Attitudeswe
A Anderscurl skrev:
Har du iV 80x? Jag åker iV 80. Bara bakhjulsdrift. För mig har det landat på 17.6kWh/100km i snitt sen ny. Visserligen saknas det en månad till ett helt år ännu. Men det lär inte höjas jättemycket.
[bild]
Jag har en vanlig iv80 med 3.2 mjukvara. 19" standard fälgar på sommaren. 19" med sämre aerodynamik på vintern.

Kört en vända till italien, 4-5 ggr gbg - sthml och säkert 200mil med påbyggt släp.

I vardagen pendlar den mest 5+5mil motorväg och en massa aktiviteter för barnen (5-6 vändor upp och ner för berget per vecka.

Du har högre snittfart, men kanske mer 80-90 där jag har mer 60 eller 110 väg...
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
N Nerre skrev:
När man tecknar försäkring hos Trygghansa så är en av frågorna man svarar på om bilen parkeras i garaget, jag tror inte de skulle ställa den frågan om den inte påverkar premien.

Det är ett äppelträd som ger mycket frukt så det är inte så lockande att såga ner hela trädet. Och det har nog stått där sen sen huset byggdes på 70-talet. Då är det liksom enklare att låta bli att ställa bilen där, särskilt eftersom de tidigare ägarna av huset monterade en fjärrstyrd garageport.

Men det stora problemet med att ha två bilar men bara ett körkort är ju som sagt var att det blir väldigt mycket dyrare än att bara ha en bil. Särskilt när elbilen kanske bara kommer köras 600 mil om året.

Elbilens främsta fördel är ju att milkostnaden sjunker mycket ju mer kan kör. Men folk kör mindre och mindre.

[länk]
Har när jag bodde i lägenhet inte ens reagerat på att lf brytt sig. De brydde sig bara om vilket område man bodde i.

Om ni kör för lite så ska ni såklart ha en billig bil. Om ni hade behövt två bilar så hade trädet kvittat menar jag =) Det är en uppfart.
 
J jocke31 skrev:
Jag har 225/60R18 104H XL SUV.
Det må vara ”snyggare” med större, bredare däck men jag är inte beredd att offra komfort, ljudnivå och förbrukning för att bräcka grannen…
[bild]
Vad hände med dina roliga bilar med breda däck och stor motor?? 😱
 
R Robert-san01 skrev:
Vad hände med dina roliga bilar med breda däck och stor motor?? 😱
Jag har en rätt rolig bil. 269 hk och 6,1 sek 0-100. Eller tillräckligt rolig iaf. Om jag hade varit prestandatorsk så hade jag skaffat en GT med 490 hk och 0-100 på 3,5 sek. 😎
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Jag har en rätt rolig bil. 269 hk och 6,1 sek 0-100. Eller tillräckligt rolig iaf. Om jag hade varit prestandatorsk så hade jag skaffat en GT med 490 hk och 0-100 på 3,5 sek. 😎
Eller en Tesla Roadster med raketpack som gör 0-100 på 1,1 sekund.
 
  • Haha
Robert-san01
  • Laddar…
Kör en gammal model S. 2,0kwh/mil vid 120km/h, räckvidd 35 mil. Laddar gratis på alla teslastationer i hela europa. 420hk och 0-100 på 4,2 sek. Lastar mer än en v70 (900 liter). Bästa bil jag ägt!
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Noterade nu att jag har 225/55R19 103H. Det var min förra bil som hade de andra däcken jag nämnde.
 
richardtenggren
Vi har bara 255/40R20 på 9,5”-fälg, men då är de ju lite i smalaste laget för fälgarna kanske.
Den lilla bilen har 235/50R19 på 7,5”. :)
 
Min rullar på 265/40-21. Går förvånansvärt mjukt och håller uppgiven räckvidd rätt bra.

Vinter: 235/55-19.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag har en vanlig iv80 med 3.2 mjukvara. 19" standard fälgar på sommaren. 19" med sämre aerodynamik på vintern.

Kört en vända till italien, 4-5 ggr gbg - sthml och säkert 200mil med påbyggt släp.

I vardagen pendlar den mest 5+5mil motorväg och en massa aktiviteter för barnen (5-6 vändor upp och ner för berget per vecka.

Du har högre snittfart, men kanske mer 80-90 där jag har mer 60 eller 110 väg...
Ja, det blir mycket 80-90 väg. Men hel del till och från Stockholm. Dock aldrig kört några längre sträckor med släp.
 
A Anderscurl skrev:
Dock aldrig kört några längre sträckor med släp.
Jag får bara köra 80 med släpet så det drar mindre än normalt ;)
 
Attitudeswe
S sjoelund skrev:
Jag får bara köra 80 med släpet så det drar mindre än normalt ;)
När jag drar släp sommartid i 90 så drar bilen lika mycket som vid nollgradigt i 120
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Det är ett äppelträd som ger mycket frukt så det är inte så lockande att såga ner hela trädet. Och det har nog stått där sen sen huset byggdes på 70-talet. Då är det liksom enklare att låta bli att ställa bilen där, särskilt eftersom de tidigare ägarna av huset monterade en fjärrstyrd garageport.
Och just det här är en sådan där sak som du tycker är viktig för alla att veta, som någon slags varuupplysning, om man funderar på elbil?
Är det korrekt uppfattat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.