K karlmb skrev:
Du har väl aldrig tappat greppet helt enkelt.
Jodå, många gånger. Iskörning var en favorit vintertid t.ex.

Körde förvisso Saab då men provade många andra bilar. Bl.a. en äldre BMW 318i som jag gillade. Skitkul på isen men inget rolig att få dit och därifrån ( gick åt en Land Rover att dra lossen några gånger).
 
S Styrman_jansson skrev:
@karlmb jag retas också lite. Jag är inte fanatiskt till någon speciell driving och har kört både fwd, rwd och awd. Alla typerna har sina för- och nackdelar generellt och en del passar olika typer av bilar/förutsättningar bättre eller sämre. Inget av dem är dock bästa i alla fall.
Jag gillar min fwd Fiat 500e.
Men den är liten och inte så motorstark.
Problemen är därför små trots att jag kör den som om den vore stulen.
Iaf nu på sommaren.
Så jag har kört många olika typer också.
Är glad att pendeln nu äntligen är på väg tillbaka mot rwd.
Det är absolut inte självklart att fwd är bäst på vintern.
 
K karlmb skrev:
Det är absolut inte självklart att fwd är bäst på vintern.
Är du med på att det inte heller är självklart att bakhjulsdrift är bäst på vintern?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag gillar min fwd Fiat 500e.
Men den är liten och inte så motorstark.
Problemen är därför små trots att jag kör den som om den vore stulen.
Iaf nu på sommaren.
Så jag har kört många olika typer också.
Är glad att pendeln nu äntligen är på väg tillbaka mot rwd.
Det är absolut inte självklart att fwd är bäst på vintern.
Ja jag skulle gärna ha en RWD-bil. Har länge varit sugen på en MX-5:a och skulle säkerligen prova hur det funkar på vintern.

Men som vardagsbil vill jag nog helst ha FWD eller AWD om ekonomi och vikt inte spelade någon roll.

Jag gillade awd-systemet i den Mazda 6 jag hade. Var normalt FWD men om man kom in lite entusiastiskt i en kurva och gav gas så framhjulen tappade lite grepp så systemet skickade mer kraft till bakhjulen så betedde den sig lite som en RWD ;)
 
A Avemo skrev:
Är du med på att det inte heller är självklart att bakhjulsdrift är bäst på vintern?
Rwd i Fiaten hade inte varit sämre.
Vi får se vad jag tycker efter vintern.
Som sagt spelar det mindre roll i småbilar med max 150 hk.
 
Har haft många bilar genom åren.
Just nu en coupe på över 300 hk och bakhjulsdrift med diff och lite lätt rumpa.
Kanske inte den mest idealiska bilen på vintern men ack va roligt att köra.
Framhjulsdrift är tryggt att köra på vintern men definitivt i dom flesta fallen inte lika roliga att köra på sommaren (finns undantag som är roliga trots framhjulsdriften men generellt inte)
Kommer inte ta ställning vad som är bäst utan bara konstatera att slipper framhjulen drivning så kan dom bara ta hand om styrning och du får en helt annan känsla i ratten.
Välj vad NI vill köra och skit i oss andra nördar:)
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Aprå på Coupé. Tror ni vi kommer se någon liten 2-sitsig sportcupé eller cab som går på el i närtid? Tänker typ MX-5.

Det förvinner ju en del känsla i och med el-drivlinan men borde det inte finnas en liten marknad?
 
Känns osäkert, finns ju några superbilar och Tesla Roadster som "kommer" men typ en Tesla Model 3 SR chassi/drivlina lite kortad för 2 sits kanske vore något. Batteriet är ju fortfarande tungt tills vi får Solid state på bred front
 
S sinuslinus skrev:
Understyrt känns ju mycket tryggare än att få sladd med bakvagnen i halkan.

I vintras testade jag att koppla ur elektroniken på min bakhjulsdrivna Ioniq 5 på en liten snöig väg. Det höll på att sluta i diket efter fem meter och inte finns det någon kopplingspedal att frikoppla med.
På Hyundai (till skillnad från tex VAG) kan man stänga av all antisladd och antispinn.
Med elektroniken inkopplad så var den superstabil.


[media]
Frikoppla mitt under pågående överstyrning är nästan lika illa som att få för sig att bromsa är en bra idé... Att du upplever detta och sättet du beskriver denna händelse på talar bara om för alla att du absolut inte kan hantera en bil med RWD i halka. Personligen så väljer jag överstyrning alla dagar i veckan i en kurva mot alternativet understyrning. För någon som behärskar en RWD så tappar man inte kontrollen på bilen vid understyrning, däremot när det väl släpper med FWD, då går det bara rakt framåt till däcken återfår sitt grepp, rakt in i mötande trafik...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Aprå på Coupé. Tror ni vi kommer se någon liten 2-sitsig sportcupé eller cab som går på el i närtid? Tänker typ MX-5.

Det förvinner ju en del känsla i och med el-drivlinan men borde det inte finnas en liten marknad?
En sådan här?
https://www.holmgrensbil.se/kampanjer/mg/cyberster
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
P Pin skrev:
En sådan här?
[länk]
750k för en MG 😅
 
J Jocke_Villaägaren skrev:
Frikoppla mitt under pågående överstyrning är nästan lika illa som att få för sig att bromsa är en bra idé... Att du upplever detta och sättet du beskriver denna händelse på talar bara om för alla att du absolut inte kan hantera en bil med RWD i halka. Personligen så väljer jag överstyrning alla dagar i veckan i en kurva mot alternativet understyrning. För någon som behärskar en RWD så tappar man inte kontrollen på bilen vid understyrning, däremot när det väl släpper med FWD, då går det bara rakt framåt till däcken återfår sitt grepp, rakt in i mötande trafik...
Kör man aktivt är ju RWD bakvagnskast en del av upplevelsen och är man beredd är det bara att styra emot och hålla jämn delikat gaskontroll.

Bara lite lätt has från en framhjulsdriven är ju ganska chill, lätta på gasen så får man lite bättre styrning, eller fortsätt gasa ur situationen med bibehållen understyrning. Bromsa, åker oftast rakt fram, tryggt och väldigt lite oväntat händer. Och det är ju bra för de flesta lite såsiga förare.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
750k för en MG 😅
Billigt kilopris i alla fall.. 😄

Och infotainment som drivs av en 20 år gammal spelmotor?
Den röda sportbilen MG Cyberster, bakifrån samt interiörvy som visar ratt och infotainmentsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
J Jocke_Villaägaren skrev:
Frikoppla mitt under pågående överstyrning är nästan lika illa som att få för sig att bromsa är en bra idé... Att du upplever detta och sättet du beskriver denna händelse på talar bara om för alla att du absolut inte kan hantera en bil med RWD i halka. Personligen så väljer jag överstyrning alla dagar i veckan i en kurva mot alternativet understyrning. För någon som behärskar en RWD så tappar man inte kontrollen på bilen vid understyrning, däremot när det väl släpper med FWD, då går det bara rakt framåt till däcken återfår sitt grepp, rakt in i mötande trafik...
Tack för lektionen… Du kanske inte ska läsa in för mycket i detaljerna. Är ju samma känsla att köra automatväxlad bil utan antisladdsystem i halka.
 
P Pin skrev:
En sådan här?
[länk]
Nja.

Det där ser ju ut att vara mer extrem ( och dyr). Jag tänker en hyfsat billig enkel sportbil. Lätt, bra balans och sub 200hp. Typ MX-5, klassiska MG, kanske Z4 eller Honda S2000.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.