1 508 100 läst · 24 707 svar
1508k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag håller inte koll på sessioner, men skulle kunna om jag hade flera bilar. I Home Assistant har jag dock exakta priset på laddstationen genom att kombinera Nordpool och laddarens mätare. Det enda som inte ingår är effektavgiften som är svår att avgöra vem som är skyldig till (det är iofs inte laddaren då jag begränsar den; antar tjänstebil skulle vilja ladda fullt och kosta extra 8 kWp * 40 kr/kWp i månaden). Annars är väl det enklaste sättet att ha 2 olika laddare? Men jag är ganska säker på att jag skulle kunna få ut individuell konsumtion och kostnad för den...J JohanLun skrev:
Kul, har du något färdigt script som löser detta man själv bara kan kopiera, har ingen praktisk nytta av det, men kör HA och jag misstänker att Easee laddaren går att integrera i HA. Sen jag slutade med Tibber har jag funderat om jag skulle försöka hitta en HA integration som kan kolla elpriser och ladda när det är optimalt utifrån elpris och effektavgift, men jag har nu helt enkelt satt på schema så den laddar från sen kväll till tidig morgon då jag inte haft tid och ork och motivation att pilla med det.S sjoelund skrev:Jag håller inte koll på sessioner, men skulle kunna om jag hade flera bilar. I Home Assistant har jag dock exakta priset på laddstationen genom att kombinera Nordpool och laddarens mätare. Det enda som inte ingår är effektavgiften som är svår att avgöra vem som är skyldig till (det är iofs inte laddaren då jag begränsar den; antar tjänstebil skulle vilja ladda fullt och kosta extra 8 kWp * 40 kr/kWp i månaden). Annars är väl det enklaste sättet att ha 2 olika laddare? Men jag är ganska säker på att jag skulle kunna få ut individuell konsumtion och kostnad för den...
Ja, det är bara så underligt att detta med att göra betalning för laddning smidigt går så trögt. Hade man haft med det i kravspecen så hade det kunnat vara lite som teslaladdarna, att det sker automagiskt när man kopplar in laddsladden, om man lånar nån annans privata laddstation skulle den kommunicera och kolla om man har avtal att ladda och skicka info till en app där man bara godkänner priset, sen sköter debitering automatiskt... Men det kanske är för sent att implementera nåt sånt, eller finns det stöd i protokollen men det är för många spelare inblandade så det inte går att få till?A AndersS skrev:Det kommer att lösas, men är inte klart och utveckling/utbyggnad pågår. I takt med att det blir fullt ut "moget" så kommer lösningar att finnas. Vi får bara acceptera att vi ännu inte är där ännu, vilket väl är trådens huvudsyfte i frågeställningen? Vi vill gärna att saker ska ske "här och nu" när något förändras😉 Lösningen idag blir att fråga sig "Är det för tidigt att köpa ellbil" utifrån varje enskilt behov och krav.
Min Zaptec integrerar med HA (HACS) så jag får energi från den. Sedan finns Nordpool integration i HACS också. Det enda jag behöver är en helper (template) för att beräkna elpriset inkl. skatt, elnät och påslag för elhandel:J JohanLun skrev:
{{states.sensor.nordpool_vat.state | float + 0.883}}
Det kör jag sedan in i Energy dashboard så loggas det för varje timme energi och kostnad.
Utöver det har jag en till template som drar bort laddarens energi från hela husets energi (så totalen i Energy dashboard blir rätt; det är alltså typ Tibber-Laddare=Övrigt som blir en egen sensor i Energy dashboard - fast jag har flera mätare jag drar av, som servern och tvättmaskin).
Sedan skulle det behövas någon logik om man vill logga tjänstebil och privat bil separat... Enklast med olika laddare som sagt, och om man ska ladda två bilar kanske man vill ha två laddare där jobbet betalar för den ena (och till och med själva skulle kunna logga tider och påslag för laddning via 4G)
Det finns en faktor till och det är om man ofta är med i upphandlingar där CO2-belastning är en del av bedömningen, då är det viktigt att ha så stor del av flottan på el som bara är möjligt, det ger pengar i andra änden.A AndersS skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 250 inlägg
Ja, de gånger jag laddat i tjänsten har jag kombinerat det med lunch eller slagit upp datorn och kört lite admin. Är jag dock på en lite trevligare/intressant plats så har det förekommit att jag tagit 30min kompledigt och gått en promenad eller kikat på något intressant.L laseryxa skrev:
Jag fick nog av att "stressa" runt i jobbet i yngre dagar (var en kort period t.o.m. sjukskriven deltid för stress) så nu lägger jag alltid gott om tid för eventualiteter och strul i planeringen.
Har svarat i punkt 2, finns flera saker som kan motivera.D djac skrev:
* Intäktsbortfall pga ej nyttjad arbetstid kan accepteras och elbil kan användas.
Nu behöver vi inte diskutera min arbetsmiljö här, jag stortrivs med mitt jobb där jag vanligtvis inte har en aning om hur arbetsdagen bil, var jag hamnar, och om jag ens kommer hem.
Provade ett vanligt jobb 2006, sa upp mig av tristess efter en månad, rutiner och kolla på klockan när det var rast eller hemgång är inte min grej.
Käka en macka i bilen och lyssna på en god bok ser jag som en förmån.
Om vi återgår till ämnet kollade jag igår på en elektrisk Transit, lika bil jag har nu alltså.
Den går 315 km vid optimala förhållanden, dar uppgivet 2,3 kw milen. Bilen kostar 846"
Dieseln kostar 625" men har en årsskatt på drygt 22" per år.
Bränslekostnaden är svår att sia om, dieseln drar 0,9 i verkligheten.
Elen blir väl nästan dyrare om man bara ska leva på snabbladdning ??
Man kan över reflektera över kostnads utvecklingen, för 10 år sen köpte vi 5 bilar för 250" st, vi fick tillbaka ca 100" efter drygt 3 år.
Idag om vi ska ha el kostar 1 bil 850" !!! Och 1 timme per dag kommer inte dra in några pengar då det ska laddas.
Provade ett vanligt jobb 2006, sa upp mig av tristess efter en månad, rutiner och kolla på klockan när det var rast eller hemgång är inte min grej.
Käka en macka i bilen och lyssna på en god bok ser jag som en förmån.
Om vi återgår till ämnet kollade jag igår på en elektrisk Transit, lika bil jag har nu alltså.
Den går 315 km vid optimala förhållanden, dar uppgivet 2,3 kw milen. Bilen kostar 846"
Dieseln kostar 625" men har en årsskatt på drygt 22" per år.
Bränslekostnaden är svår att sia om, dieseln drar 0,9 i verkligheten.
Elen blir väl nästan dyrare om man bara ska leva på snabbladdning ??
Man kan över reflektera över kostnads utvecklingen, för 10 år sen köpte vi 5 bilar för 250" st, vi fick tillbaka ca 100" efter drygt 3 år.
Idag om vi ska ha el kostar 1 bil 850" !!! Och 1 timme per dag kommer inte dra in några pengar då det ska laddas.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 834 inlägg
Renaul Master 389km WLTP (87kWh) 1625kg lastvikt
eSprinter 440km WLTP (113kWh) 1092kg lastvikt
ID Buzz Cargo 449km WLTP (79kWh) 735kg lastvikt
Känns lite oklart med lasten på Renault Master där, men räckvidd ska vara WLTP blandad körning på alla
ID Buzz LWB med 86kWh ska klara 468km, men verkar inte finnas i Cargo version ännu
eSprinter 440km WLTP (113kWh) 1092kg lastvikt
ID Buzz Cargo 449km WLTP (79kWh) 735kg lastvikt
Känns lite oklart med lasten på Renault Master där, men räckvidd ska vara WLTP blandad körning på alla
ID Buzz LWB med 86kWh ska klara 468km, men verkar inte finnas i Cargo version ännu
Och jag vet inte riktigt hur mycket du får för begagnade skåpbilar. Begagnade personbilar kan man ju sälja till privatpersoner, men ens där tappar de elektriska fort värde av någon anledning (bra för oss som vill köpa billiga elbilar).Isakare skrev:
Kanske måste man sikta på att ha bilarna i fler år?
Det jag ser mycket av i staden är hantverkare med iD.Buzz men jag antar du behöver det massiva utrymmet i en Transit?
Master, Sprinter mfl är för stora, behöver en mellanstor, max 2 meter hög. Besökte ofta butiker i köpcentrum och måste parkera i garaget, där är ofta max 2 meter.Johannes Carlsson skrev:Renaul Master 389km WLTP (87kWh) 1625kg lastvikt
eSprinter 440km WLTP (113kWh) 1092kg lastvikt
ID Buzz Cargo 449km WLTP (79kWh) 735kg lastvikt
Känns lite oklart med lasten på Renault Master där, men räckvidd ska vara WLTP blandad körning på alla
ID Buzz LWB med 86kWh ska klara 468km, men verkar inte finnas i Cargo version ännu
Transit Custom med sitt nerfällbara takräcke är perfekt för det.
Behöver takräcke ibland, men vill inte ha ett fast igen efter 7 år i Transit, genial lösning 🙂