339 111 läst · 5 325 svar
339k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Ja eller så är det och dessutom klart mkt troligare, att hon inte klarade av uppkörningen, även fast hon var din dotter.pacman42 skrev:Jag tror faktiskt att den stora skillnaden mellan dottern och sonen var att sonen bokade sin uppkörning genom körskolan (han körde några lektioner där), medan dottern som kört mycket mer på körskolan inte kunde boka via den pga för långa väntetider (hon körde upp under covid-köerna). Det verkar som om de fortfarande anser att de som körskolan släpper igenom är redo...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Ja, tyvärr verkar det finnas vissa som triggas av övningskörningsskyltar snarare än att se dem som tecken på att man bör visa extra hänsyn.Fairlane skrev:
Ett sätt man snabbt får lära sig att det finns idioter i trafiken på antar jag…
Nja, som sagt hon körde bättre än sonen som klarade det och hon kör fortfarande bättre än sonen.S Sernando skrev:
En gång var argumentet att hon inte tittade över axeln när hon skulle in på motorvägen. Enligt dottern så tittade hon och såg att det inte fanns en bil där och påbörjade filbyte. Hon hade tydligen tittat för tidigt eller någonting. Den uppkörningen körde hon drygt tre mil, småvägar, motorvägar, stadskörning och villaområde bland annat.
En annan gång så var argumentet att hon inte hade bromsat in i korsningarna i ett villaområde, hon hade valt att köra långsamt hela tiden då det var häckar och barn kunde springa ut mellan dessa, men hon skulle tydligen ha bromsat ned till stilla stående i korsningarna som hade bättre sikt. Denna uppkörningen påminde en hel del om den första.
Sonen behövde bara köra ca fem kilometer. Ut från Trafikverket, tre rondeller, vändning medelst back runt hörn och sedan tillbaka genom samma tre rondeller igen och sedan klar.
Det kan ju också ha varit att kontrollanten hade en kontrollantelev med sig på de två uppkörningarna ovan.
Som sagt, när dottern åkte till norra Sverige så fick hon beröm för att hon var ovanligt duktig på att köra.
Så kul när man kommer ifatt förare som kör så "ordenligt" men plötsligt fladdrar ner under 20km/h av max hastighet och viftar i backspegen när man kommer för nära och ska visa hur dålig jag är på att köra medans de "sköter" sig, tills det kommer till jobbiga saker som blinka i korsningar, stanna vid stopplikt mm.N Nerre skrev:
Nej, säger inte att du är en av dom, men ditt inlägg triggade mig till att skiva detta 😘
Det är roligt när "duktiga" förare ska lära andra hastighetheten när de skiter blankt i annat.
Så hon gjorde fel och kuggade därför på uppkörningen. Då vet vi ju varför hon inte blev godkänd. Check!pacman42 skrev:Nja, som sagt hon körde bättre än sonen som klarade det och hon kör fortfarande bättre än sonen.
En gång var argumentet att hon inte tittade över axeln när hon skulle in på motorvägen. Enligt dottern så tittade hon och såg att det inte fanns en bil där och påbörjade filbyte. Hon hade tydligen tittat för tidigt eller någonting. Den uppkörningen körde hon drygt tre mil, småvägar, motorvägar, stadskörning och villaområde bland annat.
En annan gång så var argumentet att hon inte hade bromsat in i korsningarna i ett villaområde, hon hade valt att köra långsamt hela tiden då det var häckar och barn kunde springa ut mellan dessa, men hon skulle tydligen ha bromsat ned till stilla stående i korsningarna som hade bättre sikt. Denna uppkörningen påminde en hel del om den första.
Sonen behövde bara köra ca fem kilometer. Ut från Trafikverket, tre rondeller, vändning medelst back runt hörn och sedan tillbaka genom samma tre rondeller igen och sedan klar.
Det kan ju också ha varit att kontrollanten hade en kontrollantelev med sig på de två uppkörningarna ovan.
Som sagt, när dottern åkte till norra Sverige så fick hon beröm för att hon var ovanligt duktig på att köra.
Sonen glömde blinka när han gjorde körde ur cirkulationsplats och klarade körkortet.S Sernando skrev:
Du skall inte tro att det finns några tydliga kriterier för godkänd eller inte godkänd. Det är ytterst subjektivt.
Att glömma blinka ut ur en rondell, är bra mkt mindre farligt, än att inte "bromsa" in på lokalgator med skymda korsningar.pacman42 skrev:
Två fel gör inte att det ena blir rätt, men visst fasen är det subjektivt. Det finns bättre och sämre beteenden som ska göras och ändra som inte är hela världen.
Så som jag uppfattar @pacman42 rätt så var det bättre sikt i korsningarna än resten av villagatan, alltså sämre sikt vid garageuppfarterna, trädgårdsgångar etc än korsningarna, å då hölls det generellt lägre hastighet längs hela gatan.S Sernando skrev:
Fick syn på denna tråd och bara måste flika in hur störande det är när folk ligger i vänsterfil eller mittfil helt i onödan.
I förra veckan körde jag söderut på E20/E4, där det var 3-rolig väg.
Har för mig att hastighetsbegränsningen var satt till 110km/h och jag låg på exakt det (enligt GPS), i högra filen. I mittenfilen låg den största delen av mina medtrafikanter, med alldeles för kort mellanrum såklart, och i den vänstra filen låg de som hade bråttom hem i allt mellan 120-180km/h.
Rätt skönt att ligga i högra filen, helt själv, men problemet var att de i mittenfilen höll ca 100km/h. Dvs 10 km/h för långsamt.
Jag har då flera alternativ, sakta ner, eller byta till mittenfilen och få lite extra stenskott samt riskera en kollision om någon tvärnitar, eller lägga mig i den vänstra filen men då bli ikappkörd på nolltid om jag håller den lagliga hastigheten och då behöva klämma mig in i mittenfilen titt som tätt.
Jag valde till slut att ligga kvar på min farthållare i 110km/h i den högra filen. Körde sakta med säkert om ett antal fordon på fel sida. Några insåg vad de sysslade med och bytte fil och la sig bakom mig.
Folk borde förflytta sig till höger oftare, istället för att ligga kvar till vänster eller mitten.
I förra veckan körde jag söderut på E20/E4, där det var 3-rolig väg.
Har för mig att hastighetsbegränsningen var satt till 110km/h och jag låg på exakt det (enligt GPS), i högra filen. I mittenfilen låg den största delen av mina medtrafikanter, med alldeles för kort mellanrum såklart, och i den vänstra filen låg de som hade bråttom hem i allt mellan 120-180km/h.
Rätt skönt att ligga i högra filen, helt själv, men problemet var att de i mittenfilen höll ca 100km/h. Dvs 10 km/h för långsamt.
Jag har då flera alternativ, sakta ner, eller byta till mittenfilen och få lite extra stenskott samt riskera en kollision om någon tvärnitar, eller lägga mig i den vänstra filen men då bli ikappkörd på nolltid om jag håller den lagliga hastigheten och då behöva klämma mig in i mittenfilen titt som tätt.
Jag valde till slut att ligga kvar på min farthållare i 110km/h i den högra filen. Körde sakta med säkert om ett antal fordon på fel sida. Några insåg vad de sysslade med och bytte fil och la sig bakom mig.
Folk borde förflytta sig till höger oftare, istället för att ligga kvar till vänster eller mitten.