1 508 885 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja 3-fas tror jag inte att jag kan ladda med på jobbet, blir väl i motorvärmarstolpen i sämsta fall...S sjoelund skrev:
Så jäkla länge alltså 😬
Jag hade samma problem med en annan bil och skaffade en trådlös adapter för android autoS Styrman_jansson skrev:
https://www.kjell.com/se/produkter/.../linocell-android-auto-tradlos-adapter-p22045
Finns även för Carplay
https://www.kjell.com/se/produkter/...ell-carplay-tradlos-adapter-for-iphone-p22044
Finns ingen anledning att fippla med laddkabeln och slita ut kontakten på mobilen när det finns ovan trådlösa produkter.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Du får ut ungefär 2 kW ur 10 ampere 230 volt. Så kanske 1,5 mil i timmen med en Zoe. 15 timmar från tomt till fullt om vi pratar 30 kWh-batteri.nino skrev:
Sen finns det som synes de som starkt avråder från att ladda med schuko.
Edit: 41 kWh pratades det tydligen om, ja då blir det 20 timmar. Men kör man 30 mil om dagen ångrar man nog snart att man köpt en Zoe av flera skäl…
Ligger väl på 90-100 nu vanligtvisS sjoelund skrev:
Sämsta är att jag kör oftast ganska mycket grejer, får väl köpa ytterligare en bil då men då spricker ju uträkningarna 😄
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
Kangoo ZE då.nino skrev:
Nissan Leaf är bättre men dras med Chademo kontakt. Funkar iofs med adapter.
(Och sådär överdrivet stö är inte Zoe)
R110 (41kWh netto) är 80kW och 0-100 på 11,4s
Finns ju två motorstorlekar på 41kwh zoe, jag har den större.S sjoelund skrev:
Visst är det ingen "raket", men jag kör ofta 120 och ibland 130. Vet inte vad topphastighet är, tror den är spärrad nånstans strax över 130... Min är ju gammal och den har inga problem i att komma upp över 130. Det är på intet sätt olidligt, utan ungefär som de tidigare bilar jag haft, golfar med ca 150 hk, kanske nån sekund långsammare till 100 men inte så det stör.
Vid låga hastigheter är det (jämfört med fossilbilar) bra acc. Givetvis är det ingen tesla... Men el har bra respons.
Försäkringen är som sagt inte dyr. Det är en billig bil att ha, för 130 med lossköpt batteri är det nog svårt åka billigare, men jag tror man kan hitta en med 5-6-7.000 mil för de pengarna, vid 15.000 tar maskinskadan slut (17.000 finns väl nåt bolag som har) och som jag förstår är det motorn och värmepumpen som pajar på dessa. Spindellederna tar slut också. Har läst att vissa fått byta grejor som bildskärm, men tror det är sällsynt.
Liten och burkig, men faktiskt helt ok att köra, iom liten och hjulen i hörnen och låg tyngdpunkt så är den faktiskt rätt kul.
Man bör ha en 3-fas laddare, 220 är olidiligt segt att ladda med...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
Ett tips är att installera hemma innan regeringen fasar ut bidraget på 50%... Inkluderar både material och timmar.nino skrev:
Ja, ingen snabbladdning gör den lite jobbig att äga vid längre resor (nyare Zoe har väl 50 kW, så lite bättre)... Jag tittade på lite nyare Zoe innan jag köpte min Niro, men priset var för nära för att offra de extra bekvämligheterna när man bara har en bil.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
Laddar du 230v 10A. Så får du 2300w till bilen. Det är typ vad en Zoe drar värsta vinterdagen på motorväg. Ca 228Wh/km. (-10C, 110km/h)nino skrev:
Så du kan räkna 1mil i timmen på 230v 10A.
Jag provkörde och den var väldigt seg jämfört med Niron. Men den kanske är orimligt stark istället - man kan råka komma upp i 140 när man bara ska på motorvägen om man trycker lite på gasen...J JohanLun skrev:Visst är det ingen "raket", men jag kör ofta 120 och ibland 130. Vet inte vad topphastighet är, tror den är spärrad nånstans strax över 130... Min är ju gammal och den har inga problem i att komma upp över 130. Det är på intet sätt olidligt, utan ungefär som de tidigare bilar jag haft, golfar med ca 150 hk, kanske nån sekund långsammare till 100 men inte så det stör.
Vid låga hastigheter är det (jämfört med fossilbilar) bra acc. Givetvis är det ingen tesla... Men el har bra respons.
Försäkringen är som sagt inte dyr. Det är en billig bil att ha, för 130 med lossköpt batteri är det nog svårt åka billigare
Försäkringen på Niron är inte så farlig heller - 5500/år. Men mer än Zoen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
Det är nästan dubbla effekten så inte konstigt. Niro ligger ju runt 200' så en rejäl klutt extra. Och då finns även nyare bilar som Corsa-e och e208. Kanske även Mokka och 2008. Mer att välja på även om Niro känns mer komplettS sjoelund skrev: