chokonanana skrev:
Jag hade väntat med fogningen tills att du uppenbarligen märkt att de inte finns längre. Annars stänger du bara in dem.

Utgår ifrån att du har den långsprötade sorten (annars har du fuktskada) och de klättrar ju i innerväggarna också.. så fogar du igen nere så kommer du nog få fler besök på övervåningen. De är garanterat i hela huset redan.
Japp, de är långsprötade.

Huset är av tegel så det är mer eller mindre tegel + puts i alla väggar, dvs inte mycket till innerväggar någonstans. Springorna mellan golvet och listerna på nedanvåningen leder inte någonstans, utan listen sitter vid putsad tegelvägg + parkettgolv. Mao stänger jag i så fall in dem i ett extremt litet utrymme som de högst troligt inte kan ta sig ur. Främsta syftet är dock att göra så att de inte kan nyttja springorna till att gömma sig i. Kan de inte bo i springorna så finns det inte så många andra ställen där nere, så då gör jag det i alla fall mindre beboeligt för dem.

Det kan nog finnas en risk att de förflyttar sig uppåt när nedanvåningen inte blir lika attraktiv, men samtidigt så tror jag inte att de plötsligt får för sig att bo och trivas i ljusa miljöer där människor regelbundet rör sig.

Däremot är de garanterat i golvet mellan våningarna, för där är gott om springor (plankgolv från 30-talet) och utrymmen som jag inte kan komma åt. Men jag är OK med att de lever där, det kan jag nog inte göra så mycket åt, så länge de inte få för sig att försöka etablera sig där vi befinner oss.
 
Nu har Normor varit här och sanerat en andra gång. De använde en gel denna gång. Det kan nog vara svaret till dig som inte vill ha kemikalier eller myrnix. Det äter av gelen och dör därefter. Som jag förstår det är det samma som "advion ant".

För er som just kommit till tråden finns det alltså några sätt man kan attackera problemet:

  • Aeris fällor som lockar till sig hanarna (har inte fungerat för mig). Dock gratis via försäkringsbolaget så värt ett försök.
  • Myrnix. Även detta gratis via försäkringsbolag men det ska ligga ett pulver vid trösklarna i flera veckor vilket inte är så praktiskt med tanke på städning osv. Däremot ofarligt för mäniskor. Svårt att dosera själv. Proffsen har någon maskin som doserar åt dem. Tanken är att silverfiskarna skadar sig på de skarpa kanterna på kislet och sedan torkar ut. Vi skruvarde bort tröskalrna och lade under dem. Kan ha gett effekt men osäkert. (beror om de håller till där men verkar länge så bra ok att lämna kvar, dock inte effekt om det blir fuktigt)
  • Radar / Neudorf kryp sprej. Finns att köpa i ICA. Har gett effekt hos oss. Man sprejar läng med lister och golv där de håller till. när de trampar där dör de. Lite kladdigt där man sprutar. Luktar lite men försvinner. Enkelt att torka bort.
  • Nervgift. Blandas ut med vatten och sprutas med en vattensprej längs med socklar och golv, ca 10 cm. Giftinga ångor, behöver lämna huset 4h efter sanering. Därefter ofarligt. Man får inte torka golv längs med listerna på 4-6 veckor. Går ej att köpa som privatperson. Väldigt effektivt när vi testade. Luktar inget.
  • Gel. Går inte att få tar på själv utan via försäkringsbolaget. De sprutar ut små gel-strängar i skymda vrån där silverfiskarna ska äta på det. De går sedan tillbaka till sin lya och dör där. Andra silverfiskar äter av dem och dör även de. Vi har precis fått denna metod och förväntningarna är höga. Enkelt att torka bort när man vill bli av med det.

Sedan kan man bygga egna fällor med potatis och ugnsform (se tidigare i tråden). Man ska också hålla kartonger osv borta från golvet. vi har ställt alla flyttkartonger på bord/plastlådor osv. Silverfiskarna finns så länge det finns mat. De gillar stärkelsen i flyttlådor, böcker osv. Ta bort maten så finns det ingen anledning till att stanna.

Vi har inte testat Cederträolja som många pratar om. Lukten ska hålla dem borta. Kanske kan fungera men jag skulle gissa i förebyggande syfte. om man väl har dem så skrämmer nog inte lukterna bort dem. Trisst att hela huset ska lukta cederträ också.
 
  • Gilla
Cjkfhjjjkk och 1 till
  • Laddar…
Återkopplar med status.

Första saneringen gjordes i februari. Under de kommande 30 dagarna tog vi ca 100 silverfiskar varav den större delen var döda på golvet. Nervgiftet visade snabbt resultat. I april slipade vi golv och påbörjade en större renovering. Alla lister plockades bort och eftersom det blev så dammigt torkade vi av golven (då försvann det även giftet om det fortfarande hade effekt).

Under maj/juni så märkte vi av en uppenbar minskning av silverfiskarna men vi kunde fortfarande se nån enstaka på kvällarna.

I juli kom Nomor för en andra sanering. Då körde vi samma nervgift igen samt även gel. Vi hade fortfarande inga golvlister uppsatta så Nomor lade ner gel mellan golv/vägg i de flesta rummen. Under den första veckan efter sanering tror jag inte vi hittade en enda död silverfisk. Under andra veckan så hittade vi 10-15 st. Märkligt att inte hitta någon under en vecka och sedan plötsligt hitta flera st. Vi bor i radhus. En hel del frågor uppstod:
  • Är det silverfiskar som gömt sig hos oss och som kommer ut nu?
  • Är det silverfiskar som letat sig till oss de senaste dagarna från grannar?
Jag ringde Nomor och frågade om gelen luktade något. Kundtjänst svarade att det ska finnas någon arom/doft i det som lockar till sig silverfiskar. Det är ju toppenbra om den lockar till sig silverfiskar hos oss men mindre bra om den lockar till sig dem från grannarna.. vet inte om grannarna ens har dem. Känsligt ämne att diskutera.

Svårt att säga om gelen har någon effekt eller inte. Jag vet inte om det är gelen eller nervgiftet som dödar dem. (kanske båda?) Kanske gelen lockar fram fler? Återkopplar ngn gång i aug. Jag ger mig inte förrän vi är fria från dem.
 
Silverfisk lägger väl ägg som kan kläckas efter några år? Kanske därför svårt att bli av med dom.
 
K Klicka skrev:
Silverfisk lägger väl ägg som kan kläckas efter några år? Kanske därför svårt att bli av med dom.
Du får gärna kopiera in en referens som stöder det påståendet :surprised: Jag sökte lite lätt och hittar:

Honan lägger äggen i fuktiga skrymslen. Hon lägger bara 1-3 ägg per dag, men kan lägga 100 stycken under sitt liv. Efter tre till sex veckor kläcks äggen. Den nykläckta silverfisken ser ut som en vuxen, men är inte mer än två millimeter lång.

Referens: https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/insekterochspindeldjur/silverfisk.4893.html

Jag hittade även det här som var intressant: Se bifogad bild.

Figur 7a. Rapporter av långsprötad silverfisk
(C. longicaudata), ackumulerat antal per vecka år 2012–2017. Det totala antalet fynd under åren 2012–2017 summerades och delades upp veckovis för att ge information om vilka tider på året arten är vanligast att finna.

Referens: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1234711/FULLTEXT01.pdf
 
  • Stapeldiagram som visar ackumulerat antal rapporter av långsprötad silverfisk veckovis för åren 2012–2017.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Liten uppdatering från min sida
Vi har nu gjort oss av med typ allting som silverfiskarna betraktar som ätbart från nedanvåningen (källaren). Tills vidare kommer vi inte ha någon matta eftersom vi flera gånger hittat en massa baby-silverfiskar på sådana ställen så vi gissar att de gillar att gömma sig mattor för att lägga ägg.

Alla lister i golv och tak på alla utsatta ställen har nu fogats med målarfog, och vi har just nu väldigt sparsamt möblerat för att snabbt kunna se om det finns silverfiskar i rummet eller ej. Varje dag ser vi (och förintar) någon enstaka, men för två veckor sedan handlade det om 10-20 st bara man lyfte på lite kartonger så det är oerhört mycket bättre.

Ett tips för att döda enstaka silverfiska är att använda sig av en liten spackelspraka som vapen. De kommer i princip aldrig undan trots att de är väldigt kvicka. Mångt mycket bättre än att försöka dutta dem med papper eller liknande. Jag har nog dödat över 100 silverfiskar vid det här laget med denna skrapan, numera döpt "Silverbane":

En hand håller en spackelspade med silverfiskar avritade, använd för att täta lister mot skadedjur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild före fogning:

En noggrant fogad golvlister vid ett trägolv för att förhindra silverfiskar från att gömma sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild efter fogning:
Hörn av ett rum med sparsam inredning och nyligen fogade vita lister både vid golv och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
chokonanana
  • Laddar…
Hur har det gått?
 
T Trass3 skrev:
Hur har det gått?
För vår del så känns det som att vi nått en sista tröskel som vi inte kommer över. Vi har blivit kvitt de flesta, men hittar fortfarande silverfiskar på daglig basis (när vi aktivt letar och dödar alla vi ser) och börjar tyvärr känna oss lite hopplösa. Har ett par åtgärder kvar att göra, men det känns just nu som att vi aldrig kommer att bli helt kvitt problemet. Det finns helt enkelt för många ställen för dem att hålla till på som de trivs i.
 
Okej! Vi köpte ett gammalt, slitet och eftersatt hus med löjliga mängder långsprötad silverfisk. Vi snackar alltså HÖG ångest nivå när vi insåg detta. Började såklart googla och läsa på, vilket självklart förstärkte denna ångest och hopplöshet ännu mer! Jag tror tyvärr att man helt enkelt bara får läsa de fallen där folk inte lyckas lösa problemet, och att de som faktiskt gör det aldrig bemödar sig att skiva tex här :)

Så jag tänkte dela med mig hur vi gjorde, då vi i dagsläget i princip är av med dem. Kan hitta nån enstaka i månaden men det gör man ju med spindlar och skalbaggar också, så det känns ändå rimligt. Som sagt från början måste det nog funnits tusentals av dem precis överallt!

När den första paniken lagt sig efter inflytt ringde vi Anticimex som helt enkelt inte hade någon kunskap och allmänt kändes oseriösa. De tog oss inte på allvar. Först några värdelösa fällor som inte hjälpte, och senare sprutade de gift som gav viss effekt men kändes inte som det skulle lösa problemet dels för att de inte sprutades överallt samt att det var jäkligt bökigt att ha de springandes hos oss till o från.

Det vi gjorde var:
Jäkligt frekvent sprayande med spray mot krypande insekter i ca 1 månads tid för att döda så många som möjligt.
Därefter strött ner myrnix bakom lister, sen spikat igen och fogat över.
Köpt klisterfällor för att dels hålla koll på populationen samt ta de små jävlarna som klarat the nucleat blast från sprayen.
Fogat sprickor vid tak, lister, trösklar mm.

Efter detta var det ytterst sällan vi såg några, men de fanns ändå kvar i litet antal.

Då köpte vi "Advion cockroach" på Amazon som vi duttat ut på lämpliga ställen där jag inte fogat tidigare, typ runt kyl/frys och i tvättstugan.

Kan även tillägga att vi ofta dammsuger runt matbord och i kök.

Som sagt detta har i stort sett löst alla problem och ångestnivån är i dag låg :)

Tror även att en stor del av det hela är psykologiskt också, jag menar ser jag en myra eller en bärfis hemma rör det mig inte i ryggen, medan en silverfisk får en att gå i stridsläge.

Lycka till, det kommer lösa sig!
 
  • Gilla
Esmaralda och 2 till
  • Laddar…
Jag kan också dela mig läget hos oss.

Vi har lyckats få ner antalet silverfiskar ganska bra. Däremot så fortsätter vi se dem längs ena väggen i förrådet på vår suterängvåning (hälften källarvåning).

Lite historik:
Nomor har besökt oss 2 ggr sedan vi flyttade in, båda gångerna sprutade de ut ett nervgift (Cotlin?) och på det andra besöket lade de även ut gel. Vid både besöken stod det saker i förrådet som hindrade Nomor ifrån att spruta ut giftet längs med listerna.

Kort efter Nomors andra besök renoverade vi förrådet och tog bort det bråte som låg där. Eftersom förrådet nu var "oskyddat" så köpte jag Neudorf spray för småkryp och sprayade längs med listerna. (det går säkert bra med andra märken typ Radar också) Ganska snart hittade jag en silverfisk längs med ena väggen där jag hade sprayat. Och efter det en till. Första spontana tanken var att just den väggen var en märklig plats att hitta dem på. Så jag tog fram 2 st övervakningskameror med IR ljus och pekade dem motlisten för att se varifrån de kom.

Varje gång jag hittade en silverfisk gick jag igenom inspelningen på kameran och kunde se att de plötsligt bara var där vilket var ännu mer märkligt. Inte i något fall kunde jag se dem krypa fram så jag misstänkte att de ramlat ner från taket. Vi har träpanel som innertak och det finns därför en springa mellan tak och vägg där listen sitter. Jag tejpade fast en genomskinlig plastpåse (större plastpåse från något vi köpt på IKEA) med maskeringstejp på väggen. Redan dagen efter så låg det en silverfisk där i.

Så jag tejpade upp flera plastpåsar på väggen för att få bättre förståelse och ganska snart blev det uppenbart att de ramlar ner mellan tak/vägg springan just där elcentralen sitter. Även fiber kommer in där. Tyvärr kan jag inte se exakt hur det ser ut eftersom det är bakom innertaket mellan våningsplanen. Så planen framöver är att plocka bort några brädor närmast väggen för att se hur det ser ut. En påse är helt tom, inte en enda silverfisk medan 2 andra påsar bredvid har hunnit fånga några st var, så det verkar vara ett isolerat område de ramlar ner ifrån.

Spontant så gissar jag att vi nästan har utplånat dem hos oss men att de fortsätter komma in utifrån. Vi bor i ett radhus så kanske är det ifrån grannen? Men varför just i den hörna där elcentral/fiber/centraldamsugar-utkast/m.m. sitter? Vi ser inga silverfiskar på övervåningen så jag är tveksam till att de håller till där och ramlar ner.

Vi upptäckte det här av slump. Nomors åtgärder/gifter är metoder som inte dödar direkt. Tanken med myrnix är att silverfiskarna trampar på det och rispar skinnet och dör senare. Nervgiftet längs med listerna verkar även det senare. Gelen ska de äta och dö senare. Så man vet ju faktiskt inte varifrån de kommer p.g.a. att de med stor sannolikhet dör på annan plats. Fördelen med Neudorf/Radar sprayer är att de dör på plats! De verkar leva 24h till men min uppfattning är att de inte lyckas springa iväg när de väl trampat på sprayat område. De går nån cm för att sedan ligga stilla, vrida sig upp och ner, kanske röra sig någon cm till, osv. Detta baserat på inspelningarna från kamerorna.

Så mitt tips för den som fortfarande brottas och har fått ner antalet är att köpa just Neudorf spray och spruta ut. Där ni hittar silverfiskarna är troligtvis också den plats de dök upp på. Och då kan man spåra dem till källan bättre.

Vår plan framöver är som jag nämnde ovan att ta bort några brädor i innetaket och kika upp vad som kan tänkas finnas där. Återkommer med rapport ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
e rik ast och 4 till
  • Laddar…
chokonanana skrev:
Vår plan framöver är som jag nämnde ovan att ta bort några brädor i innetaket och kika upp vad som kan tänkas finnas där. Återkommer med rapport
Spännande läsning :D Sjukt det där med påsarna..

Uppdatering hos oss

Vi fick till slut hit Anticimex via vår BRF (ett par andra i huset ville också ha hjälp). De satte ut gel-duttar lite varstans (typ i hörn och på ställen där vi vet att de håller till). Sedan dess har jag inte sett en enda levande, bara halvdöda eller döda, som dykt upp på ungefär samma ställen som vi brukar se levande. Verkar fungera väldigt bra - hoppas att man kan fortsätta så och att de inte återkommer i samma omfattning som tidigare.

So far so good. Får nog överväga att köpa hem sådan gel så att man har för eventuella framtida problem.
 
  • Gilla
Trasan3 och 1 till
  • Laddar…
T Trasan3 skrev:
Då köpte vi "Advion cockroach" på Amazon som vi duttat ut på lämpliga ställen där jag inte fogat tidigare, typ runt kyl/frys och i tvättstugan.
@Trasan3 Genom amerikanska sajten då eller? Jag lyckas inte hitta det någon annan stans
 
Stämmer, så man åker på lite tull också men det var det värt!
 
  • Gilla
insats
  • Laddar…
Vi hade också problem i vår gamla lägenhet.

Vi började med rödceder och andra "huskurer". Bortkastade pengar...

Efter det kontaktade vi anticimex som satte ut några klisterfällor. Vi fångade ett par men inga större mängder. Så de ville inte göra något mer.

Därefter köpte vi neudorf, då började det hända grejer. Sprutade under alla golvlister och i en undercentral med många döda silverfiskar som resultat. Dessvärre kom vi inte åt alla i väggen men klar förbättring.

Till slut läste jag om advion gel men kunde inte lyckas få tag på det. Men jag läste på ett norskt forum om något som hette mytchic gel som gick att köpa via tyska amazon.
Satte ut små pluttar av detta under lister i lägenheten cirka en gång i månaden.
Efter knappt 2 månader så var de i princip borta, någon enstaka död hittades vid storstädning.

Så mythic gel kan rekommenderas!
 
  • Gilla
chokonanana och 1 till
  • Laddar…
F
K knutte93 skrev:
Vi hade också problem i vår gamla lägenhet.

Vi började med rödceder och andra "huskurer". Bortkastade pengar...

Efter det kontaktade vi anticimex som satte ut några klisterfällor. Vi fångade ett par men inga större mängder. Så de ville inte göra något mer.

Därefter köpte vi neudorf, då började det hända grejer. Sprutade under alla golvlister och i en undercentral med många döda silverfiskar som resultat. Dessvärre kom vi inte åt alla i väggen men klar förbättring.

Till slut läste jag om advion gel men kunde inte lyckas få tag på det. Men jag läste på ett norskt forum om något som hette mytchic gel som gick att köpa via tyska amazon.
Satte ut små pluttar av detta under lister i lägenheten cirka en gång i månaden.
Efter knappt 2 månader så var de i princip borta, någon enstaka död hittades vid storstädning.

Så mythic gel kan rekommenderas!
Skulle man kunna få be om en länk till det där medlet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.