1 508 009 läst · 24 707 svar
1508k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ska du ha bärighet är det C-däck som gäller.Attitudeswe skrev:205 på detta släp: OZK74C
Men släp skall bara kunna ta kurvor i 80km/h. En bil behöver klara det i 160km/h...
Tror nog elbilstillverkarna räknat på optimal bredd kontra väghållning och förbrukning.
På sommaren har jag 255 bak o 235 fram, men på vintern valde jag samma 235 runt om för att kunna rotera lättare...
235 på någon stdbil öht är överdrivet.
Jag har en bil som har 225 fram och 245 bak, men den gör 0-100 på under 6 sek och toppar över 300, väger ca 1650 tjänstevikt.
På vintern är det aldrig samma farter i kurvor eller rakt fram så där skulle jag aldrig montera bredare än 205 ifall det var aktuellt.
Måste normalbilen ha 235 för att kunna ta kurvor så är det fel på chassit.
BMW gjorde en optimerad elbil med smala däck och jag är glad att min Fiat 500e nöjer sig med 195. Den väger ca 1450.
Ja och därför förstod jag inte vad du menade med "Vi är ju inte speciellt rationella i vår vardag och vissa grejor väger tyngre känslomässigt än faktiskt, snabbladdningspriset är en sådan sak för elbilsägare, bränslepriset för fossilbilsägare"D djac skrev:
Det klart att jag, liksom nästan alla antar jag, föredrar ett lågt bensinpris men några större känslor får det mig inte direkt att känna. Bränslet kostar vad det kostar och inte så mycket man kan göra åt det.
Det låter rationellt men som du kan läsa här så fästs det större vikt än så vid både laddpris och bränslepris och det är nog rätt allmänt så. Kan såklart hänga ihop med att summan blir påtaglig när man tankar men att relationen till totala bilkostnaden är mer diffus i stunden.Alfredo skrev:Ja och därför förstod jag inte vad du menade med "Vi är ju inte speciellt rationella i vår vardag och vissa grejor väger tyngre känslomässigt än faktiskt, snabbladdningspriset är en sådan sak för elbilsägare, bränslepriset för fossilbilsägare"
Det klart att jag, liksom nästan alla antar jag, föredrar ett lågt bensinpris men några större känslor får det mig inte direkt att känna. Bränslet kostar vad det kostar och inte så mycket man kan göra åt det.
De flesta vet inte heller vad deras bilägande faktiskt kostar.
Så uppfattar jag inte det jag läser här. När det gäller laddpris finns det ofta olika val med i vissa fall gigantiska prisskillnader, typ solcell hemma kontra dyr snabbladdare. Och då blir naturligtvis laddpriset intressant att fundera på.D djac skrev:
När det gäller bränslepriset är det ju näst intill identiskt överallt vid en given tidpunkt, så där ser jag inte det är något som brukar diskuteras eller begrundas på samma sätt som laddpriset.
Man kör på de däck som ska användas utifrån hur bilen är typad, finns olika alternativ. Väljer själv de med högsta gummihöjd och ska gå lite utanför fälgarna som skydd, sedan anges 104 som belastningsindex. Utifrån bilens vikt är det "Load"/belastningsindex som påverkar. Men det finns egna trådar som förklarar bredd, profil, fälgstorlek, belastning, storlek bromsskivor/ok, osv.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Mycket handlar om design, vi ser tex att även ganska små och motorsvaga bilar har fått väsentligt större däck över åren. Förbrukning och buller ökar markant med större däck men det ser kanske fräsigt ut.J jocke31 skrev:
Jag har bekanta, normala inte supergubbiga, där däckverkstan hjälpt dem till bättre komfort, såklart med korrekt radie och fortfarande med plats för oken. De har varit mycket nöjda, framförallt mindre stötigt och bullrigt.A AndersS skrev:
Finns olika redan från tillverkaren, till vår går det att välja från 18" till 21" som standard och då blir det olika bredd på fälgar/däck och blir olika profil för att passa i hjulhus. Styrbegränsning sätts i programvaran för större hjul.D djac skrev:
Kan räcka med att byta däckmodell eller fabrikat för att förändra komfort, t.ex. annan gummiblandning. Du märker det även om du byter från utslitet till nytt däck av samma modell.
Har du iV 80x? Jag åker iV 80. Bara bakhjulsdrift. För mig har det landat på 17.6kWh/100km i snitt sen ny. Visserligen saknas det en månad till ett helt år ännu. Men det lär inte höjas jättemycket.Attitudeswe skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder