1 508 976 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Får köra en Eurojackpot till veckan så kanske det löser sig 😄S Styrman_jansson skrev:
Ja det blir svårt när det ska vara en andra bil som helst inte ska vara så dyr.
Egentligen så skulle ju frun kunna ha en kangoo då hon har 5km till jobbet men hon påstår att jag grisar ner bilarna så hon inte kan åka i den efter mig utan att städa 😄
Men I3 ser ut att ha hyfsad skuff
En 94A med rex skulle ju vara fint, men drar iväg och hon har ju lite rätt i det där med att jag grisar ner... Så 150' är i överkant
Tycker i3 är härlig som "City" bil, lätt att hitta parkering och luftig och rymlig insida. Dörrkonstruktionen gör det väldigt lätt att hjälpa barn in/ut också.Johannes Carlsson skrev:
Men absolut ingen bil att storhandla i, samt pga av den urusla laddhastighet vid snabbladdning inte heller möjlig att göra längre turer i.
Känns också att elektroniken är riktigt utdaterad internt.
Men en modern variant med uppdaterad elektronik hade jag väldigt gärna haft som andrabil.
Trodde den dialogen avslutades på 70/80-talet.😉K karlmb skrev:
Har ju tävlat med båda och kör idag fram och fyrhjulsdrivet.
För elbil vet jag inte hur det blir, men många elbilar verkar att på köpet fått mycket accelerationseffekt men det kanske antispinn/sladd löser på bakhjulsdrivna i snö och modd.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 895 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 895 inlägg
I3:an har liten skuff, nu var ju du inne på REX men väljer man utan REX (=BEV) kan man montera en eftermarknadslåda under golvet där motorn annars sitter för att öka lite, jag gjorde det aldrig på min men var sugen. Vi körde ganska ofta med säten fällda, då blir det ett ok stort utrymme, men med säten uppe är det litet.nino skrev:Får köra en Eurojackpot till veckan så kanske det löser sig 😄
Ja det blir svårt när det ska vara en andra bil som helst inte ska vara så dyr.
Egentligen så skulle ju frun kunna ha en kangoo då hon har 5km till jobbet men hon påstår att jag grisar ner bilarna så hon inte kan åka i den efter mig utan att städa 😄
Men I3 ser ut att ha hyfsad skuff
En 94A med rex skulle ju vara fint, men drar iväg och hon har ju lite rätt i det där med att jag grisar ner... Så 150' är i överkant
/U
Jag kan bara beskriva hur ID4 agerar i halka. Antisladdsystemet minskar problemen med bakhjulsdrift väldigt mycket. Men de är inte helt borta. Det finns i halka både ett ouppfostrat viftande på svansen i högre farter och en tendens att halka av vägen med bakvagnen i låga farter på små vägar. Ingenting som inte går att vänja sig vid. Men jag tycker fortfarande att framhjulsdriften är bättre.A AndersS skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
Klart mindre dramatiskt med framhjulsdrift om inte annat. Men det är ju sämre grepp i uppförsbackar.A Avemo skrev:Jag kan bara beskriva hur ID4 agerar i halka. Antisladdsystemet minskar problemen med bakhjulsdrift väldigt mycket. Men de är inte helt borta. Det finns i halka både ett ouppfostrat viftande på svansen i högre farter och en tendens att halka av vägen med bakvagnen i låga farter på små vägar. Ingenting som inte går att vänja sig vid. Men jag tycker fortfarande att framhjulsdriften är bättre.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
i3 är trevlig. Jag gillar den skarpt. Men just bagaget och dörrarna är störigt. Jag brukar öppna bakdörren lite snabbt att slänga in något men det är fippligt i i3. Där är ju e-Golf, e-Up, ioniq, Niro, Soul, Zoe, Leaf bättre.A ajn82 skrev:Tycker i3 är härlig som "City" bil, lätt att hitta parkering och luftig och rymlig insida. Dörrkonstruktionen gör det väldigt lätt att hjälpa barn in/ut också.
Men absolut ingen bil att storhandla i, samt pga av den urusla laddhastighet vid snabbladdning inte heller möjlig att göra längre turer i.
Känns också att elektroniken är riktigt utdaterad internt.
Men en modern variant med uppdaterad elektronik hade jag väldigt gärna haft som andrabil.
Billigaste elbil att dra släp vettigt med är Tesla model S eller 3
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Laddar den inte 50kW DC? Toppar väl upp batteriet till 80% på typ 20min.A ajn82 skrev:
Absolut inte toppklass någonstans men för vad den är så är det ju ändå värdefullt om man endast undantagsvis behöver snabbladda.
Traditionellt iom att man har motor fram, ja. För elbilar är ju tyngden i batteriet som sitter centralt.A Avemo skrev:
Man får nog räkna med att elbilar är främst bakhjulsdrivna iom att det är enklare konstruktion att styra och driva på olik hjul.
Att vi haft framhjulsdrift primärt innan är ju krasst att det är effektivare att packa ihop hela drivlinan i ett paket fram i bilen om man har en förbränningsmotor.
Jag har haft laddare med laddkabel i bilen till alla mina mobiler utom den senaste (som har trådlös laddning), har aldrig haft några problem med utsliten laddkontakt på mobilen på grund av det. Är det ett vanligt problem för folk?ClasseClas skrev:
Jag har alltid kopplat in mobilen när jag kört också, eftersom jag normalt drar igång Waze eller Google Maps för att få reda på om det är stopp nånstans och smartare att åka annan väg.
Inte de fåtal gånger jag provat, vet dock inte vad specen säger. Skulle påstå att det rör sig 1-2 timmar upp till 80%. Nu har jag dock bara provat ett fåtal gånger, men varit på olika laddare och alltid kännts fruktansvärt segt, till den utsträckning att jag efteråt försökte googla vad specen faktiskt var utan att hitta denS Styrman_jansson skrev: