Vi var tidigare lite OT i tråden kring filval i rondeller och hur man på diverse ställen ”informerar” trafikanter om föreslagna filval som sedan trafikanten kan torska på om nu inte alla följer dessa ”förslag”. Passerade Norrköping häromdagen som vid norra infarten från E4:an (vägstumpen är väl väg 56 om jag minns rätt) blivit välsignade med lite ”förslag” på hur någon då kan få för sig att välja vänsterfilen för att köra rakt fram och så bli ansedd som vållande om nu bilen i högerfilen vill ta hela varvet runt…. Inga heldragna linjer i rondellen i sig kanske ska nämnas


Vägmärkeskylt vid norra infarten till Norrköping visar rekommenderade filval för en rondell utan heldragna linjer, synlig ett grönt gräsområde och en byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy över en flerfilig väg med bilar och en buss som kör i Norrköping, Norrköpings norra infart syns i bakgrunden, inga heldragna linjer i rondellen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M myrstack skrev:
Vi var tidigare lite OT i tråden kring filval i rondeller och hur man på diverse ställen ”informerar” trafikanter om föreslagna filval som sedan trafikanten kan torska på om nu inte alla följer dessa ”förslag”. Passerade Norrköping häromdagen som vid norra infarten från E4:an (vägstumpen är väl väg 56 om jag minns rätt) blivit välsignade med lite ”förslag” på hur någon då kan få för sig att välja vänsterfilen för att köra rakt fram och så bli ansedd som vållande om nu bilen i högerfilen vill ta hela varvet runt…. Inga heldragna linjer i rondellen i sig kanske ska nämnas


[bild][bild]
Ja, bra fråga.
Det var kanske mitt inlägg med bild du läst, där en kollega tog vänster och svängde höger ut (2 filer) och fick böter av polisen. Det var skyltat att vänster bara var för vänstersväng.
Nu har vi 2 saker att hålla reda på, vägvisningen och att du ska lämna företräde när du byter fil, vilket man gör när man lämnar en 2 filig rondell från vänsterfilen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Så som jag uppfattar @pacman42 rätt så var det bättre sikt i korsningarna än resten av villagatan, alltså sämre sikt vid garageuppfarterna, trädgårdsgångar etc än korsningarna, å då hölls det generellt lägre hastighet längs hela gatan.
Precis, jag provkörde gatan efteråt med dottern, jag höll med henne om att det var bättre sikt i korsningarna än vid infarterna till kedjehusen.
 
M myrstack skrev:
Vi var tidigare lite OT i tråden kring filval i rondeller och hur man på diverse ställen ”informerar” trafikanter om föreslagna filval som sedan trafikanten kan torska på om nu inte alla följer dessa ”förslag”.
Du kan torska även om alla följer de förslagen. Olika infarter kan ha förslag som tillsammans inte går ihop om vi inte visar varandra hänsyn.
M myrstack skrev:
Passerade Norrköping häromdagen som vid norra infarten från E4:an (vägstumpen är väl väg 56 om jag minns rätt) blivit välsignade med lite ”förslag” på hur någon då kan få för sig att välja vänsterfilen för att köra rakt fram och så bli ansedd som vållande om nu bilen i högerfilen vill ta hela varvet runt.
Ja, byter man fil måste man lämna företräde. Att tro att man alltid har fritt framåt bara för att man följer en viss föreslagen rutt är lika lite sant i rondeller som någon annanstans. Det skyltarna visar är att det är en lämplig väg från plats A till B, inte att man har en ohindrad väg dit.

För egen del gillade jag de rondeller som för 20–30 år sedan var målade som spiraler. På det viset kunde man hålla sin fil och köra ut ur rondellen med företräde även i vänsterfil. Mig veterligen är bara den massiva Vallarondellen i Linköping fortfarande målad så.

Nu för tiden är istället den förhärskande synen att rondeller egentligen bara är vägar med avfarter till höger. Hade folk på riktigt behandlat dem så hade storstadstrafiken säckat ihop totalt, då den bygger på att folk använder båda filerna.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mig veterligen är bara den massiva Vallarondellen i Linköping fortfarande målad så.
Världens bästa trafiklösning när man kan den. Intressant för nykomlingar…
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Som redan nämnts så fungerar det med två filer in om en av filerna försvinner inne i cirkulationsplatsen, men i vissa är det bara målat så, vilket gör att folk kör över spärrlinjerna och skapar sin egen fil ändå. Här i Göteborgsområdet finns det en sådan där spärrlinjerna numera är helt bortnötta så folk inser inte ens längre att de gör fel...
 
S
Alfredo Alfredo skrev:
Det beror väl ändå på vilken hastighet man håller.
Thanks Mr obvious. 👌

Det är även farligare att dricka en liter bensin, än en liter vatten.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Pratar vi om någon hemmasnickrad skylt och inte ett korrekt vägmärke? I så fall förstår jag bättre att hon klarade sig.
Det var en officiell skylt. Den satt så högt upp i ett tjockt träd att den inte gick att se alls.
 
kashieda kashieda skrev:
Det var en officiell skylt. Den satt så högt upp i ett tjockt träd att den inte gick att se alls.
OK. Jag kände inte igen texten "Ej infart hitåt". För mig är det skyltarna nedan som används vid enkelriktade gator.

En blå skylt med en vit pil som pekar åt vänster bredvid en röd skylt med ett gult horisontellt streck som visar enkelriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Jag kände inte igen texten "Ej infart hitåt". För mig är det skyltarna nedan som används vid enkelriktade gator.

[bild]
Vad jag menade.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Så kul när man kommer ifatt förare som kör så "ordenligt" men plötsligt fladdrar ner under 20km/h av max hastighet och viftar i backspegen när man kommer för nära och ska visa hur dålig jag är på att köra medans de "sköter" sig, tills det kommer till jobbiga saker som blinka i korsningar, stanna vid stopplikt mm.
Då följer man ju inte trafikreglerna?

Det är ju just det där, man kan inte välja fritt mellan vilka trafikregler man ska följa.

Man ska både hålla sig under hastighetsbegränsningen, ligga i rätt fil, ge tecken i god tid och hellre en gång för mycket än att hoppas på att andra är tankeläsare, stanna vid stopplikt, accelerera ordentligt i accelerationsfält, låta bli att börja sakta in 2 km innan motorvägsavfarten, ge f-n i att stanna så man blockerar annan trafik osv.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För egen del gillade jag de rondeller som för 20–30 år sedan var målade som spiraler. På det viset kunde man hålla sin fil och köra ut ur rondellen med företräde även i vänsterfil. Mig veterligen är bara den massiva Vallarondellen i Linköping fortfarande målad så.
Kallas väl turbinlinjer och finns fortfarande på många ställen. Problemet är att folk struntar i dem.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
S Swebfn skrev:
var att de i mittenfilen höll ca 100km/h. Dvs 10 km/h för långsamt.
Det är ju faktiskt ganska intressant och roligt att man kan utrycka sig sådär ... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.