Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är väl lång vagnskadegaranti på Kia.

Men Teslan är dyrare och dubbla effekten så naturligt att den har högre försäkringskostnad.
Teslan har ungefär samma pris då den är 2 år äldre.

Vagnskadegaranti på Kian gick ut innan jag tecknade försäkringen (3 år).

Så jag tror det mest är den extra effekten som kostar mig. Om det nu inte är stölder i området och Kia blir stulen mer sällan.
 
S Styrman_jansson skrev:
Så du menar att de flesta inte kör med marginaler på vägen?

Det är helt olika syften och förutsättningar.

Jag släpper detta nu och återgår till tråden istället.

Om du vill köra utan marginaler så tipsar jag dig att göra det som F1-förarna. På bana ;)
Det klart man kör med marginaler.
Det vi diskuterar är när de tagit slut.
Sålänge däcken har grepp spelar det ju ingen roll alls om bilen är rwd, fwd, awd eller rent av enhjulsdriven.
Inser du inte det?
 
K karlmb skrev:
De kör inte med marginaler, utan precis på gränsen av vad greppet och föraren klarar.
Dvs precis samma situation som när det är svåra förhållanden för oss på vintern och vi håller på att åka av vägen.
Vi kör ju alla olika. Men jag tror inte att jag är ensam om att oftast inte köra precis på gränsen till vad greppet och föraren klarar.
K karlmb skrev:
Att de på raksträckor och en del kurvor kör och accelererar betydligt snabbare ändrar inte deras problem när greppet är på gränsen. Då är det tillbaka till grundläggande naturlagar;
Friktion, tyngdpunkt, rollcentrum, tröghetsmoment i olika riktningar mm mm.
Vilken är din poäng egentligen? Det är lättare att åstadkomma kraftig acceleration där greppet är bra med bakhjulsdrift. Ju sämre grepp desto mindre roll spelar det för accelerationens skull om drivhjulen är fram eller bak. Dessutom ser jag inte varför maximal acceleration skulle vara viktigt vid halkkörning.
 
K karlmb skrev:
Det klart man kör med marginaler.
Det vi diskuterar är när de tagit slut.
När marginalerna tagit slut finns inget grepp kvar och då spelar inte heller awd, rwd eller fwd någon roll ;)
K karlmb skrev:
Sålänge däcken har grepp spelar det ju ingen roll alls om bilen är rwd, fwd, awd eller rent av enhjulsdriven.
Inser du inte det?
 
A Avemo skrev:
Vi kör ju alla olika. Men jag tror inte att jag är ensam om att oftast inte köra precis på gränsen till vad greppet och föraren klarar.
Precis som Styrman Jansson missar du poängen, att när det verkligen spelar roll, så är marginalerna uppätna. Det är då det gäller att situationen inte är för svår att rätta till.
Det jag skrev om acceleration var ju för att peka på skillnader (som är irrelevanta), medans det är samma problem för båda biltyperna i denna situation (alltså när greppet inte räcker).
 
S Styrman_jansson skrev:
När marginalerna tagit slut finns inget grepp kvar och då spelar inte heller awd, rwd eller fwd någon roll ;)
Nej ,det är precis då som en bra bil ändå går att kontrollera för att rädda situationen.
 
Ett litet tips, välj den drivning ni tror på, dvs fram, bak eller fyrhjul, utifrån ert behov och elbil.😉
Säger en som tävlat med fram och bak, ok att det var med diffbromsar, och idag rullar fyrhjul utifån behov.😎
 
A AndersS skrev:
Ett litet tips, välj den drivning ni tror på, dvs fram, bak eller fyrhjul, utifrån ert behov och elbil.😉
Säger en som tävlat med fram och bak, ok att det var med diffbromsar, och idag rullar fyrhjul utifån behov.😎
?? Är det religion?
 
K karlmb skrev:
Precis som Styrman Jansson missar du poängen, att när det verkligen spelar roll, så är marginalerna uppätna. Det är då det gäller att situationen inte är för svår att rätta till.
Det jag skrev om acceleration var ju för att peka på skillnader (som är irrelevanta), medans det är samma problem för båda biltyperna i denna situation (alltså när greppet inte räcker).
Det är även samma problem med en trampbil när friktionen inte är tillräcklig. Är det då också en relevant jämförelse?
 
K karlmb skrev:
?? Är det religion?
Ja, så är det och har varit i 50 år🤣
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej ,det är precis då som en bra bil ändå går att kontrollera för att rädda situationen.
Tur jag kört så mycket Saab FWD då eftersom jag aldrig kört av vägen ;)
 
A AndersS skrev:
Ja, så är det och har varit i 50 år🤣
Jesus, klänning, är inte med oss längre..
 
S Styrman_jansson skrev:
Tur jag kört så mycket Saab FWD då eftersom jag aldrig kört av vägen ;)
Du har väl aldrig tappat greppet helt enkelt.
 
S Styrman_jansson skrev:
Det är även samma problem med en trampbil när friktionen inte är tillräcklig. Är det då också en relevant jämförelse?
Den är nog nästan alltid tillräcklig, som i din SAAB.
 
@karlmb jag retas också lite. Jag är inte fanatiskt till någon speciell driving och har kört både fwd, rwd och awd. Alla typerna har sina för- och nackdelar generellt och en del passar olika typer av bilar/förutsättningar bättre eller sämre. Inget av dem är dock bästa i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.