30 791 läst ·
149 svar
31k läst
149 svar
Första husköpet, för högt pris?
Huset kommer att bli er hobby. Ett projekt som aldrig blir helt färdigt. En av er måste vara händig.H huspelle95 skrev:Hej alla husägare!
Jag och min smabo har hittat ett hus som är precis det vill ha och känns rätt på många sätt. Problemet är att detta är första vårt potentielt första husköp och är lite osäker på om det är rätt pris eller inte, så tänkte höra era synpunkter!
Huset är 2 plan på 175 kvm och 2 tillhörande småstugor, på ca 15 kvm, en mellanstor lada, dubbelgarage och ett mindre garage i äldre modell. Allt detta står på 1,3 häktar där en stor del av det är fält/gamal åkermark. Huset ligger ca 15 min med bil utanför en mellanstor stad i mellansverige. Ungefär havla huset har källare och andra huset har krypgrund.
Säljaren vill va 2,95, huset kom först upp våren 2024 och hade tre visningar utan bud (vad vi vet). Vi bjöd fram och tillbaka men sluade på 2,65 och de gick ner till 2,85, huset är just nu borttaget under vintern men lät som att säljaren skulle försöka i vår igen, vi har tydligt sagt till mäklaren att vi är intresserade.
Vi har fått lånelöfte på 4 miljoner, men kommer nog som längst sträcka oss till 3 för att också ha råd att leva bekvämt efter ett köp. Båda jobbar heltid och just nu utan barn, men finns planer på det i framtiden. Vi har räknat ut att vi kommer ha kvar ca 600k efter alla utgifter tillhörande köpet är klart. Har även gjort en kalkyl på att vi kan spara ca 30k per månad efter alla utgifter.
Lite bakgrund om huset:
Huset är "byggt" 1909 och har ägts av nu av en rollstolsbunden herre i 80 års åldern med sin hustru de har ägt huset sen 60-talet. Mannen renoverade nästan hela huset -83 samtidigt som det stora garaget byggdes. Troligtvis gjort mycket själv då han verkar varit händig och även varit grovarbetare av något slag.
Nackdelarna:
* Taket har tydlig mosspåväxt på ena sidan av taket.
* Enbart 2 glas fönster.
* Det enskilda avloppet har dömts ut av komunen och måste bytas senast April 2026, eller inom ett år vid byte av ägare. Har kollat och finns inget krav på vattenskydd i området. Säljaren har fått in offert på 100 000 för att byta den nuvarade trekammarbrunnen.
* Beskningen har bedömt att teknisk livslängd uppnåts på båda badrummet (ganska små), och taket på huset, dock har det inte gjort någon närmare besktning av taket.
* Beskningen har upptäckt att garaget har små fuktfläckar i taket och att det saknas takpapp utan är enbart skivor som jag förstod det.
* Förhöjda fuktvärden i krypgruden, säljaren har installerat avfuktare 2023.
* Vidsskivor och dyl. behöver målas då färgen börjar flagna på vissa ställen.
* Huset är inrett i 70-tal stil, så vi kommer vilja renovera det mesta. Hela övervåningen har en fräsh gammal heltäckningsmatta som kanske blir det första att åka ut om vi skulle köpa det
De fördelar vi ser:
* Huset har 16 st solpaneler monterade på ladan, installerades 2023.
* Helt ny luftvärmeinstallation gjord våren 2023.
* Ingen lukt i källaren (inte heller någon anmärkning på besktningen).
* Bra läge nära stan.
* Mycke mark och stort hus som vi båda tycker känns rätt, vi vill kunna oda och ha djur i framtiden vilket detta ger oss möjlighet att göra.
* Den tidigare gamla ved eldade panna finns kvar för att elda med om strömen skulle gå, dock något läkage någonstans enligt säljaren, men båda systemen är ihopkopplade.
Så min fråga lyder, är det dumt att gå högre i pris? Jag tror att skulle vi höja 100k till så kanske vi skulle få det. Men samtdigt är det väldigt mycket jobb med huset, vilket jag egentligt inte är så orolig för eftersom jag gärna vill lära mig, samt kunna göra det till vårt eget. Men vi behöver även kunan ha råd att fixa allt.
Just nu avvaktar vi som sagt att det kommer ut igen, och får ser vad som händer där. Jag tänker att ägaren är gamla och inte orkar med och även har tills början av 2026 på sig att fixa avloppet, vilket de torligtvis inte vill dra på sig och därför kanske kan gå med på runt 2,5 om ingen köpt huset under detta år.
Tips och råd skulle uppskattas![]()
Gamla hus har överraskningar. Dessutom ingen nu förekommande standard på rör, dörrar, fönster, virkesdimentioner osv. Men med händighet löser man detta.
När ni får barn kommer ert fokus att ändras. De som tror de får tid när de är föräldralediga lär sig snabbt att så inte är.
Skulle huset vara värt 4 miljoner i toppskick för er? Och skulle ni orka med det?H huspelle95 skrev:
Sätt de förväntade renoveringskostnaderna högt i er målbild så att ni orkar dem.
Allt kostar 100k idag.
El vvs värme fönster tak golv badrum=1M
1. Klokt att göra en noggrann analys, helt rätt!
2. Bättre att köpa ett hus man känner starkt för, för rätt pris - än ett hus man får ”billigt” men som man inte riktigt känner är det hus man ville ha. Ni kanske ska bo där i 20-30 år (tolkar inte att ni köper i spekulativt syfte), och då kommer du bara skratta åt de där 100-300 ksek som du velade över en dag.
3. Ha tålamod ja - men tänk på att det är svårt att vänta till en ”exakt botten” i marknaden - det viktiga är att undvika att köpa på ”toppen”. Så som marknaden är nu är det allt annat än ”toppen”. Rekommenderar köp.
4. Hör av dig till mäklaren - säg att ni är intresserade till rätt pris (håll kvar vid det bud ni lagt men fråga vad är det säljaren är ute efter?) - och att ni förr eller senare kommer att ha köpt ett hus. Om säljaren vill ha 100-300 ksek extra - fundera och ta beslut. Låter som ni borde köpa.
5. Om det inte alls känns bra. Fortsätt titta på andra hus med liknande egenskaper. Kommer alltid nya objekt förr eller senare.
Lycka till.
2. Bättre att köpa ett hus man känner starkt för, för rätt pris - än ett hus man får ”billigt” men som man inte riktigt känner är det hus man ville ha. Ni kanske ska bo där i 20-30 år (tolkar inte att ni köper i spekulativt syfte), och då kommer du bara skratta åt de där 100-300 ksek som du velade över en dag.
3. Ha tålamod ja - men tänk på att det är svårt att vänta till en ”exakt botten” i marknaden - det viktiga är att undvika att köpa på ”toppen”. Så som marknaden är nu är det allt annat än ”toppen”. Rekommenderar köp.
4. Hör av dig till mäklaren - säg att ni är intresserade till rätt pris (håll kvar vid det bud ni lagt men fråga vad är det säljaren är ute efter?) - och att ni förr eller senare kommer att ha köpt ett hus. Om säljaren vill ha 100-300 ksek extra - fundera och ta beslut. Låter som ni borde köpa.
5. Om det inte alls känns bra. Fortsätt titta på andra hus med liknande egenskaper. Kommer alltid nya objekt förr eller senare.
Lycka till.
Redigerat:
Det är en del att göra. Se till att inte betala för mycket för det ni får. Och det är bara ni som kan avgöra vad för mycket är.H huspelle95 skrev:
Ett krav för att köpa ett sådant här hus är att en av er måste kunna fixa saker själv. Småsaker liksom.
Sarkastisk är det sista jag vill vara.S Sweetme skrev:Lätt att vara sarkastisk om man själv bor i ett område där lägsta bostadpriserna är 6-7 miljoner men förutsättningarna är olika för olika människor.
Lägger man därtill objekt, som i det här fallet, troligtvis kommer innebära div renoveringskostnader och andra överraskningar till skillnad från en relativt ny bostadsrätt eller radhus och man dessutom är ung och kanske inte har så mycket sparkapital så är det väl väldigt sunt att vara försiktig och tänka till både en o två gånger innan man slår till.
Med det sagt så tycker även jag att det låter som en hyfsat säker affär. Det enda som gnager lite är att intresset från andra hittills verkar vara obefintligt….
Men ingen i tråden verkar ha gjort en snabb överslagskalkyl i huvudet.
Efter insats är lånebeloppet 2,55MSEK. Tar vi det gånger en ränta på säg 4% så blir räntekostnaden 8500/mån (6700:- efter skatteavdrag). Lägg till ett par tusenlappar i amortering i månaden så känns hela tråden som en icke-fråga för två unga förvärvsarbetande personer utan barn.
De flesta där vi bor och umgås med har runt 10 miljoner i lån. DET är såklart självvalt men det fanns rätt många som sov rätt dåligt förra vintern när man började närma sig 500 K om året i ränteutgifter. (Varav de över >100K endast är avdragsgilla till 20%).
Absolut att det känns som att de kommer fixa det ekonomiskt med god marginal men alla vi övriga har ändå ingen aning om deras förutsättningar, de kanske lånat även till insatsen, vi vet inte vad de jobbar med och vad som händer om tex den ena eller båda skulle bli arbetslösa och stå där med en svårsåld fastighet... De är förstagångsköpare med troligtvis minimal erfarenhet av vad saker o ting kostar, hur lång tid det kan ta att fixa mm mm.A Ahlsells-listpriser skrev:Sarkastisk är det sista jag vill vara.
Men ingen i tråden verkar ha gjort en snabb överslagskalkyl i huvudet.
Efter insats är lånebeloppet 2,55MSEK. Tar vi det gånger en ränta på säg 4% så blir räntekostnaden 8500/mån (6700:- efter skatteavdrag). Lägg till ett par tusenlappar i amortering i månaden så känns hela tråden som en icke-fråga för två unga förvärvsarbetande personer utan barn.
De flesta där vi bor och umgås med har runt 10 miljoner i lån. DET är såklart självvalt men det fanns rätt många som sov rätt dåligt förra vintern när man började närma sig 500 K om året i ränteutgifter. (Varav de över >100K endast är avdragsgilla till 20%).
Går inte alltid att jämföra med fartblinda tokholmare vars devis är fake it til you make it...
Redigerat:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 785 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 785 inlägg
Många besiktningar skriver inte ut om teknisk livslängd men bifogar en lista på olika delars livslängdDowser4711 skrev:
Att det har uppnått sin tekniska livslängd är i praktiken bara en lat friskrivning som säger att det inte är deras fel om något upptäcks senare…
Min gissning, helt utan statistiskt underlag, är att de flesta badrummen i Sverige har uppnått sin tekniska livslängd.
Så länge det inte finns någon faktiskt skada som behöver åtgärdas kan man se det som en fördel.
Ni behöver inte renovera det omedelbart, men när ni väl vill sätta er egen prägel på det så är det bara att göra det. Ni har inte ett nyrenoverat badrum där det skulle vara bortkastade pengar att få det som ni vill ha det.
Låter som ett ruckel, ni kommer bara ha problem.H huspelle95 skrev:Hej alla husägare!
Jag och min smabo har hittat ett hus som är precis det vill ha och känns rätt på många sätt. Problemet är att detta är första vårt potentielt första husköp och är lite osäker på om det är rätt pris eller inte, så tänkte höra era synpunkter!
Huset är 2 plan på 175 kvm och 2 tillhörande småstugor, på ca 15 kvm, en mellanstor lada, dubbelgarage och ett mindre garage i äldre modell. Allt detta står på 1,3 häktar där en stor del av det är fält/gamal åkermark. Huset ligger ca 15 min med bil utanför en mellanstor stad i mellansverige. Ungefär havla huset har källare och andra huset har krypgrund.
Säljaren vill va 2,95, huset kom först upp våren 2024 och hade tre visningar utan bud (vad vi vet). Vi bjöd fram och tillbaka men sluade på 2,65 och de gick ner till 2,85, huset är just nu borttaget under vintern men lät som att säljaren skulle försöka i vår igen, vi har tydligt sagt till mäklaren att vi är intresserade.
Vi har fått lånelöfte på 4 miljoner, men kommer nog som längst sträcka oss till 3 för att också ha råd att leva bekvämt efter ett köp. Båda jobbar heltid och just nu utan barn, men finns planer på det i framtiden. Vi har räknat ut att vi kommer ha kvar ca 600k efter alla utgifter tillhörande köpet är klart. Har även gjort en kalkyl på att vi kan spara ca 30k per månad efter alla utgifter.
Lite bakgrund om huset:
Huset är "byggt" 1909 och har ägts av nu av en rollstolsbunden herre i 80 års åldern med sin hustru de har ägt huset sen 60-talet. Mannen renoverade nästan hela huset -83 samtidigt som det stora garaget byggdes. Troligtvis gjort mycket själv då han verkar varit händig och även varit grovarbetare av något slag.
Nackdelarna:
* Taket har tydlig mosspåväxt på ena sidan av taket.
* Enbart 2 glas fönster.
* Det enskilda avloppet har dömts ut av komunen och måste bytas senast April 2026, eller inom ett år vid byte av ägare. Har kollat och finns inget krav på vattenskydd i området. Säljaren har fått in offert på 100 000 för att byta den nuvarade trekammarbrunnen.
* Beskningen har bedömt att teknisk livslängd uppnåts på båda badrummet (ganska små), och taket på huset, dock har det inte gjort någon närmare besktning av taket.
* Beskningen har upptäckt att garaget har små fuktfläckar i taket och att det saknas takpapp utan är enbart skivor som jag förstod det.
* Förhöjda fuktvärden i krypgruden, säljaren har installerat avfuktare 2023.
* Vidsskivor och dyl. behöver målas då färgen börjar flagna på vissa ställen.
* Huset är inrett i 70-tal stil, så vi kommer vilja renovera det mesta. Hela övervåningen har en fräsh gammal heltäckningsmatta som kanske blir det första att åka ut om vi skulle köpa det
De fördelar vi ser:
* Huset har 16 st solpaneler monterade på ladan, installerades 2023.
* Helt ny luftvärmeinstallation gjord våren 2023.
* Ingen lukt i källaren (inte heller någon anmärkning på besktningen).
* Bra läge nära stan.
* Mycke mark och stort hus som vi båda tycker känns rätt, vi vill kunna oda och ha djur i framtiden vilket detta ger oss möjlighet att göra.
* Den tidigare gamla ved eldade panna finns kvar för att elda med om strömen skulle gå, dock något läkage någonstans enligt säljaren, men båda systemen är ihopkopplade.
Så min fråga lyder, är det dumt att gå högre i pris? Jag tror att skulle vi höja 100k till så kanske vi skulle få det. Men samtdigt är det väldigt mycket jobb med huset, vilket jag egentligt inte är så orolig för eftersom jag gärna vill lära mig, samt kunna göra det till vårt eget. Men vi behöver även kunan ha råd att fixa allt.
Just nu avvaktar vi som sagt att det kommer ut igen, och får ser vad som händer där. Jag tänker att ägaren är gamla och inte orkar med och även har tills början av 2026 på sig att fixa avloppet, vilket de torligtvis inte vill dra på sig och därför kanske kan gå med på runt 2,5 om ingen köpt huset under detta år.
Tips och råd skulle uppskattas![]()
Ja det är absolut läskigt! Är ju ändå mycket pengar det handlar om trots allt.4774 skrev:
Ja det är lite den bilden jag fått också, att det skulle ju egentligen kunna hålla i 10 år till så länge man underhåller det bra.Dowser4711 skrev:
Att det har uppnått sin tekniska livslängd är i praktiken bara en lat friskrivning som säger att det inte är deras fel om något upptäcks senare…
Min gissning, helt utan statistiskt underlag, är att de flesta badrummen i Sverige har uppnått sin tekniska livslängd.
Så länge det inte finns någon faktiskt skada som behöver åtgärdas kan man se det som en fördel.
Ni behöver inte renovera det omedelbart, men när ni väl vill sätta er egen prägel på det så är det bara att göra det. Ni har inte ett nyrenoverat badrum där det skulle vara bortkastade pengar att få det som ni vill ha det.
Ja, jag försökte kontakta mäklaren igår men tydligen har den firman lagt ner sin verksamhet i vår stad, blev lite chockad men ändå lite komiskt på samma gång. Men vi har förberett ett mail till säljaren nu där vi frågar om de fortfarande är intresserade av att sälja och att vi är redo att höja budet. Samt om de vill prata direkt eller via mäklare. Så ska bara ta modet till och skicka det nu.M Mathias Nilsson1 skrev:Köp huset så snabbt som möjligt genom att återuppta kontakten med säljare/mäklare.
Generellt sett blir hus dyrare när räntorna går ner så ingen idé att vänta om ni vill ha huset.
Ni verkar ha koll på läget men tänk på att göra en egen ordentlig besiktning av huset av en ”oberoende” besiktningsman.
Vill minnas att vi efter kontraktsskrivning hade med ett förbehåll om att vi får dra tillbaka köpet (eller justera priset) om besiktningen upptäcker stora fel som kostar stora pengar.
Antar att det fortfarande fungerar så i nu rådande marknad.
Ja, det har jag hört historier om och förstått att det är en dålig idé. Tack för tipset ändå!hornstäve skrev:
Lite så vi tänker också, och det är en hobby vi båda drömt om. Jag är ganska händig tycker jag, men har mycket att lära, vilket jag också vill, tänker att det bästa sättet att göra det på är ju faktiskt göra det. Har kontakter så är det något jag inte klarar av eller behöver stöd med så kan jag alltid kalla på dom, och som sista utväg leja in en firma.J Jonas928 skrev:Huset kommer att bli er hobby. Ett projekt som aldrig blir helt färdigt. En av er måste vara händig.
Gamla hus har överraskningar. Dessutom ingen nu förekommande standard på rör, dörrar, fönster, virkesdimentioner osv. Men med händighet löser man detta.
När ni får barn kommer ert fokus att ändras. De som tror de får tid när de är föräldralediga lär sig snabbt att så inte är.
Jag vill alltså göra så mycket själv som går / får, men det återstå såklart att se hur det faktiskt går
Tjänster
Populärt i forumet
-
Köpa hus innan besiktning - tips och tankar?
Köpa & Sälja hus -
Säljaren kräver 400 000:- mer än begärt pris
Köpa & Sälja hus -
Trender hur bostäder köps och säljs
Köpa & Sälja hus -
Förstagångsköpare behöver råd – Villa 70-talet vs 30-talet
Köpa & Sälja hus -
Köpt tomt av kommunen som jag valt pga utsikten mot grönska
Köpa & Sälja hus