S sjoelund skrev:
Med schuko? Tillräckligt med tid att det kan smälta. Men om du drar ner till 10A bara 21 timmar eller så? (Fortfarande risk för brand) Med typ 2 laddare 3-fas 16A 4-5 timmar
Ja 3-fas tror jag inte att jag kan ladda med på jobbet, blir väl i motorvärmarstolpen i sämsta fall...
Så jäkla länge alltså 😬
 
ClasseClas
S Styrman_jansson skrev:
Inget trådlös Carplay utan det är sladd som gäller ( vilket bara stör mig lite ;) )
Jag hade samma problem med en annan bil och skaffade en trådlös adapter för android auto
https://www.kjell.com/se/produkter/.../linocell-android-auto-tradlos-adapter-p22045

Finns även för Carplay
https://www.kjell.com/se/produkter/...ell-carplay-tradlos-adapter-for-iphone-p22044

Finns ingen anledning att fippla med laddkabeln och slita ut kontakten på mobilen när det finns ovan trådlösa produkter.
 
  • Wow
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Hur länge kan det ta att ladda med vanligt eluttag?
Du får ut ungefär 2 kW ur 10 ampere 230 volt. Så kanske 1,5 mil i timmen med en Zoe. 15 timmar från tomt till fullt om vi pratar 30 kWh-batteri.

Sen finns det som synes de som starkt avråder från att ladda med schuko.

Edit: 41 kWh pratades det tydligen om, ja då blir det 20 timmar. Men kör man 30 mil om dagen ångrar man nog snart att man köpt en Zoe av flera skäl…
 
S sjoelund skrev:
Och det finns en anledning till varför försäkringen är billig på Zoe. Topphastighet när de är nya är 135 km/h och det tar ett tag att komma upp i den ;)

Men en ekonomisk bil att pendla med när man inte behöver mycket utrymme.
Ligger väl på 90-100 nu vanligtvis
Sämsta är att jag kör oftast ganska mycket grejer, får väl köpa ytterligare en bil då men då spricker ju uträkningarna 😄
 
S Styrman_jansson skrev:
Du skulle ev. kunna hitta en Zoe med 41kWh batteri men troligtvis med batterihyra. WLTP på den är väl 29mil så 7-8mil även i sträng kyla borde funka.

T.ex;
[länk]

Med friköpt batteri blir det tyvärr över 100k;
[länk]
300km tror jag, 110km/h och -10 ska den klara ca 180km
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ligger väl på 90-100 nu vanligtvis
Sämsta är att jag kör oftast ganska mycket grejer, får väl köpa ytterligare en bil då men då spricker ju uträkningarna 😄
Kangoo ZE då.

Nissan Leaf är bättre men dras med Chademo kontakt. Funkar iofs med adapter.

(Och sådär överdrivet stö är inte Zoe)
R110 (41kWh netto) är 80kW och 0-100 på 11,4s
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Och det finns en anledning till varför försäkringen är billig på Zoe. Topphastighet när de är nya är 135 km/h och det tar ett tag att komma upp i den ;)

Men en ekonomisk bil att pendla med när man inte behöver mycket utrymme.
Finns ju två motorstorlekar på 41kwh zoe, jag har den större.

Visst är det ingen "raket", men jag kör ofta 120 och ibland 130. Vet inte vad topphastighet är, tror den är spärrad nånstans strax över 130... Min är ju gammal och den har inga problem i att komma upp över 130. Det är på intet sätt olidligt, utan ungefär som de tidigare bilar jag haft, golfar med ca 150 hk, kanske nån sekund långsammare till 100 men inte så det stör.

Vid låga hastigheter är det (jämfört med fossilbilar) bra acc. Givetvis är det ingen tesla... Men el har bra respons.

Försäkringen är som sagt inte dyr. Det är en billig bil att ha, för 130 med lossköpt batteri är det nog svårt åka billigare, men jag tror man kan hitta en med 5-6-7.000 mil för de pengarna, vid 15.000 tar maskinskadan slut (17.000 finns väl nåt bolag som har) och som jag förstår är det motorn och värmepumpen som pajar på dessa. Spindellederna tar slut också. Har läst att vissa fått byta grejor som bildskärm, men tror det är sällsynt.

Liten och burkig, men faktiskt helt ok att köra, iom liten och hjulen i hörnen och låg tyngdpunkt så är den faktiskt rätt kul.

Man bör ha en 3-fas laddare, 220 är olidiligt segt att ladda med...
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Slö kvittar bara jag kommer fram 🙂
Leaf går väl 12-15mil på en laddning och då i plusgrader
 
Men vad kan det ta att ladda upp om man börjar med fullt sen åker 6-8mil i -15, ladda med 220

Man är ändå på jobbet iaf 8h
 
nino nino skrev:
Slö kvittar bara jag kommer fram 🙂
Leaf går väl 12-15mil på en laddning och då i plusgrader
Beror på batteristorlek. Leaf och Zoe finns från 20-50kWh..
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Så jäkla länge alltså 😬
Ett tips är att installera hemma innan regeringen fasar ut bidraget på 50%... Inkluderar både material och timmar.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Edit: 41 kWh pratades det tydligen om, ja då blir det 20 timmar. Men kör man 30 mil om dagen ångrar man nog snart att man köpt en Zoe av flera skäl…
Ja, ingen snabbladdning gör den lite jobbig att äga vid längre resor (nyare Zoe har väl 50 kW, så lite bättre)... Jag tittade på lite nyare Zoe innan jag köpte min Niro, men priset var för nära för att offra de extra bekvämligheterna när man bara har en bil.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Men vad kan det ta att ladda upp om man börjar med fullt sen åker 6-8mil i -15, ladda med 220

Man är ändå på jobbet iaf 8h
Som sagt, du laddar 2 kW med 230 V 10 A, så 4–5 timmar borde räcka givet att de bilarna drar under 2 kWh/mil även på vintern.
 
nino nino skrev:
Men vad kan det ta att ladda upp om man börjar med fullt sen åker 6-8mil i -15, ladda med 220

Man är ändå på jobbet iaf 8h
Laddar du 230v 10A. Så får du 2300w till bilen. Det är typ vad en Zoe drar värsta vinterdagen på motorväg. Ca 228Wh/km. (-10C, 110km/h)

Så du kan räkna 1mil i timmen på 230v 10A.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Visst är det ingen "raket", men jag kör ofta 120 och ibland 130. Vet inte vad topphastighet är, tror den är spärrad nånstans strax över 130... Min är ju gammal och den har inga problem i att komma upp över 130. Det är på intet sätt olidligt, utan ungefär som de tidigare bilar jag haft, golfar med ca 150 hk, kanske nån sekund långsammare till 100 men inte så det stör.

Vid låga hastigheter är det (jämfört med fossilbilar) bra acc. Givetvis är det ingen tesla... Men el har bra respons.

Försäkringen är som sagt inte dyr. Det är en billig bil att ha, för 130 med lossköpt batteri är det nog svårt åka billigare
Jag provkörde och den var väldigt seg jämfört med Niron. Men den kanske är orimligt stark istället - man kan råka komma upp i 140 när man bara ska på motorvägen om man trycker lite på gasen...

Försäkringen på Niron är inte så farlig heller - 5500/år. Men mer än Zoen.
 
S sjoelund skrev:
Jag provkörde och den var väldigt seg jämfört med Niron. Men den kanske är orimligt stark istället - man kan råka komma upp i 140 när man bara ska på motorvägen om man trycker lite på gasen...

Försäkringen på Niron är inte så farlig heller - 5500/år. Men mer än Zoen.
Det är nästan dubbla effekten så inte konstigt. Niro ligger ju runt 200' så en rejäl klutt extra. Och då finns även nyare bilar som Corsa-e och e208. Kanske även Mokka och 2008. Mer att välja på även om Niro känns mer komplett
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.