339 111 läst · 5 325 svar
339k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 842 inlägg
Fast du visar också tecken på att inte läsa vad folk skriver, utan dra dina egna tolkningar...D Danne824 skrev:
Va, det menar du inte?D Danne824 skrev:
10 till 12 över FÖG?
Själv kör jag IOHBPO.
Givetvis inte, således fritt fram att alla gör som de vill?D Danne824 skrev:
Det beror helt på var. E4/E20 mellan Hallunda och Södertälje så stämmer ditt uttalande inte alls. Där ligger en stor majoritet 80 km/h max, i mittfil.D Danne824 skrev:
På Nynäsvägen mellan Handen och Trångsund är det och en majoritet. Nu kanske du aldrig kört där så då kan du inte veta.
I övrigt kör nog väldigt många lite för fort ibland och lite för långsamt ibland. Klassiskt är när man håller hastigheten och kommer ifatt någon och får sakta ner och sen när tillåten hastighet sjunker så blir man ifrånåkt för de håller samma fart hela tiden.
Jag kör oftast efter hastigheten, ibland lite mer, ibland lite mindre, beroende på omständigheterna.D Danne824 skrev:
Jag tycker verkligen inte jag ska ha fri lejd, men jag tycker inte heller att folk ska lägga sig ivägen. Det är lika egoistiskt som att kräva fri väg
Nu kör jag sällan i omkörningsfil, det är ju omkörningsfil...D Danne824 skrev:
Men visst händer det att jag är på väg att göra en omkörning att någon styr in framför utan att titta i backspegeln vid filbyte. Då låter jag vederbörande göra sin omkörning och jag håller avstånd tills de är klara och jag kan passera.
Fast du läser ju inte vad folk skriver utan drar egna slutsatser om saker som inte skrivits.D Danne824 skrev:
Det gör jag med. Yrkesbilister är inte alltid så bra.D Danne824 skrev:
Häromdagen var jag ute och övningskörde med dottern när vi kom ifatt en taxi i mittfil, körandes 50 km/h (där det är 100 km/h) under utmärkta förhållanden. Vi har också en och annan långtradare som ligger i 80-90 km/h i mittfil när det är tomt till höger. Kör man istället på Essingeleden, eller E4/E20 vid Västberga på väg söderut och håller 70-72km/h (enligt GPS) så är det inte ovanligt att man har en långtradare 5-10 meter bakom bilen en rätt lång sträcka.
Yrkestrafik i form av bussförare struntar rätt ofta i att lämna företräde etc.
Med det sagt så försöker jag hjälpa bussförare och lastbilschaufförer att komma ut på hårt trafikerad väg, genom att tydligt sakta in och visa att jag släpper in dem.
Gör jag? Jag trodde jag skrev om att placera sig i rätt fil.D Danne824 skrev:
Jag har många gånger skrivit att jag ibland kör in till höger fast man inte får, att jag emellanåt kör för fort (aldrig i villaområden eller vid skolor etc).D Danne824 skrev:
Du får nog jobba på läsförståelsen lite.
Orkar inte läsa igenom ditt rappakalja men du vet uppenbarligen inte om uttrycket FÖG.Fairlane skrev:Fast du visar också tecken på att inte läsa vad folk skriver, utan dra dina egna tolkningar...
Va, det menar du inte?
10 till 12 över FÖG?
Själv kör jag IOHBPO.
Givetvis inte, således fritt fram att alla gör som de vill?
Det beror helt på var. E4/E20 mellan Hallunda och Södertälje så stämmer ditt uttalande inte alls. Där ligger en stor majoritet 80 km/h max, i mittfil.
På Nynäsvägen mellan Handen och Trångsund är det och en majoritet. Nu kanske du aldrig kört där så då kan du inte veta.
I övrigt kör nog väldigt många lite för fort ibland och lite för långsamt ibland. Klassiskt är när man håller hastigheten och kommer ifatt någon och får sakta ner och sen när tillåten hastighet sjunker så blir man ifrånåkt för de håller samma fart hela tiden.
Jag kör oftast efter hastigheten, ibland lite mer, ibland lite mindre, beroende på omständigheterna.
Jag tycker verkligen inte jag ska ha fri lejd, men jag tycker inte heller att folk ska lägga sig ivägen. Det är lika egoistiskt som att kräva fri väg
Nu kör jag sällan i omkörningsfil, det är ju omkörningsfil...
Men visst händer det att jag är på väg att göra en omkörning att någon styr in framför utan att titta i backspegeln vid filbyte. Då låter jag vederbörande göra sin omkörning och jag håller avstånd tills de är klara och jag kan passera.
Fast du läser ju inte vad folk skriver utan drar egna slutsatser om saker som inte skrivits.
Det gör jag med. Yrkesbilister är inte alltid så bra.
Häromdagen var jag ute och övningskörde med dottern när vi kom ifatt en taxi i mittfil, körandes 50 km/h (där det är 100 km/h) under utmärkta förhållanden. Vi har också en och annan långtradare som ligger i 80-90 km/h i mittfil när det är tomt till höger. Kör man istället på Essingeleden, eller E4/E20 vid Västberga på väg söderut och håller 70-72km/h (enligt GPS) så är det inte ovanligt att man har en långtradare 5-10 meter bakom bilen en rätt lång sträcka.
Yrkestrafik i form av bussförare struntar rätt ofta i att lämna företräde etc.
Med det sagt så försöker jag hjälpa bussförare och lastbilschaufförer att komma ut på hårt trafikerad väg, genom att tydligt sakta in och visa att jag släpper in dem.
Gör jag? Jag trodde jag skrev om att placera sig i rätt fil.
Jag har många gånger skrivit att jag ibland kör in till höger fast man inte får, att jag emellanåt kör för fort (aldrig i villaområden eller vid skolor etc).
Du får nog jobba på läsförståelsen lite.
De som kör mycket är väl medvetna om det utrycket 😂
Det är din hastighet över land bestämt av gps signaler.
Önskar dig en trevlig sommar och mycket läsning om hur man beter sig i trafiken 🤣
Det är ett maritimt uttryck och används inte på vägar i vanliga samtal.D Danne824 skrev:
I övrigt är jag av uppfattningen att den som redan vet allt, som du, inte vet någonting.
Högt upp på dunning/kruger-kurvan eller? 🤣
Visst, Persgård.D Danne824 skrev:
Läser man trafikförordningen så är det tydligt att det räknas som omkörning att passera en bil i annat körfält.Utsättaren skrev:
Undantagen anges i 3. kap §41:
D.v.s. i alla andra fall räknas det som omkörning om man passerar en bil i annat körfält.41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
- om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
- om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
- om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.
Sen finns det då ett fåtal situationer där det är tillåtet att köra om till höger enligt t.ex. 3. kap §31 (som hänvisar till §7).
Har man kört i körskola brukar de inte boka in uppkörning förrän man kan köra tillräckligt bra, men det gäller inte "privatister". De använder ofta uppkörningen som ett test av vad de behöver träna mer på... Just på grund av detta så har de väl ändrat reglerna så det måste gå en viss tid innan man kan boka ny uppkörning. Innan det så kunde folk boka flera uppkörningar i veckan.K krambriw skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 842 inlägg
Du kan boka en ny uppkörning dagen efter, det finns ingen begränsning för det, bortsett från att det är hopplöst svårt att hitta någon tid i närtid. Dottern letar uppkörning nu och hittar tider i oktober...N Nerre skrev:Har man kört i körskola brukar de inte boka in uppkörning förrän man kan köra tillräckligt bra, men det gäller inte "privatister". De använder ofta uppkörningen som ett test av vad de behöver träna mer på... Just på grund av detta så har de väl ändrat reglerna så det måste gå en viss tid innan man kan boka ny uppkörning. Innan det så kunde folk boka flera uppkörningar i veckan.
Ja, det de har ändrat verkar vara att man bara kan boka en uppkörning i taget, förut tror jag man kunde boka flera samtidigt? Så folk använde det som en slags körlektioner, 4-5 uppkörningar samma vecka?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 842 inlägg
Jag vet inte hur det var innan, men nu kan man bara boka in en tid. Det innebär säkert också att många provar när tiden närmar sig även om de inte är riktigt klara. Går det så går det och nästa tid är ändå 2 månader bort...
Sen kan man ha tur och få en tid som någon avbokat förstås, men jag tror och kan delvis förstå att många chansar.
Jag tror dottern har bra chans att klara det nu, men det betyder givetvis inte att hon gör bil som någon som har haft körkort längre.
Sen kan man ha tur och få en tid som någon avbokat förstås, men jag tror och kan delvis förstå att många chansar.
Jag tror dottern har bra chans att klara det nu, men det betyder givetvis inte att hon gör bil som någon som har haft körkort längre.
Hoppas att det går bra för dottern din. Min dotter fick åka upp till norra Sverige för att ta körkortet, där hon klarade det galant på gator hon inte sett, än mindre kört på förut. Hon fick beröm för att hon var ovanligt duktig på att köra.
Men här i Göteborgsområdet så blev hon kuggad varje gång, det kändes som att de hittade på orsaker att kugga henne. Sonen däremot fick kortet direkt, han var långt efter dottern i körkompetens. Men dottern fick tyvärr samma kontrollant varje gång (utom en, men det är en helt annan historia) och kontrollanten (med kontrollant elev) gillade verkligen inte henne.
Så, hon skall inte ta en kuggad uppkörning som ett misslyckande.
Den gången hon fick en annan kontrollant så åkte hon på att hon var ofokuserad på trafiken, inte så konstigt då körbilens kontrollantbackspegel ramlade loss från rutan en gång i minuten, varefter kontrollanten bara satte tillbaka den igen. Även jag hade kört dåligt då...
Men här i Göteborgsområdet så blev hon kuggad varje gång, det kändes som att de hittade på orsaker att kugga henne. Sonen däremot fick kortet direkt, han var långt efter dottern i körkompetens. Men dottern fick tyvärr samma kontrollant varje gång (utom en, men det är en helt annan historia) och kontrollanten (med kontrollant elev) gillade verkligen inte henne.
Så, hon skall inte ta en kuggad uppkörning som ett misslyckande.
Den gången hon fick en annan kontrollant så åkte hon på att hon var ofokuserad på trafiken, inte så konstigt då körbilens kontrollantbackspegel ramlade loss från rutan en gång i minuten, varefter kontrollanten bara satte tillbaka den igen. Även jag hade kört dåligt då...
Trist när sådana omständigheter ger sådant utslag. Så ofta är det ju något fel.
Någon enstaka gång kan man tycka att man ska klara av som förare, händer samma sak om och om igen och jag körde bil skulle jag efter ett par gånger stanna på lämpligt ställe och packa om/fixa problemet, det är ju svårt att göra med kontrollantens spegel.
Någon enstaka gång kan man tycka att man ska klara av som förare, händer samma sak om och om igen och jag körde bil skulle jag efter ett par gånger stanna på lämpligt ställe och packa om/fixa problemet, det är ju svårt att göra med kontrollantens spegel.
Jag tror faktiskt att den stora skillnaden mellan dottern och sonen var att sonen bokade sin uppkörning genom körskolan (han körde några lektioner där), medan dottern som kört mycket mer på körskolan inte kunde boka via den pga för långa väntetider (hon körde upp under covid-köerna). Det verkar som om de fortfarande anser att de som körskolan släpper igenom är redo...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 842 inlägg
Igår och idag har vi övningskört lite igen och det är uppenbart dels hur dåligt folk kan regler för filkörning och dels hur lite respekt man visar för övningskörning.
Igår låg vi till höger på motorvägen, 100 km/h, och närmar oss en bil som kör cirka 80 km/h i samma fil. Dottern kollar att det är klar (det var klart), byter fil till vänster (2-filigt) och kör om i 100 km/h. Det duger inte för någon som upptäcker att det är en avfart till höger (lång sådan) och kör använder avfartsfilen för att passera bilen som kör i 80 km/h. Sen tillbaks till högerfil, samtidigt som dottern är klar med omkörningen och också vill byta fil till högerfil. Han tittade på oss som att det var vi som gjort något fel.
Idag på en 60-strecka, tvåfiligt ligger vi i vänsterfil i 60 km/h. Det är rätt tät trafik i båda filer. Strax framför till höger ligger en annan bilist i 60 km/h med en bil 1½ meter bakom (idiot). Det är bara att ta det lugnt och ligga kvar och hoppas det lättar sen. Lite längre fram vet vi att många svänger av från högerfil så det finns mer utrymme att byta fil när vi närmar oss 80 km/h. Nu kör en bil om till höger, svänger in framför och bromsar och slår på varningsblinkers och börjar gestikulera om att vi ligger i fel fil. Dottern måste bromsa lite innan han drar iväg och vi får gasa upp i 60 igen. Då har vi nästa bil som åker upp till höger och stirrar in och skakar på huvudet för att vi ligger i fel fil...
Båda dessa herrar känner kanske inte till att det är ok att köra om till höger där och att vi inte gör något fel? Båda dessa herrar verkar ha missat att det är bra att visa extra hänsyn till övningskörning. Båda dessa herrar hade också missat att man inte får köra över heldragen linje för det gjorde de båda lite längre fram när de skulle byta fil...
Igår låg vi till höger på motorvägen, 100 km/h, och närmar oss en bil som kör cirka 80 km/h i samma fil. Dottern kollar att det är klar (det var klart), byter fil till vänster (2-filigt) och kör om i 100 km/h. Det duger inte för någon som upptäcker att det är en avfart till höger (lång sådan) och kör använder avfartsfilen för att passera bilen som kör i 80 km/h. Sen tillbaks till högerfil, samtidigt som dottern är klar med omkörningen och också vill byta fil till högerfil. Han tittade på oss som att det var vi som gjort något fel.
Idag på en 60-strecka, tvåfiligt ligger vi i vänsterfil i 60 km/h. Det är rätt tät trafik i båda filer. Strax framför till höger ligger en annan bilist i 60 km/h med en bil 1½ meter bakom (idiot). Det är bara att ta det lugnt och ligga kvar och hoppas det lättar sen. Lite längre fram vet vi att många svänger av från högerfil så det finns mer utrymme att byta fil när vi närmar oss 80 km/h. Nu kör en bil om till höger, svänger in framför och bromsar och slår på varningsblinkers och börjar gestikulera om att vi ligger i fel fil. Dottern måste bromsa lite innan han drar iväg och vi får gasa upp i 60 igen. Då har vi nästa bil som åker upp till höger och stirrar in och skakar på huvudet för att vi ligger i fel fil...
Båda dessa herrar känner kanske inte till att det är ok att köra om till höger där och att vi inte gör något fel? Båda dessa herrar verkar ha missat att det är bra att visa extra hänsyn till övningskörning. Båda dessa herrar hade också missat att man inte får köra över heldragen linje för det gjorde de båda lite längre fram när de skulle byta fil...