1 529 485 läst · 24 849 svar
1529k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Jodå, många gånger. Iskörning var en favorit vintertid t.ex.K karlmb skrev:
Körde förvisso Saab då men provade många andra bilar. Bl.a. en äldre BMW 318i som jag gillade. Skitkul på isen men inget rolig att få dit och därifrån ( gick åt en Land Rover att dra lossen några gånger).
Jag gillar min fwd Fiat 500e.S Styrman_jansson skrev:
Men den är liten och inte så motorstark.
Problemen är därför små trots att jag kör den som om den vore stulen.
Iaf nu på sommaren.
Så jag har kört många olika typer också.
Är glad att pendeln nu äntligen är på väg tillbaka mot rwd.
Det är absolut inte självklart att fwd är bäst på vintern.
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Ja jag skulle gärna ha en RWD-bil. Har länge varit sugen på en MX-5:a och skulle säkerligen prova hur det funkar på vintern.K karlmb skrev:Jag gillar min fwd Fiat 500e.
Men den är liten och inte så motorstark.
Problemen är därför små trots att jag kör den som om den vore stulen.
Iaf nu på sommaren.
Så jag har kört många olika typer också.
Är glad att pendeln nu äntligen är på väg tillbaka mot rwd.
Det är absolut inte självklart att fwd är bäst på vintern.
Men som vardagsbil vill jag nog helst ha FWD eller AWD om ekonomi och vikt inte spelade någon roll.
Jag gillade awd-systemet i den Mazda 6 jag hade. Var normalt FWD men om man kom in lite entusiastiskt i en kurva och gav gas så framhjulen tappade lite grepp så systemet skickade mer kraft till bakhjulen så betedde den sig lite som en RWD
Byggveteran
· 2 431 inlägg
Har haft många bilar genom åren.
Just nu en coupe på över 300 hk och bakhjulsdrift med diff och lite lätt rumpa.
Kanske inte den mest idealiska bilen på vintern men ack va roligt att köra.
Framhjulsdrift är tryggt att köra på vintern men definitivt i dom flesta fallen inte lika roliga att köra på sommaren (finns undantag som är roliga trots framhjulsdriften men generellt inte)
Kommer inte ta ställning vad som är bäst utan bara konstatera att slipper framhjulen drivning så kan dom bara ta hand om styrning och du får en helt annan känsla i ratten.
Välj vad NI vill köra och skit i oss andra nördar
Just nu en coupe på över 300 hk och bakhjulsdrift med diff och lite lätt rumpa.
Kanske inte den mest idealiska bilen på vintern men ack va roligt att köra.
Framhjulsdrift är tryggt att köra på vintern men definitivt i dom flesta fallen inte lika roliga att köra på sommaren (finns undantag som är roliga trots framhjulsdriften men generellt inte)
Kommer inte ta ställning vad som är bäst utan bara konstatera att slipper framhjulen drivning så kan dom bara ta hand om styrning och du får en helt annan känsla i ratten.
Välj vad NI vill köra och skit i oss andra nördar
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Aprå på Coupé. Tror ni vi kommer se någon liten 2-sitsig sportcupé eller cab som går på el i närtid? Tänker typ MX-5.
Det förvinner ju en del känsla i och med el-drivlinan men borde det inte finnas en liten marknad?
Det förvinner ju en del känsla i och med el-drivlinan men borde det inte finnas en liten marknad?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 033 inlägg
Känns osäkert, finns ju några superbilar och Tesla Roadster som "kommer" men typ en Tesla Model 3 SR chassi/drivlina lite kortad för 2 sits kanske vore något. Batteriet är ju fortfarande tungt tills vi får Solid state på bred front
Frikoppla mitt under pågående överstyrning är nästan lika illa som att få för sig att bromsa är en bra idé... Att du upplever detta och sättet du beskriver denna händelse på talar bara om för alla att du absolut inte kan hantera en bil med RWD i halka. Personligen så väljer jag överstyrning alla dagar i veckan i en kurva mot alternativet understyrning. För någon som behärskar en RWD så tappar man inte kontrollen på bilen vid understyrning, däremot när det väl släpper med FWD, då går det bara rakt framåt till däcken återfår sitt grepp, rakt in i mötande trafik...S sinuslinus skrev:Understyrt känns ju mycket tryggare än att få sladd med bakvagnen i halkan.
I vintras testade jag att koppla ur elektroniken på min bakhjulsdrivna Ioniq 5 på en liten snöig väg. Det höll på att sluta i diket efter fem meter och inte finns det någon kopplingspedal att frikoppla med.
På Hyundai (till skillnad från tex VAG) kan man stänga av all antisladd och antispinn.
Med elektroniken inkopplad så var den superstabil.
[media]
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 616 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 033 inlägg
Kör man aktivt är ju RWD bakvagnskast en del av upplevelsen och är man beredd är det bara att styra emot och hålla jämn delikat gaskontroll.J Jocke_Villaägaren skrev:Frikoppla mitt under pågående överstyrning är nästan lika illa som att få för sig att bromsa är en bra idé... Att du upplever detta och sättet du beskriver denna händelse på talar bara om för alla att du absolut inte kan hantera en bil med RWD i halka. Personligen så väljer jag överstyrning alla dagar i veckan i en kurva mot alternativet understyrning. För någon som behärskar en RWD så tappar man inte kontrollen på bilen vid understyrning, däremot när det väl släpper med FWD, då går det bara rakt framåt till däcken återfår sitt grepp, rakt in i mötande trafik...
Bara lite lätt has från en framhjulsdriven är ju ganska chill, lätta på gasen så får man lite bättre styrning, eller fortsätt gasa ur situationen med bibehållen understyrning. Bromsa, åker oftast rakt fram, tryggt och väldigt lite oväntat händer. Och det är ju bra för de flesta lite såsiga förare.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 393 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 254 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 254 inlägg
Tack för lektionen… Du kanske inte ska läsa in för mycket i detaljerna. Är ju samma känsla att köra automatväxlad bil utan antisladdsystem i halka.J Jocke_Villaägaren skrev:Frikoppla mitt under pågående överstyrning är nästan lika illa som att få för sig att bromsa är en bra idé... Att du upplever detta och sättet du beskriver denna händelse på talar bara om för alla att du absolut inte kan hantera en bil med RWD i halka. Personligen så väljer jag överstyrning alla dagar i veckan i en kurva mot alternativet understyrning. För någon som behärskar en RWD så tappar man inte kontrollen på bilen vid understyrning, däremot när det väl släpper med FWD, då går det bara rakt framåt till däcken återfår sitt grepp, rakt in i mötande trafik...
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg