39 617 läst · 75 svar
40k läst
75 svar
Foga mellan parkettgolv och vägg (mot silverfisk)
Torkade inte eran gel upp snabbt?I insats skrev:Till Esmeralda och Musikhelle:
Vi har ytterst lite problem numera i jämförelse med hur det var när jag skrev för omkring ett år sedan, och jag skulle våga påstå att den gel vi köpte är främsta anledningen.
Att täta överallt hjälpte också, men det har spruckit på rätt många ställen. Det var nog bra att det gjordes inledningsvis eftersom det troligen hjälpte just då när vi hade så mycket problem, men nu när vi sällan ser några silverfiskar (vid liv..), och det ändå spruckit på många ställen, så vet jag inte hur stor roll det spelar. Jag skulle fortfarande rekommendera det oavsett förstås eftersom det gör det mycket svårare för dem att gömma sig och lättare för oss att känna oss trygga i att kunna kontrollera om det finns några i ex. ett visst rum.
De problem ni beskriver låter fruktansvärda och värre än hur vi haft det. Mitt bästa tips till er är att testa samma gel som vi köpte (Anticimex hade en liknande). Man duttar ut den i hörn, längs lister osv, och sen håller den i typ 2-3 månader innan man skrapar bort det och lägger ut nytt (om behov fortfarande finns). Den stelnar så det är inte konstant klibbigt eller så, och det är väldigt små duttar. Vi har bebis men han är aldrig nära dem, och skulle inte ens se dem om han letade.
Ah okej, ja du har rätt. Min blir också som en massa, åt det gulare hållet och när den har stelnat så blir den åt det brunare hållet. Jag läste på en del engelska forum att den inte är attraktiv längre efter att den har stelnat. Jag kände på klicken jag la ut och den är verkligen hård nu efter några dagar. Frågan är om dom ens äter det? Just nu lägger jag ut nya klickar varje kväll för att det ska finnas ”färska”.I insats skrev:
Låter väldigt konstigt att de skulle kunna leva utan fukt.P pjkw skrev:
Eller du skriver att de inte håller sig till fuktiga miljöer, men behöver fukt. Det låter motsägelsefullt minst sagt.
Jag hade nog försökt lista ut varifrån de får den vätska(fukt) de behöver för att leva. Jag skulle börjat med grunden.
Aha, det tror jag inte alls att du behöver göra. Det kanske gäller för kackerlackor? Vi bytte ut klickarna ungefär vara 6:e vecka eller så i början och numera behöver vi bara sätta ut nytt var tredje månad. Vi gick från total invasion till att vi nästan aldrig ser dem.Mmaj skrev:Ah okej, ja du har rätt. Min blir också som en massa, åt det gulare hållet och när den har stelnat så blir den åt det brunare hållet. Jag läste på en del engelska forum att den inte är attraktiv längre efter att den har stelnat. Jag kände på klicken jag la ut och den är verkligen hård nu efter några dagar. Frågan är om dom ens äter det? Just nu lägger jag ut nya klickar varje kväll för att det ska finnas ”färska”.
Här kan du läsa om den långsprötade silverfisken och hur den skiljer sig från den vanliga: https://www.anticimex.se/kunskapsbank/silverfisk-en-snabb-langlivad-och-ovalkommen-gast/Nissens skrev:
Givetvis behöver den fukt i någon form precis som alla levande varelser, men denna typen är inte alls lika beroende av det så som den andra är. Dessa älskar t.ex att bo i kartong, en miljö som den vanliga troligen inte alls skulle överleva i pga att det är en torr miljö.
Som sagt, alla organismer behöver fukt. Det är intressant att veta var de hittar den. Kan man få bort fukten så lär de inte klara sig i längden.I insats skrev:Här kan du läsa om den långsprötade silverfisken och hur den skiljer sig från den vanliga: [länk]
Givetvis behöver den fukt i någon form precis som alla levande varelser, men denna typen är inte alls lika beroende av det så som den andra är. Dessa älskar t.ex att bo i kartong, en miljö som den vanliga troligen inte alls skulle överleva i pga att det är en torr miljö.
Jag läste länken, och det verkar vara besvärligt att bli av med de där krypen…
Wow härligt att få bort dom. Antar att ni har provat precis allt också? I två år har jag gått och sprayat massa radar längst listorna… 😅 synd bara att det är så svårt att få tag på. Vi köpte från polen nu.I insats skrev:
Ja, vi provade precis allt. Det är svårt att säga med 100% säkerhet såklart, men vår upplevelse är att Advion har varit den klart avgörande faktorn för att få bukt med problemet. De räcker länge också, vi har bara behövt köpa en gång och det är säkert två år sedan nu, och vi har fortfarande en spruta kvar. Vår bostad är på 120 kvm och vi sätter ut typ 2-6 små duttar per rum. Oftast i hörnen. Vi skrapar bort de gamla när vi sätter ut nya.Mmaj skrev:
Var hittar man det där medlet Avion?
I de flesta hemförsäkringar ingår skadedjursbekämpning, utan självrisk. Även hyresvärdar brukar ha det.
Eftersom Avion cockroach gel numera är tillåtet i Sverige kan ni ringa era försäkringsbolag så skickar de ut till exempel Anticimex som sprutar ut det, helt ”gratis” 🙂
Eftersom Avion cockroach gel numera är tillåtet i Sverige kan ni ringa era försäkringsbolag så skickar de ut till exempel Anticimex som sprutar ut det, helt ”gratis” 🙂