S sjoelund skrev:
Men om du drar ner till 10A bara 21 timmar eller så? (Fortfarande risk för brand)
Jag tycker du överdriver brandrisken. Med riktig utrustning ska det inte kunna ske och hur som helst är laddning inte värre än att driva kupé- och motorvärmare.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 2 till
  • Laddar…
Vad är egentligen vitsen med batterihyra? Verkar ju ligga på 750-1000:-/mån, får man batteriet utbytt om det börjar krångla?

Är väl mest inne på en diesel men kan man komma ner i ca 100' och ladda på jobbet (utan att nån börjar gnälla om att det ska beskattas å grejas) så är det ju helt klart värt det, även om det blir lite besvärligare med bilbyte med tanten när jag ska dra släp osv men det händer ju inte varje vecka.

Hörde av en kompis att det börjar bli svårt att sälja beg elbilar, många som flyttas runt mellan firmor fast dom inte vill ha dom...
För 1år sen kostade väl diesel 25:-/l och nu 16 så det är klart håller bensin och diesel priset i sig på dom här nivåerna så blir det svårare att bli av med elbilarna.

Jag kollar av rent ekonomiska skäl, billigast att frakta sig till och från jobbet vinner 🙂
Krångla kostar nästan inget annat än tid
 
nino nino skrev:
Vad är egentligen vitsen med batterihyra? Verkar ju ligga på 750-1000:-/mån, får man batteriet utbytt om det börjar krångla?
Det är bara en fördel för Renault som kan ta ut hyra för ett avskrivet batteri för evigt. När jag tittade var det billigare att köpa en nyare Zoe begagnad (där batteriet ingår) än en äldre med hyra även om man köpte ut batteriet.
 
Attitudeswe
Batterihyra har väl två fördelar. Lägre nypris på bilen, och obegränsad batterigaranti.

Titta på e-up, skoda citygo iv mfl. Både jag och frun tyckte om den.

Dieselpriset kommer återställas till dom 25-30kr/l den borde kosta snart hoppas jag...

El på jobbet är fritt från förmånsbeskattning än så länge, men sen kostar det ändå bara 2-3kr/mil om du laddar hemma.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Attitudeswe
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag hade samma problem med en annan bil och skaffade en trådlös adapter för android auto
[länk]

Finns även för Carplay
[länk]

Finns ingen anledning att fippla med laddkabeln och slita ut kontakten på mobilen när det finns ovan trådlösa produkter.
Tack för tipset!
Det visste jag inte ens att det fanns…
 
Batterihyra vet jag inte om jag hört förut. 1.200kr för fria mil är inte helt billigt

"Batterihyran kostar 699kr per månad om du kör under 750 mil per år. Den höjs med 100kr/månad i 250mil-intervall. Kör du tex upp till 1750mil per år kostar det 1099kr/månad. Jag som kör 3500mil per år betalar 1199kr/månad då det är kostnaden för fria mil över 1750mil/år. "

https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/renault_zoe_r90_41_kwh/1401163058
 
nino nino skrev:
Men vad kan det ta att ladda upp om man börjar med fullt sen åker 6-8mil i -15, ladda med 220

Man är ändå på jobbet iaf 8h
Tänk på att de flesta motorvärmarstolpar bara har 6A säkring.
Finns en kille på forumet Flashback som åkt 29" mil med en Zoe -18, han har bytt motor 2 eller 3 gånger, det är lagerna i motorn som ger upp.
Lyssna efter "Spårvagnsljud" om du provkör.
Tråden är på 267 sidor, men där finns allt värt att veta om en Zoe.
https://www.flashback.org/t2939267
 
Isakare Isakare skrev:
Tänk på att de flesta motorvärmarstolpar bara har 6A säkring.
Det undrar jag om det verkligen stämmer. 2 kW värmefläkt plus motorvärmaren har alltid varit min standardutrustning innan parkeringsvärmaren förgyllde min vintervardag.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Attitudeswe
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
En 6a säkring tål 10a rätt länge dock.
Länge ja, men inte flera dygn i sträck. 😎
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det undrar jag om det verkligen stämmer. 2 kW värmefläkt plus motorvärmaren har alltid varit min standardutrustning innan parkeringsvärmaren förgyllde min vintervardag.
Vad vet jag, kanske en slump att de jag stött på har 6A ??
Mins en kompis när han flyttade in i sin nya lägenhet på 90 talet, bostadsbolaget hade lapp i pärmen med bild på en Calix värmare, den orangea, att den bara fick användas på halvfart 1000W för att säkringen var på 6A, och att de hade en avgift för att byta säkring om man inte gjorde det själv.
Särbon fick ny panel i stolpen för nått år sen med modern timer, men fortfarande 6A.
 
Isakare Isakare skrev:
Vad vet jag, kanske en slump att de jag stött på har 6A ??
Jag vet nog inte mer men som jag minns det har jag nog alltid haft 10A i mina stolpar. Vad som är vanligast vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.