Har fått en Mercedes E300e hybrid kombi som lånebil. Riktigt trevlig att åka och går 10+60mil på batter+bensin.

Tyvärr snor batteri både utrymmet under golvet och höjer det ytterligare 5. Så den har inte det monster bagage som E klass kombi har varit kända för.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur väl stämmer bilens uppfattning om hur mycket batteriet fyllts på med faktiskt förbrukad energi vid laddning? Om någon har kollat.
Har aldrig kollat detta. Men det blir ju lite laddförluster i alla elbilar. Kan säkert variera mellan olika bilar, med laddhastighet och SOC osv.
Men den intressanta siffran om man räknar på ekonomin måste ju vara hur mycket man laddat. Precis som med en fossilbil alltså.
Hur många kWh/liter har jag laddat/tankat - och vad kostade det?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
hur mycket man laddat.
Ja om du menar hur mycket elenergi förbrukades vid laddningen så håller jag med.
 
J Jocke_Villaägaren skrev:
Kombinationen 140-150km/h i -20c och lägre är väldigt vanligt i inlandet i Norrland. Faktum är att när det är riktigt kallt, -30c och runt där så blir de snöiga och isiga vägarna sträva som tusan och du har enormt grepp i vägen med bra dubbdäck. Den totala avsaknaden av poliser gör att de flesta norrlänningar tuffar på långt över tillåten hastighet i Norrlands inland. Och de annars dåliga vägarna uppe i Norrland blir magiskt släta och fina vintertid. Det är mycket halare på vägarna i södra Sverige, där man plogar och saltar och det tinar och fryser om vart annat mellan varenda dygn.
Må så vara. Och absolut är det runt nollan det är som halast/farligast. Förstår vad du menar. Det är absolut bättre väggrepp under -10 än vid 0 grader om man har bra däck.

Men med det sagt - hur många 120- eller ens 110-vägar finns det egentligen i Norrlands inland? Att någon galen norrlänning kör 150 på 70-väg är kanske inte det direkt vanligaste användarfallet i Sverige?
 
J jocke31 skrev:
Må så vara. Och absolut är det runt nollan det är som halast/farligast. Förstår vad du menar. Det är absolut bättre väggrepp under -10 än vid 0 grader om man har bra däck.

Men med det sagt - hur många 120- eller ens 110-vägar finns det egentligen i Norrlands inland? Att någon galen norrlänning kör 150 på 70-väg är kanske inte det direkt vanligaste användarfallet i Sverige?
I Norrlands inland är hastighetsskyltar en "rekommendation" från någon som aldrig kört vägen. 😉
 
  • Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
I Norrlands inland är hastighetsskyltar en "rekommendation" från någon som aldrig kört vägen. 😉
Låter lite som när jag bodde några månader i Grekland för många år sedan. När jag påpekade att min grekiska kompis körde mot enkelriktat så blev hans svar ”Du måste förstå att för pss greker så betyder den skylten att om man inte Vill köra åt det hållet så Behöver man inte köra åt det hållet”😎
 
  • Haha
Argastesnickaren och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
hur många 120- eller ens 110-vägar finns det egentligen i Norrlands inland?
Är hastighetsbegränsningar införda där? Nu skämtar du väl ändå?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Av en ren chans bor jag också i Linköping så jag vet mycket väl att det inte är motorväg om man åker långt. Till exempel till Göteborg (och man vet att det inte är så långt, för man har 1/3 av batteriet kvar när man kommer fram utan att ladda). Mycket 2+1 de vägarna. Och efter Norrköping kör man mot Katrineholm så blir det 100 km/h 2+1 där också.

För som sagt... Vem vill till Stockholm? Eller Malmö?
Det är bara mellan Ulricehamn och Jönköping det är 2+1, ca 40km. Skönt att det inte är mer 😀
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
När min fru pendlar med bilen så klarar den tre vardagar vintertid; iaf 33mil. Då går den i max 110km/h.

Jag har nordiska dubbfria michelin 235 r19 runt om. Dålig aerodynamik på fälgarna dock...
[bild]
235... Och så klagar folk på hög förbrukning...
 
K karlmb skrev:
235... Och så klagar folk på hög förbrukning...
235 är väl std idag. Många har 255+
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
235 är väl std idag. Många har 255+
Fullständigt sinnessjukt. Både rullmotstånd och luftmotstånd i ladugårdsdörrs-klass.
 
K karlmb skrev:
Fullständigt sinnessjukt. Både rullmotstånd och luftmotstånd i ladugårdsdörrs-klass.
Ja, och så måste man fälla sätena i de flesta större bilar för att få plats med vinterdäcken. Men den lilla Renault Zoe får plats med sina där bak utan att fälla sätet. Trots de mindre hjulen har den dock sämre förbrukning än flera av dessa större konkurrenter...
 
Attitudeswe
Jag ogillar verkligen SUV, men iaf för två år sedan såldes det ingen familjebil med el och kombiform.

Breda däck kommer väl på köpet med vikten?
 
Ja jag ville hellre ha en kombi, men jag ville inte ha MGs variant och var inte beredd att köpa en rent ny Id7 så det fick bli en id4 så länge (som för övrigt har både 235 samt 255mm breda däck).
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Fullständigt sinnessjukt. Både rullmotstånd och luftmotstånd i ladugårdsdörrs-klass.
Nåja.. det är vikten som gör det för att inte få för högt marktryck. Men 235 är ju för vanliga bilar också. 235 på min XC70, 225 på en Golf..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.