petade jag i farthållaren vid 110 skyltarna efter Nynäshamn på 116 km/h och höll den farten oavbrutet till strax efter Jordbro
Fullmånen kanske.Isakare skrev:Igår hände nått som bara inträffar på 3 filiga vägar, på en 2 filig väg.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 372 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 372 inlägg
Inte förvånad, glad och tacksam att V 73/Nynäsvägen är "min väg" och inte som tidigare E4/E20 Stockholm-Södertälje.Isakare skrev:Igår hände nått som bara inträffar på 3 filiga vägar, på en 2 filig väg.