nino nino skrev:
Vad är egentligen vitsen med batterihyra? /…/ får man batteriet utbytt om det börjar krångla?
Vitsen är att batterier är dyra och många inte litade på att de skulle hålla hela bilens livslängd, så Renault tog fram en modell för att bilägaren skulle slippa stå risken för om batteriet havererade.

Eftersom batterierna har visat sig hålla bra är den dock oförmånlig.

Men man får batteriet utbytt om det krånglar, ja, men som vanligt med försäkringar är det vissa villkor som ska vara uppfyllda för det.

***

Något många inte vet kring batterihyra är att man alltid kan köpa loss batterierna från Renault. Minns jag rätt minskar priset med nio procent per år (räknat från året innan inte från inköpspris varje år, så efter fem år återstår exempelvis 62 %, inte 55, av nypriset för batteriet).

Hur som helst ska man inte vara så rädd för bilar med batterihyra, utan bara se det som en tillkommande köpeskilling och köpa loss batteriet.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Gissa vem som jobbat med dem.
Det är helt nya motorer och transmissioner.
Avsevärt lägre förbrukning och nu såpass kraftfulla att det räcker med en motor.
Tack för att eran med framhjulsdrift som kompletteras med bakhjulsdrift på många elbilar äntligen är över!
Det tog typ 20 år efter Glenning tills svenska Volvo vågade bygga en bakhjulsdriven bil igen!
Att det bara är en motor är väl ingen nyhet? De framhjulsdrivna elbilarna har väl också bara en motor?
 
Kollade kangoo och dom skulle ju passa bättre, finns ju tom med drag, åker ju bara kortare sträckor med släp, till tippen och mellan husen och det är ju max 10km med släp.

22kw batteri kan man räkna med 10mil ungefär då vid skapliga förutsättningar? Eller hur långt kommer man som idag, +7
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Att det bara är en motor är väl ingen nyhet? De framhjulsdrivna elbilarna har väl också bara en motor?
Visst, men de är rätt långsamma.
 
Men Kangoon, tar det verkligen 6h att ladda?
Såg en bil i Jönköping, dit har jag 40mil
Om jag startar med fullt så kommer jag då inte ens halvvägs på ungefär 2h, sen ladda 6h sen åka 2h sen ladda minst hälften 2h? För att ta mig hem...
Det blir ju minst dubbla restiden... Å andra sidan så är den väl inte tänkt för långresor men jag måste ju hem hur det än är 😄
Sen var det 350kg släpvagnsvikt max, det väger väl min 750 kåpvagn utan last... Sen lär den väl hålla för 5-600kg

Allt mitt "förnuft" säger nej till att köpa en elbil men ändå är jag sugen att prova 😄
 
nino nino skrev:
Kollade kangoo och dom skulle ju passa bättre, finns ju tom med drag, åker ju bara kortare sträckor med släp, till tippen och mellan husen och det är ju max 10km med släp.

22kw batteri kan man räkna med 10mil ungefär då vid skapliga förutsättningar? Eller hur långt kommer man som idag, +7
Tror du får dra typ 375kg med den så blir inte mycket lastvikt på kärran.

Tror mer på att nyttja skåpet i så fall.

Jag kikade på Kangoo som "pendlarbil" men 60hk och 22kWh batteri samt ingen möjlighet till snabbladdning och endast 1-fas laddning via typ 2 gjorde den alldeles för oflexibel för mig.

Med 33kWhs batteriet så kanske... men bara kanske...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Men Kangoon, tar det verkligen 6h att ladda?
Såg en bil i Jönköping, dit har jag 40mil
Om jag startar med fullt så kommer jag då inte ens halvvägs på ungefär 2h, sen ladda 6h sen åka 2h sen ladda minst hälften 2h? För att ta mig hem...
Det blir ju minst dubbla restiden... Å andra sidan så är den väl inte tänkt för långresor men jag måste ju hem hur det än är 😄
Sen var det 350kg släpvagnsvikt max, det väger väl min 750 kåpvagn utan last... Sen lär den väl hålla för 5-600kg

Allt mitt "förnuft" säger nej till att köpa en elbil men ändå är jag sugen att prova 😄
Jag tror att ska man köpa en Kangoo ZE av "gamla" modellen ska man vara mycket medveten om begränsningarna. Du kommer inte kunna köra långresor... alls. Så fort du kör annorlunda/mer än precis det du tänkt den till så kommer det bli grymt osmidigt. Jag är inte den som behöver massa hästkrafter till vardags men jag har kört 60hk skåpis i form av Opel Combo med två tvättmaskiner bak... det känns som man plågar livet ur bilen. Visserligen slipper man växla som en galning med el och har vridet direkt men...

Nej jag tror att om man skaffar en Kangoo ZE 22kWh som första elbil så är det nog troligt att man aldrig vill ha en elbil igen ;)

Som pendlare/köra till tippen(med skåpet)/byggaffären och som van elbilsförare så skulle det kanske vara en hyfsat ekonomisk sak...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag tror att ska man köpa en Kangoo ZE av "gamla" modellen ska man vara mycket medveten om begränsningarna. Du kommer inte kunna köra långresor... alls. Så fort du kör annorlunda/mer än precis det du tänkt den till så kommer det bli grymt osmidigt. Jag är inte den som behöver massa hästkrafter till vardags men jag har kört 60hk skåpis i form av Opel Combo med två tvättmaskiner bak... det känns som man plågar livet ur bilen. Visserligen slipper man växla som en galning med el och har vridet direkt men...

Nej jag tror att om man skaffar en Kangoo ZE 22kWh som första elbil så är det nog troligt att man aldrig vill ha en elbil igen ;)

Som pendlare/köra till tippen(med skåpet)/byggaffären och som van elbilsförare så skulle det kanske vara en hyfsat ekonomisk sak...
Ja så kanske det är
Har oftast en eller 2 gubbar med så dom får väl räknas som tvättmaskiner 😄 så det låter ju inte så bra...

Blir ju knas om man blir billös när man kommer från jobbet och måste vänta flera timmar på laddning och måste man ha bilen så blir det att ladda runt 16-17 tiden när elen brukar vara absolut dyrast ☹️
 
e-Caddy får dra 750kg, 37kWh där, är väl som e-golf ganska bra bil. Men allt under 40kWh känns ju lite magert
 
nino nino skrev:
Ja så kanske det är
Har oftast en eller 2 gubbar med så dom får väl räknas som tvättmaskiner 😄 så det låter ju inte så bra...

Blir ju knas om man blir billös när man kommer från jobbet och måste vänta flera timmar på laddning och måste man ha bilen så blir det att ladda runt 16-17 tiden när elen brukar vara absolut dyrast ☹️
Du pendlar ju ganska långt så många mindre "pendlar"-elbilar går bort. De väl gjorde för max 3-4mil enkel resa typ.

VW E-up är annars trevlig men räkna med en räckvidd på 10-12mil, kan dock snabbladdas vad jag läser mig till.

Jag skulle kolla efter en BMW i3. Det är typ samma drivlina som i min Mini Cooper SE jag hade och den är riktigt fin och framförallt snål på kWn. Ev. klarar du dig med det första mindre batteriet (60Ah) som går att hitta för runt 100-ingen.

Det är på många sätt en mycket trevligare bil än t.ex. en Zoe och pinnar på bra med sina 170hk (senare 183hk). En del har en räckviddsförlängare (REX), en liten bensinmotor som kan hoppa igång och ladda batteriet. Då får du typ 15mil räckvidd till.

En bil som var väldigt mycket före sin tid(byggd i aluminium och kolfiber) som BMW tyvärr inte byggde vidare på.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Visst, men de är rätt långsamma.
Det är ju upp till var och en att bedöma om lekvärdet väger tyngre än halkegenskaperna. Jag ville inte ha en till bakhjulsdriven efter ID4:n.
 
S Styrman_jansson skrev:
Du pendlar ju ganska långt så många mindre "pendlar"-elbilar går bort. De väl gjorde för max 3-4mil enkel resa typ.

VW E-up är annars trevlig men räkna med en räckvidd på 10-12mil, kan dock snabbladdas vad jag läser mig till.

Jag skulle kolla efter en BMW i3. Det är typ samma drivlina som i min Mini Cooper SE jag hade och den är riktigt fin och framförallt snål på kWn. Ev. klarar du dig med det första mindre batteriet (60Ah) som går att hitta för runt 100-ingen.

Det är på många sätt en mycket trevligare bil än t.ex. en Zoe och pinnar på bra med sina 170hk (senare 183hk). En del har en räckviddsförlängare (REX), en liten bensinmotor som kan hoppa igång och ladda batteriet. Då får du typ 15mil räckvidd till.

En bil som var väldigt mycket före sin tid(byggd i aluminium och kolfiber) som BMW tyvärr inte byggde vidare på.
Fail på i3 är väl främst litet batteri, men värst av allt layout och packning.

Superhögt bagagegolv och störiga dörrar till baksätet. Zoe är ju MYCKET bättre att lasta i. BMWn känns minimalistiskt high end på något vis ändå.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Fail på i3 är väl främst litet batteri, men värst av allt layout och packning.

Superhögt bagagegolv och störiga dörrar till baksätet. Zoe är ju MYCKET bättre att lasta i. BMWn känns minimalistiskt high end på något vis ändå.
Ja det hela beror väl lite på vad man värderar och vilket batteri man väjer och hur man värderar ev. räckviddsförlängare. i3 har ju också visat sig hålla riktigt bra och har väldigt få fel jämfört med Zoe, och kolfiber rostar ju inte ;)

Sedan
 
Verkar som det inte finns nån vettig elbil för min budget.
Kan inte ha en bil som jag inte enbart kan bruka till och från jobbet då jag har hur mycket som helst att göra på fritiden...
Lite synd för jag hade gärna provat

Snabbladdning ett måste
Gärna drag
Räckvidd sommartid gärna +25mil
Måste få plats med grejer i skuffen, typ kapsåg och lite annat, finns det drag så minskar ju behovet av skuffen
Max 150'
Tex en Kia Ceed diesel för 60' löser allt men kostar ju mycket mer i skatt bränsle och troligen försäkring men blir kanske billigare på sista raden utslaget på ett år
 
nino nino skrev:
Verkar som det inte finns nån vettig elbil för min budget.
Kan inte ha en bil som jag inte enbart kan bruka till och från jobbet då jag har hur mycket som helst att göra på fritiden...
Lite synd för jag hade gärna provat

Snabbladdning ett måste
Gärna drag
Räckvidd sommartid gärna +25mil
Måste få plats med grejer i skuffen, typ kapsåg och lite annat, finns det drag så minskar ju behovet av skuffen
Max 150'
Tex en Kia Ceed diesel för 60' löser allt men kostar ju mycket mer i skatt bränsle och troligen försäkring men blir kanske billigare på sista raden utslaget på ett år
Låter som du ska ha en KIA e-Niro när de har kommit ner i pris. Alternativt lägga på en 100k i din budget ;)
 
  • Gilla
sjoelund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.