339 092 läst · 5 325 svar
339k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Vi var tidigare lite OT i tråden kring filval i rondeller och hur man på diverse ställen ”informerar” trafikanter om föreslagna filval som sedan trafikanten kan torska på om nu inte alla följer dessa ”förslag”. Passerade Norrköping häromdagen som vid norra infarten från E4:an (vägstumpen är väl väg 56 om jag minns rätt) blivit välsignade med lite ”förslag” på hur någon då kan få för sig att välja vänsterfilen för att köra rakt fram och så bli ansedd som vållande om nu bilen i högerfilen vill ta hela varvet runt…. Inga heldragna linjer i rondellen i sig kanske ska nämnas
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, bra fråga.M myrstack skrev:Vi var tidigare lite OT i tråden kring filval i rondeller och hur man på diverse ställen ”informerar” trafikanter om föreslagna filval som sedan trafikanten kan torska på om nu inte alla följer dessa ”förslag”. Passerade Norrköping häromdagen som vid norra infarten från E4:an (vägstumpen är väl väg 56 om jag minns rätt) blivit välsignade med lite ”förslag” på hur någon då kan få för sig att välja vänsterfilen för att köra rakt fram och så bli ansedd som vållande om nu bilen i högerfilen vill ta hela varvet runt…. Inga heldragna linjer i rondellen i sig kanske ska nämnas
[bild][bild]
Det var kanske mitt inlägg med bild du läst, där en kollega tog vänster och svängde höger ut (2 filer) och fick böter av polisen. Det var skyltat att vänster bara var för vänstersväng.
Nu har vi 2 saker att hålla reda på, vägvisningen och att du ska lämna företräde när du byter fil, vilket man gör när man lämnar en 2 filig rondell från vänsterfilen.
Precis, jag provkörde gatan efteråt med dottern, jag höll med henne om att det var bättre sikt i korsningarna än vid infarterna till kedjehusen.Demmpa skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Du kan torska även om alla följer de förslagen. Olika infarter kan ha förslag som tillsammans inte går ihop om vi inte visar varandra hänsyn.M myrstack skrev:
Ja, byter man fil måste man lämna företräde. Att tro att man alltid har fritt framåt bara för att man följer en viss föreslagen rutt är lika lite sant i rondeller som någon annanstans. Det skyltarna visar är att det är en lämplig väg från plats A till B, inte att man har en ohindrad väg dit.M myrstack skrev:Passerade Norrköping häromdagen som vid norra infarten från E4:an (vägstumpen är väl väg 56 om jag minns rätt) blivit välsignade med lite ”förslag” på hur någon då kan få för sig att välja vänsterfilen för att köra rakt fram och så bli ansedd som vållande om nu bilen i högerfilen vill ta hela varvet runt.
För egen del gillade jag de rondeller som för 20–30 år sedan var målade som spiraler. På det viset kunde man hålla sin fil och köra ut ur rondellen med företräde även i vänsterfil. Mig veterligen är bara den massiva Vallarondellen i Linköping fortfarande målad så.
Nu för tiden är istället den förhärskande synen att rondeller egentligen bara är vägar med avfarter till höger. Hade folk på riktigt behandlat dem så hade storstadstrafiken säckat ihop totalt, då den bygger på att folk använder båda filerna.
Som redan nämnts så fungerar det med två filer in om en av filerna försvinner inne i cirkulationsplatsen, men i vissa är det bara målat så, vilket gör att folk kör över spärrlinjerna och skapar sin egen fil ändå. Här i Göteborgsområdet finns det en sådan där spärrlinjerna numera är helt bortnötta så folk inser inte ens längre att de gör fel...
Då följer man ju inte trafikreglerna?Tokslut skrev:Så kul när man kommer ifatt förare som kör så "ordenligt" men plötsligt fladdrar ner under 20km/h av max hastighet och viftar i backspegen när man kommer för nära och ska visa hur dålig jag är på att köra medans de "sköter" sig, tills det kommer till jobbiga saker som blinka i korsningar, stanna vid stopplikt mm.
Det är ju just det där, man kan inte välja fritt mellan vilka trafikregler man ska följa.
Man ska både hålla sig under hastighetsbegränsningen, ligga i rätt fil, ge tecken i god tid och hellre en gång för mycket än att hoppas på att andra är tankeläsare, stanna vid stopplikt, accelerera ordentligt i accelerationsfält, låta bli att börja sakta in 2 km innan motorvägsavfarten, ge f-n i att stanna så man blockerar annan trafik osv.
Kallas väl turbinlinjer och finns fortfarande på många ställen. Problemet är att folk struntar i dem.Nötegårdsgubben skrev: