1 509 067 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Men köper man stora motorer får man en jäkligt hög kostnad på försäkringen för bilarna går så fort utan släp. Och med små motorer så överhettar de om man drar för mycket. Jag är nöjd med att få dra 300 kg, men det är inte alla...Tokslut skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 231 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 231 inlägg
Till exempel att backa uppför en backe med elbil är rätt odramatiskt med elbil jämfört.
På min bil finns det ett snöläge som begränsar vridmomentet vid start så det är enklare att smyga igång vid halka. Blir bra även med bakhjulsdrift i halka.
På min bil finns det ett snöläge som begränsar vridmomentet vid start så det är enklare att smyga igång vid halka. Blir bra även med bakhjulsdrift i halka.
Byggveteran
· 2 402 inlägg
Vet inte om 300 kr i månaden är dyrt?S sjoelund skrev:
300 plus hk original, helförsäkring med låg självrisk och djur tilläg så komplett försäkring.
Tittat på många andra bilar med mindre hk som är dyrare så hk är inte allt.
Kompisen från västkusten åker 4wd och jag som bor i norra Dalarna åker fwd...Tokslut skrev:
Skjutsade han när vi var i Sälen och kom in på det här med 4wd och jag kläcker ur mig:
Ja 4wd har man om man inte kan köra bil.
Kände direkt att det där var inte så smart att säga...
Strax efter så sitter jag fast på en plan parkering 😄😄
Vi båda skrattade gott åt mitt påstående
Men till mitt försvar så hade jag 3 rätt stora vuxna i baksätet och 10-15cm blötsnö
4wd är överlägset i allt från solig sommardag med dyblött gräs till valfritt annat underlag och lite lutningnino skrev:Kompisen från västkusten åker 4wd och jag som bor i norra Dalarna åker fwd...
Skjutsade han när vi var i Sälen och kom in på det här med 4wd och jag kläcker ur mig:
Men till mitt försvar så hade jag 3 rätt stora vuxna i baksätet och 10-15cm blötsnö
Absolut är det så, men har faktiskt aldrig känt behovet av 4wd trots att det kan komma upp mot 20-30cm snö över natten.Tokslut skrev:
Är man uppväxt med rwd så vet man oftast hur man ska göra för att ta sig fram, men visst är det smidigigare med 4wd när det krånglar
Ja så var det ju automat också, koppling är överlägset när det är mycket snö, eller så har jag inte fått in snittsennino skrev:Kompisen från västkusten åker 4wd och jag som bor i norra Dalarna åker fwd...
också uppväxt med bak eller framhjulsdrift, det är som att tvätta kläderna i en isvak eller lägga dom i en tvättmaskin, komforten är värt detnino skrev:
Priset på försäkring beror på var du bor och bil. Inte bara HK som spelar roll har du rätt i, men de kraftfullare tenderar att vara dyra. Vissa jag tittade på så dyra att jag knappt kunde försäkra dem. Finns skräckexempel...A Argastesnickaren skrev:
"Att försäkra en begagnad Tesla Model 3 från 2020 kostar 25 000 kronor hos Folksam och 31 500 kronor per år med Teslas egen ”märkesförsäkring” hos Trygg-Hansa.
Ändå har vi räknat på en äldre försäkringstagare som är att betrakta som en lågriskkund. Om samma begagnade Tesla Model 3 ägs av en ung bilägare i Stockholm kostar försäkringen exakt 82 788 kronor per år på Teslas egen märkesförsäkring."
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/elbilar-dyra-att-forsakra-tesla-i-sarklass/
Men jag som inte bor i Stockholm fick ju priset som är långt under halva i den listan omkring samma tidpunkt.