Attitudeswe Attitudeswe skrev:
205 på detta släp: OZK74C

Men släp skall bara kunna ta kurvor i 80km/h. En bil behöver klara det i 160km/h...

Tror nog elbilstillverkarna räknat på optimal bredd kontra väghållning och förbrukning.

På sommaren har jag 255 bak o 235 fram, men på vintern valde jag samma 235 runt om för att kunna rotera lättare...
Ska du ha bärighet är det C-däck som gäller.
235 på någon stdbil öht är överdrivet.
Jag har en bil som har 225 fram och 245 bak, men den gör 0-100 på under 6 sek och toppar över 300, väger ca 1650 tjänstevikt.
På vintern är det aldrig samma farter i kurvor eller rakt fram så där skulle jag aldrig montera bredare än 205 ifall det var aktuellt.
Måste normalbilen ha 235 för att kunna ta kurvor så är det fel på chassit.
BMW gjorde en optimerad elbil med smala däck och jag är glad att min Fiat 500e nöjer sig med 195. Den väger ca 1450.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Hur menar du? Jag tankar när tanken börjar bli tom utan någon hänsyn till vad soppan råkar kosta.
Det är nog en rimlig strategi, en av de vanligare skulle jag tro.
 
D djac skrev:
Det är nog en rimlig strategi, en av de vanligare skulle jag tro.
Ja och därför förstod jag inte vad du menade med "Vi är ju inte speciellt rationella i vår vardag och vissa grejor väger tyngre känslomässigt än faktiskt, snabbladdningspriset är en sådan sak för elbilsägare, bränslepriset för fossilbilsägare"

Det klart att jag, liksom nästan alla antar jag, föredrar ett lågt bensinpris men några större känslor får det mig inte direkt att känna. Bränslet kostar vad det kostar och inte så mycket man kan göra åt det.
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
Ja och därför förstod jag inte vad du menade med "Vi är ju inte speciellt rationella i vår vardag och vissa grejor väger tyngre känslomässigt än faktiskt, snabbladdningspriset är en sådan sak för elbilsägare, bränslepriset för fossilbilsägare"

Det klart att jag, liksom nästan alla antar jag, föredrar ett lågt bensinpris men några större känslor får det mig inte direkt att känna. Bränslet kostar vad det kostar och inte så mycket man kan göra åt det.
Det låter rationellt men som du kan läsa här så fästs det större vikt än så vid både laddpris och bränslepris och det är nog rätt allmänt så. Kan såklart hänga ihop med att summan blir påtaglig när man tankar men att relationen till totala bilkostnaden är mer diffus i stunden.

De flesta vet inte heller vad deras bilägande faktiskt kostar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D djac skrev:
fästs det större vikt än så vid både laddpris och bränslepris och det är nog rätt allmänt så
Så uppfattar jag inte det jag läser här. När det gäller laddpris finns det ofta olika val med i vissa fall gigantiska prisskillnader, typ solcell hemma kontra dyr snabbladdare. Och då blir naturligtvis laddpriset intressant att fundera på.

När det gäller bränslepriset är det ju näst intill identiskt överallt vid en given tidpunkt, så där ser jag inte det är något som brukar diskuteras eller begrundas på samma sätt som laddpriset.
 
Hmm, har 225 på min Mach-E (standard på bilen) och det är en elsuv på 2 ton. Vad är fördelen med 235 eller 255 egentligen?
Förklara för en som inte riktigt förstår.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Man kör på de däck som ska användas utifrån hur bilen är typad, finns olika alternativ. Väljer själv de med högsta gummihöjd och ska gå lite utanför fälgarna som skydd, sedan anges 104 som belastningsindex. Utifrån bilens vikt är det "Load"/belastningsindex som påverkar. Men det finns egna trådar som förklarar bredd, profil, fälgstorlek, belastning, storlek bromsskivor/ok, osv.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Hmm, har 225 på min Mach-E (standard på bilen) och det är en elsuv på 2 ton. Vad är fördelen med 235 eller 255 egentligen?
Förklara för en som inte riktigt förstår.
Det är snyggare!!!! ;)
 
  • Haha
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Hmm, har 225 på min Mach-E (standard på bilen) och det är en elsuv på 2 ton. Vad är fördelen med 235 eller 255 egentligen?
Förklara för en som inte riktigt förstår.
Gör det enkelt, utgå från vad tillverkaren anger utifrån hjulstorlek.
Man behöver inte kunna mera.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
D
J jocke31 skrev:
Hmm, har 225 på min Mach-E (standard på bilen) och det är en elsuv på 2 ton. Vad är fördelen med 235 eller 255 egentligen?
Förklara för en som inte riktigt förstår.
Mycket handlar om design, vi ser tex att även ganska små och motorsvaga bilar har fått väsentligt större däck över åren. Förbrukning och buller ökar markant med större däck men det ser kanske fräsigt ut.
 
D
A AndersS skrev:
Gör det enkelt, utgå från vad tillverkaren anger utifrån hjulstorlek.
Man behöver inte kunna mera.
Jag har bekanta, normala inte supergubbiga, där däckverkstan hjälpt dem till bättre komfort, såklart med korrekt radie och fortfarande med plats för oken. De har varit mycket nöjda, framförallt mindre stötigt och bullrigt.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Jag har 225/60R18 104H XL SUV.
Det må vara ”snyggare” med större, bredare däck men jag är inte beredd att offra komfort, ljudnivå och förbrukning för att bräcka grannen…
En silvrig SUV parkerad på en parkeringsplats, sedd från sidan. Bakom bilen är det träd och andra parkerade bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag har bekanta, normala inte supergubbiga, där däckverkstan hjälpt dem till bättre komfort, såklart med korrekt radie och fortfarande med plats för oken. De har varit mycket nöjda, framförallt mindre stötigt och bullrigt.
Finns olika redan från tillverkaren, till vår går det att välja från 18" till 21" som standard och då blir det olika bredd på fälgar/däck och blir olika profil för att passa i hjulhus. Styrbegränsning sätts i programvaran för större hjul.
Kan räcka med att byta däckmodell eller fabrikat för att förändra komfort, t.ex. annan gummiblandning. Du märker det även om du byter från utslitet till nytt däck av samma modell.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vissa lägger en massa pengar på sneakers, musikinstrument, Thailandsresor eller krognotor. Andra lägger dem på snygga fälgar. Vi är alla olika. 🙂
 
  • Gilla
  • Haha
Johannes Carlsson och 4 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Enyaq drar aningen mer över 12mån, men jag kanske har högre snittfart?[bild]
Har du iV 80x? Jag åker iV 80. Bara bakhjulsdrift. För mig har det landat på 17.6kWh/100km i snitt sen ny. Visserligen saknas det en månad till ett helt år ännu. Men det lär inte höjas jättemycket.
Instrumentpanel i elbil visar 0 km/h, parkeringsläge, 63% batterinivå och 343 km räckvidd. Total körsträcka 41828 km, genomsnittlig förbrukning 17,6 kWh/100km.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.