1 508 840 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Marktryck... Vi pratar inte lastbilar här. Bara mode, förödande för förbrukningen. Vintertid är det ännu värre, där vill man ha marktryck, titta på rallybilarna på vintern.Johannes Carlsson skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 459 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 459 inlägg
205 på detta släp: OZK74C
Men släp skall bara kunna ta kurvor i 80km/h. En bil behöver klara det i 160km/h...
Tror nog elbilstillverkarna räknat på optimal bredd kontra väghållning och förbrukning.
På sommaren har jag 255 bak o 235 fram, men på vintern valde jag samma 235 runt om för att kunna rotera lättare...
Men släp skall bara kunna ta kurvor i 80km/h. En bil behöver klara det i 160km/h...
Tror nog elbilstillverkarna räknat på optimal bredd kontra väghållning och förbrukning.
På sommaren har jag 255 bak o 235 fram, men på vintern valde jag samma 235 runt om för att kunna rotera lättare...
Allvetare
· Östergötland
· 4 253 inlägg
Instämmer att 2,5kWh/mil är rätt pessimistiskt. El-minin jag hade landade på 1,56kWh över 3år. Berlingon står på 1,9 kWh just nu men den har bara gått 80mil och en tredjedel var motorväg så det säger nog inte så mycket än.S sjoelund skrev:Jag har aldrig legat så högt som 2.0 ens på vintern. Under 1.5 på sommaren då det körs som mest... Och tester verkar säga samma sak:
[länk]
"Under Vi Bilägares vintertest drog Kia Niro EV 19,0 kWh/100 km i snitt på resan Stockholm–Funäsdalen och tillbaka. Norges lugnare trafikrytm är helt klart välgörande för räckvidden." (Betalvägg, så länkar inte)
[länk] listar bara Audi och Mercedes över 22, så jag tror inte genomsnittet över ett år är 2.5 kWh per 10km.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 272 inlägg
Sen är det måhända att det är lite dyrare att snabbladda en elbil än att tanka en fossilbil ibland.
Men för egen del så laddar jag till absolut största del hemma, och det är långt mycket billigare än att snabbladda.
Men för egen del så laddar jag till absolut största del hemma, och det är långt mycket billigare än att snabbladda.
Jag kör fortfarande på CarPay kortet och bonusen där räckte inte till mycket bensin. Och just nu får jag in bonus snabbare än jag gör av med den på snabbladdare. Kanske till och med blir att någon bonuscheck går förlorad i den här farten. Jag har laddat en hel del i sommar, men det kostade alltså 0 kr...13th Marine skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 459 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 459 inlägg
Bonus från alla dina Visa inköp?S sjoelund skrev:Jag kör fortfarande på CarPay kortet och bonusen där räckte inte till mycket bensin. Och just nu får jag in bonus snabbare än jag gör av med den på snabbladdare. Kanske till och med blir att någon bonuscheck går förlorad i den här farten. Jag har laddat en hel del i sommar, men det kostade alltså 0 kr...
Jag får 3500-4000kr bonus/år från mitt kreditkort som kredit på fakturorna... Snabbladdar för kanske 1000kr/år...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
ÄR det ens lönt att fippla med specialkort och medlemskap för att få en rabbatt?
(Betalar allt med Norwegian kort som är 0,5% cashback och en samlad faktura varje månad)
(Betalar allt med Norwegian kort som är 0,5% cashback och en samlad faktura varje månad)
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 459 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 459 inlägg
Handlar bara det som behövs för en familj på 5. Det är dyrt nu för tiden...S sjoelund skrev:
1% bonus hos nordea/everydaycard
Hyundai Kona 64 kWh. Ingen snabbladdad sak, max 77 kW, medel 50 kW. Men jag har inte bråttom de få gånger jag långkör. Når 50 mil med 100% laddning om jag lämnar blyfoten hemma.M Myckling skrev:
Vi är ju inte speciellt rationella i vår vardag och vissa grejor väger tyngre känslomässigt än faktiskt, snabbladdningspriset är en sådan sak för elbilsägare, bränslepriset för fossilbilsägare, när regeringen sänker bensinpriset så når de i första hand de mer känslostyrda.13th Marine skrev:
Det är ju helt andra saker som står för merparten av bilkostnaderna, värdeminskning är störst såklart men även underhållskostnader, försäkringar, däckskostnad, osv, borde stå i centrum för diskussionerna, inte några procent hit eller dit på en mindre post.