1 520 229 läst · 24 798 svar
1520k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Om du är hemma mycket så kanske du skulle överväga Tibber och deras Grid Rewards, då måste bilen vara inkopplad hela tiden.Johannes Carlsson skrev:
Vad har du för port?Johannes Carlsson skrev:
Jag har själv en takskjutport och satte min i garaget, men nära porten. Med en lång sladd kommer jag åt runt om hela bilen utomhus och i hela garaget då kabeln kan ligga under porten utan skav eller liknande även i stängt läge tack vare gummilisten.
Firmabilen går på övertid, vi äger förvisso bilarna, men tanken är att de ska bytas ut var 3e år innan de börjar kosta och har nått värde kvar.
Chefen pratar om elbilar, jag bävar.
Först har jag ingen laddning hemma, ev skulle jag kunna få tillstånd av BRF att dra in en kabel i garaget, har bara 4 meter från fasad skåpet till garageknuten, men i garaget står min egen bil, den vill jag inte ha ute, och nuvarande firmabil går inte in i garaget, får ej parkera utanför.
Sen mitt kör mönster, dagens resa tex är vanligt förekommande.
Jag har typ Linköping, Örebro och hela norra Sverige som mitt arbetsområde, utgår från Stockholm.
Startade prick 7 i morse, kom hem 18.45, handlade i 5 minuter, tankade i 6 minuter, jobbade all tid mellan den förutom körningen, äter gör jag när jag kör (mackor), ingen laddning hos kunderna.
Ni ser dagens resa, den långa tiden trots mest motorväg beror på köer i morse, de första 31 km till Ahlsell tog 1 timme o 36 minuter.
Vilken skåpbil som kan lasta 1 ton verktyg och reservdelar går 404 km på el på motorväg enligt skyltarna/GPS fart ??
Chefen pratar om elbilar, jag bävar.
Först har jag ingen laddning hemma, ev skulle jag kunna få tillstånd av BRF att dra in en kabel i garaget, har bara 4 meter från fasad skåpet till garageknuten, men i garaget står min egen bil, den vill jag inte ha ute, och nuvarande firmabil går inte in i garaget, får ej parkera utanför.
Sen mitt kör mönster, dagens resa tex är vanligt förekommande.
Jag har typ Linköping, Örebro och hela norra Sverige som mitt arbetsområde, utgår från Stockholm.
Startade prick 7 i morse, kom hem 18.45, handlade i 5 minuter, tankade i 6 minuter, jobbade all tid mellan den förutom körningen, äter gör jag när jag kör (mackor), ingen laddning hos kunderna.
Ni ser dagens resa, den långa tiden trots mest motorväg beror på köer i morse, de första 31 km till Ahlsell tog 1 timme o 36 minuter.
Vilken skåpbil som kan lasta 1 ton verktyg och reservdelar går 404 km på el på motorväg enligt skyltarna/GPS fart ??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du lär komma rätt nära med denna, när den lanseras i Sverige med det stora batteriet och du använder 5min längre tid på resan.Isakare skrev:Firmabilen går på övertid, vi äger förvisso bilarna, men tanken är att de ska bytas ut var 3e år innan de börjar kosta och har nått värde kvar.
Chefen pratar om elbilar, jag bävar.
Först har jag ingen laddning hemma, ev skulle jag kunna få tillstånd av BRF att dra in en kabel i garaget, har bara 4 meter från fasad skåpet till garageknuten, men i garaget står min egen bil, den vill jag inte ha ute, och nuvarande firmabil går inte in i garaget, får ej parkera utanför.
Sen mitt kör mönster, dagens resa tex är vanligt förekommande.
Jag har typ Linköping, Örebro och hela norra Sverige som mitt arbetsområde, utgår från Stockholm.
Startade prick 7 i morse, kom hem 18.45, handlade i 5 minuter, tankade i 6 minuter, jobbade all tid mellan den förutom körningen, äter gör jag när jag kör (mackor), ingen laddning hos kunderna.
Ni ser dagens resa, den långa tiden trots mest motorväg beror på köer i morse, de första 31 km till Ahlsell tog 1 timme o 36 minuter.
Vilken skåpbil som kan lasta 1 ton verktyg och reservdelar går 404 km på el på motorväg enligt skyltarna/GPS fart ??
[bild]
https://renault.no/master-e-tech-electric
Här har du en till 😉Isakare skrev:Firmabilen går på övertid, vi äger förvisso bilarna, men tanken är att de ska bytas ut var 3e år innan de börjar kosta och har nått värde kvar.
Chefen pratar om elbilar, jag bävar.
Först har jag ingen laddning hemma, ev skulle jag kunna få tillstånd av BRF att dra in en kabel i garaget, har bara 4 meter från fasad skåpet till garageknuten, men i garaget står min egen bil, den vill jag inte ha ute, och nuvarande firmabil går inte in i garaget, får ej parkera utanför.
Sen mitt kör mönster, dagens resa tex är vanligt förekommande.
Jag har typ Linköping, Örebro och hela norra Sverige som mitt arbetsområde, utgår från Stockholm.
Startade prick 7 i morse, kom hem 18.45, handlade i 5 minuter, tankade i 6 minuter, jobbade all tid mellan den förutom körningen, äter gör jag när jag kör (mackor), ingen laddning hos kunderna.
Ni ser dagens resa, den långa tiden trots mest motorväg beror på köer i morse, de första 31 km till Ahlsell tog 1 timme o 36 minuter.
Vilken skåpbil som kan lasta 1 ton verktyg och reservdelar går 404 km på el på motorväg enligt skyltarna/GPS fart ??
[bild]
https://maxus.se/modeller/e-deliver-7/
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 243 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 243 inlägg
Jag hade bara sommardäck på min bubbla. Konstigt nog så tog jag mig fram helt ok på vintrarna, men ett flertal gånger så snurrade bilen ett halvt eller ibland ett helt varv, vilket jag då inte såg som något större problem... Man var tvungen att ta sats i backar. Med riktiga vinterdäck tror jag den slagit det mesta på att ta sig fram, jag är i efterhand lite frågande till att jag inte skaffade vinterdäck. Men jag vände på kronorna då jag pluggade...Tokslut skrev:
En vinter när både värmekamrarnas vajrar frös och hoppade av och Eberspaechern slutade funka så fick jag åka helt utan värme, efter att ett par veckor ha kört med ena handen mot vindrutan för att "imma upp ett hål", sen byta hand när man inte längre kunde tina upp imman med kalla handen... Då köpte jag en SAAB. Folkvagnen såldes till någon i kvarteret intill som gav den till sin dotter som körde den i säkert 10 år (detta är mitten på 90-talet) köptes sen av en avlägset bekant som sålde den vidare och jag såg den senast för ett par år sen... Finare än när jag hade den...
Svärgubben löste det med en bräda med hål för värmeljusJ JohanLun skrev:Jag hade bara sommardäck på min bubbla. Konstigt nog så tog jag mig fram helt ok på vintrarna, men ett flertal gånger så snurrade bilen ett halvt eller ibland ett helt varv, vilket jag då inte såg som något större problem... Man var tvungen att ta sats i backar. Med riktiga vinterdäck tror jag den slagit det mesta på att ta sig fram, jag är i efterhand lite frågande till att jag inte skaffade vinterdäck. Men jag vände på kronorna då jag pluggade...
En vinter när både värmekamrarnas vajrar frös och hoppade av och Eberspaechern slutade funka så fick jag åka helt utan värme, efter att ett par veckor ha kört med ena handen mot vindrutan för att "imma upp ett hål", sen byta hand när man inte längre kunde tina upp imman med kalla handen... Då köpte jag en SAAB. Folkvagnen såldes till någon i kvarteret intill som gav den till sin dotter som körde den i säkert 10 år (detta är mitten på 90-talet) köptes sen av en avlägset bekant som sålde den vidare och jag såg den senast för ett par år sen... Finare än när jag hade den...
Funkar ebern så är det tropiskt klimat när man ska åka iväg, det är den mest effektiva kupevärmare jag haft i någon bil... Även värmen är bra i en bubbla - om allt är i bra skick kommer värme väldigt snabbt... Sen att man kokar om fötterna och fryser om huvet är en annan femma... Det är trots allt en bil designad på tidigt 30-tal, snart 100 års jubilieum från designstart...nino skrev: