1 509 050 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Teslan har ungefär samma pris då den är 2 år äldre.Johannes Carlsson skrev:
Vagnskadegaranti på Kian gick ut innan jag tecknade försäkringen (3 år).
Så jag tror det mest är den extra effekten som kostar mig. Om det nu inte är stölder i området och Kia blir stulen mer sällan.
Det klart man kör med marginaler.S Styrman_jansson skrev:
Det vi diskuterar är när de tagit slut.
Sålänge däcken har grepp spelar det ju ingen roll alls om bilen är rwd, fwd, awd eller rent av enhjulsdriven.
Inser du inte det?
Vi kör ju alla olika. Men jag tror inte att jag är ensam om att oftast inte köra precis på gränsen till vad greppet och föraren klarar.K karlmb skrev:
Vilken är din poäng egentligen? Det är lättare att åstadkomma kraftig acceleration där greppet är bra med bakhjulsdrift. Ju sämre grepp desto mindre roll spelar det för accelerationens skull om drivhjulen är fram eller bak. Dessutom ser jag inte varför maximal acceleration skulle vara viktigt vid halkkörning.K karlmb skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
När marginalerna tagit slut finns inget grepp kvar och då spelar inte heller awd, rwd eller fwd någon rollK karlmb skrev:
K karlmb skrev:
Precis som Styrman Jansson missar du poängen, att när det verkligen spelar roll, så är marginalerna uppätna. Det är då det gäller att situationen inte är för svår att rätta till.A Avemo skrev:
Det jag skrev om acceleration var ju för att peka på skillnader (som är irrelevanta), medans det är samma problem för båda biltyperna i denna situation (alltså när greppet inte räcker).
Ett litet tips, välj den drivning ni tror på, dvs fram, bak eller fyrhjul, utifrån ert behov och elbil.😉
Säger en som tävlat med fram och bak, ok att det var med diffbromsar, och idag rullar fyrhjul utifån behov.😎
Säger en som tävlat med fram och bak, ok att det var med diffbromsar, och idag rullar fyrhjul utifån behov.😎
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Det är även samma problem med en trampbil när friktionen inte är tillräcklig. Är det då också en relevant jämförelse?K karlmb skrev:Precis som Styrman Jansson missar du poängen, att när det verkligen spelar roll, så är marginalerna uppätna. Det är då det gäller att situationen inte är för svår att rätta till.
Det jag skrev om acceleration var ju för att peka på skillnader (som är irrelevanta), medans det är samma problem för båda biltyperna i denna situation (alltså när greppet inte räcker).
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg