1 502 669 läst · 24 694 svar
1503k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nja, självklarhet vet jag inte. För min egen del skulle jag förlänga min restid med 10-15 min och lägga upp till 30-40 min på att hitta parkering (alternativt betala 100-150 kr/dag) om jag skulle byta till bil.Johannes Carlsson skrev:
Byte till kollektivtrafik ger istället ca dubbla restiden (50 min enkel väg) och en kostnad av ca 80 kr/dag. Då dessutom till "kostnaden" av att vara helt beroende av kollektivtrafikens turlistor och att bytena går smidigt.
Med sådana förutsättningar på vilket sätt är det självklart att välja något annat än cykel?
Om du nu inte med "motordrivet" även räknar in elcykel?
Det verkar som att du har extremt speciella förhållanden för dina transporter om du måste spendera 1.5 tim i bil för en sträcka på 3.5 km fågelvägen.tveksamt skrev:Nja, självklarhet vet jag inte. För min egen del skulle jag förlänga min restid med 10-15 min och lägga upp till 30-40 min på att hitta parkering (alternativt betala 100-150 kr/dag) om jag skulle byta till bil.
Byte till kollektivtrafik ger istället ca dubbla restiden (50 min enkel väg) och en kostnad av ca 80 kr/dag. Då dessutom till "kostnaden" av att vara helt beroende av kollektivtrafikens turlistor och att bytena går smidigt.
Med sådana förutsättningar på vilket sätt är det självklart att välja något annat än cykel?
Om du nu inte med "motordrivet" även räknar in elcykel?
Och för så speciella lägen vidhåller jag speciella lösningar, som häst 😂
Jag tror du måste läsa lite noggrannare. Jag har aldrig skrivit något dylikt.K karlmb skrev:
@sjoelund som däremot skrev detta förklarade också för dig att för att köra bil behöver man köra runt en del områden vilket gör sträckan dubbel så långt, och att det vid kö vintertid kan vara helt stillastående trafik. När man då dessutom måste fram och tillbaka flera gånger tar det lätt tid.
Ev. räknar han även in tiden att leta parkering i den tiden, vilket på sina håll kan vara en väldig utmaning.
Så kan du inte komma med något vettigt kanske vi kan lägga ner den här diskussionen nu, det är nog ingen annan än du som tycker det är kul att diskutera hästar i en tråd om elbilar.
Okok..tveksamt skrev:Jag tror du måste läsa lite noggrannare. Jag har aldrig skrivit något dylikt.
@sjoelund som däremot skrev detta förklarade också för dig att för att köra bil behöver man köra runt en del områden vilket gör sträckan dubbel så långt, och att det vid kö vintertid kan vara helt stillastående trafik. När man då dessutom måste fram och tillbaka flera gånger tar det lätt tid.
Ev. räknar han även in tiden att leta parkering i den tiden, vilket på sina håll kan vara en väldig utmaning.
Så kan du inte komma med något vettigt kanske vi kan lägga ner den här diskussionen nu, det är nog ingen annan än du som tycker det är kul att diskutera hästar i en tråd om elbilar.
Om tom. ICA butik(er) har Hästparkering så kan det väl inte vara så ovanligttveksamt skrev:Om du tycker att häst är ett rimligt alternativ får du givetvis argumentera för det, jag tror du är väldigt ensam om att tycka att det är ett alternativ i praktiken. Man ska nog ha väldigt speciella förutsättningar för att det ska vara rimligt.
Om du inte tycker det behöver du inte dra in mig i dina dumheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Själv vet jag inte om jag skulle välja något av alternativen
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 733 inlägg
Gäller ju var man bor också. Är det platt, sällan kallare än -15 och man inte ska överdrivet långt går det ju bra.tveksamt skrev:Nja, självklarhet vet jag inte. För min egen del skulle jag förlänga min restid med 10-15 min och lägga upp till 30-40 min på att hitta parkering (alternativt betala 100-150 kr/dag) om jag skulle byta till bil.
Byte till kollektivtrafik ger istället ca dubbla restiden (50 min enkel väg) och en kostnad av ca 80 kr/dag. Då dessutom till "kostnaden" av att vara helt beroende av kollektivtrafikens turlistor och att bytena går smidigt.
Med sådana förutsättningar på vilket sätt är det självklart att välja något annat än cykel?
Om du nu inte med "motordrivet" även räknar in elcykel?
Räknar in elcykel, eller i alla fall el-lådcykel med 3 hjul.
Sen är det sjukt olika, i Luleå är det kallt och torrt för det mesta. Medans i Göteborg är det ofta +3 regn och halvstorm. 3,5km är bra avstånd, då kan man promenera om det krisar
Efter att ha cyklat elcykel på vintern kan jag säga att jag föredrar vanlig cykel. Det är jävligt lätt att ramla omkull med elcykel och när man gör det slår man sig mycket värre också... Plus att underhållet är enklare när man behöver byta kedja på grund av allt jävla salt på banorna också. Och att elcykeln är jobbigt att släpa de sträckorna det inte plogats. Men så har jag inte så långt att cykla heller.Johannes Carlsson skrev:
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 632 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 733 inlägg
Tillbaka till elbilrelaterat, ska sätta upp 2 laddboxar imorgon.
En på varje sida garageporten utomhus eller en ute och en inne?
En på varje sida garageporten utomhus eller en ute och en inne?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 632 inlägg
Hur ofta står du i garaget och hur ofta ca behöver du ladda?
Och har du plats för 2 bilar bredvid varandra framför garaget? Jag har själv bara 1 laddare placerad precis vid ingången till carport. Då kan jag ladda bilen när den står under tak eller ute i det fria. Med garage är det så klart lite knepigare med placeringen av laddbox...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 733 inlägg
Står sällan i garaget, men har en 5m port och fjärr så enkelt fixat om jag städar lite. Dieseln känns sådär att ha där inne och ingen golvbrunn.Nötegårdsgubben skrev:
Lutar åt en M3 LR eller något så behöver väl laddas 1-2 ggr i veckan beroende på hur jobbet blir framöver. Just nu kör jag väldigt lite
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 733 inlägg
S sjoelund skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Går in 2 bilar i garaget om jag röjer upp, och 4 i bredd utanför om man står nära huset. Går även att stå bredvid garaget.
La in en post i laddboxtråden också: https://www.byggahus.se/forum/threads/vaelja-laddbox-stora-traden.515910/#post-5914830
Det beror förstås på, men för vår del parkerar vi elbilen mest ute under varmare årstider och under kallare och ruskigare perioder mer i garaget. Perfekt med en laddare ute och en i garaget där man slipper stå och pilla med kabeln i regnet/blåsten/kylan/snön/mörkret.Johannes Carlsson skrev: