E Ennazus skrev:
Man får ha sin hund lös på tomt, det får alla.
Strikt uppsikt.
Men det är helt lagligt at rida hursomhaver, jag vet det.
Men INTE över gårdsplan enligt nya lagen.
Du har visst problem med att förstå skillnaden mellan att göra det som är tillåtet enligt allemansrätten, och det som blivit straffbart enligt den nya lagen.

Allemansrätten: ingen skillnad, man får fortfarande gå, cykla och rida utanför hemfridszonen.

Nya lagen: bl.a. gårdsplan ska när det sker förstörelse och trakasserier, anses som ett olovligt intrång.

• Gilla
Räknenisse och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Även kattägare???
Nej, jag får skämmas :oops:
Se inlägg #343

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Nej, jag får skämmas :oops:
Ähh, hur kul vore det om alla alltid var helt korrekta. :D
F Falckman skrev:
Se inlägg #343
Missade det så jag skäms också. :D

• Gilla
Falckman
  • Laddar…
P
Man måste ju ändå på något vis inse att det är vad som kan anses straffbart enligt gällande lagar och regler och rättsfall osv när man avgör om nåt är olagligt eller inte eller vi kanske ska säga straffbart istället för att slippa hårklyverier och slippa älta lagtext som iaf måste samtolkas vilket 8 av 10 lågt räknat på det här forumet inte förstår..

Vad man själv anser och tycker är just löst tyckande eller killgissningar där folk skriver det man hoppas istället för att ha nån aning om vad som kan bestraffas med åtgärd enligt svensk straffrätt.

Att få någon som passerar på en väg som leder vidare men går nära hus över en gårdsplan , att få dom fällda för hemfridsbrott OM dom bara vill passera ÄR INTE STRAFFBART..
Varken innan eller efter lagändringen

Om din hund är lös på den gårdsplanen och gör nåt olämpligt så är du som ägare ansvarig, du ska hålla reda på din hund så det inte händer nåt olämpligt , även inne på din tomt. vägen gör att folk får passera där utan att dom har gjort nåt fel.

Gillar man inte hur verkligheten fungerar så bör man kanske överväga att skaffa ett ställe som inte har vägar som går över gårdsplanen

Antar att Ennazus fortfarande pratar om samma ställe som i den andra tråden det var snack i för 2 år sen där den här skissen lades ut

https://www.byggahus.se/k/3860979/?u=109700

lägger upp den här så vi slipper klicka länken

• Handritad skiss på gårdsplan med vägar som markerar rätt att passera och skogsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
E Ennazus skrev:
Men du får inte utan lov passera över eller vistas på privat tomt, det är hemfridsbrott.
Och tomten/hemfridszonen bryts fortfarande av väg. Ju fortare du förstår det, desto fortare kan du komma till en lösning.

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det vet jag inte om det behövs. Du påstår exempelvis att vi i Sverige inte har rätt att passera annans mark ens om den är väg. Jag antar att du känner till att allemansrätten är grundlagsfäst (2:15 RF; det må vara att dess innehåll inte är specificerat, men som sagt, den är grundlagsfäst)? I så fall undrar jag hur du får ihop det. Om du inte vet det antar jag att du bara sitter och skarvar.

Att Sverige skulle ha ett särskilt starkt egendomsskydd vet jag inte heller var du fått ifrån. Det är helt enkelt inte sant. Tvärtom har staten ovanligt långtgående möjligheter att inskränka äganderätten hos oss.

Nej.

Ja.
Först läser du mig fel och undrar sedan hur jag får ihop det...

Jag skrev ordagrant: "Inte någonstans i svensk lag ges rätten för allmänheten att passera privat egendom även om egendomen utgörs av väg."

Allemansrätten ger möjligen allmänheten rätt att passera privat egendom, men allemansrätten är inte svensk lag. Allemansrätten existerar i svensk lag med ett ord som undantagsregel till den svenska versionen av egendomsskyddet i 2 kap 15 § RF. Därefter blir allemansrätten - som den sedvanerätt den är - en civilrättslig angelägenhet. Inom civilrätten gäller att den som påstår något har bevisbördan för sitt påstående.

Du nämner att allemansrätten är grundlagsfäst. Europakonventionen för mänskliga rättigheter är också grundlagsfäst (2 kap. 19 § RF). I samband med sveriges inträde i EU infördes - för de som inte ville förstå att EKMR gäller i sverige - inkorporeringslagen. Inkorpreringslagen är en kopia av EKMR, och är sveriges (mig veterligen) enda lag där engelska är språket.

Egendomsskyddet finns alltså på 3 platser i svensk lag, varav 2 i grundlagen. Allemansrätten existerar med ett ord. Då som undantagsregel till den svenska versionen av egendomsskyddet.

Eftersom många verkar ha svårt att förstå ska jag upprepa egendomsskyddets ordalydelse i EKMR. Det är alltså EU's grundlag (som gäller i EU-landet sverige) och svensk lag genom inkorporeringslagen.

Huvudregeln:

Every natural or legal person is entitled to the peaceful enjoyment of his possessions.

Undantagsregeln:

No one shall be deprived of his possessions except in the public interest and subject to the conditions provided for by law and by the general principles of international law.

Inskränkning i egendomsskyddet, t.ex. genom Allemansrätten, ska alltså inrymmas i orden ovan. Även om allemansrätten kan sägas ligga i det allmännas intresse måste dess innebörd framgå av lag och principer inom internationell rätt för att kunna bryta egendomsskyddet.

Och hur var det nu med den saken. Jo, allemansrätten är ju ingen lag, utan en sedvanerätt. En sedvanerätt är ett förhållande som stadigvarande och oemotsagt har varit rådande i minst 90 år.

Hästar i trafiken har inte existerat stadigvarande och oemotsagt i 90 år. På @Ennazus gårdsplan (om gårdsplanen är privat egendom ej belastad av servitut) har Ennazus all rätt att invända emot ryttares framfart utan att dessa ryttare kan hänvisa till någon för dem gällande allemansrätt.

M Maijckel skrev:
Hästar i trafiken har inte existerat stadigvarande och oemotsagt i 90 år. På @Ennazus gårdsplan (om gårdsplanen är privat egendom ej belastad av servitut) har Ennazus all rätt att invända emot ryttares framfart utan att dessa ryttare kan hänvisa till någon för dem gällande allemansrätt.
Klart han har rätt att invända. Alla har rätt att invända mot det man tycker er fel. Men tror du på allvar att det skulle leda till framgång i svensk domstol att hävda att allemansrätten inte existerar? Alternativt att den inte gäller ryttare till häst? Finns det någon dom/stämning som talar för att du har rätt? Finns ett flertal domar som snarare säger att du sannolikt har fel.

• Gilla
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
Om du gör det obehagligt genom att dekorera din uppfart och ale med tjusiga trädgårdsprydnader så slipper du förhoppningsvis ryttarna. Skulle de göra åverkan på dina prydnader så anmäl dem.

https://youtube.com/shorts/Vc_tmQZHQtE?feature=share

Finns på Wish för 209 kr Kinetic wind sculpture for outdoor gardens, featuring metallic spheres and rods that form a dandelion-like shape.
Skapa konto

Innan de hinner fram till vindkvarnen kan du hänga vindspel från flera träd som plingar och plångar.

Hästarna kommer inte att vilja gå där längre. Och du har all rätt att dekorera som du vill. Släng in några trädgårdstomtar när du ändå är på G. ;)

En skrämmande trädgårdstomte som ser ut att krypa upp ur marken med blodiga händer och skräckinjagande ansikte.
Skapa konto

• Älska
  • Haha
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
T Tompa01 skrev:
Klart han har rätt att invända. Alla har rätt att invända mot det man tycker er fel. Men tror du på allvar att det skulle leda till framgång i svensk domstol att hävda att allemansrätten inte existerar? Alternativt att den inte gäller ryttare till häst? Finns det någon dom/stämning som talar för att du har rätt? Finns ett flertal domar som snarare säger att du sannolikt har fel.
Nu har jag väl knappast påstått att allemansrätten inte existerar, eller?

När jag läser domar slår det mig ofta hur dåligt pålästa de juridiska ombuden är angående egendomsskyddet, och därför ville jag i tråden redogöra en något utförligare utredning om egendomsskyddet och hur man kan använda detta i domstolsprocess. Förhoppningsvis kan någon ha nytta av det jag skrivit.

Och domstolen dömer inte på annat än de invändningar som framförs under processens gång. Domstolen kommer alltså inte självmant hänvisa till exempelvis egendomsskyddet i EKMR, utan det är upp till ombudet att framföra denna invändning.

Jag hänvisade tidigare i tråden till rättsfall, och med invändningarna jag presenterat har i vart fall möjligheten till framgång för @Ennazus ökat om domstolsprocess är något som önskas.

Vilka "flertal domar" säger att jag har fel? Lägg gärna upp målnr.

Kan du inte driva ett fall och visa hur tydligt det är att du har rätt?

M Maijckel skrev:
Jag skrev ordagrant: "Inte någonstans i svensk lag ges rätten för allmänheten att passera privat egendom även om egendomen utgörs av väg."
Ja, och jag påpekade var i RF rätten är reglerad.
M Maijckel skrev:
Allemansrätten existerar i svensk lag med ett ord som undantagsregel till den svenska versionen av egendomsskyddet i 2 kap 15 § RF.
Ja, vi är överens om att den är ett avsteg från egendomsskyddet. Den tydlighet med vilken detta sker kan dock inte gärna få någon att tro att den är någon form av lagstiftningspynt. Sista stycket i 2:15 RF lyder för den intresserade: ”Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten oberoende av vad som föreskrivits ovan.”
M Maijckel skrev:
Du nämner att allemansrätten är grundlagsfäst. Europakonventionen för mänskliga rättigheter är också grundlagsfäst (2 kap. 19 § RF).
Ja, men RF står över svensk lag i övrigt. Så när det står i 2:19 att lag eller annan föreskrift inte får meddelas i strid med EKMR så gäller det inte RF. Tvärtom finns uttryckliga begränsningar av våra fri- och rättigheter i 2:21–24. Rimligen anser lagstiftaren inte att dessa är i strid med EKMR, men jag skulle vilja se den domstol som dömde på tvärs med dem.
M Maijckel skrev:
Egendomsskyddet finns alltså på 3 platser i svensk lag, varav 2 i grundlagen. Allemansrätten existerar med ett ord.
Det här är inte ett argument. Lagreglering är som du sannolikt vet inte en fråga om frekvens, utan prioritet.

Jag skulle också vilja bo i ett land med ett starkare skydd för individuella fri- och rättigheter, men det är inte så bara för att jag vill att det ska vara det.

• Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och jag påpekade var i RF rätten är reglerad.
Ditt påpekande hänvisade till 2:15 RF, och nu drar du slutsatsen att rätten (med vilken jag förmodar du menar allemansrätten) är reglerad i detta stycke?

Du bestrider alltså att allemansrätten är en sedvanerätt och påstår att allemansrätten är reglerad genom lag?

Ett tips.

"Till LRF:s juridiska vägledning kan våra företagsmedlemmar skicka in juridiska frågor med koppling till deras verksamheter inom de gröna näringarna, exempelvis om arrende- och nyttjanderätter, vägfrågor, intrångsärenden, avtal eller familjerätt och generationsskiften kopplat till näringsverksamheten."

https://www.lrf.se/medlemsformaner/stod-och-radgivning/juridisk-vagledning2/

M Maijckel skrev:
Du bestrider alltså att allemansrätten är en sedvanerätt och påstår att allemansrätten är reglerad genom lag?
Nja, det är i mina ögon en närmast filosofisk fråga hur den kommit till och vad den ursprungligen varit, men att den nu är lagreglerad står inte i konflikt med att den skulle springa ur sedvänjor. Visst har det varit en icke lagreglerad rättighet först (huruvida det faktiskt rör sig om sedvana eller om det är ett relativt nytt påfund från 1900-talet råder det delade meningar om), men nu är den grundlagsfäst. Den ökande juridifieringen av samhället kommer säkert leda till en kodifiering av vad allemansrätten faktiskt innebär, men redan nu kan ingen tveka om att den har lagstöd, även om den är lös i konturerna.

• Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.