Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Nåja.. det är vikten som gör det för att inte få för högt marktryck. Men 235 är ju för vanliga bilar också. 235 på min XC70, 225 på en Golf..
Marktryck... Vi pratar inte lastbilar här. Bara mode, förödande för förbrukningen. Vintertid är det ännu värre, där vill man ha marktryck, titta på rallybilarna på vintern.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag ogillar verkligen SUV, men iaf för två år sedan såldes det ingen familjebil med el och kombiform.

Breda däck kommer väl på köpet med vikten?
Nope. Bara mode. Har du sett 235 på en släpkärra nån gång?
 
Attitudeswe
205 på detta släp: OZK74C

Men släp skall bara kunna ta kurvor i 80km/h. En bil behöver klara det i 160km/h...

Tror nog elbilstillverkarna räknat på optimal bredd kontra väghållning och förbrukning.

På sommaren har jag 255 bak o 235 fram, men på vintern valde jag samma 235 runt om för att kunna rotera lättare...
 
S sjoelund skrev:
Jag har aldrig legat så högt som 2.0 ens på vintern. Under 1.5 på sommaren då det körs som mest... Och tester verkar säga samma sak:
[länk]

"Under Vi Bilägares vintertest drog Kia Niro EV 19,0 kWh/100 km i snitt på resan Stockholm–Funäsdalen och tillbaka. Norges lugnare trafikrytm är helt klart välgörande för räckvidden." (Betalvägg, så länkar inte)

[länk] listar bara Audi och Mercedes över 22, så jag tror inte genomsnittet över ett år är 2.5 kWh per 10km.
Instämmer att 2,5kWh/mil är rätt pessimistiskt. El-minin jag hade landade på 1,56kWh över 3år. Berlingon står på 1,9 kWh just nu men den har bara gått 80mil och en tredjedel var motorväg så det säger nog inte så mycket än.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Tror nog elbilstillverkarna räknat på optimal bredd kontra väghållning och förbrukning.
Jag tror de har räknat på optimal bredd för vinstmaximering. Väghållning och förbrukning är rätt sekundärt.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Sen är det måhända att det är lite dyrare att snabbladda en elbil än att tanka en fossilbil ibland.
Men för egen del så laddar jag till absolut största del hemma, och det är långt mycket billigare än att snabbladda.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Sen är det måhända att det är lite dyrare att snabbladda en elbil än att tanka en fossilbil ibland.
Jag kör fortfarande på CarPay kortet och bonusen där räckte inte till mycket bensin. Och just nu får jag in bonus snabbare än jag gör av med den på snabbladdare. Kanske till och med blir att någon bonuscheck går förlorad i den här farten. Jag har laddat en hel del i sommar, men det kostade alltså 0 kr...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Attitudeswe
S sjoelund skrev:
Jag kör fortfarande på CarPay kortet och bonusen där räckte inte till mycket bensin. Och just nu får jag in bonus snabbare än jag gör av med den på snabbladdare. Kanske till och med blir att någon bonuscheck går förlorad i den här farten. Jag har laddat en hel del i sommar, men det kostade alltså 0 kr...
Bonus från alla dina Visa inköp?

Jag får 3500-4000kr bonus/år från mitt kreditkort som kredit på fakturorna... Snabbladdar för kanske 1000kr/år...
 
ÄR det ens lönt att fippla med specialkort och medlemskap för att få en rabbatt?

(Betalar allt med Norwegian kort som är 0,5% cashback och en samlad faktura varje månad)
 
Typ så, ja. 4000 kr bonus på kreditkort låter som att du köper en väldans massa på kortet... Men jo, jag landar nog på dryga tusenlappen snabbladdning och lite mer än så i bonus.
 
Attitudeswe
S sjoelund skrev:
Typ så, ja. 4000 kr bonus på kreditkort låter som att du köper en väldans massa på kortet... Men jo, jag landar nog på dryga tusenlappen snabbladdning och lite mer än så i bonus.
Handlar bara det som behövs för en familj på 5. Det är dyrt nu för tiden...

1% bonus hos nordea/everydaycard
 
M Myckling skrev:
Jag skulle önska att ni skriver vilken bilmodell ni har när ni nämner er förbrukning, laddhastighet eller räckvidd. Det ger oss som ännu inte har elbil en bild av dessa data för respektive modell.
Hyundai Kona 64 kWh. Ingen snabbladdad sak, max 77 kW, medel 50 kW. Men jag har inte bråttom de få gånger jag långkör. Når 50 mil med 100% laddning om jag lämnar blyfoten hemma.
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Sen är det måhända att det är lite dyrare att snabbladda en elbil än att tanka en fossilbil ibland.
Men för egen del så laddar jag till absolut största del hemma, och det är långt mycket billigare än att snabbladda.
Vi är ju inte speciellt rationella i vår vardag och vissa grejor väger tyngre känslomässigt än faktiskt, snabbladdningspriset är en sådan sak för elbilsägare, bränslepriset för fossilbilsägare, när regeringen sänker bensinpriset så når de i första hand de mer känslostyrda.

Det är ju helt andra saker som står för merparten av bilkostnaderna, värdeminskning är störst såklart men även underhållskostnader, försäkringar, däckskostnad, osv, borde stå i centrum för diskussionerna, inte några procent hit eller dit på en mindre post.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Handlar bara det som behövs för en familj på 5.
Med SAS Amex Elite hade du bland annat fått två 2 för 1-voucher per år. 😉
 
D djac skrev:
bränslepriset för fossilbilsägare,
Hur menar du? Jag tankar när tanken börjar bli tom utan någon hänsyn till vad soppan råkar kosta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.