1 508 840 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Har fått en Mercedes E300e hybrid kombi som lånebil. Riktigt trevlig att åka och går 10+60mil på batter+bensin.
Tyvärr snor batteri både utrymmet under golvet och höjer det ytterligare 5. Så den har inte det monster bagage som E klass kombi har varit kända för.
Tyvärr snor batteri både utrymmet under golvet och höjer det ytterligare 5. Så den har inte det monster bagage som E klass kombi har varit kända för.
Har aldrig kollat detta. Men det blir ju lite laddförluster i alla elbilar. Kan säkert variera mellan olika bilar, med laddhastighet och SOC osv.Alfredo skrev:
Men den intressanta siffran om man räknar på ekonomin måste ju vara hur mycket man laddat. Precis som med en fossilbil alltså.
Hur många kWh/liter har jag laddat/tankat - och vad kostade det?
Må så vara. Och absolut är det runt nollan det är som halast/farligast. Förstår vad du menar. Det är absolut bättre väggrepp under -10 än vid 0 grader om man har bra däck.J Jocke_Villaägaren skrev:Kombinationen 140-150km/h i -20c och lägre är väldigt vanligt i inlandet i Norrland. Faktum är att när det är riktigt kallt, -30c och runt där så blir de snöiga och isiga vägarna sträva som tusan och du har enormt grepp i vägen med bra dubbdäck. Den totala avsaknaden av poliser gör att de flesta norrlänningar tuffar på långt över tillåten hastighet i Norrlands inland. Och de annars dåliga vägarna uppe i Norrland blir magiskt släta och fina vintertid. Det är mycket halare på vägarna i södra Sverige, där man plogar och saltar och det tinar och fryser om vart annat mellan varenda dygn.
Men med det sagt - hur många 120- eller ens 110-vägar finns det egentligen i Norrlands inland? Att någon galen norrlänning kör 150 på 70-väg är kanske inte det direkt vanligaste användarfallet i Sverige?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
I Norrlands inland är hastighetsskyltar en "rekommendation" från någon som aldrig kört vägen. 😉J jocke31 skrev:Må så vara. Och absolut är det runt nollan det är som halast/farligast. Förstår vad du menar. Det är absolut bättre väggrepp under -10 än vid 0 grader om man har bra däck.
Men med det sagt - hur många 120- eller ens 110-vägar finns det egentligen i Norrlands inland? Att någon galen norrlänning kör 150 på 70-väg är kanske inte det direkt vanligaste användarfallet i Sverige?
Låter lite som när jag bodde några månader i Grekland för många år sedan. När jag påpekade att min grekiska kompis körde mot enkelriktat så blev hans svar ”Du måste förstå att för pss greker så betyder den skylten att om man inte Vill köra åt det hållet så Behöver man inte köra åt det hållet”😎R Robert-san01 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
Det är bara mellan Ulricehamn och Jönköping det är 2+1, ca 40km. Skönt att det inte är mer 😀S sjoelund skrev:Av en ren chans bor jag också i Linköping så jag vet mycket väl att det inte är motorväg om man åker långt. Till exempel till Göteborg (och man vet att det inte är så långt, för man har 1/3 av batteriet kvar när man kommer fram utan att ladda). Mycket 2+1 de vägarna. Och efter Norrköping kör man mot Katrineholm så blir det 100 km/h 2+1 där också.
För som sagt... Vem vill till Stockholm? Eller Malmö?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
Ja, och så måste man fälla sätena i de flesta större bilar för att få plats med vinterdäcken. Men den lilla Renault Zoe får plats med sina där bak utan att fälla sätet. Trots de mindre hjulen har den dock sämre förbrukning än flera av dessa större konkurrenter...K karlmb skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 272 inlägg
Ja jag ville hellre ha en kombi, men jag ville inte ha MGs variant och var inte beredd att köpa en rent ny Id7 så det fick bli en id4 så länge (som för övrigt har både 235 samt 255mm breda däck).
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg