23 941 läst · 135 svar
24k läst
135 svar
Första husköpet, för högt pris?
Det är bara att köra, du kommer vara bitter om du missar denna möjlighet.
För ca 3 millar är det enligt mig ett billigt hus och därmed är nedsidan rätt begränsad.
Jag betalade sannolikt för mycket för mitt hus, men å andra sidan njuter jag varje dag eftersom jag stortrivs och jag faktiskt fick det huset jag ville ha.
För ca 3 millar är det enligt mig ett billigt hus och därmed är nedsidan rätt begränsad.
Jag betalade sannolikt för mycket för mitt hus, men å andra sidan njuter jag varje dag eftersom jag stortrivs och jag faktiskt fick det huset jag ville ha.
Här kommer protokollet:SågspånPappspikEternit skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Gjorde en lite check nu slutpriser i området på liknande hus i och här är resultatet:
130+30 kvm 5 rum 2034 kvm - 2020-10 - 2 230 000 kr (Detta hus ligger precis bakom det hus vi kollar på)
172 kvm 5 rum 3000 kvm - 2023-06 - 2550 000 kr
183+10 kvm 7 rum 3739 kvm - 2023-06 - 5 100 000 kr
130+30 kvm 5 rum 2034 kvm - 2020-10 - 2 230 000 kr (Detta hus ligger precis bakom det hus vi kollar på)
172 kvm 5 rum 3000 kvm - 2023-06 - 2550 000 kr
183+10 kvm 7 rum 3739 kvm - 2023-06 - 5 100 000 kr
Man är väl alltid den sista idioten när man slutligen blir ägare till ett hus? Vare sig det blir budgivning eller ej? Ingen annan som ville betala det priset.
Likväl är vi här i ett forum fullt med husägare.
Jag hade ångest i typ tre månader efter att vi skrev på. Hade gått på 19 visningar och det här fyllde alla våra specar. Till slut får man väl också bara ta språnget.
Likväl är vi här i ett forum fullt med husägare.
Jag hade ångest i typ tre månader efter att vi skrev på. Hade gått på 19 visningar och det här fyllde alla våra specar. Till slut får man väl också bara ta språnget.

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 512 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 512 inlägg
Taket bör nog bytas om något år
Elinstallationen väcker frågor,räkna med renovering/ominstallation men det kan vara i bra skick och besiktningsmannen reagerar på äldre material, ta in elektriker efter köpet och gå igenom eller begär elbesiktning före köp (dock tror jag att säljaren blir sur, hellre säljer till någon som lagt lägre bud)
Hur såg det ut på visningen
Elinstallationen väcker frågor,räkna med renovering/ominstallation men det kan vara i bra skick och besiktningsmannen reagerar på äldre material, ta in elektriker efter köpet och gå igenom eller begär elbesiktning före köp (dock tror jag att säljaren blir sur, hellre säljer till någon som lagt lägre bud)
Ja just elinstallationen reagerade jag på samma sak som besiktningsmannen, bilden är taget i trappan till källaren men var mest bara lösa kablar som stack ut utan lock, just där är det ju bara att säkra upp. Men ja får kolla om det finns något mer likande i huset på nästa visning/beskning.hsd skrev:
Taket bör nog bytas om något år
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 394 inlägg
"Fasadpanel och vindskivor är i behov av målning/underhåll."
"Isolerglas är äldre."
"Balkongräcke har färgsläpp och torrsprickor."
"Yttertaket är äldre."
"Fuktskydd saknas i diskbänksskåp."
Tyvärr, det finns bara en sak att göra: riv och bygg nytt!
Nej, ursäkta sarkasmen, men det här är...alltså, är besiktningen gjord av en person med byggingenjörsutbildning, är det 3 bortslösade år i den personens liv. Det här protokollet innehåller i princip bara små skitgrejer och noteringar för sakens skull.
Håll koll på garagetaket, och be någon mäta på den där mystiska kopplingsdosan (gissar att det är urkopplat, men det är bäst att mäta).
Att det står om isolerglas, tyder på att det är 3-glasfönster.
Den ej besiktningsbara golvbrunnen under duschkabinen brukar vara kontrollerbar om en böjer på a) rygg och b) knän och tittar efter. Men eftersom det som synes finns en duschkabin går det säkerligen ett rör rätt ner i golvbrunnen, och då räcker det att det är fritt flöde i brunnen, alltså att duschvattnet rinner undan.
Köp stället om ni vill ha det 👍!
"Isolerglas är äldre."
"Balkongräcke har färgsläpp och torrsprickor."
"Yttertaket är äldre."
"Fuktskydd saknas i diskbänksskåp."
Tyvärr, det finns bara en sak att göra: riv och bygg nytt!
Nej, ursäkta sarkasmen, men det här är...alltså, är besiktningen gjord av en person med byggingenjörsutbildning, är det 3 bortslösade år i den personens liv. Det här protokollet innehåller i princip bara små skitgrejer och noteringar för sakens skull.
Håll koll på garagetaket, och be någon mäta på den där mystiska kopplingsdosan (gissar att det är urkopplat, men det är bäst att mäta).
Att det står om isolerglas, tyder på att det är 3-glasfönster.
Den ej besiktningsbara golvbrunnen under duschkabinen brukar vara kontrollerbar om en böjer på a) rygg och b) knän och tittar efter. Men eftersom det som synes finns en duschkabin går det säkerligen ett rör rätt ner i golvbrunnen, och då räcker det att det är fritt flöde i brunnen, alltså att duschvattnet rinner undan.
Köp stället om ni vill ha det 👍!

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 512 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 512 inlägg
Kan bara hålla med
Köp om Du vill ha det
Jag köpte ett 100 år gammalt hus för 20 år sedan och det har inte överraskat ännu, visst finns det olika saker att göra men det såg vi redan på visningen och sen kan man ställa kraven olika högt , jag är nöjd än så länge
Köp om Du vill ha det
Jag köpte ett 100 år gammalt hus för 20 år sedan och det har inte överraskat ännu, visst finns det olika saker att göra men det såg vi redan på visningen och sen kan man ställa kraven olika högt , jag är nöjd än så länge
Bara ni kan avgöra vad huset är värt för er och med all kunskap och hälsosamma ekonomiska tankar så säger jag bara att våga ta språnget 😀. Det är lika läskigt för alla första gångsköpare. Säger magkänslan att det är rätt så är det rätt. Lycka till 🏡
Att det har uppnått sin tekniska livslängd är i praktiken bara en lat friskrivning som säger att det inte är deras fel om något upptäcks senare…H huspelle95 skrev:
Min gissning, helt utan statistiskt underlag, är att de flesta badrummen i Sverige har uppnått sin tekniska livslängd.
Så länge det inte finns någon faktiskt skada som behöver åtgärdas kan man se det som en fördel.
Ni behöver inte renovera det omedelbart, men när ni väl vill sätta er egen prägel på det så är det bara att göra det. Ni har inte ett nyrenoverat badrum där det skulle vara bortkastade pengar att få det som ni vill ha det.
Det här med att säljaren kan ha satt dem på dödskallelistan, håller med om det som en risk. Sålde mitt förra hus för 25 år sedan. Det var lite trögt med försäljningen först, dvs inga bud alls. En spekulant gav ett skambud och ville också stressa fram ett besked genom att villkora budet att bara gälla i några få dagar. Sa förstås nej. Sålde sedan huset för betydligt mer än detta skambud till en annan. Men minns fortfarande min känsla av att absolut inte vilja sälja till dem oavsett vilket bud de sedan skulle ge. Har mött dem någon gång sedan och tänker varje gång vilka idioter de var.SågspånPappspikEternit skrev:
Om ni tänker er att det viktigaste är att inte betala "för mycket", löper ni risk att inte få köpa alls. I värsta fall är det redan så att säljaren satt er på dödskallelistan eftersom ni inte ville slanta upp sist.
För ärligt talat, nästan alla vi som idag är husägare, var en gång den där idioten som ville betala mer än alla andra. "För mycket", om en så vill.
Med det sagt tycker jag att det låter som ett bra blivande hem. Det här med teknisk livslängd är ett teoretiskt begrepp som egentligen bara är en mycket grov uppskattning över hur länge en byggnadsdel håller.
Ett badrum eller yttertak från 1983 hade jag bytt - om de inte var täta. Annars hade jag inte gjort något. Förutom fixa avloppet, det är ju ett krav från kommunen.
Om ni resonerar så, blir heller inte renoveringsbehovet så stort.
Vill ni gärna ha stället, kör på!
Köp huset så snabbt som möjligt genom att återuppta kontakten med säljare/mäklare.
Generellt sett blir hus dyrare när räntorna går ner så ingen idé att vänta om ni vill ha huset.
Ni verkar ha koll på läget men tänk på att göra en egen ordentlig besiktning av huset av en ”oberoende” besiktningsman.
Vill minnas att vi efter kontraktsskrivning hade med ett förbehåll om att vi får dra tillbaka köpet (eller justera priset) om besiktningen upptäcker stora fel som kostar stora pengar.
Antar att det fortfarande fungerar så i nu rådande marknad.
Generellt sett blir hus dyrare när räntorna går ner så ingen idé att vänta om ni vill ha huset.
Ni verkar ha koll på läget men tänk på att göra en egen ordentlig besiktning av huset av en ”oberoende” besiktningsman.
Vill minnas att vi efter kontraktsskrivning hade med ett förbehåll om att vi får dra tillbaka köpet (eller justera priset) om besiktningen upptäcker stora fel som kostar stora pengar.
Antar att det fortfarande fungerar så i nu rådande marknad.
Det enda du inte kan ändra på i ett husköp är ju läget, så om läget och storleken på hus/tomt är det ni vill ha så är ju det något som talar starkt för. Renovera inte ihjäl er bara, även om det är lättare när man inte har tre barn och hund. MVH en skilsmässa senare
Lätt att vara sarkastisk om man själv bor i ett område där lägsta bostadpriserna är 6-7 miljoner men förutsättningarna är olika för olika människor.A Ahlsells-listpriser skrev:
Lägger man därtill objekt, som i det här fallet, troligtvis kommer innebära div renoveringskostnader och andra överraskningar till skillnad från en relativt ny bostadsrätt eller radhus och man dessutom är ung och kanske inte har så mycket sparkapital så är det väl väldigt sunt att vara försiktig och tänka till både en o två gånger innan man slår till.
Med det sagt så tycker även jag att det låter som en hyfsat säker affär. Det enda som gnager lite är att intresset från andra hittills verkar vara obefintligt….
Tjänster
Populärt i forumet
-
Frågor avs mäklares provision, 'trappa' för att jobba extra mycket/hög
Köpa & Sälja hus -
Ska man köpa dröm 70-tals hus med vissa error?
Köpa & Sälja hus -
Sättningskador?
Köpa & Sälja hus -
Kan en bostadsinspektion avskräcka säljaren? Erfarenheter efterfrågas!
Köpa & Sälja hus -
Uppskovsbelopp, vad gäller?
Köpa & Sälja hus