1 508 144 läst · 24 707 svar
1508k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Behövs inte ens snabbladdare, under en normal 2h plockning till 3 kunder så hinner man få i rätt mycket ladd på en 22kW AC ocksåG Greger_08 skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 250 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 708 inlägg
Kul att bryta ner lite frågor. Du får ta att det blir en del gissningar.
Första frågan blir då: kan du på ett rimligt sätt ladda 70–80 kWh över natt? Vad kostar det dig i så fall i form av omak?
Den andra frågan blir: Hur ofta kör du betydligt längre än så på en dag?
Sen undrar man ju också: de andra fyra servicebilarna, går de på motsvarande rutter i andra delar av landet, eller är ditt distrikt ”värst”?
Jag förstår om man som ägare i det här läget kikar på alternativ till dyra dieslar med tveksamt andrahandsvärde. Du verkar om jag läser rätt mellan raderna ha en god relation till arbetsgivaren, så en diskussion där du lyfter fram att du hellre kör bil än tar stillastående pauser och inte har rimlig laddmöjlighet hemma lär nog ge effekt. Men det är ju inte samma sak som att det är en dålig idé för hela firman.
Är det mycket motorväg skulle jag direkt dra bort 25–30 % på det. Vara nöjd om man kommer 25 mil på fulladdat batteri.Isakare skrev:
Första frågan blir då: kan du på ett rimligt sätt ladda 70–80 kWh över natt? Vad kostar det dig i så fall i form av omak?
Den andra frågan blir: Hur ofta kör du betydligt längre än så på en dag?
Sen undrar man ju också: de andra fyra servicebilarna, går de på motsvarande rutter i andra delar av landet, eller är ditt distrikt ”värst”?
Isakare skrev:
Det här säger ju något i sig. Bilarna har ökat med 2,5 ggr i pris även med samma drivlina. Prisskillnaden mot el är långt ifrån obetydlig, men kanske överkomlig, i alla fall vid vissa förutsättningar.Isakare skrev:
Jag förstår om man som ägare i det här läget kikar på alternativ till dyra dieslar med tveksamt andrahandsvärde. Du verkar om jag läser rätt mellan raderna ha en god relation till arbetsgivaren, så en diskussion där du lyfter fram att du hellre kör bil än tar stillastående pauser och inte har rimlig laddmöjlighet hemma lär nog ge effekt. Men det är ju inte samma sak som att det är en dålig idé för hela firman.
Just nu finns ingen laddmöjlighet alls, inte ens enfas.Nötegårdsgubben skrev:Kul att bryta ner lite frågor. Du får ta att det blir en del gissningar.
Är det mycket motorväg skulle jag direkt dra bort 25–30 % på det. Vara nöjd om man kommer 25 mil på fulladdat batteri.
Första frågan blir då: kan du på ett rimligt sätt ladda 70–80 kWh över natt? Vad kostar det dig i så fall i form av omak?
Den andra frågan blir: Hur ofta kör du betydligt längre än så på en dag?
Sen undrar man ju också: de andra fyra servicebilarna, går de på motsvarande rutter i andra delar av landet, eller är ditt distrikt ”värst”?
Det här säger ju något i sig. Bilarna har ökat med 2,5 ggr i pris även med samma drivlina. Prisskillnaden mot el är långt ifrån obetydlig, men kanske överkomlig, i alla fall vid vissa förutsättningar.
Jag förstår om man som ägare i det här läget kikar på alternativ till dyra dieslar med tveksamt andrahandsvärde. Du verkar om jag läser rätt mellan raderna ha en god relation till arbetsgivaren, så en diskussion där du lyfter fram att du hellre kör bil än tar stillastående pauser och inte har rimlig laddmöjlighet hemma lär nog ge effekt. Men det är ju inte samma sak som att det är en dålig idé för hela firman.
Finns inga snabbladdare i kommunen, så jag måste ha 70 km när jag lämnar stan för att komma dit igen.
Det finns laddning på parkeringen i centrum, dit har jag 2,2 mil, vet inte effekten på de, ser ut som vanliga laddboxar man har hemma.
Riktigt långt kör jag inte så ofta, men har på senaste tiden åkt till Helsingborg 4 gånger, det är 56 mil, tar 5 timmar då 2/3 av sträckan är 120 km/h, med full tank vid start behöver man inte stanna alls.
Brukar ge mig iväg på söndag kl 18 så man landar på hotellet vid 23. Sen hem vid 16-17 tiden på torsdag, ledig fredag (om inget akut dyker upp)
Jag åker lite mera än mina kollegor i Göteborg, det beror på att de bor mer centralt, Göteborg är mindre än Stockholm, men de är ofta i Jönköping, alla orter utmed väst/sydkusten, ibland Norge.
Jag har 2-3 resor per år upp till Lappland, 107 mil, bruka klämma 80 mil på en dag upp, resten dagen efter, hem brukar jag åka non stop och vara ledig dagen efter, skönare att komma hem än hotell.
Hoppas du har en vettig chef som skjuter eldrift några år framåt i tidenIsakare skrev:Just nu finns ingen laddmöjlighet alls, inte ens enfas.
Finns inga snabbladdare i kommunen, så jag måste ha 70 km när jag lämnar stan för att komma dit igen.
Det finns laddning på parkeringen i centrum, dit har jag 2,2 mil, vet inte effekten på de, ser ut som vanliga laddboxar man har hemma.
Riktigt långt kör jag inte så ofta, men har på senaste tiden åkt till Helsingborg 4 gånger, det är 56 mil, tar 5 timmar då 2/3 av sträckan är 120 km/h, med full tank vid start behöver man inte stanna alls.
Brukar ge mig iväg på söndag kl 18 så man landar på hotellet vid 23. Sen hem vid 16-17 tiden på torsdag, ledig fredag (om inget akut dyker upp)
Jag åker lite mera än mina kollegor i Göteborg, det beror på att de bor mer centralt, Göteborg är mindre än Stockholm, men de är ofta i Jönköping, alla orter utmed väst/sydkusten, ibland Norge.
Jag har 2-3 resor per år upp till Lappland, 107 mil, bruka klämma 80 mil på en dag upp, resten dagen efter, hem brukar jag åka non stop och vara ledig dagen efter, skönare att komma hem än hotell.
Ja, senaste bytet var han vettig iaf.P PåLandet skrev:
Först lyssnade han när jag argumenterade för en Transit igen, bla för det finns en väldigt bra verkstad här i Stockholm, det är ovärderligt när bilen är ens arbetsplats.
Sen hade han själv kört en av våra bilar fullastade, och konstaterade att 130 hk var i minsta laget, så de nya fick 170 hk, bilen har även hög utrustning.
Bekant i ett av de större företagen i branschen fick just en ny VW transporter, där finns inga valmöjligheter, fick den absolut sniknaste bil som finns att köpa med 102 hk manuell låda och halogenlampor !!
Jag skulle säga upp mig på dagen om chefen kom släpande på en sån.
Hälften så många hästar som en Niro EV som i den här tråden kallas tråkig att köra. Och jag antar den transportern dessutom lastas tungt vilket gör den riktigt tråkig att köra...Isakare skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 250 inlägg
Hästkrafter är ju bara en liten del av vad som kan göra en bil ”rolig” att köra. Jag har kört många effektstarka bilar som varit rena sömnpiller. och tvärtom förstås.S sjoelund skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Volvo pysslar väl inte med skåpbilar?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Är väl många som sagt upp sig om de fick dras med en Ford istället för en ordentlig Transporter eller Crafter också 😅Isakare skrev:Ja, senaste bytet var han vettig iaf.
Först lyssnade han när jag argumenterade för en Transit igen, bla för det finns en väldigt bra verkstad här i Stockholm, det är ovärderligt när bilen är ens arbetsplats.
Sen hade han själv kört en av våra bilar fullastade, och konstaterade att 130 hk var i minsta laget, så de nya fick 170 hk, bilen har även hög utrustning.
Bekant i ett av de större företagen i branschen fick just en ny VW transporter, där finns inga valmöjligheter, fick den absolut sniknaste bil som finns att köpa med 102 hk manuell låda och halogenlampor !!
Jag skulle säga upp mig på dagen om chefen kom släpande på en sån.
Min far fick en Proace ett kort tag, men fick snabbt en Crafter igen.
Men han har ju rätt bra utrustning, truckerstol, stora motorn, fyrhjulsdrift mm