1 508 929 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Vitsen är att batterier är dyra och många inte litade på att de skulle hålla hela bilens livslängd, så Renault tog fram en modell för att bilägaren skulle slippa stå risken för om batteriet havererade.nino skrev:
Eftersom batterierna har visat sig hålla bra är den dock oförmånlig.
Men man får batteriet utbytt om det krånglar, ja, men som vanligt med försäkringar är det vissa villkor som ska vara uppfyllda för det.
Något många inte vet kring batterihyra är att man alltid kan köpa loss batterierna från Renault. Minns jag rätt minskar priset med nio procent per år (räknat från året innan inte från inköpspris varje år, så efter fem år återstår exempelvis 62 %, inte 55, av nypriset för batteriet).
Hur som helst ska man inte vara så rädd för bilar med batterihyra, utan bara se det som en tillkommande köpeskilling och köpa loss batteriet.
Att det bara är en motor är väl ingen nyhet? De framhjulsdrivna elbilarna har väl också bara en motor?K karlmb skrev:Gissa vem som jobbat med dem.
Det är helt nya motorer och transmissioner.
Avsevärt lägre förbrukning och nu såpass kraftfulla att det räcker med en motor.
Tack för att eran med framhjulsdrift som kompletteras med bakhjulsdrift på många elbilar äntligen är över!
Det tog typ 20 år efter Glenning tills svenska Volvo vågade bygga en bakhjulsdriven bil igen!
Kollade kangoo och dom skulle ju passa bättre, finns ju tom med drag, åker ju bara kortare sträckor med släp, till tippen och mellan husen och det är ju max 10km med släp.
22kw batteri kan man räkna med 10mil ungefär då vid skapliga förutsättningar? Eller hur långt kommer man som idag, +7
22kw batteri kan man räkna med 10mil ungefär då vid skapliga förutsättningar? Eller hur långt kommer man som idag, +7
Men Kangoon, tar det verkligen 6h att ladda?
Såg en bil i Jönköping, dit har jag 40mil
Om jag startar med fullt så kommer jag då inte ens halvvägs på ungefär 2h, sen ladda 6h sen åka 2h sen ladda minst hälften 2h? För att ta mig hem...
Det blir ju minst dubbla restiden... Å andra sidan så är den väl inte tänkt för långresor men jag måste ju hem hur det än är 😄
Sen var det 350kg släpvagnsvikt max, det väger väl min 750 kåpvagn utan last... Sen lär den väl hålla för 5-600kg
Allt mitt "förnuft" säger nej till att köpa en elbil men ändå är jag sugen att prova 😄
Om jag startar med fullt så kommer jag då inte ens halvvägs på ungefär 2h, sen ladda 6h sen åka 2h sen ladda minst hälften 2h? För att ta mig hem...
Det blir ju minst dubbla restiden... Å andra sidan så är den väl inte tänkt för långresor men jag måste ju hem hur det än är 😄
Sen var det 350kg släpvagnsvikt max, det väger väl min 750 kåpvagn utan last... Sen lär den väl hålla för 5-600kg
Allt mitt "förnuft" säger nej till att köpa en elbil men ändå är jag sugen att prova 😄
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Tror du får dra typ 375kg med den så blir inte mycket lastvikt på kärran.nino skrev:
Tror mer på att nyttja skåpet i så fall.
Jag kikade på Kangoo som "pendlarbil" men 60hk och 22kWh batteri samt ingen möjlighet till snabbladdning och endast 1-fas laddning via typ 2 gjorde den alldeles för oflexibel för mig.
Med 33kWhs batteriet så kanske... men bara kanske...
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Jag tror att ska man köpa en Kangoo ZE av "gamla" modellen ska man vara mycket medveten om begränsningarna. Du kommer inte kunna köra långresor... alls. Så fort du kör annorlunda/mer än precis det du tänkt den till så kommer det bli grymt osmidigt. Jag är inte den som behöver massa hästkrafter till vardags men jag har kört 60hk skåpis i form av Opel Combo med två tvättmaskiner bak... det känns som man plågar livet ur bilen. Visserligen slipper man växla som en galning med el och har vridet direkt men...nino skrev:Men Kangoon, tar det verkligen 6h att ladda?
Nej jag tror att om man skaffar en Kangoo ZE 22kWh som första elbil så är det nog troligt att man aldrig vill ha en elbil igen
Som pendlare/köra till tippen(med skåpet)/byggaffären och som van elbilsförare så skulle det kanske vara en hyfsat ekonomisk sak...
Ja så kanske det ärS Styrman_jansson skrev:Jag tror att ska man köpa en Kangoo ZE av "gamla" modellen ska man vara mycket medveten om begränsningarna. Du kommer inte kunna köra långresor... alls. Så fort du kör annorlunda/mer än precis det du tänkt den till så kommer det bli grymt osmidigt. Jag är inte den som behöver massa hästkrafter till vardags men jag har kört 60hk skåpis i form av Opel Combo med två tvättmaskiner bak... det känns som man plågar livet ur bilen. Visserligen slipper man växla som en galning med el och har vridet direkt men...
Nej jag tror att om man skaffar en Kangoo ZE 22kWh som första elbil så är det nog troligt att man aldrig vill ha en elbil igen
Som pendlare/köra till tippen(med skåpet)/byggaffären och som van elbilsförare så skulle det kanske vara en hyfsat ekonomisk sak...
Har oftast en eller 2 gubbar med så dom får väl räknas som tvättmaskiner 😄 så det låter ju inte så bra...
Blir ju knas om man blir billös när man kommer från jobbet och måste vänta flera timmar på laddning och måste man ha bilen så blir det att ladda runt 16-17 tiden när elen brukar vara absolut dyrast ☹️
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
e-Caddy får dra 750kg, 37kWh där, är väl som e-golf ganska bra bil. Men allt under 40kWh känns ju lite magert
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Du pendlar ju ganska långt så många mindre "pendlar"-elbilar går bort. De väl gjorde för max 3-4mil enkel resa typ.nino skrev:Ja så kanske det är
Har oftast en eller 2 gubbar med så dom får väl räknas som tvättmaskiner 😄 så det låter ju inte så bra...
Blir ju knas om man blir billös när man kommer från jobbet och måste vänta flera timmar på laddning och måste man ha bilen så blir det att ladda runt 16-17 tiden när elen brukar vara absolut dyrast ☹️
VW E-up är annars trevlig men räkna med en räckvidd på 10-12mil, kan dock snabbladdas vad jag läser mig till.
Jag skulle kolla efter en BMW i3. Det är typ samma drivlina som i min Mini Cooper SE jag hade och den är riktigt fin och framförallt snål på kWn. Ev. klarar du dig med det första mindre batteriet (60Ah) som går att hitta för runt 100-ingen.
Det är på många sätt en mycket trevligare bil än t.ex. en Zoe och pinnar på bra med sina 170hk (senare 183hk). En del har en räckviddsförlängare (REX), en liten bensinmotor som kan hoppa igång och ladda batteriet. Då får du typ 15mil räckvidd till.
En bil som var väldigt mycket före sin tid(byggd i aluminium och kolfiber) som BMW tyvärr inte byggde vidare på.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
Fail på i3 är väl främst litet batteri, men värst av allt layout och packning.S Styrman_jansson skrev:Du pendlar ju ganska långt så många mindre "pendlar"-elbilar går bort. De väl gjorde för max 3-4mil enkel resa typ.
VW E-up är annars trevlig men räkna med en räckvidd på 10-12mil, kan dock snabbladdas vad jag läser mig till.
Jag skulle kolla efter en BMW i3. Det är typ samma drivlina som i min Mini Cooper SE jag hade och den är riktigt fin och framförallt snål på kWn. Ev. klarar du dig med det första mindre batteriet (60Ah) som går att hitta för runt 100-ingen.
Det är på många sätt en mycket trevligare bil än t.ex. en Zoe och pinnar på bra med sina 170hk (senare 183hk). En del har en räckviddsförlängare (REX), en liten bensinmotor som kan hoppa igång och ladda batteriet. Då får du typ 15mil räckvidd till.
En bil som var väldigt mycket före sin tid(byggd i aluminium och kolfiber) som BMW tyvärr inte byggde vidare på.
Superhögt bagagegolv och störiga dörrar till baksätet. Zoe är ju MYCKET bättre att lasta i. BMWn känns minimalistiskt high end på något vis ändå.
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Ja det hela beror väl lite på vad man värderar och vilket batteri man väjer och hur man värderar ev. räckviddsförlängare. i3 har ju också visat sig hålla riktigt bra och har väldigt få fel jämfört med Zoe, och kolfiber rostar ju inteJohannes Carlsson skrev:
Sedan
Verkar som det inte finns nån vettig elbil för min budget.
Kan inte ha en bil som jag inte enbart kan bruka till och från jobbet då jag har hur mycket som helst att göra på fritiden...
Lite synd för jag hade gärna provat
Snabbladdning ett måste
Gärna drag
Räckvidd sommartid gärna +25mil
Måste få plats med grejer i skuffen, typ kapsåg och lite annat, finns det drag så minskar ju behovet av skuffen
Max 150'
Tex en Kia Ceed diesel för 60' löser allt men kostar ju mycket mer i skatt bränsle och troligen försäkring men blir kanske billigare på sista raden utslaget på ett år
Kan inte ha en bil som jag inte enbart kan bruka till och från jobbet då jag har hur mycket som helst att göra på fritiden...
Snabbladdning ett måste
Gärna drag
Måste få plats med grejer i skuffen, typ kapsåg och lite annat, finns det drag så minskar ju behovet av skuffen
Max 150'
Tex en Kia Ceed diesel för 60' löser allt men kostar ju mycket mer i skatt bränsle och troligen försäkring men blir kanske billigare på sista raden utslaget på ett år
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Låter som du ska ha en KIA e-Niro när de har kommit ner i pris. Alternativt lägga på en 100k i din budgetnino skrev:Verkar som det inte finns nån vettig elbil för min budget.
Snabbladdning ett måste
Gärna drag
Max 150'