1 509 653 läst · 24 707 svar
1510k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
De har bra grepp för att däcken är helt släta och är varma (och downforce). Men detta fungerar inte om det kommer vatten eller sand på banan. Se på hur de slirar med bara lite regn. Och ännu värre skulle det bli: om det var kallt och snö eller is. Men de kör inte på de sånt underlag för det vore självmord (gissar jag). Och så byter de däcken efter typ 60 km för att de nöts ut på grund av allt grepp.S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
M.a.o. helt irrelevant att jämföra med vanligt bilkörande.S sjoelund skrev:De har bra grepp för att däcken är helt släta och är varma (och downforce). Men detta fungerar inte om det kommer vatten eller sand på banan. Se på hur de slirar med bara lite regn. Och ännu värre skulle det bli: om det var kallt och snö eller is. Men de kör inte på de sånt underlag för det vore självmord (gissar jag). Och så byter de däcken efter typ 60 km för att de nöts ut på grund av allt grepp.
Jag skrev detta i ett annat forum för snart 2 år sen
"Skrattade åt en ID4 i kväll.
Det snöade kraftigt, jag åker över en 2 filig bro och kommer i kapp en äldre Corolla med övningskörning skylt, den följer hjulspåren i snön i mitten av bron.
Bakifrån kommer en ID4 i god fart, jag ligger inte i spåren, utan till höger så den åker om och blinkar med ljuset på Corollan, som då flyttar sig till höger.
Lite längre fram blir det rött.
Vid grönt ger ID4ans förare fullt, bilen ställer upp i 45 graders vinkel innan säkerhetssystem stryper rättar upp den, detta resulterar i att den lugnt övningskörande Corollan är före ID4an över korsningen"
Ägare av både ID4 och Enyaq kom in i tråden och menade att överdrev, det var omöjligt och de vittnade om att dessa bilar i princip inte kunde sladda.
"Skrattade åt en ID4 i kväll.
Det snöade kraftigt, jag åker över en 2 filig bro och kommer i kapp en äldre Corolla med övningskörning skylt, den följer hjulspåren i snön i mitten av bron.
Bakifrån kommer en ID4 i god fart, jag ligger inte i spåren, utan till höger så den åker om och blinkar med ljuset på Corollan, som då flyttar sig till höger.
Lite längre fram blir det rött.
Vid grönt ger ID4ans förare fullt, bilen ställer upp i 45 graders vinkel innan säkerhetssystem stryper rättar upp den, detta resulterar i att den lugnt övningskörande Corollan är före ID4an över korsningen"
Ägare av både ID4 och Enyaq kom in i tråden och menade att överdrev, det var omöjligt och de vittnade om att dessa bilar i princip inte kunde sladda.
En scoutkompis berättade en liknande historia. De kom körande med sin framhjulsdrivna Saab med sommardäck och drog upp en Volvo med dubbdäck från diket.S Styrman_jansson skrev:Jag minns när vi jag skulle hem från jobbet på ett bygge när jag var elektriker en gång. Körde en gammal Saab og900 och kompisen en Volvo 740. Mitt i vintern och låg nog 2-3cm gammal snö och någon decimeter nysnö på parkeringen. Kompisen fick skotta och sanda och jäklas för att komma ut. Jag vred om nyckel och åkte hem.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 849 inlägg
En 2019 Tesla Model 3 kostar ca 1000:- i månaden för mig hos TryggHansa helförsäkringS sjoelund skrev:Priset på försäkring beror på var du bor och bil. Inte bara HK som spelar roll har du rätt i, men de kraftfullare tenderar att vara dyra. Vissa jag tittade på så dyra att jag knappt kunde försäkra dem. Finns skräckexempel...
"Att försäkra en begagnad Tesla Model 3 från 2020 kostar 25 000 kronor hos Folksam och 31 500 kronor per år med Teslas egen ”märkesförsäkring” hos Trygg-Hansa.
Ändå har vi räknat på en äldre försäkringstagare som är att betrakta som en lågriskkund. Om samma begagnade Tesla Model 3 ägs av en ung bilägare i Stockholm kostar försäkringen exakt 82 788 kronor per år på Teslas egen märkesförsäkring."
[länk]
Men jag som inte bor i Stockholm fick ju priset som är långt under halva i den listan omkring samma tidpunkt.
Så mer än dubbelt så mycket som min 2021 Kia Niro hos LF Östgöta (496/månad). Kollade upp en 2019 T M3 också för att jämföra: skulle kosta mig 1553 kr/månad (Trygghansa vill ha 1513/månad). Så där har man extra 120 000 kr i kostnad på de 10 år jag tänkt behålla bilen.Johannes Carlsson skrev:
De kör inte med marginaler, utan precis på gränsen av vad greppet och föraren klarar.S Styrman_jansson skrev:
Dvs precis samma situation som när det är svåra förhållanden för oss på vintern och vi håller på att åka av vägen.
Att de på raksträckor och en del kurvor kör och accelererar betydligt snabbare ändrar inte deras problem när greppet är på gränsen. Då är det tillbaka till grundläggande naturlagar;
Friktion, tyngdpunkt, rollcentrum, tröghetsmoment i olika riktningar mm mm.
Och framförallt, bilen måste vara förutsägbar i de lägena, och lätt att kontrollera just i läget när greppet försvinner och det går över från vilofriktion till glidfriktion, dvs sladd.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 849 inlägg
Det är väl lång vagnskadegaranti på Kia.S sjoelund skrev:
Men Teslan är dyrare och dubbla effekten så naturligt att den har högre försäkringskostnad.
ID4 verkar inte vara så väl utvecklad när det kommer till ESP.Isakare skrev:Jag skrev detta i ett annat forum för snart 2 år sen
"Skrattade åt en ID4 i kväll.
Det snöade kraftigt, jag åker över en 2 filig bro och kommer i kapp en äldre Corolla med övningskörning skylt, den följer hjulspåren i snön i mitten av bron.
Bakifrån kommer en ID4 i god fart, jag ligger inte i spåren, utan till höger så den åker om och blinkar med ljuset på Corollan, som då flyttar sig till höger.
Lite längre fram blir det rött.
Vid grönt ger ID4ans förare fullt, bilen ställer upp i 45 graders vinkel innan säkerhetssystem stryper rättar upp den, detta resulterar i att den lugnt övningskörande Corollan är före ID4an över korsningen"
Ägare av både ID4 och Enyaq kom in i tråden och menade att överdrev, det var omöjligt och de vittnade om att dessa bilar i princip inte kunde sladda.
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Så du menar att de flesta inte kör med marginaler på vägen?K karlmb skrev:
Det är helt olika syften och förutsättningar.
Jag släpper detta nu och återgår till tråden istället.
Om du vill köra utan marginaler så tipsar jag dig att göra det som F1-förarna. På bana