1 560 139 läst · 24 941 svar
1560k läst
24,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
S sjoelund skrev:
Ja, den lilla 22 kWh laddar väl enligt kurvan nedan?A ajn82 skrev:Inte de fåtal gånger jag provat, vet dock inte vad specen säger. Skulle påstå att det rör sig 1-2 timmar upp till 80%. Nu har jag dock bara provat ett fåtal gånger, men varit på olika laddare och alltid kännts fruktansvärt segt, till den utsträckning att jag efteråt försökte googla vad specen faktiskt var utan att hitta den

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Riktigt långsamt från 60% laddning
Har dubbar på min tycker den inte svänger så mycket med svansen dock så saknar man ju XWD när plogbilen inte varit framme i tid.A Avemo skrev:Jag kan bara beskriva hur ID4 agerar i halka. Antisladdsystemet minskar problemen med bakhjulsdrift väldigt mycket. Men de är inte helt borta. Det finns i halka både ett ouppfostrat viftande på svansen i högre farter och en tendens att halka av vägen med bakvagnen i låga farter på små vägar. Ingenting som inte går att vänja sig vid. Men jag tycker fortfarande att framhjulsdriften är bättre.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 368 inlägg
Beror på. Id3 är inte direkt för nybörjaren. Den är heller ingen bra vinterbil. Det är en av de få bilar jag varit lite halvrädd i pga sitt dåliga beteende på vintern. Hade några tillbud trots man körde lugnt och försiktigt.K karlmb skrev:
En lika tung fwd hade nog funkat bättre än id3. Haft chrysler 300m förr, den kan vi snacka om grepp på vintern. Men den var framtung. Id3 är bara konstig i vinterföre.Johannes Carlsson skrev:
Det är i för sig bara konstigt att hemtjänsten kör runt med rwd elbilar när de kör utanför stan. Då är det riktigt 4wd som gäller och inget annat. Det fattade vår kommun och köpte 4wd fast i diesel för att inte risker något alls när de ska ut på de jävligaste platserna.
Så är det absolut. Men trots att framhjulsdriften ger en rationell tillverkning och ger bättre framkomlighet och vinteregenskaper när det kommer till förbränningsmotorbilar så finns det tillverkare som fortsatt med bakhjulsdrift. Därför att vissa kunder vill ha det. De två har olika fördelar som olika användare värderar olika.U Ursidae skrev:Traditionellt iom att man har motor fram, ja. För elbilar är ju tyngden i batteriet som sitter centralt.
Man får nog räkna med att elbilar är främst bakhjulsdrivna iom att det är enklare konstruktion att styra och driva på olik hjul.
Att vi haft framhjulsdrift primärt innan är ju krasst att det är effektivare att packa ihop hela drivlinan i ett paket fram i bilen om man har en förbränningsmotor.
Skillnaden i framkomlighet elimineras väl i stort sett när bilen har 50/50 viktfördelning. Och för elbilar är det som sagt mer rationellt ur tillverkningssynpunkt att ha bakhjulsdrift. Med de argumenten samt förekomsten av moderna antisladdsystem trodde jag att det inte skulle spela någon roll om bilen var fram- eller bakhjulsdriven. Och efter tre vintrar med ID4 så erkänner jag mitt misstag och hävdar åter att framhjulsdrift är bättre i halka.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 368 inlägg
Vid 50/50 viktfördelning har generellt sett bättre drivkraft på en RWD än FWD. Det blir ju en dynamisk förskjutning av marktrycket bak när bilen accelererar.A Avemo skrev:Så är det absolut. Men trots att framhjulsdriften ger en rationell tillverkning och ger bättre framkomlighet och vinteregenskaper när det kommer till förbränningsmotorbilar så finns det tillverkare som fortsatt med bakhjulsdrift. Därför att vissa kunder vill ha det. De två har olika fördelar som olika användare värderar olika.
Skillnaden i framkomlighet elimineras väl i stort sett när bilen har 50/50 viktfördelning. Och för elbilar är det som sagt mer rationellt ur tillverkningssynpunkt att ha bakhjulsdrift. Med de argumenten samt förekomsten av moderna antisladdsystem trodde jag att det inte skulle spela någon roll om bilen var fram- eller bakhjulsdriven. Och efter tre vintrar med ID4 så erkänner jag mitt misstag och hävdar åter att framhjulsdrift är bättre i halka.
Såg ett test på detta mellan BMW 320d och Audi A4 2,0d. FWD audin hade inte en chans mot RWD BMWn i uppförsbacke
SSenatt en FWD har tryggare beteende ute på väg håller jag med om
Bakhjulsdrift är det givna valet när acceleration skall maximeras.Johannes Carlsson skrev:
Minns du mer om förutsättningarna? Lite förvånande att båda dessa har 50 / 50 viktfördelning. Sedan spelar ju tyngdpunktens höjd över marken roll också. Hög tyngdpunkt ökar fördelen för bakhjulsdrift vid acceleration. Elbilar har typiskt en låg tyngdpunkt.Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 368 inlägg
Dom är inte 50/50 Audin är lite framtung. För mig spelar det ingen större roll. Ska jag åka mycket vinter och backar får det bli AWDA Avemo skrev:Bakhjulsdrift är det givna valet när acceleration skall maximeras.
Minns du mer om förutsättningarna? Lite förvånande att båda dessa har 50 / 50 viktfördelning. Sedan spelar ju tyngdpunktens höjd över marken roll också. Hög tyngdpunkt ökar fördelen för bakhjulsdrift vid acceleration. Elbilar har typiskt en låg tyngdpunkt.
Här är testet
Det var ett intressant test. Men i fallet start i backe var det tre test där det var bilen till höger som vann alla gånger. BMW till höger två gånger och Audi till höger en gång. Jag tror inte att man skall dra för stora slutsatser av det. Fyrhjulsdrift är givetvis bäst i halka. Men det kommer inte heller utan nackdelar.Johannes Carlsson skrev:
Det finns ju de som har annan uppfattning.A Avemo skrev:Jag kan bara beskriva hur ID4 agerar i halka. Antisladdsystemet minskar problemen med bakhjulsdrift väldigt mycket. Men de är inte helt borta. Det finns i halka både ett ouppfostrat viftande på svansen i högre farter och en tendens att halka av vägen med bakvagnen i låga farter på små vägar. Ingenting som inte går att vänja sig vid. Men jag tycker fortfarande att framhjulsdriften är bättre.
En väl balanserad bakhjulsdriven bil är enkel och trygg att köra på vintern. Detta gällde på 70-talet.
Idag gör ju elektroniken att det är ännu bättre.
Ja, de måste vara dumma i huvet...A Avemo skrev:
Faktum är att det mest rationella med eldrift är just RWD (om man inte måste ha AWD). Det fattade Musk redan från början och nu kommer alla efter.