Tokslut Tokslut skrev:
Bubblan va bra på att ta sig fram och bakhjulsdriven :p
Japp. Och Porsche 911. Vikt över drivhjulen FTW!
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Japp. Och Porsche 911. Vikt över drivhjulen FTW!
Man körde inte 911an på vintern😉, de skulle rulla i "carrera cupen" sommartid.
 
J jocke31 skrev:
Tycker iofs att det inte alls är speciellt ostadigt eller känns farligt med bakhjulsdriven elbil vintertid. Är rätt stor skillnad mot bakhjulsdriven fosilare. Gissar att det handlar om tyngdpunkt och viktfördelning.
Jag tycker inte heller att det känns farligt. Eller rättare sagt är det jag som kör för fort om det känns farligt. Men det är många gånger i halka som jag irriterat mig på hur den rör sig på vägen. Den enda bakhjulsdrivna förbränningsmotorbil jag ägt var en Volvo 245. I den jämförelsen är onekligen ID4 en mycket bättre vinterbil. Men jag har inte så stort underlag.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
nino nino skrev:
Egentligen så skulle ju frun kunna ha en kangoo då hon har 5km till jobbet men
Inte för att vara sådan, med 5km till jobbet vore en (el-)cykel ett rimligt val. 🙃
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Man körde inte 911an på vintern😉, de skulle rulla i "carrera cupen" sommartid.
Jorå.
En rallybil med Rothmans-dekor drifta på en snötäckt bana.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
karlmb
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Dubb på ena bilen och dubbfritt på andra har jag kört. Vad som är bäst beror på underlaget/däckmodell/fabrikat är min erfarenhet. Det finns större möjligheter beträffande gummiblandning när man gör dubbfri däck än med dubb som gör att de är bättre i vissa förutsättningar har jag läst mig till. Kompisen kom inte ut från vår oplogade utfart med sin 2014-15 (minns inte exakt)BMW med Nokian dubbdäck. Jag hade inga problem med FWD Mazda och Hankook dubbdäck. Sedan vilket skick hans däck var i minns jag inte. Mina Hankook däck var inne på andra säsongen.

De första dubbfria däcken som kom var dock helt värdelösa enligt mig. Men har hänt mycket på senaste tiden.
Han hade väl fetdäck på vintern som alla BMWägare...
Det är ju helt livsfarligt, ifall han kommer loss vill säga..
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag tycker inte heller att det känns farligt. Eller rättare sagt är det jag som kör för fort om det känns farligt. Men det är många gånger i halka som jag irriterat mig på hur den rör sig på vägen. Den enda bakhjulsdrivna förbränningsmotorbil jag ägt var en Volvo 245. I den jämförelsen är onekligen ID4 en mycket bättre vinterbil. Men jag har inte så stort underlag.
Fast en 240 är usel jfrt med en välbalanserad 50-50 bil som en Merca.
 
K karlmb skrev:
Han hade väl fetdäck på vintern som alla BMWägare...
Det är ju helt livsfarligt, ifall han kommer loss vill säga..
Japp, det där med breda däck på vintern är ett otyg!
 
tveksamt tveksamt skrev:
Inte för att vara sådan, med 5km till jobbet vore en (el-)cykel ett rimligt val. 🙃
Jo absolut är det så, men dels kan det vara jäkligt kallt och sen gör hon 7-22 pass så då vill man hem och sova snabbast möjligt 🙂
Cyklar gör hon lite då och då
Inte speciellt roligt att cykla i -10 och 10cm snö på oplogade vägar
 
richardtenggren
A AndersS skrev:
Man körde inte 911an på vintern😉, de skulle rulla i "carrera cupen" sommartid.
Många som kör Porsche på is också 😅🤓
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Mikael_L
nino nino skrev:
Men vad kan det ta att ladda upp om man börjar med fullt sen åker 6-8mil i -15, ladda med 220

Man är ändå på jobbet iaf 8h
Du måste nog också räkna på vad du måste totalt ladda per dygn.
Säg att du behöver 16*2,3kWh de värsta vinterdagarna, då måste du lyckas ladda in minst 37kWh varje dag, kanske 40, med tanke på att laddningsverkningsgraden inte är 100%.

Nu får du fundera på var och vilket sätt du ska få in detta i batteriet varje dygn.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du måste nog också räkna på vad du måste totalt ladda per dygn.
Säg att du behöver 16*2,3kWh de värsta vinterdagarna, då måste du lyckas ladda in minst 37kWh varje dag, kanske 40, med tanke på att laddningsverkningsgraden inte är 100%.

Nu får du fundera på var och vilket sätt du ska få in detta i batteriet varje dygn.
Blir väl 8*2.3 så 20kWh, om jag åker 4+4mil
Tanken var ju att endast ladda på jobbet, så 8 eller 10h sen hem 4mil och tillbaka 4mil sen ladda
Men jag har nog insett att elbil nog inte passar min budget och mina behov
 
nino nino skrev:
Jo absolut är det så, men dels kan det vara jäkligt kallt och sen gör hon 7-22 pass så då vill man hem och sova snabbast möjligt 🙂
Cyklar gör hon lite då och då
Inte speciellt roligt att cykla i -10 och 10cm snö på oplogade vägar
Fast med elcykel (och ordentliga dubbdäck) kan det nästan vara tvärt om, att då plöja fram i 10 cm snö är nästan bara roligt.. =P
-10 tycker jag går bra, när det börjar krypa ner mot -20 är det rätt kallt dock. Man måste dock klä sig på ett annat sätt när man cyklar i de temperaturerna. Och rätt olika om man cyklar vanlig cykel eller elcykel.
Mycket värt att tänka på, det blir en rejäl ekonomisk vinning om man kan göra sig av med en bil och skaffa en elcykel istället. Och beroende på hur man bor, jobbar med och hur parkeringsmöjligheterna ser ut är det dessutom ren tidsvinst. Jag har 6 km till jobbet drygt, de dagarna per år det skulle gå fortare med bil kan jag nog räkna på ena handens fingrar.
Nu är vi dock en bit från trådens ämne, så vi kanske släpper det där. :)
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
S
Ja, det är nog för tidigt att få män på forumet att börja cykla.
😛

Här är mitt pendlarfordon.
Svart lastcykel med stora kartonger framtill, parkerad på en snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Det finns släp också om man behöver!
Såg denna i drive-thrun på bygghandeln:
Lastcykel med släp parkerad inne i en byggvaruhandel, omgiven av lastpallar och olika material. Flera bilar är parkerade, inklusive en Hyundai och en silverfärgad van.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är vår "andrabil" som är inne på sitt sjätte år.
Används mest för att hämta och lämna barnen på förskola/skola.
Lastcykel av märket Babboe Curve parkerad framför en garageport. Cykeln har stort lastutrymme fram och sadel samt handtag i brunt läder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och den bättre hälften pendlar på en hybridracer 8km enkel väg i ur och skur, men då har vi väldigt sällan snö och halt.
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.